Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R67KBf6hT1sES1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
W kulturze postfiguratywnej… Możliwe odpowiedzi: 1. dzieci uczą się głównie od swoich rodziców., 2. dzieci uczą się od rówieśników., 3. dorośli uczą się od dzieci., 4. dzieci uczą się od swoich rodziców i rówieśników.
RH21Sf5dG6L991
Ćwiczenie 2
Wskaż, czego dotyczą niezgodności wynikające z konfliktów pokoleniowych. Możliwe odpowiedzi: 1. światopogląd, 2. kwestie kulturowe, 3. wiek, 4. rozwój technologiczny
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Anna Królikowska Dzieci nauczycielami swoich rodziców: socjalizacja odwrotna we współczesnej rodzinie

Terminem „socjalizacja odwrotna” zwykło się określać zjawisko wdrażania starszego pokolenia przez młodsze w nowe warunki kulturowe (np. styl życia, moda, twórczość artystyczna). Ma ono miejsce w chwili szybkiej zmiany kulturowej. (...) Proces socjalizacji nie jest wyłącznie jednokierunkowy, ale ma charakter relacji wzajemnych (...). Socjalizacja jest najpierw procesem jednokierunkowym (od rodzica do dziecka) i dokonuje się w dzieciństwie. Dwukierunkową staje się później. Socjalizacja odwrotna – pojęcie wprowadzone przez Scotta Warda w 1974 roku – stanowi zatem fazę wpływu międzygeneracyjnego, która ma swój początek w okresie adolescencji, ale może trwać przez całe życie.

krolikowska Źródło: Anna Królikowska, Dzieci nauczycielami swoich rodziców: socjalizacja odwrotna we współczesnej rodzinie, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 11/2015, s. 127–142.
R17HoTKAAdj40
Wskaż typ kultury, dla którego charakterystyczne jest zjawisko opisane w przytoczonym tekście źródłowym, i uzasadnij swój wybór. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Aleksandra Kubala-Kulpińska Peer learning, czyli nauka przez wymianę wiedzy

Wykorzystywanie procesu nauczania innych do przyswojenia sobie wiedzy jest elementem metody nazywanej peer learning (ang. peer – rówieśnik, learn – uczyć się), czyli – w wolnym tłumaczeniu – edukacja rówieśnicza. Metoda ta zaistniała dzięki pomysłowi Marka Zuckerberga (założyciela Facebooka), który będąc studentem Harvard University, nie miał zbyt wiele czasu na naukę do egzaminu semestralnego z historii sztuki, dlatego wymyślił rozwiązanie tej sytuacji. Pomocna w uzyskaniu wiedzy do egzaminu miała stać się założona przez niego specjalna witryna internetowa, na której umieścił ilustracje dzieł sztuki, a następnie zaprosił innych studentów do dyskusji. Dzięki temu, że goście zamieszczali istotne informacje, witryna w ciągu kilku godzin stała się ogromnym zasobem materiałów edukacyjnych znacznie wykraczających poza ramy podręcznika. Zuckerberg odniósł sukces na egzaminie i w efekcie nieświadomie stał się twórcą nowej metody nauczania.

kubala Źródło: Aleksandra Kubala-Kulpińska, Peer learning, czyli nauka przez wymianę wiedzy, 25.08.2017 r., dostępny w internecie: glospedagogiczny.pl [dostęp 17.04.2020 r.].
Rl7AFxRSlt1UV
Wskaż typ kultury, dla którego charakterystyczna jest metoda nauczania opisana w przytoczonym tekście źródłowym, i uzasadnij swój wybór. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem książki Witolda Gombrowicza i wykonaj ćwiczenie.

1
Witold Gombrowicz Ferdydurke

– Hm... Hm... A zatem dlaczego Słowacki wzbudza w nas zachwyt i miłość? Dlaczego płaczemy z poetą, czytając ten cudny, harfowy poemat W Szwajcarii? Dlaczego, gdy słuchamy heroicznych, spiżowych strof Króla Ducha, wzbiera w nas poryw? I dlaczego nie możemy oderwać się od cudów i czarów Balladyny, a kiedy znowu skargi Lili Wenedy zadźwięczą, serce rozdziera się nam na kawały? I gotowiśmy lecieć, pędzić na ratunek nieszczęsnemu królowi? Hm... dlaczego? Dlatego, panowie, że Słowacki wielkim poetą był! (...) Proszę zapisać sobie temat wypracowania domowego: „Dlaczego w poezjach wielkiego poety, Juliusza Słowackiego, mieszka nieśmiertelne piękno, które zachwyt wzbudza?”

