Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1SIhNXzkiuel11
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe. Wydarzenia przedstawione w Łysej śpiewaczce są połączone związkami przyczynowo-skutkowymi. Możliwe odpowiedzi: P, F. Bohaterowie Łysej śpiewaczki są do siebie podobni z charakteru i sposobu zachowania. Możliwe odpowiedzi: P, F. Bohaterowie Łysej śpiewaczki nieustannie zmieniają temat rozmowy.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Działania bohaterów Łysej śpiewaczki mają zrozumiałą motywację psychologiczną. Możliwe odpowiedzi: P, F
11
Ćwiczenie 2

Do podanych wyrazów dopisz po 4 synonimy.

Rj8XAvwJtyCuA
ABSURD (Uzupełnij). BANAŁ (Uzupełnij).
RQYzLnIjECKBC1
Ćwiczenie 3
Spośród poniższych związków frazeologicznych wybierz te, które trafnie charakteryzują sposób mówienia bohaterów Łysej śpiewaczki. Możliwe odpowiedzi: 1. gadać jak najęty, 2. mówić od rzeczy, 3. przemówić komuś do rozumu, 4. mówić, co ślina na język przyniesie, 5. mówić lakonicznie, 6. rozpływać się w ustach, 7. pleść trzy po trzy, 8. rozmawiać w cztery oczy, 9. mieć na końcu języka, 10. mówić jak ślepy o kolorach, 11. zapomnieć języka w gębie
1
Ćwiczenie 4
R1BXBMfXkklun
Połącz w pary cytaty z Łysej śpiewaczki z nazwami zastosowanych w nich środków artystycznych. „Kaktus, hokus, pokus” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia „Stróż jest tchórz, tchórz jest stróż. […] Ale stróż czyści kurz.” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia „PAN SMITH (naśladując pociąg)
Tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff.” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia „Kakatoes, kakatoes” Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja, 2. aliteracja, 3. paronomazja, 4. glosolalia

Źródło: Eugène Ionesco, Łysa śpiewaczka. Antysztuka, tłum. J. Lisowski, [w:] tegoż, Łysa śpiewaczka. Lekcja. Krzesła, wyd. 2, Izabelin 2004, s. 56, 57, 59

R1AR2D5EUgW6z21
Ćwiczenie 5
Podaj cechy komedii i cechy tragedii obecne w Łysej śpiewaczce. Cechy tragedii. Możliwe odpowiedzi: obecność komizmu (postaci, sytuacyjnego, słownego), pomyślne rozwiązanie przez bohatera kolejnych problemów, pogodny, radosny nastrój, szczęśliwe zakończenie. Cechy tragedii. Możliwe odpowiedzi: obecność rządzących życiem bohatera sił niezależnych od niego, konieczność dokonania przez bohatera wyboru, poważny nastrój, zakończenie – katastrofa.
21
Ćwiczenie 6

Udowodnij, że Łysa śpiewaczka jest tragikomedią – sformułuj dwa argumenty i opatrz je przykładami z tekstu.

Rj2zJYkeMGvSv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na czym polega absurdalność zacytowanych wypowiedzi bohaterów Łysej śpiewaczki.

Eugène Ionesco Łysa śpiewaczka. Antysztuka

STRAŻAK: […] już muszę iść […] punktualnie za trzy kwadranse i szesnaście minut mam pożar na drugim końcu miasta.

lysa1 Źródło: Eugène Ionesco, Łysa śpiewaczka. Antysztuka, [w:] tegoż, Łysa śpiewaczka. Lekcja. Krzesła, tłum. Jerzy Lisowski, Izabelin 2004, s. 52.
R1XINfCZfIbLy
(Uzupełnij).
Eugène Ionesco Łysa śpiewaczka. Antysztuka

PAN SMITH: Lepsza polędwica w szalecie niż onuce w galarecie.

lysa2 Źródło: Eugène Ionesco, Łysa śpiewaczka. Antysztuka, [w:] Eugène Ionesco, Łysa śpiewaczka. Lekcja. Krzesła, tłum. Jerzy Lisowski, Izabelin 2004, s. 55.
R1UfDNTf4m5bA
(Uzupełnij).
Eugène Ionesco Łysa śpiewaczka. Antysztuka

PAN MARTIN: Podłoga jest pod nami, a sufit nad nami.

lysa3 Źródło: Eugène Ionesco, Łysa śpiewaczka. Antysztuka, [w:] tegoż, Łysa śpiewaczka. Lekcja. Krzesła, tłum. Jerzy Lisowski, Izabelin 2004, s. 53.
R1OLo7M1KFfvK
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
311
Ćwiczenie 8

Na podstawie zakończenia Łysej śpiewaczki wyjaśnij, jaką wizję społeczeństwa XX wieku przedstawia sztuka.

Eugène Ionesco Łysa śpiewaczka. Antysztuka

Cisza. Powraca światło. Na scenie siedzą państwo Martin i wypowiadają pierwsze kwestie państwa Smith.

R1WSV8xzWe1ZX1
(Uzupełnij).
lysa4 Źródło: Eugène Ionesco, Łysa śpiewaczka. Antysztuka, [w:] tegoż, Łysa śpiewaczka. Lekcja. Krzesła, tłum. Jerzy Lisowski, Izabelin 2004, s. 60.
Praca domowa

Czy państwo Smithowie i państwo Martinowie z Łysej śpiewaczki mogliby być bohaterami wiersza Mieszkańcy Juliana Tuwima? Odpowiedzi udziel w formie rozprawki liczącej przynajmniej 250 słów. Poprzyj swoje argumenty przykładami z obu tekstów.

Julian Tuwim Mieszkańcy

Straszne mieszkania. W strasznych mieszkaniach
Strasznie mieszkają straszni mieszczanie.
Pleśnią i kopciem pełznie po ścianach
Zgroza zimowa, ciemne konanie.

Od rana bełkot. Bełkocą, bredzą,
Że deszcz, że drogo, że to, że tamto.
Trochę pochodzą, trochę posiedzą,
I wszystko widmo. I wszystko fantom.

Sprawdzą godzinę, sprawdzą kieszenie,
Krawacik musną, klapy obciągną
I godnym krokiem z mieszkań – na ziemię,
Taką wiadomą, taką okrągłą.

I oto idą, zapięci szczelnie,
Patrzą na prawo, patrzą na lewo.
A patrząc – widzą wszystko oddzielnie:
Że dom... że Stasiek... że koń... że drzewo...

Jak ciasto biorą gazety w palce
I żują, żują na papkę pulchną,
Aż, papierowym wzdęte zakalcem,
Wypchane głowy grubo im puchną.

I znowu mówią, że Ford... że kino...
Że Bóg... że Rosja... radio, sport, wojna...
Warstwami rośnie brednia potworna
I w dżungli zdarzeń widmami płyną.

Głowę rozdętą i coraz cięższą
Ku wieczorowi ślepo zwieszają.
Pod łóżka włażą, złodzieja węszą,
Łbem o nocniki chłodne trącając.

I znowu sprawdzą kieszonki, kwitki,
Spodnie na tyłkach zacerowane,
Własność wielebną, święte nabytki,
Swoje, wyłączne, zapracowane.

Potem się modlą: „od nagłej śmierci...
...od wojny... głodu... odpoczywanie”
I zasypiają z mordą na piersi
W strasznych mieszkaniach straszni mieszczanie.

tuwim Źródło: Julian Tuwim, Mieszkańcy, [w:] Jan Marx, Skamandryci, t. 96, Warszawa 1992, s. 95.