Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RhU3uVNmYsdzI1
Ćwiczenie 1
Wskaż, kiedy człowiek się uczy. Możliwe odpowiedzi: 1. przez całe życie, 2. wyłącznie w szkole, 3. wyłącznie w domu, 4. tylko wśród rówieśników
RdKkg56Lfvo411
Ćwiczenie 2
Zaznacz, co zalicza się do podstawowych rodzajów uczenia się. Możliwe odpowiedzi: 1. warunkowanie pawłowowskie, 2. warunkowanie sprawcze, 3. warunkowanie potencjalne, 4. warunkowanie animistyczne
Rv1C0ESxE8jPQ2
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Iwan Pawłow przeprowadził eksperyment dotyczący fobii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podstawą warunkowania sprawczego jest wzmocnienie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bardziej skuteczne niż pozytywne wzmocnienie jest stosowanie kar w procesie nauczania. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Człowiek może uczyć się nieświadomie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1oBjbzcvYAMq2
Ćwiczenie 4
Połącz pojęcia z ich definicjami. reakcja bezwarunkowa Możliwe odpowiedzi: 1. względnie trwała modyfikacja zachowania będąca efektem uczenia się, 2. brak definicji, 3. automatyczna, odruchowa odpowiedź na bodziec, 4. prawdopodobne powtarzanie zachowań, które prowadzą do osiągnięcia celu, 5. przykry epizod obniżający systematyczność pojawiania się zachowań go poprzedzających prawo efektu Możliwe odpowiedzi: 1. względnie trwała modyfikacja zachowania będąca efektem uczenia się, 2. brak definicji, 3. automatyczna, odruchowa odpowiedź na bodziec, 4. prawdopodobne powtarzanie zachowań, które prowadzą do osiągnięcia celu, 5. przykry epizod obniżający systematyczność pojawiania się zachowań go poprzedzających kara Możliwe odpowiedzi: 1. względnie trwała modyfikacja zachowania będąca efektem uczenia się, 2. brak definicji, 3. automatyczna, odruchowa odpowiedź na bodziec, 4. prawdopodobne powtarzanie zachowań, które prowadzą do osiągnięcia celu, 5. przykry epizod obniżający systematyczność pojawiania się zachowań go poprzedzających zmiana wyuczona Możliwe odpowiedzi: 1. względnie trwała modyfikacja zachowania będąca efektem uczenia się, 2. brak definicji, 3. automatyczna, odruchowa odpowiedź na bodziec, 4. prawdopodobne powtarzanie zachowań, które prowadzą do osiągnięcia celu, 5. przykry epizod obniżający systematyczność pojawiania się zachowań go poprzedzających fobia Możliwe odpowiedzi: 1. względnie trwała modyfikacja zachowania będąca efektem uczenia się, 2. brak definicji, 3. automatyczna, odruchowa odpowiedź na bodziec, 4. prawdopodobne powtarzanie zachowań, które prowadzą do osiągnięcia celu, 5. przykry epizod obniżający systematyczność pojawiania się zachowań go poprzedzających

Materiał źródłowy do ćwiczeń 5–6.

1
Magdalena Boćko-Mysiorska Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?

Jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin nauk przyrodniczych, zajmuje się badaniem funkcji, struktury i rozwoju układu nerwowego człowieka. Łączy ze sobą wiedzę z zakresu m.in.: biochemii, biologii, medycyny, biofizyki i psychologii. Nadrzędnym celem badań jest tu zrozumienie biologicznych podstaw działania mózgu i pozostałych elementów układu nerwowego.

Badania (…) wyjaśniają nam m.in. to, w jaki sposób otoczenie, w którym przebywa dziecko, i nasze podejście do niego wpływają na zmiany w strukturze jego mózgu.

mózg Źródło: Magdalena Boćko-Mysiorska, Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?, dostępny w internecie: dziecisawazne.pl [dostęp 22.10.2020 r.].
21
Ćwiczenie 5
R5Nsap0Bb7Fe0
Podaj nazwę nauki, której definicja została przedstawiona w tekście. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
RLFoURF4uAqIR
Wyjaśnij związek opisanej w tekście nauki z procesem uczenia się. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Magdalena Boćko-Mysiorska Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?

Mózg lubi popełniać błędy

A szkoła niestety na nie nie pozwala. Pomyłki z założenia traktowane są tutaj jako oznaka bycia słabszym i mniej kompetentnym. Takie podejście potęguje strach dzieci przed działaniem i szukaniem rozwiązań. W momencie krytyki i uniemożliwienia dziecku popełniania błędów w jego mózgu ustają procesy odpowiedzialne za uczenie się i efektywne wyszukiwanie rozwiązań.

Badacze odkryli, że w mózgu dziecka po tym, jak popełni jakiś błąd, aktywuje się tzw. układ nagrody, naturalnie motywujący do wykonania w przyszłości tej samej czynności, ale już prawidłowo. Zapis pracy mózgu w czasie powtarzania błędnie wykonanej czynności pokazuje, że mózg zaczyna koncentrować się na szukaniu nowych rozwiązań i analizie sytuacji po to, by ostatecznie poprawnie wykonać dane zadanie. Traktuje więc popełnianie błędów jako pozytywne wzmocnienie. Jeśli jednak nie pozwala się dziecku na błędy, jego mózg nie ma okazji do aktywowania obszaru odpowiedzialnego za wyszukiwanie nowych sposobów radzenia sobie z problemami.

mózg Źródło: Magdalena Boćko-Mysiorska, Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?, dostępny w internecie: dziecisawazne.pl [dostęp 22.10.2020 r.].
R1F0pzZeRMdJP
Wyjaśnij, jaka jest rola błędów w procesie uczenia się. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z opisem schematu, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem schematu, a następnie wykonaj ćwiczenie.
RHASiCVvV6S2J
Cykl Kolba
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RjKsG0YLNxqpD
Wyjaśnij, na czym polega cykl Kolba. (Uzupełnij).