W tym miejscu wykładu jeden z uczniów zakręcił się nerwowo i zajęczał:

– Ale kiedy ja się wcale nie zachwycam! Wcale się nie zachwycam! Nie zajmuje mnie! Nie mogę wyczytać więcej jak dwie strofy, a i to mnie nie zajmuje. Boże, ratuj, jak to mnie zachwyca, kiedy mnie nie zachwyca? - Wytrzeszczył oczy i usiadł, grążąc się w jakieś bezdenne przepaście. Naiwnym tym wyznaniem aż zakrztusił się nauczyciel.

– Ciszej, na Boga! – syknął. – Gałkiewiczowi stawiam pałkę. Gałkiewicz zgubić mnie chce! Gałkiewicz chyba nie zdaje sobie sprawy, co powiedział?

GAŁKIEWICZ

Ale ja nie mogę zrozumieć! Nie mogę zrozumieć, jak zachwyca, jeśli nie zachwyca.

NAUCZYCIEL

Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Gałkiewiczowi, że go zachwyca.

GAŁKIEWICZ

A mnie nie zachwyca.

NAUCZYCIEL

To prywatna sprawa Gałkiewicza. Jak widać, Gałkiewicz nie jest inteligentny. Innych zachwyca.

GAŁKIEWICZ

Ale, słowo honoru, nikogo nie zachwyca. Jak może zachwycać, jeśli nikt nie czyta oprócz nas, którzy jesteśmy w wieku szkolnym, i to tylko dlatego, że nas zmuszają siłą...

NAUCZYCIEL

Ciszej, na Boga! (...)

NAUCZYCIEL

Gałkiewicz, ja mam żonę i dziecko! Niech Gałkiewicz przynajmniej nad dzieckiem się ulituje! Gałkiewicz, nie ulega kwestii, że wielka poezja powinna nas zachwycać, a przecież Słowacki był wielkim poetą... (...)

Nauczycielowi pot kroplisty zrosił czoło, wyjął z pugilaresu fotografię żony i dziecka i próbował wzruszyć nimi Gałkiewicza, lecz ten powtarzał tylko w kółko swoje: „Nie mogę, nie mogę” (...).

Nieszczęsny Bladaczka poczuł, że jemu także grozić zaczyna niemożność.

– Pylaszczkiewicz! – krzyknął. – Niech Pylaszczkiewicz natychmiast wykaże mnie, Gałkiewiczowi i wszystkim w ogóle piękności którego z celniejszych ustępów! (...) Jeżeli kto piśnie, zarządzę ćwiczenie klasowe! (...)

Pylaszczkiewicz podniósł się i zaczął recytować ustęp z poematu.

fer Źródło: Witold Gombrowicz, Ferdydurke, Kraków 1987, s. 42–45.
RvFMvkQzLSiHB
Wskaż typ kultury, dla którego charakterystyczny jest przebieg lekcji języka polskiego opisany przez Witolda Gombrowicza w „Ferdydurke”, i uzasadnij swój wybór. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się ze źródłem i wykonaj ćwiczenie.

R1KbTMeUzx072
Wykres kolumnowy. Odpowiedzi respondentów mających jakieś autorytety, wzory osobowe (N = 526)

Kim jest ta osoba?. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Autorytet: rodzice
    • liczba głosów w %: 52
  • 2. zestaw danych:
    • Autorytet: Jan Paweł II
    • liczba głosów w %: 17
  • 3. zestaw danych:
    • Autorytet: dziadkowie
    • liczba głosów w %: 6
  • 4. zestaw danych:
    • Autorytet: małżonek
    • liczba głosów w %: 6
  • 5. zestaw danych:
    • Autorytet: nauczyciel/profesor/wychowawca
    • liczba głosów w %: 5
  • 6. zestaw danych:
    • Autorytet: osoby publiczne i postacie historyczne*
    • liczba głosów w %: 4
  • 7. zestaw danych:
    • Autorytet: inna osoba z rodziny
    • liczba głosów w %: 4
  • 8. zestaw danych:
    • Autorytet: znajomy/przyjaciel
    • liczba głosów w %: 4
  • 9. zestaw danych:
    • Autorytet: przełożony/zwierzchnik
    • liczba głosów w %: 3
  • 10. zestaw danych:
    • Autorytet: rodzeństwo
    • liczba głosów w %: 2
  • 11. zestaw danych:
    • Autorytet: dzieci
    • liczba głosów w %: 2
  • 12. zestaw danych:
    • Autorytet: inne
    • liczba głosów w %: 2
  • 13. zestaw danych:
    • Autorytet: trudno powiedzieć
    • liczba głosów w %: 3
* z wyjątkiem Jana Pawła II
Procenty nie sumują się do 100, ponieważ każdy respondent mógł wymienić więcej niż jedną osobę.
Oprac. na podst.: Wzory i autorytety Polaków, Komunikat z badań CBOS, Warszawa BS/134/2009.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R16gBKNdTjryp
Przeanalizuj przedstawione dane statystyczne i rozstrzygnij, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe. Uzyskane odpowiedzi świadczą o niewielkiej roli rodziny jako źródła życiowych autorytetów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odpowiedzi respondentów sugerują, że w Polsce dominuje kultura prefiguratywna. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mniej niż ⅕ badanych za wzór uznaje osoby zbliżone do nich ze względu na wiek. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z danymi z tabeli i wykonaj zadanie.

