Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R1IC3HeIHX7oy1
Ćwiczenie 1
Na poniższych ilustracjach w sposób schematyczny zaznaczono różne rodzaje błędów, jakimi są obarczone pomiary powtarzalne (zaznaczone na niebiesko) wielkości x, której wartość prawdziwa (zaznaczona na czerwono) wynosi x0. Połącz w pary tekst z ilustracjami.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
RS6kFd0BM0rSo
Ćwiczenie 1
Rozważ różne rodzaje błędów, jakimi są obarczone pomiary powtarzalne wielkości x, której wartość prawdziwa wynosi x0. Połącz w pary opisy. błąd systematyczny i błędy przypadkowe Możliwe odpowiedzi: 1. zbiór punktów znajduje się w pewnej odległości od x0, 2. zbiór punktów znajduje się w pewnej odległości od x0 a pojedynczy punkt znajduje się po przeciwnej stronie, 3. zbiór punktów względnie pokrywa się z x0 tylko błędy przypadkowe Możliwe odpowiedzi: 1. zbiór punktów znajduje się w pewnej odległości od x0, 2. zbiór punktów znajduje się w pewnej odległości od x0 a pojedynczy punkt znajduje się po przeciwnej stronie, 3. zbiór punktów względnie pokrywa się z x0 błąd gruby, systematyczny i błędy przypadkowe Możliwe odpowiedzi: 1. zbiór punktów znajduje się w pewnej odległości od x0, 2. zbiór punktów znajduje się w pewnej odległości od x0 a pojedynczy punkt znajduje się po przeciwnej stronie, 3. zbiór punktów względnie pokrywa się z x0
R1ZLM24MRjD2c1
Ćwiczenie 2
Na białym tle pozioma oś skierowana w prawo. Na osi z lewej strony granatowe małe kółko, w centrum czerwone małe kółko. Niedaleko tych kółek większe białe kółka. Nad kolorowymi kółkami są pionowe przerywane dwa odcinki połączone u góry poziomym odcinkiem z dwoma grotami z białym kółkiem w środku. Pod osią trzy pionowe przerywane odcinki. Między skrajnymi dolnymi przerywanymi odcinkami linia z dwoma grotami z białym kółkiem w środku.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
RqtpX3e4mnwEr
Ćwiczenie 2
Przypomnij sobie, jaki jest związek między: prawdziwą wartością mierzonej wielkości fizycznej x0, wynikiem pomiaru tej wielkości xśr oraz błędem pomiaru i niepewnością pomiarową.

Zaznacz poprawne stwierdzenia: Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Prawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź B, 4. Nieprawidłowa odpowiedź B
RL1UxS0GwZ8z91
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które z podanych stwierdzeń są poprawnymi zakończeniami poniższego zdania:

Niepewność całkowitą uc(x) pomiaru powtarzalnego wielkości x wyznacza się jako sumę geometryczną (tj. pierwiastek z sumy kwadratów) niepewności standardowej typu A - uA(x) oraz niepewności standardowej typu B - uA(x), przy czym Możliwe odpowiedzi: 1. uA(x) to niepewność obliczona z rozrzutu statystycznego pomiarów, a uA(x) to niepewność obliczona inną drogą niż z rozrzutu wyników., 2. uA(x) jest związana z dokładnością przyrządu pomiarowego, a uB(x) wynika z dokładności eksperymentatora., 3. uA(x) wyznacza się ze wzoru na odchylenie standardowe średniej z cząstkowych wyników pomiaru powtarzalnego., 4. uB(x) wyznacza się jako iloraz niepewności granicznej pomiaru, wynikającej m.in. z dokładności przyrządu pomiarowego, przez pierwiastek z trzech.
2
Ćwiczenie 4
R2jSmQH8L0Ucm
Wykonałeś 4 pomiary uzyskując następujące wyniki: 2, 5, 3, 6. Dla tej serii pomiarów wyznacz: odchylenie standardowe i niepewność standardową średniej. Obliczone wartości podaj z dokładnością do dwóch cyfr znaczących.
2
Ćwiczenie 5
R1UkpHPDkb9a6
Średnicę pręta metalowego zmierzono z pomocą suwmiarki o dokładności 0,1 mm. Wykonano 10 pomiarów, wyznaczono wartość średnią i jej niepewność standardową: dśr=15,74581 mm, sśr=0,03473 mm. Oblicz niepewność całkowitą wyznaczenia średnicy suwmiarki i zapisz wynik pomiaru zgodnie z obowiązującymi zasadami zapisu.
31
Ćwiczenie 6

Podczas lekcji fizyki uczniowie mierzyli szerokość pracowni fizycznej. W tym celu skorzystali z cyfrowego dalmierza laserowego o skali wyrażonej w centymetrach.

Uzyskane przez uczniów, podane w losowej kolejności, pomiary w centymetrach to:

653; 665; 657; 652; 648; 662; 658; 655; 655; 551; 652; 645; 638; 650; 662; 655; 656; 661; 640; 656; 660; 658; 650; 660; 662; 650; 643.

Wyznacz szerokość pracowni jako średnią arytmetyczną wszystkich pomiarów, a wynik podaj razem z niepewnością całkowitą.

Załóż, że niepewność graniczna eksperymentatora jest taka sama jak niepewność graniczna dalmierza.

uzupełnij treść
RtvKmkWtXV2Tn2
Ćwiczenie 7
Woltomierzem analogowym klasy 1, o zakresie 10 V zmierzono napięcia: U1=2 V i U2=9 V. Który z pomiarów obarczony był większą niepewnością graniczną? Możliwe odpowiedzi: 1. ΔU1 > ΔU2, 2. ΔU1 < ΔU2, 3. ΔU1 = ΔU2
2
Ćwiczenie 8
RhNceNLlxIDrc
Woltomierzem analogowym klasy 1, o zakresie 10 V zmierzono napięcia: U1=2 V i U2=9 V. Który z pomiarów obarczony był większą względną niepewnością graniczną? Pamiętaj, że względną niepewność graniczną definiuje się jako iloraz: ΔU/U. Możliwe odpowiedzi: 1. ΔU1/U1 > ΔU2/U2, 2. ΔU1/U1 < ΔU2/U2, 3. ΔU1/U1 = ΔU2/U2