Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RZ78xtY6IeUNI1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, gdzie po raz pierwszy wybito monety. Możliwe odpowiedzi: 1. na Półwyspie Peloponeskim, 2. na Półwyspie Apenińskim, 3. w Egipcie, 4. w Mezopotamii
RWKkaFFAE0ckH1
Ćwiczenie 2
Zaznacz historyczne waluty państwa polskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. grosz krakowski, 2. złoty polski, 3. korona praska, 4. lew bułgarski
RqwiIiRMhMlJs1
Ćwiczenie 3
Ułóż formy pieniądza w kolejności od najstarszej do najnowszej. Elementy do uszeregowania: 1. pieniądz elektroniczny, 2. płacidła, 3. monety, 4. pieniądz kruszcowy, 5. banknoty
R1eh6JXgVKr2I2
Ćwiczenie 4
Połącz w pary waluty i państwa, w których są emitowane. dolar Możliwe odpowiedzi: 1. Stany Zjednoczone, 2. Chiny, 3. Czechy, 4. brak pasującego kraju, 5. Wielka Brytania, 6. Japonia, 7. Chorwacja korona Możliwe odpowiedzi: 1. Stany Zjednoczone, 2. Chiny, 3. Czechy, 4. brak pasującego kraju, 5. Wielka Brytania, 6. Japonia, 7. Chorwacja kuna Możliwe odpowiedzi: 1. Stany Zjednoczone, 2. Chiny, 3. Czechy, 4. brak pasującego kraju, 5. Wielka Brytania, 6. Japonia, 7. Chorwacja jen Możliwe odpowiedzi: 1. Stany Zjednoczone, 2. Chiny, 3. Czechy, 4. brak pasującego kraju, 5. Wielka Brytania, 6. Japonia, 7. Chorwacja funt Możliwe odpowiedzi: 1. Stany Zjednoczone, 2. Chiny, 3. Czechy, 4. brak pasującego kraju, 5. Wielka Brytania, 6. Japonia, 7. Chorwacja juan Możliwe odpowiedzi: 1. Stany Zjednoczone, 2. Chiny, 3. Czechy, 4. brak pasującego kraju, 5. Wielka Brytania, 6. Japonia, 7. Chorwacja bat Możliwe odpowiedzi: 1. Stany Zjednoczone, 2. Chiny, 3. Czechy, 4. brak pasującego kraju, 5. Wielka Brytania, 6. Japonia, 7. Chorwacja
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się ze zdjęciem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Zapoznaj się z opisem zdjęcia, a następnie wykonaj ćwiczenie.

RZ6fUcmybbFJV
Źródło: Daniel Albany, domena publiczna.
R1KFKDwUYxWre
Podaj formę pieniądza widoczną na ilustracji. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
erg Magia dwunastek

System dwunastkowy (czyli duodecymalny) był rozpowszechnionym systemem; w handlu do dziś używamy określeń tuzin na 12 sztuk i gros na oznaczenie 12 tuzinów, czyli 144 sztuk. Rzymianie dzielili As (to nazwa jednostki monetarnej lub wagowej) na 12 mniejszych jednostek zwanych uncjami. Do rewolucji francuskiej narody europejskie odliczały pieniądze w solidach, które zawierały po 12 denarów; mierzono nie tak dawno jeszcze długość w stopach, calach, liniach i punktach (stopa liczyła 12 cali, cal 12 linii, linia zaś 12 punktów). W Indiach, Indochinach, Pakistanie, Afganistanie a także w Egipcie, Syrii, Turcji, Iraku i Iranie niektórzy używają do dziś metody liczenia od 1 do 12 przy pomocy palców jednej ręki – wystarczy opierać kciuk kolejno na członach przeciwległych czterech palców tej samej ręki.
System dwunastkowy w Babilonii używany był równolegle z systemem dziesiętnym, z tym, że system dwunastkowy (o zapisie pozycyjnym) stosowano przy skomplikowanych obliczeniach (np. w astronomii), zaś systemu dziesiętnego używały szerokie masy ludności w życiu codziennym (aramejski system liczbowy). Również średniowieczny system monetarny w Europie opierał się częściowo na systemie dwunastkowym: pieniądze liczono m.in. w solidach, które zawierały po 12 denarów (pozostałość tego systemu monetarnego przetrwała do 2. połowy XX w. w krajach powiązanych kulturowo z Wielką Brytanią, a w samej Wielkiej Brytanii aż do roku 1971, gdzie aż do tej daty szyling dzielił się na 12 pensów).

