Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
Rc2xcpsJZqppt1
Ćwiczenie 1
Jaki byłby okres drgań wahadła na Księżycu w porównaniu do okresu na Ziemi? Możliwe odpowiedzi: 1. Byłby większy., 2. Byłby mniejszy.
RmfeNiYDFCuZe1
Ćwiczenie 2
Zaznacz odpowiednie słowa tak, aby tekst był poprawny. Okres drgań wahadła matematycznego zależy od długości wahadła. Im większa jest długość wahadła, tym większy / mniejszy okres. Jeśli skrócimy wahadło trzykrotnie / dziewięciokrotnie, okres wzrośnie / zmaleje trzykrotnie / dziewięciokrotnie.
2
Ćwiczenie 3

Poniższy rysunek przedstawia wykresy czterech funkcji : y=x , y=2x , y=x , y=x2. Połącz w pary kolory wykresów z odpowienimi funkcjami.

RrHMhbvHVhFKl
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R15TaTTpDnPx8
wykres niebieski Możliwe odpowiedzi: 1. y=x, 2. , 3. y=x2, 4. wykres czerwony Możliwe odpowiedzi: 1. y=x, 2. , 3. y=x2, 4. wykres żółty Możliwe odpowiedzi: 1. y=x, 2. , 3. y=x2, 4. wykres zielony Możliwe odpowiedzi: 1. y=x, 2. , 3. y=x2, 4.
R1BuwARrShjFN2
Ćwiczenie 3
Dwa zespoły mierzyły okres drgań wahadła o ustalonej długości, jednakowej dla obu zespołów. Zespół pierwszy otrzymał kilka kulek o jednakowych średnicach, ale o istotnie różnych masach. Drugi zespół badał okres drgań tego samego wahadła, ale nastawiał znacząco różne amplitudy drgań. Wskaż właściwy opis wyników każdego z zespołów. Możliwe odpowiedzi: 1. Oba zespoły uzyskiwały jednakowe wyniki niezależnie od zmiany masy czy amplitudy drgań., 2. Zespół pierwszy uzyskiwał jednakowe wyniki, zaś wyniki zespołu drugiego w niewielkim stopniu rosły wraz ze wzrostem amplitudy drgań., 3. Zespół drugi uzyskiwał jednakowe wyniki, zaś wyniki zespołu pierwszego w niewielkim stopniu rosły wraz ze wzrostem masy., 4. Wyniki obu zespołów wykazywały niewielki wzrost okresu drgań, zarówno w miarę wzrostu masy jak i w miarę wzrostu amplitudy drgań.
R1D0nW34C6CpW2
Ćwiczenie 4
Wahadło sekundowe to wahadło, którego okres wynosi 1s. Zaznacz, które z poniższych stwierdzeń są prawdziwe, a które nie. W zadanym punkcie na powierzchni Ziemi wahadło sekundowe może mieć tylko jedną, ściśle określoną długość. P/F

Na powierzchni Marsa przyspieszenie grawitacyjne jest około 3 razy mniejsze niż na powierzchni Ziemi. Z tego powodu na Marsie wahadło sekundowe musi być około 3 razy krótsze niż na Ziemi. P/F

[błąd?] Zawieszamy wahadło sekundowe w windzie. Kiedy winda porusza się do góry hamując, okres drgań tego wahadła jest większy niż 1 s. P/F
21
Ćwiczenie 5

Poniższy rysunek przedstawia fragment wykresu zależności T(l)=2πlg, okresu T drgań wahadła matematycznego od jego długości l.

RqBNG5097QrBd
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.

Przy pomocy stopera uczniowie zmierzyli okres drgań ciężarka zawieszonego na linkach o trzech różnych długościach. W tym celu zmierzyli czas trwania 10 drgań, a wynik podzielili przez 10. Czas reakcji człowieka wynosi ok. 0,2 s. Oznacza to, że uczeń mógł zarówno włączyć, jak i wyłączyć stoper o 0,2 s za wcześnie lub za późno. Graniczna niepewność pomiarowa długości wahadła została przez uczniów oszacowana na 2 cm.

Poniższa tabela przedstawia wyniki pomiarów. Nanieś je na powyższy wykres (możesz go wydrukować). Nie zapomnij o odcinkach niepewności. Odpowiedz na pytanie: Czy wykonane przez uczniów pomiary potwierdzają wzór na okres wahadła matematycznego? Podaj uzasadnienie swojego poglądu.

nr pomiaru

długość wahadła, l [cm]

okres wahadła, T [s]

1

90

1,90

2

100

2,02

3

110

2,08

uzupełnij treść
RIyP3xYpl5rot2
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie alternatywne. Zaznacz odpowiedź poprawną: zależność kwadratu długości okresu wahadła matematycznego od długości wahadła przyjmuje postać funkcji: Możliwe odpowiedzi: 1. liniowo malejącej, 2. liniowej o stałej wartości, 3. liniowo rosnącej, 4. rosnącej parabolicznie
1
Ćwiczenie 6
R1TF2Ul8rLmnw
Oblicz, jak długie musi być wahadło matematyczne umieszczone na powierzchni Ziemi, żeby jego okres wynosił 5 s. Odpowiedź: Tu uzupełnij m
1
Ćwiczenie 7
RviFgOddmymFn
W pewnym czasie wahadło A wykonuje 7 drgań. W tym samym czasie wahadło B wykonuje 5 drgań. Oblicz stosunek długości wahadła A do wahadła B. Odpowiedź: Tu uzupełnij
1
Ćwiczenie 8
R12MB4Y5tbXZ1
Na powierzchni Ziemi okres pewnego wahadła matematycznego wynosi 2 s. Oblicz, jaki byłby okres tego wahadła na powierzchni Marsa. Przyspieszenie grawitacyjne na Marsie wynosi około 3,73 m/s2. Wynik podaj z dokładnością do trzech cyfr znaczących. Odpowiedź: Tu uzupełnij s.
21
Ćwiczenie 9

Udowodnij, że w granicy, gdy długość wahadła matematycznego dąży do zera, częstotliwość jego drgań dąży do nieskończoności. Czy otrzymany wynik jest realistyczny? Jeśli nie, to dlaczego? A może jakieś założenie, które przyjmujemy, przestaje być poprawne?

uzupełnij treść
RI8Jo49XrXP4k2
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie alternatywne. Zaznacz zdanie prawdziwe: Jeżeli długość wahadła matematycznego zmniejszana będzie w taki sposób, że będzie ona dążyła do zera, to długość okresu wahadła dla małych kątów wychylenia będzie: Możliwe odpowiedzi: 1. dążyć do zera, 2. nie ulegnie zmianie, 3. dążyć do nieskończoności