Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
RsxIHPEL6ADMn11
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
Rhm5w4Okpk8n5
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z opisami ilustracji i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisami ilustracji i wykonaj polecenia.

Źródło A

R6QyRkqsKgWGK
Axel Sparre, Karol XII, król Szwecji, 1715 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B

RsBCkgFwvZox2
Jean-Marc Nattier, Piotr I, po 1717 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1KeYkNS1KD0U
Porównaj ilustracje i opisz podobieństwa w przedstawieniach władców. (Uzupełnij) Wskaż cechę charakterystyczną dla przedstawień władców zachodnioeuropejskich, którą można dostrzec na portrecie Piotra I. (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 3

Zaznacz informacje, których prawdziwość można zweryfikować na podstawie poniższego źródła (wszystkie zdania są prawdziwe).

RpqZAUzUIrBmb
Drzewo genealogiczne Piotra I Wielkiego.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1dPevth7ETAy
Możliwe odpowiedzi: 1. 25 czerwca 1682 r. odbyła się koronacja dwóch carów Rosji: Iwana V i Piotra I. Ze względu na ich małoletniość regentką została córka Aleksego I, Zofia., 2. Zofia Romanowa, córka Aleksego I i regentka w okresie 1682–1689, była przyrodnią siostrą Piotra I., 3. Gdy umarł ojciec Piotra I, miał on zaledwie 6 lat., 4. W traktacie moskiewskim (21 kwietnia 1686 r.) Rzeczpospolita odstąpiła Rosji, w zamian za jej udział w koalicji antytureckiej, Kijów oraz szerokie przestrzenie zajmowane przez Kozaków zaporoskich i ziemie smoleńskie aż po Dniepr., 5. Piotr I miał 13 zstępnych, przy czym 11 umarło przed nim., 6. W dniu narodzin Piotra I pytani o jego horoskop astrologowie przepowiedzieli mu świetlaną przyszłość. Jego gwiazda pojawiła się w bliskości Marsa, a ponadto w tym dniu armia Ludwika XIV przygotowywała się do przekroczenia Renu. Według „specjalistów” oznaczało to, że przed nowo narodzonym otwiera się droga do wojennej chwały., 7. Tylko dwie córki Piotra I, z drugiego małżeństwa, mogły być świadkami jego śmierci., 8. W wieku dorosłym Piotr I miał 203 cm wzrostu., 9. Po śmierci Piotra I, przez 2 lata rządy w Rosji sprawowała jego żona Katarzyna I.
R11JAp6xFgXFK
Zapisz co najmniej dwie inne informacje, które można ustalić na podstawie drzewa genealogicznego Piotra I. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Połącz informacje z odpowiednimi kategoriami. 
Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Połącz informacje z odpowiednimi kategoriami. 
R1OwrPMHNaYRU1
A. Autor tekstu. Możliwe odpowiedzi: 1. Hrabia Gołowkin, kanclerz rosyjski, 2. 1721, 3. Mowa skierowana do cara Piotra I w obecności rosyjskich elit, 4. Uroczystości z okazji podpisania pokoju w Nystad. B. Rodzaj (typ) dokumentu. Możliwe odpowiedzi: 1. Hrabia Gołowkin, kanclerz rosyjski, 2. 1721, 3. Mowa skierowana do cara Piotra I w obecności rosyjskich elit, 4. Uroczystości z okazji podpisania pokoju w Nystad. C. Data powstania źródła. Możliwe odpowiedzi: 1. Hrabia Gołowkin, kanclerz rosyjski, 2. 1721, 3. Mowa skierowana do cara Piotra I w obecności rosyjskich elit, 4. Uroczystości z okazji podpisania pokoju w Nystad. D. Okoliczności powstania źródła. Możliwe odpowiedzi: 1. Hrabia Gołowkin, kanclerz rosyjski, 2. 1721, 3. Mowa skierowana do cara Piotra I w obecności rosyjskich elit, 4. Uroczystości z okazji podpisania pokoju w Nystad.
R1TBWHJOjQDyN