opoczno Źródło: erg, Magia dwunastek, 12.12.2012 r., dostępny w internecie: opoczno-top.pl [dostęp 12.12.2020 r.].
RlrX3op83cvJq
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. W części krajów Azji Południowej nadal używa się systemu dwunastkowego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Wielkiej Brytanii funt jest dzielony na 12 szylingów, a każdy szyling na 12 pensów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Aramejski system liczbowy opiera się na zapisie dwunastkowym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pieniądze, które liczono według systemu dwunastkowego, to denary, solidy, uncje, asy i stopy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Kamila Jamrożek Obrót gotówkowy i bezgotówkowy – formy płatności

Działaniem ludzi steruje w dużej mierze zaufanie. O ile mamy je do pieniądza w formie banknotów czy monet, to do form bezgotówkowych niekoniecznie. Płacąc kartą w sklepie na chwilę tracimy kontrolę nad środkami na naszym koncie, a niejednokrotnie nad ogółem swoich wydatków. Jednak transakcje takie mają swoje zalety. Są nimi wygoda i szybkość ich dokonywania, zmniejszenie kosztów emisji i obsługi pieniądza czy zmniejszenie „szarej strefy” i procederu „prania brudnych pieniędzy”. Dzięki temu następuje wzrost dochodów budżetowych i możliwość ogólnego obniżenia podatków.

Same banki apelują i kuszą nowymi możliwościami przechodzenia z obrotu gotówkowego na bezgotówkowy, jak np. płatność przy wykorzystaniu aplikacji mobilnej. Jednak z drugiej strony rozbudowują sieci oddziałów i chwalą się wzrastającą ilością bankomatów, co sprzyja obrotowi gotówkowemu.
(…)
Są wśród nas osoby, które preferują anonimowość oraz odpersonalizowanie stosunków z instytucjami. Dla nich najważniejsze jest załatwienie sprawy, a nie spotkanie z drugim człowiekiem. Dokonanie transakcji, jest dla nich ważniejsze niż kontakt osobisty, a gotówkę traktują jako środek, a nie wartość samą w sobie, wiec nie potrzebują mieć z nią styczności. Dlatego też te osoby celowo wybierają obrót bezgotówkowy.

Osoby, które wybierają obrót gotówkowy, czasami po prostu chcą zaspokoić potrzebę więzi osobistych. Jest też dużo technicznych i socjologiczno‑kulturowych przeszkód, które nie pozwalają korzystać z rozliczeń bezgotówkowych. Niektórzy odczuwają lęk przed nowymi technologiami, obawiają się sporych kosztów związanych z posiadaniem konta mając przy tym niskie dochody. Innym posiadanie gotówki daje poczucie bezpieczeństwa i wolności, nie wierzą w żadne instytucje finansowe, a zwłaszcza nie ufają bankom.

Wiele osób obawia się też, że nie będzie w stanie kontrolować wydatków, płacąc zbliżeniowo, i boją się kradzieży karty.

pr Źródło: Kamila Jamrożek, Obrót gotówkowy i bezgotówkowy – formy płatności, dostępny w internecie: prfinansowy.pl [dostęp 13.12.2020 r.].
RX0MJqGejPYGu
Wyjaśnij, dlaczego obecnie coraz częściej mówi się o rozliczaniu bezgotówkowym transakcji, ale jeszcze nie zastąpiło ono rozliczania za pomocą gotówki. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstami, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Źródło I

1
PAP Polska nie powinna przyjmować euro

Polska nie powinna przyjmować euro, bo naraziłoby nas to na ryzyko, że przestaniemy doganiać Zachód; bez własnej waluty bardzo trudne jest bowiem odzyskanie konkurencyjności w sytuacji kryzysu, mówi PAP Stefan Kawalec. Uważa on za realne, że w jakiejś perspektywie wspólna waluta zniknie. Euro jest grą o sumie ujemnej, osłabia Europę – przekonuje Stefan Kawalec, ekonomista, prezes Capital Strategy, b. wiceminister finansów, współtwórca tzw. planu Balcerowicza, współautor książki „Paradoks euro. Jak wyjść z pułapki wspólnej waluty?”.

