Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokolenie. Do palców przymarzły struny
Pokolenie (Do palców przymarzły struny)

Do palców przymarzły struny
z cienkiego krzyku roślin.
Tak się dorasta do trumny,
jakeśmy w czasie dorośli.

Stanęły rzeki ognia
ścięte krą purpurową;
po nocach sen jak pochodnia
straszy obciętą głową.

Czegoż ty jeszcze? W mrozie
świat jest jak z trocin sypki.
Oczu stężałych orzech.
To śnieg, to nie serce tak skrzypi.

Każdy — kolumną jesteś,
na grobie pieśni własnych
zamarzły. Czegoż ty jeszcze?
To śmierć — to nie włosy blasku.

To soli kulki z nieba?
Czy łzy w krzemień twarzy tak wrosły?
Czy ziemia tak bólem dojrzewa,
jakeśmy w czasie dorośli?

listopad 1941

kkb8 Źródło: Pokolenie (Do palców przymarzły struny), [w:] Krzysztof Kamil Baczyński, Wybór poezji, oprac. J. Święch, Wrocław 1989, s. 60.
Pokolenie. Wiatr drzewa spienia
Krzysztof Kamil Baczyński Pokolenie

Wiatr drzewa spienia. Ziemia dojrzała.
Kłosy brzuch ciężki w górę unoszą
i tylko chmury — palcom czy włosom
podobne — suną drapieżnie w mrok.

Ziemia owoców pełna po brzegi
kipi sytością jak wielka misa.
Tylko ze świerków na polu zwisa
głowa obcięta strasząc jak krzyk.

Kwiaty to krople miodu — tryskają
ściśnięte ziemią, co tak nabrzmiała,
pod tym jak korzeń skręcone ciała,
żywcem wtłoczone pod ciemny strop.

Ogromne nieba suną z warkotem.
Ludzie w snach ciężkich jak w klatkach krzyczą.
Usta ściśnięte mamy, twarz wilczą,
czuwając w dzień, słuchając w noc.

Pod ziemią drążą strumyki — słychać —
krew tak nabiera w żyłach milczenia,
ciągną korzenie krew, z liści pada
rosa czerwona. I przestrzeń wzdycha.

Nas nauczono. Nie ma litości.
Po nocach śni się brat, który zginął,
któremu oczy żywcem wykłuto,
któremu kości kijem złamano;
i drąży ciężko bolesne dłuto,
nadyma oczy jak bąble — krew.

Nas nauczono. Nie ma sumienia.
W jamach żyjemy strachem zaryci,
w grozie drążymy mroczne miłości,
własne posągi — źli troglodyci.

Nas nauczono. Nie ma miłości.
Jakże nam jeszcze uciekać w mrok
przed żaglem nozdrzy węszących nas,
przed siecią wzdętą kijów i rąk,
kiedy nie wrócą matki ni dzieci
w pustego serca rozpruty strąk.

Nas nauczono. Trzeba zapomnieć,
żeby nie umrzeć rojąc to wszystko.
Wstajemy nocą. Ciemno jest, ślisko.
Szukamy serca — bierzemy w rękę,
nasłuchujemy: wygaśnie męka,
ale zostanie kamień — tak — głaz.

I tak staniemy na wozach, czołgach,
na samolotach, na rumowisku,
gdzie po nas wąż się ciszy przeczołga,
gdzie zimny potop omyje nas,
nie wiedząc: stoi czy płynie czas.
Jak obce miasta z głębin kopane,
popielejące ludzkie pokłady
na wznak leżące, stojące wzwyż,
nie wiedząc, czy my karty iliady
rzeźbione ogniem w błyszczącym złocie,
czy nam postawią, z litości chociaż,
nad grobem krzyż.

22 VII 1943

kkb7 Źródło: Krzysztof Kamil Baczyński, Pokolenie, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. Jerzy Święch, Wrocław 1989, s. 209–212.
1
Pokaż ćwiczenia:
R1bMiOE8pSht11
Ćwiczenie 1
Jaki środek artystycznego wyrazu stanowi dominantę stylistyczną w wierszu Pokolenie (Do palców przymarzły struny)? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. epitet, 2. porównanie, 3. pytanie retoryczne, 4. metafora
11
Ćwiczenie 2

Zinterpretuj datę pojawiającą się pod wierszem Pokolenie (Do palców przymarzły struny)**.

RCSAiR9Qkhyhc
(Uzupełnij).
R1BELvv4NwxkB11
Ćwiczenie 3
W odniesieniu do wiersza Pokolenie (Do palców przymarzły struny)? określ, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe Sytuacja liryczna rozgrywa się zimą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W utworze Pokolenie została zastosowana klamra kompozycyjna. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiersz jest przykładem liryki pośredniej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obraz przyrody jest skontrastowany z obrazem wojny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W utworze zastosowano obrazowanie apokaliptyczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 4

Jakie jest tytułowe pokolenie w wierszu Baczyńskiego z 1941 roku? Opisz je, wykorzystując przynajmniej 5 cytatów z utworu.

Rb4kxUxWnVrNK
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Podaj przykłady wskazanych środków stylistycznych w wierszu Pokolenie (Do palców przymarzły struny). Określ ich funkcje w tekście.

RZLMiRk0R9CSl
Metafora. Cytat (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Przerzutnia. Cytat (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Porównanie. Cytat (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Epitet. Cytat (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Udowodnij, że wiersz Pokolenie (Do palców przymarzły struny) wpisuje się w poetykę katastrofizmu. Posłuż się przynajmniej pięcioma argumentami popartymi konkretnymi cytatami.

RvYK6cydVqlwZ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Porównaj nastrój panujący w dwóch wierszach o tytule Pokolenie autorstwa Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (Do palców przymarzły struny oraz Wiatr drzewa spienia).

RZ8gg0nUhjlr5
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zredaguj opis panującej obecnie pory roku w poetyce katastroficznej. Możesz inspirować się wierszami przeczytanymi w e‑materiale.

R125Yk1CYsjh6
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wskaż podobieństwa między poetyckim obrazowaniem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i malarstwem Hieronima Boscha. Wyjaśnij, w jaki sposób Bosch kreuje na swych obrazach katastroficzne wizje.