Najjaśniejszy, najpotężniejszy nasz monarcho, najmiłościwszy nasz samowładco. Dzięki sławnym i walecznym czynom wojskowym i politycznym waszej cesarskiej wysokości, […] my, wasi wierni poddani, zostaliśmy z mroku niewiedzy wprowadzeni na arenę sławy całego świata, tak powiedziawszy, i z niebytu w byt i do społeczności narodów politycznych włączeni, co jest wiadome nie tylko nam, lecz i całemu światu. I wobec tego, jak my, w słabości swej, możemy wyrazić słowa wdzięczności za to wszystko i za obecne uzyskanie tak sławnego i korzystnego dla waszego państwa pokoju wieczystego z koroną szwedzką, pokoju […] będącego owocem pracy rąk waszych. […] ośmielamy się, my Senat, przez waszą wysokość ustanowiony, najpokorniej błagać […], abyście na znak naszego skromnego uznania […] przyjąć od nas zechcieli tytuły OJCA OJCZYZNY, PIOTRA WIELKGO, imperatora wszechrosyjskiego […].
Fragment mowy [...], w: Historia nowożytna 1648–1789. Wybór tekstów; oprac. K. Piwarski, Warszawa 1954.
RWIQyrrm23sSE
Najjaśniejszy, najpotężniejszy nasz monarcho, najmiłościwszy nasz samowładco. Dzięki sławnym i walecznym czynom wojskowym i politycznym waszej cesarskiej wysokości, […] my, wasi wierni poddani, zostaliśmy z mroku niewiedzy wprowadzeni na arenę sławy całego świata, tak powiedziawszy, i z niebytu w byt i do społeczności narodów politycznych włączeni, co jest wiadome nie tylko nam, lecz i całemu światu I wobec tego, jak my, w słabości swej, możemy wyrazić słowa wdzięczności za to wszystko i za obecne uzyskanie tak sławnego i korzystnego dla waszego państwa pokoju wieczystego z koroną szwedzką, pokoju […] będącego owocem pracy rąk waszych. […]ośmielamy się, my Senat, przez waszą wysokość ustanowiony, najpokorniej błagać […], abyście na znak naszego skromnego uznania […] przyjąć od nas zechcieli tytuły OJCA OJCZYZNY, PIOTRA WIELKGO, imperatora wszechrosyjskiego […]. (Uzupełnij).
R1b2RmT3eg0xA
Zaznacz opis dotyczący skutków III wojny północnej, którą zakończył pokój w Nystad (1721). Możliwe odpowiedzi: 1. Suwerenność Prus; utrata przez Danię posiadłości nad Sundem, wolność żeglugi przez Sund; spustoszenie Rzeczpospolitej., 2. Złamanie potęgi Turcji; całe Węgry we władaniu Habsburgów; przyłączenie wschodniej Dalmacji i Peloponezu do Wenecji oraz (w osobnym traktacie) Azowa do Rosji; koniec wojen polsko-tureckich., 3. Złamanie potęgi Szwecji, która utraciła prowincje na południowych wybrzeżach Bałtyku; przejęcie przez Rosję Inflant; przyłączenie Pomorza Szczecińskiego do Prus; spustoszenie Rzeczpospolitej i pogłębienie jej politycznej niesamodzielności.
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisem mapy, a następnie zaznacz „prawda”, jeżeli zdanie jest prawdziwe, lub „fałsz”, jeśli jest fałszywe.
Zapoznaj się z opisem mapy, a następnie zaznacz „prawda”, jeżeli zdanie jest prawdziwe, lub „fałsz”, jeśli jest fałszywe.
RN2eMHrIl3dc6
Źródło: Krystian Chariza i zespół.
Rqe7RWpsAZKSM
W wyniku III wojny północnej Rosja uzyskała bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Połtawa leży współcześnie w Rosji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W okresie panowania Piotra I Śląsk znajdował się we władaniu Habsburgów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na początku XVIII w. znaczna część mieszkańców Rzeczpospolitej miała styczność z wojskami rosyjskimi lub szwedzkimi, a jeśli nie, to przynajmniej słyszała o ich przemarszach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mapa przedstawia wszystkie kraje, które odwiedził Piotr I w czasie swojej wielkiej wyprawy na zachód Europy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
311
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

