Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1NNokiBMJUyd1
Ćwiczenie 1
Heraklit jest przedstawicielem... Możliwe odpowiedzi: 1. jońskiej filozofii przyrody., 2. szkoły milezyjskiej., 3. szkoły eleackiej.
RX6TLQpavR5A81
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłowe słowa w zdaniach. Heraklit uważał, że wszystko, co istnieje zmienia się/jest statyczne. Jego stanowisko nazywamy wariabilizmem/idealizmem.
R5G7AnShfPney11
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj elementy do właściwych kategorii. pierwsza przyczyna Możliwe odpowiedzi: 1. byt istnieje, a niebytu nie ma, 2. Tales, 3. podważanie zachodzenia ruchu i wielości, 4. ogień, 5. Anaksymander, 6. za jej sprawą powstają wszystkie rzeczy, 7. inaczej arché, 8. ustalenie, czym jest pierwsza przyczyna, 9. Parmenides szkoła eleacka Możliwe odpowiedzi: 1. byt istnieje, a niebytu nie ma, 2. Tales, 3. podważanie zachodzenia ruchu i wielości, 4. ogień, 5. Anaksymander, 6. za jej sprawą powstają wszystkie rzeczy, 7. inaczej arché, 8. ustalenie, czym jest pierwsza przyczyna, 9. Parmenides jońska filozofia przyrody Możliwe odpowiedzi: 1. byt istnieje, a niebytu nie ma, 2. Tales, 3. podważanie zachodzenia ruchu i wielości, 4. ogień, 5. Anaksymander, 6. za jej sprawą powstają wszystkie rzeczy, 7. inaczej arché, 8. ustalenie, czym jest pierwsza przyczyna, 9. Parmenides
R1E3EEf1ZsstN1
Ćwiczenie 4
Logos w rozumieniu Heraklita charakteryzuje się tym, że... Możliwe odpowiedzi: 1. stanowi rodzaj kosmicznego porządku i harmonii., 2. obdarzone są nim wszystkie rzeczy jako przejawy pierwszej zasady., 3. umożliwia wgląd w świat idei., 4. wskazuje drogę prawdy, a mianowicie że byt jest, a niebytu nie ma.
R9VNI2gr6tAcs2
Ćwiczenie 5
Wstaw w zdaniu właściwe pojęcia. Rozważania Heraklita mające na celu ustalenie, czym jest 1. doskonale kulistą, 2. wody, 3. niepodzielność, 4. jeden niepodzielny byt, 5. jeden niepodzielny byt, 6. ognia, 7. nieokreśloność, 8. pierwsza przyczyna, 9. doskonale kulistą, 10. statyczność bytu, 11. nieskończoność, 12. powietrza, 13. ziemi, 14. ruchliwość, 15. logos, 16. jednolitość, 17. wielu rzeczy, 18. nieustającą zmienność skłoniły filozofa, aby za arché uznać żywioł 1. doskonale kulistą, 2. wody, 3. niepodzielność, 4. jeden niepodzielny byt, 5. jeden niepodzielny byt, 6. ognia, 7. nieokreśloność, 8. pierwsza przyczyna, 9. doskonale kulistą, 10. statyczność bytu, 11. nieskończoność, 12. powietrza, 13. ziemi, 14. ruchliwość, 15. logos, 16. jednolitość, 17. wielu rzeczy, 18. nieustającą zmienność, ponieważ w sposób doskonały odzwierciedla on 1. doskonale kulistą, 2. wody, 3. niepodzielność, 4. jeden niepodzielny byt, 5. jeden niepodzielny byt, 6. ognia, 7. nieokreśloność, 8. pierwsza przyczyna, 9. doskonale kulistą, 10. statyczność bytu, 11. nieskończoność, 12. powietrza, 13. ziemi, 14. ruchliwość, 15. logos, 16. jednolitość, 17. wielu rzeczy, 18. nieustającą zmienność i 1. doskonale kulistą, 2. wody, 3. niepodzielność, 4. jeden niepodzielny byt, 5. jeden niepodzielny byt, 6. ognia, 7. nieokreśloność, 8. pierwsza przyczyna, 9. doskonale kulistą, 10. statyczność bytu, 11. nieskończoność, 12. powietrza, 13. ziemi, 14. ruchliwość, 15. logos, 16. jednolitość, 17. wielu rzeczy, 18. nieustającą zmienność. Natomiast rozważania Pamenidesa skłaniały go do uznania, iż istnieje 1. doskonale kulistą, 2. wody, 3. niepodzielność, 4. jeden niepodzielny byt, 5. jeden niepodzielny byt, 6. ognia, 7. nieokreśloność, 8. pierwsza przyczyna, 9. doskonale kulistą, 10. statyczność bytu, 11. nieskończoność, 12. powietrza, 13. ziemi, 14. ruchliwość, 15. logos, 16. jednolitość, 17. wielu rzeczy, 18. nieustającą zmienność, przyjmujący postać 1. doskonale kulistą, 2. wody, 3. niepodzielność, 4. jeden niepodzielny byt, 5. jeden niepodzielny byt, 6. ognia, 7. nieokreśloność, 8. pierwsza przyczyna, 9. doskonale kulistą, 10. statyczność bytu, 11. nieskończoność, 12. powietrza, 13. ziemi, 14. ruchliwość, 15. logos, 16. jednolitość, 17. wielu rzeczy, 18. nieustającą zmienność.
21
Ćwiczenie 6

Zastanów się nad współczesnym znaczeniem rozważań Parmenidesa. Swoje przemyślenia zapisz w postaci krótkiej notatki.

RCdn8eC7wPayO
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zastanów się nad wariabilistyczną koncepcją rzeczywistości Heraklita i spróbuj przedstawić argumenty za nią przemawiające. Swoje przemyślenia zapisz w postaci krótkiej notatki.

RCdn8eC7wPayO
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zinterpretuj poniższy aforyzm Heraklita.

Heraklit z Efezu Zdania

Ogień niedosytem i nasyceniem

1 Źródło: Heraklit z Efezu, Zdania, tłum. A. Czerniawski, Gdańsk 2005, s. 15.
RCdn8eC7wPayO
(Uzupełnij).