Ofiarą wspólnej waluty – argumentuje – padła nie tylko Grecja i inne kraje Południa, ale jest ono też problemem dla takich krajów, jak Finlandia czy Słowenia. Z powodu euro – wskazuje ekspert – Francja spadła do europejskiej drugiej ligi i „ciągle jest na granicy konkurencyjności, znajduje się w stagnacji”. Co więcej – jego zdaniem – euro jest groźne również dla Niemiec. „Niemcy mają walutę zdecydowanie za słabą w porównaniu do potrzeb swojej gospodarki i to powoduje, że mają olbrzymią nadwyżkę handlową. To natomiast naraża ich na konflikty z partnerami handlowymi. Wiadomo też, że utrzymanie tak dużej nadwyżki przez tak dużą gospodarkę nie jest możliwe w nieskończoność. W pewnym momencie to się musi skończyć, a w niesprzyjających okolicznościach może to spowodować w Niemczech bardzo silną recesję” – uważa Stefan Kawalec. I przestrzega: „Jeżeli w kraju, który jest w strefie euro, rząd nie może sobie poradzić z sytuacją gospodarczą i rośnie frustracja, to wzmacnia to siły populistyczne i antyeuropejskie i w pewnym momencie dojście tych sił do władzy może zagrozić nie tylko strefie euro, ale całej UE i wspólnemu rynkowi”.

1 Źródło: PAP, Polska nie powinna przyjmować euro, 22.05.2017 r., dostępny w internecie: pb.pl [dostęp 23.03.2021 r.].

Źródło II

1
Newseria Czy Polska powinna przyjąć euro?

– Wejście do strefy euro, wszystkie związane z tym mechanizmy, wymagania, korzyści, koszty to jest dość skomplikowana sprawa i także sami ekonomiści różnie ją oceniają, niektórzy są bardzo gorącymi zwolennikami, a inni mają bardziej sceptyczne podejście – mówi prof. Jerzy Wilkin. – Natomiast zdecydowana większość ekonomistów opowiada się za wejściem do strefy euro, pokazując realne korzyści finansowe. Korzyści nie ograniczają się tylko do pieniędzy, kursów walutowych czy stopy oprocentowania, lecz także wynikają z wejścia do rdzenia integracji. Polska, stojąc z boku, marginalizuje swój głos co do kształtowania Unii Europejskiej.

Ponad połowa przedsiębiorców chce przyjęcia euro

Nieco odmienne niż ogółu społeczeństwa jest zdanie przedsiębiorców. W kwietniu Konfederacja Lewiatan przeprowadziła na ten temat sondaż wśród swoich członków. Wynikło z niego, że 54% firm uważa, że Polska powinna przystąpić do strefy euro, tylko 14% jest temu przeciwne, a 32% nie ma zdania w tej sprawie. (…) Z badania SW Research przeprowadzonego również w kwietniu dla serwisu rp.pl wynika, że aż 61% mieszkańców wsi sprzeciwia się integracji walutowej Polski.

– Rolnicy należą do głównych beneficjentów integracji europejskiej. Byli bardzo sceptyczni co do wejścia Polski do Unii Europejskiej i mieli dużo obaw, że konkurencja zniszczy polskie rolnictwo, zwłaszcza te drobniejsze gospodarstwa. To się nie sprawdziło, a rolnicy wyszli z tego bardzo wzmocnieni – przypomina kierownik Zakładu Integracji Europejskiej IRWiR PAN.– Teraz 70–80% rolników mówi pozytywnie o UE. Nie zawsze trafia do ich świadomości, że euro ustabilizowałoby warunki handlu zagranicznego produktami rolno‑spożywczymi, z czego mniej więcej 80% jest kierowanych na rynek unijny. To daje pewnego rodzaju przewidywalność środków, jakie rolnik dostanie z tytułu płatności bezpośrednich.

wprost Źródło: Newseria, Czy Polska powinna przyjąć euro?, 22.06.2019 r., dostępny w internecie: biznes.wprost.pl [dostęp 13.10.2020 r.].
Rc3Jd4r2gdi0C
Wyjaśnij, jakie skutki może przynieść wprowadzenie euro jako waluty w Polsce. (Uzupełnij).