Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z fragmentem Wysokiego Zamku. Wymień zabiegi, którymi posłużył się autor, aby osiągnąć efekt pozytywnego nacechowania przedstawianego miejsca. Każdy zabieg zilustruj jednym przykładem zaczerpniętym z tekstu.
Zapoznaj się z fragmentem Wysokiego Zamku. Wymień zabiegi, którymi posłużył się autor, aby osiągnąć efekt pozytywnego nacechowania przedstawianego miejsca. Każdy zabieg zilustruj jednym przykładem zaczerpniętym z tekstu.
1
Stanisław Lem Wysoki Zamek. Wiersze młodzieńcze

Tym, czym jest dla chrześcijanina niebo, był dla każdego z nas Wysoki Zamek. Chodziło się tam, kiedy wypadała jakaś lekcja, wskutek nagłej niedyspozycji profesora – stanowiącej jedną z najradośniejszych niespodzianek, jakie z rzadka przynosi los. [...]
Na Wysokim Zamku znajdował się ułomek muru, ruiny, którą ledwo że pamiętam. Musiało upłynąć trzydzieści lat, abym zdołał się nad nim zastanowić i dowiedzieć tego, że Wysoki Zamek był nazwą wspaniałej ongi budowli, a nazywał się tak, ponieważ istniał też kiedyś Niski, wewnątrz miasta. Ale wtedy ruiny i inne czcigodne pamiątki wieków zupełnie mnie nie obchodziły. [...] Przez osiem lat gimnazjalnych byłem tam niezliczoną ilość razy, a oprócz niskich żywopłotów, za którymi błękitniała panorama miasta, i cienia wielkich kasztanów nic z tego miejsca nie pamiętam. Bo też nie było to właściwie miejsce, ale stan doskonały, dający się w swej intensywności zestawić chyba tylko z pierwszym dniem wakacji – jeszcze nie tkniętym, nie napoczętym, przed którym serce zamierało w słodkim oszołomieniu, ponieważ wszystko miało się dopiero stać, ale zarazem pojawiała się skłonność do trwonienia czasu, rozpostartego oceanicznie na cały lipiec i sierpień. Natomiast Wysoki Zamek otwierał się przed nami na jedną tylko godzinę, każdą więc minutą należało się nasycić, wyssać ją do ostatka, wypełnić sumienną bezczynnością, pilnym nieróbstwem, tonęliśmy w nim, dawaliśmy się mu nieść, jak ciepłej rzece, pod niebem w chmurach, to nie był rozmodlony, skromny raj chrześcijański, ale raczej nirwana – żadnych pokus, zachceń, błogość, dziejąca się sama przez się – nawet nasze gardła, zdarte w porykiwaniu na przerwach, ogarniał widać ów wiew nie z tego świata, bośmy wprawdzie wrzeszczeli trochę, ale doprawdy z nawyku tylko, nie z przekonania.

4 Źródło: Stanisław Lem, Wysoki Zamek. Wiersze młodzieńcze, Kraków 1975, s. 58–59.
RSNjexVtEvB3P
Panorama Lwowa. Zdjęcie współczesne.
Źródło: Kpiela, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
R1V2t4Itw5I61
Fragment muru na wzgórzu Wysokiego Zamku. Zdjęcie współczesne.
Źródło: Tomasz Leśniowski, dostępny w internecie: commons.wikimedia, licencja: CC BY 4.0.
R1eHJYogR8rnw
Nazwa zabiegu (Uzupełnij). Przykład z tekstu (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
R1NvuVWoFvhCf11
Ćwiczenie 2
Po lekturze fragmentu z ćwiczenia 1. oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe. We wspomnieniu o Wysokim Zamku narrator sygnalizuje różnicę między dawnym a współczesnym postrzeganiem tego miejsca. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zestawienie pobytu na Wysokim Zamku z emocjami towarzyszącymi pierwszemu dniowi wakacji ukazuje identyczność obu doświadczeń. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wyprawy na Wysoki Zamek były zazwyczaj planowane z wyprzedzeniem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Opis doświadczenia pobytu na Wysokim Zamku nosi znamiona idealizacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Znajdź w opisach faktów przedstawionych na linii chronologicznej i w toku lekcji wypowiedzi pisarza, które można przytoczyć, by poprzeć stwierdzenie, że Lwów był dla Stanisława Lema małą ojczyzną. Wpisz cytaty bądź ich fragmenty do tabeli. Zadbaj o precyzję – staraj się wskazać odpowiednie fragmenty możliwie dokładnie. Każdy swój wybór uzasadnij.

RufQkkMKdVaaB
Cytat (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Uzasadnienie wyboru (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z pierwszą częścią fragmentu zatytułowanego tu Kryzys sztuki współczesnej oraz ze zdjęciami przedstawionymi w galerii. Rozważ, czy zgadzasz się z przekonaniem Lema o sile estetycznego oddziaływania tych osiągnięć kultury na odbiorcę. Sformułuj krótką wypowiedź na ten temat. Uzasadnij swoją opinię.