Wskaż nie więcej niż dwie osoby:

 matka

ojciec

rodzeństwo 

 przyjaciele

mój chłopak,moja dziewczyna

 koledzy, koleżanki

z którymi najchętniej spędzasz czas wolny

 24

10

18 

 57

40

15 

z którymi najchętniej dyskutujesz, rozmawiasz

 31

16 

14 

57 

29 

18 

na których uznaniu najbardziej ci zależy

 57

42 

21 

27 

na które przede wszystkim możesz liczyć w trudnych chwilach

 59

29 

13 

 34

30

cw5 Źródło: Młodzież 2018. Raport Centrum Badania Opinii Społecznej i Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii, red. Magdalena Gwiazda, Mirosława Grabowska, Warszawa 2019.

RaMN8lg89C4bn
Na podstawie analizy danych statystycznych dotyczących „znaczących innych” dla współczesnej młodzieży, uzasadnij, przywołując odpowiednie dane liczbowe, że wyniki tego badania świadczą o występowaniu zarówno elementów kultury postfiguratywnej, jak i kofiguratywnej w polskim społeczeństwie. (Uzupełnij).

Materiał źródłowy do ćwiczeń nr 6–8.

1
Dagny Kurdwanowska Emigracja dała mi siłę i niezależność

Fragmenty wywiadu z Katarzyną Tubylewicz, polską pisarką i tłumaczką, od kilkunastu lat mieszkającą w Szwecji.

Moje życie tak się ułożyło, że żyjąc w Szwecji, nigdy nie straciłam bliskiego kontaktu z Polską (...), natomiast moje codzienne uczestniczenie w innej niż polska kulturze (...) powoduje, że wyraźniej widzę to, co dla Polski czy społeczeństwa polskiego jest charakterystyczne. Na pewno nabrałam dystansu do różnych przekonań o charakterze grupowym, co do których ludzie miewają czasem wyobrażenie, że są to ich poglądy indywidualne. W tym sensie mam zresztą taki sam dystans do Szwecji, myślę, że taki jest los ludzi dwukulturowych, a ja się taką osobą stałam.

Emigracja stała się dla mnie przede wszystkim otwarciem wielu nowych drzwi i wejściem w nowy język. Wittgenstein napisał Granice mojego języka oznaczają granice mojego świata, więc można powiedzieć, że zyskałam kolejny świat. To dzięki wyjazdowi do Szwecji zaczęłam przekładać szwedzką literaturę i to w Szwecji napisałam moją pierwszą powieść (…).

Zawsze powtarzam, że na emigracji najlepiej czują się pracowici indywidualiści. Pracowici, bo żeby zmniejszyć poczucie samotności, trzeba przede wszystkim naprawdę dobrze nauczyć się języka, a potem rozpracować różne kody kulturowe. Indywidualiści, bo będąc imigrantem, jest się zawsze osobą, która ma inne wspomnienia z dzieciństwa niż znajomi i przyjaciele w nowym kraju, być może trochę inną wrażliwość, doświadczenia i tak dalej. Sama jestem pracowitą indywidualistką i nigdy nie czułam silnego związku z grupami. Z tych przyczyn moje zderzenie z emigracją było dość miękkie (…).

Banalne zdanie, że podróże kształcą, ma w sobie wiele prawdy. Jeśli ma się otwartą głowę, każdy wyjazd, także ten dłuższy, jest wielką szkołą życia i poszerzeniem horyzontów, a więc niesie ze sobą wielką wartość (...). Co dała [mi] emigracja? Nowy język, a z nim nowe spojrzenie na świat, możliwość czerpania inspiracji z dwóch krajów, siłę i niezależność myślenia. Lubię w Szwecji pełen szacunku stosunek do dzieci, więc cieszę się, że mój syn chodzi do szwedzkiej szkoły. Sama nie mam najlepszych wspomnień z polskiej, bo uważam, że panują w niej do dziś stosunki feudalne.

dagny Źródło: Dagny Kurdwanowska, Emigracja dała mi siłę i niezależność, 30.10.2016 r., dostępny w internecie: sukcespisanyszminka.pl [dostęp 17.04.2020 r.].
31
Ćwiczenie 8
RUEWkkrk5VhgK
Przedstaw, jak można rozumieć słowa pisarki o tym, że emigracja stała się dla niej otwarciem wielu nowych drzwi. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
R1V33gLEVpb0E
Wyjaśnij, dlaczego na emigracji najlepiej czują się pracowici indywidualiści. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10
R89EHJcE5CyZt
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).