Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R6cMs3eYiHxQQ1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdania odpowiednimi sformułowaniami:
  • wykryciem prawidłowości rządzących zjawiskami masowymi, zajmują się 1. zbiorowości statystyczne, 2. analizy statystyczne, 3. metody statystyczne, 4. jednostek statystycznych;
  • 1. zbiorowości statystyczne, 2. analizy statystyczne, 3. metody statystyczne, 4. jednostek statystycznych są pomocne w badaniach takich zjawisk masowych, które dotyczą zbiorowości składających się z elementów o podobnych (ale nie identycznych) własnościach;
  • przedmiotem badań statystycznych są 1. zbiorowości statystyczne, 2. analizy statystyczne, 3. metody statystyczne, 4. jednostek statystycznych;
  • każda populacja składa się z 1. zbiorowości statystyczne, 2. analizy statystyczne, 3. metody statystyczne, 4. jednostek statystycznych.
RopwktdlJ8zdO1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, każde stwierdzenie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Przykładem zjawiska masowego jest spożycie czekolady (w kg) na jednego mieszkańca Europy., 2. Imię brata Eli Muszyńskiej to przykład zjawiska masowego., 3. Przykładem populacji jest zbiór mieszkańców województwa mazowieckiego., 4. W badaniu wzrostu uczniów szkół ponadpodstawowych jednostką statystyczną jest grupa uczniów z XX Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi.
RdZmPAQAiWtG12
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj nazwę do odpowiedniego opisu. Liczba jednostek wchodzących w skład zbiorowości statystycznej. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczebność, 2. Zjawisko masowe, 3. Próba statystyczna, 4. Populacja Zbiór przedmiotów podobnych do siebie pod względem określonej cechy i powiązanych ze sobą logicznie, ale nie identycznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczebność, 2. Zjawisko masowe, 3. Próba statystyczna, 4. Populacja Część zbiorowości statystycznej poddanej badaniu, która została wyodrębniona ze zbiorowości w określony sposób. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczebność, 2. Zjawisko masowe, 3. Próba statystyczna, 4. Populacja Zjawisko, które badane w dużej masie zdarzeń wykazuje właściwą sobie prawidłowość, jakiej nie można byłoby zaobserwować w pojedynczym przypadku. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczebność, 2. Zjawisko masowe, 3. Próba statystyczna, 4. Populacja
R1dQQt93Voix52
Ćwiczenie 4
Określ, czy dana zmienna jest jakościowa czy ilościowa. Umieść daną cechę w odpowiednim okienku. Zmienne ilościowe: Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura ciała człowieka, 2. preferowany smak lodów, 3. gatunki drzew rosnących w lesie, 4. odległość między danymi miastami (w km), 5. prędkość jazdy samochodu, 6. wynik meczu (wygrana, przegrana, remis), 7. masa ciała owcy, 8. ulubiony rodzaj filmów Zmienne jakościowe: Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura ciała człowieka, 2. preferowany smak lodów, 3. gatunki drzew rosnących w lesie, 4. odległość między danymi miastami (w km), 5. prędkość jazdy samochodu, 6. wynik meczu (wygrana, przegrana, remis), 7. masa ciała owcy, 8. ulubiony rodzaj filmów
R13O6LZQ4Ko2J2
Ćwiczenie 5
Określ, czy podane zmienne są jakościowe czy ilościowe. Pogrupuj je odpowiednio. Zmienna jakościowa: Możliwe odpowiedzi: 1. Gatunek gruszek, które znajdują się w skrzynce., 2. Rodzaj ulubionych cukierków pana Jana., 3. Kolor włosów Ewy., 4. Oceny uczniów danej klasy z prac domowych z matematyki., 5. Liczba jabłek leżących na talerzu. Zmienna ilościowa: Możliwe odpowiedzi: 1. Gatunek gruszek, które znajdują się w skrzynce., 2. Rodzaj ulubionych cukierków pana Jana., 3. Kolor włosów Ewy., 4. Oceny uczniów danej klasy z prac domowych z matematyki., 5. Liczba jabłek leżących na talerzu.
R7RGWRstWW1a92
Ćwiczenie 6
Określ, czy podane zmienne są ciągłe czy skokowe. Pogrupuj je odpowiednio. Zmienna skokowa: Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba uczniów obecnych na lekcji matematyki w dniu 3 marca., 2. Cena 1 kg śliwek sprzedawanych w danym sklepie w dniu 13 maja., 3. Masa rosnącej w ogrodzie dyni, w dniach od 1 czerwca do 2 sierpnia., 4. Czas oczekiwania na rozpoczęcie seansu filmowego., 5. Masa danej dyni sprzedawanej na targu. Zmienna ciągła: Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba uczniów obecnych na lekcji matematyki w dniu 3 marca., 2. Cena 1 kg śliwek sprzedawanych w danym sklepie w dniu 13 maja., 3. Masa rosnącej w ogrodzie dyni, w dniach od 1 czerwca do 2 sierpnia., 4. Czas oczekiwania na rozpoczęcie seansu filmowego., 5. Masa danej dyni sprzedawanej na targu.
R1JXKZKfG0caN3
Ćwiczenie 7
Zaznacz wszystkie poprawne stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba okien w pokoju to zmienna skokowa., 2. Ulubione programy radiowe to zmienna jakościowa., 3. Wiek człowieka wyrażony w latach to zmienna ciągła., 4. Produkcja samochodów w danej fabryce (wyrażona w sztukach) to zmienna ilościowa., 5. Ciśnienie atmosferyczne to zmienna skokowa.
REQl0Q9Zb6Adf3
Ćwiczenie 8
Poniżej zapisano etapy badania statystycznego w przypadkowej kolejności. Uporządkuj je od etapu najwcześniejszego do etapu najpóźniejszego.

Etapy badania statystycznego: Elementy do uszeregowania: 1. programowanie, 2. gromadzenie danych, 3. opracowanie i prezentacja materiału, 4. analiza i wnioskowanie