„Kryzys sztuki współczesnej” Część 1

Stanisław Lem Wysoki Zamek. Wiersze młodzieńcze

Utyskuje się dziś na powszechne obniżenie lotu sztuki, tkniętej trądem bezideowości, skazanej niewiadomymi wyrokami na miałkość przemijających eksperymentów i jednodniowej mody. Czujemy to zwłaszcza wobec trwających w potędze dzieł przeszłości, katedr Florencji i Sieny, misteriów starego dramatu chińskiego, uwędzonych w dymie bożków murzyńskich, opuszczamy wystawy sztuki wieku kamiennego czy kaplicę Sykstyńską pełni niespokojnego pytania, co się stało właściwie takiego z duchem, że przestał być zdolny do koncentracji tak eruptywnych i zniewalających zarazem, które mają w sobie moc konieczności jakby naturalnej, domagając się przyjęcia nie inaczej aniżeli drzewa, chmury, ciała zwierząt i ludzi – więc w sposób bezapelacyjny i ostateczny.

5 Źródło: Stanisław Lem, Wysoki Zamek. Wiersze młodzieńcze, Krakow 1975, s. 95.

Galeria zdjęć

RFK2WlP8Fg1e7
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Po lekturze pierwszej i drugiej części fragmentu zatytułowanego Kryzys sztuki współczesnej oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.

„Kryzys sztuki współczesnej” Część 2

1
Stanisław Lem Wysoki Zamek. Wiersze młodzieńcze

Odpowiadają nam, że artysta przestał być przewodnikiem, konduktorem sił piorunowych, przychodzących z zewnątrz, które kumulował w sobie, ale których nie rodził. Że sztukę zabija swoboda nieograniczonego wyboru, wiedza o umowności konwencji – ten, kto wie, że można napisać książkę dowolnym sposobem na każdy temat, nie napisze żadnej wielkiej. Kto pojął, że wolno malować, co i jak się tego zechce, znajdzie w tak odkrytej wolności grób potencji twórczych.
Proszę popatrzeć na fotografie kosmonautów, którzy opuszczają statek swój w nieskończonej przestrzeni. Jakże nie nadaje się ciało ludzkie do nieskończoności, jakie bezradne się w niej staje, każdym poruszeniem objawia swój bezsens, pozbawione zbawczych ograniczeń i usprawiedliwiającego oporu ziemi, ścian, stropów. Nieprzypadkowo też przyjmują pozycję płodu w łonie matki, kurcząc grzbiet, z podgiętymi kolanami i przyciągniętymi rękami, nie przypadkiem upodabnia się lina ratunkowa do łączącej z łożyskiem pępowiny. Sprężyści, skierowani, żwawo podążający do celu możemy być tylko w niewoli grawitacji, w obrębie jej władzy ciało nasze zyskuje swój sens i wyraz, tłumaczy się każdym stawem i nerwem, doskonale użyteczne i przez to piękne. Takie samo wrażenie konieczności jakby naturalnej, poczucie, że obcujemy z rozwiązaniem problemu jedynie możliwym, budzi w nas każde wielkie dzieło sztuki. Pan Bóg Michała Anioła, z potężną brodą kędzierzawą, w fałdzistej szacie, o bosych stopach porysowanych żyłami, nie wyniknął ze swobodnej spekulacji artysty. Musiał się malarz podporządkować bezwzględnej literaturze nakazów, biorących początek w Księgach Objawienia. Na miejscu Michała Anioła współczesny artysta, z duszą rozmiękłą od sceptycyzmu, tego wyziewu wiedzy, co krok zderzałby się z paradoksami, dylematami, nonsensami, tam gdzie mistrz Odrodzenia żadnych nie miał wątpliwości. [...]
Spotykamy tu zbawienne ograniczenie, umożliwiające powstawanie wielkiej sztuki, która odpowiedź na potencjalnie bezkresny ciąg pytań ucina aktem wiary. Rzecz jasna, srogi rygor, narzucony przez liturgię, musi zostać uwewnętrzniony, stać się z dobrawoli wdzianą, płomienną włosienicą duszy, granicą, wyznawaną gorącym sercem, a nie strzeżoną przez policję. Istnieją wszak ograniczenia mistyczne i policyjne, lecz jeśli te drugie nie poczynają dzieł znakomitych, to tylko dlatego, że policjant innych kontroluje, nie jest natchnionym funkcjonariuszem własnej sztuki, rozmodlonym w służbowych regulaminach. Zakaz musi zatem pochodzić z wysoka, granica – być objawioną, a przyjętą żarliwym i o żadne racje ani pełnomocnictwa nie pytającym sercem, nie do zakwestionowania, jak nie kwestionuje się liści, gwiazd ani piasku pod stopami. Wiara musi się zmaterializować w realność całkowicie nieelastyczną, bezwzględną, a duch, w takim dopiero skrępowaniu, pokorny, lecz usiłujący w ciągłym posłuchu wyrazić świat i siebie, mając do dyspozycji jakże niewiele luzu inwencyjnego, w najwęższym paśmie swobody kreuje rzecz wielką. Dotyczy to wszelkich form sztuki, którym patronuje śmiertelna powaga, udaremniających dystans, ironię, drwinę – czy można drwić ze żwiru, z ptasich skrzydeł, z zachodów księżyca i słońca? [...]
Zapewne, można znaleźć tak wzniosłe ograniczenie i poza religią, ale trzeba wtedy nadać im rangę aż sakralną, uwierzyć w to, że są konieczne, a nie wymyślone. Wiedza o tym, że można całkiem inaczej, odrzucenie konieczności nieodpartej na rzecz oceanu uświadomionych technik, stylów, chwytów, sposobów – skuwa myśl i ręce wolnością wyboru. Artysta, jak kosmonauta w przestrzeni bezgrawitacyjnej, wije się bezsilnie – bez zbawczego oporu pobliża, bez ratowniczych granic.

6 Źródło: Stanisław Lem, Wysoki Zamek. Wiersze młodzieńcze, Krakow 1975, s. 95–97.
R145wk6yrOexw
Za przyczynę kryzysu sztuki współczesnej Lem uznaje zatarcie granicy pomiędzy tym, co estetyczne, i tym, co użytkowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Za przyczynę kryzysu sztuki współczesnej Lem uznaje całkowitą swobodę artysty, wolnego od ograniczeń narzucanych przez kulturę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Lem sugeruje, że dawniej artysta był wyrazicielem treści, których ważność wskazywała mu kultura.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Lem sugeruje, że postęp technologiczny, który umożliwił lot człowieka w kosmos, negatywnie wpłynął na odbiór klasycznych dzieł sztuki jako przestarzałych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Lem wprowadził do wywodu aluzję do jednego z fresków Michała Anioła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W toku wywodu pojawia się sugestia, że wielkość dzieła sztuki wynika raczej z ironicznego niż poważnego podejścia do tematu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Lem wyraża przekonanie, że w sytuacji kryzysu sztuki kontrola artystów przez odpowiednie instytucje zagwarantuje podniesienie estetycznej jakości ich dzieł.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według Lema twórcy sztuki współczesnej koncentrują się raczej na formach i środkach artystycznego wyrazu niż na wadze podejmowanych tematów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fragment przedostatniego zdania cytowanego fragmentu „...skuwa myśl i ręce wolnością wyboru…” skonstruowany został na zasadzie paradoksu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6

Po lekturze obu części fragmentu zatytułowanego Kryzys sztuki współczesnej określ, jaką funkcję w całym cytowanym fragmencie (części 1. i 2.) pełni przykład z kosmonautą w przestrzeni kosmicznej.

R1ceJL0TI27yn
(Uzupełnij).
R9eAPmYktx0le3
Ćwiczenie 7
Po lekturze całości fragmentu zatytułowanego Kryzys sztuki współczesnej (części 1. i 2.) zaznacz pośród wymienionych te cechy stylu, które służą przekonaniu odbiorcy do diagnozy formułowanej przez pisarza. Możliwe odpowiedzi: 1. bezosobowość wypowiedzi, 2. posługiwanie się liczbą mnogą zamiast pojedynczej, 3. zwrot do adresata, 4. formułowanie wypowiedzi w postaci stwierdzeń, 5. zastosowanie pytania retorycznego, 6. wartościujące słownictwo, 7. powtórzenia, 8. wyszukane, oryginalne słownictwo, 9. zastosowanie konstrukcji eliptycznych, 10. inwersja (przestawny szyk zdania), 11. posługiwanie się zdaniami wielokrotnie złożonymi
31
Ćwiczenie 8

Sformułuj krótki komentarz wyjaśniający retoryczną skuteczność każdego ze wskazanych w poprzednim zadaniu zabiegów.

RoUJz5hrMm9yL
(Uzupełnij).
R12e3aAmaa38W3
Ćwiczenie 9
Przypomnij sobie gatunkowe wyróżniki eseju. Zaznacz te, które można rozpoznać we fragmencie zatytułowanym Kryzys sztuki współczesnej (części 1. i 2.). Możliwe odpowiedzi: 1. swobodna (nieskrępowana np. rygorem naukowego dowodzenia) interpretacja wybranego zagadnienia, 2. refleksyjność, 3. subiektywizm, 4. oparta na skojarzeniach organizacja toku wywodu (asocjacyjność), 5. wyszukany styl wywodu, 6. niefikcjonalność, 7. luźna kompozycja wywodu, 8. synkretyzm gatunkowy (hybrydyczność)
Praca domowa

Czy zgadzasz się z diagnozą sztuki współczesnej sformułowaną przez Stanisława Lema? Opracuj dłuższą wypowiedź pisemną w formie rozprawki, w której rozważysz stanowisko autora, a następnie sformułujesz i uzasadnisz własne.