1
Relacja dyplomaty francuskiego o reformach Piotra I

Władca ten przyniósł na świat całe barbarzyństwo i dzikość, właściwe temu krajowi, w którym wielkość monarchy mierzy się raczej złem, jakie może on zadać, aniżeli dobrem, które zdolny jest przysporzyć: zarazem jednak natura obdarzyła go geniuszem, który dał mu odczuć wady swego wykształcenia i usposobienia i natchnął gorącym pragnieniem złagodzenia ich i naprawienia […]. W tym celu obrał drogę, która wydała się dziwaczna ludziom, kroczącym utartą drogą: to, co winno być uważane za dzieło jego potężnego geniuszu, uchodziło za szaleństwo […]. Gdyby car został cieślą, majtkiem, doboszem [członek orkiestry wojskowej, grający na bębnie], żołnierzem, powodując się tylko śmiesznym upodobaniem dla tych zajęć, nie byłoby dlań usprawiedliwienia: jednakowoż poświęcił on się im w widokach godnych wielkiego monarchy. Jeśli uczył się ciesielki, to w celu budowania i zbrojenia licznych flot; został marynarzem, by nauczyć się samemu je prowadzić. […]

Zanim powziął on zamiar podróżowania, Moskale byli najbardziej nieokrzesanym i ciemnym narodem w Europie: nie posiadali najmniejszych wiadomości z zakresu sztuk i nauk, wojnę prowadzili bez metody i licho […]. Car poznał w trakcie swych podróży, że władał ludem stworzonym na podobieństwo innych i tylko od niego zależy zrobić z niego ten sam użytek: przeto postanowił zmienić wszystkie zasady swych poprzedników, by dojść do zmiany obyczajów swego ludu. […]

Największą trudnością, jaką przyszło mu przezwyciężyć, było lenistwo ludu i pycha możnych, którzy usunięci z urzędów wojskowych na skutek polityki jego poprzedników, wyobrazili sobie, że są one poniżej ich godności. By wywieść ich z błędu, car rozpoczął służbę od rangi dobosza i przez sześć miesięcy, w ciągu których pełnił tę funkcję, utrzymywał się tylko z żołdu dobosza i sypiał w jego namiocie przy kompanii, w której służył. Okazawszy swym przykładem, że nie ma nic ubliżającego w urzędach wojskowych, zmusił całą szlachtę swego państwa, zdolną do noszenia broni, tak kniaziów [książęta ruscy, potomkowie Rurykowiczów], jak bojarów [możni zasiadający w Dumie, radzie przy carze], do zaciągnięcia się w charakterze prostych żołnierzy i dragonów […]. Ściągnąwszy w ten sposób do szeregów głównych panów swego carstwa, postanowił podnieść swą armię na stopę innych krajów europejskich. W tym celu ściągnął zewsząd zagranicznych oficerów […]. Otaczając taką uwagą armię lądową, nie mniejszą poświęcił car powiększeniu sił morskich. Postępując zawsze wedle tej samej metody i dając swym poddanym przykład do naśladowania, korzystał równocześnie z ich pracowitości dla zaszczepienia w swym kraju sztuk i rękodzieł […]. Starania podjęte przez cara w tym kierunku odniosły takie powodzenie, że kapelusze, sukno, broń i w ogóle wszystkie rzeczy potrzebne armii, które w początkach zmuszony był sprowadzać z zagranicy, obecnie wyrabia się w Moskwie […].

1c Źródło: Relacja dyplomaty francuskiego o reformach Piotra I, [w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 379–380.
ROEuJQtKGzxLQ
Na podstawie tekstu źródłowego wypisz: cechy narodu rosyjskiego (Uzupełnij) zasługi Piotra I (Uzupełnij).
R1O6yHP1HA92a
Wniosek:
Francuz (pozytywnie / negatywnie) ocenił działania Piotra I i w (pozytywnym / negatywnym) świetle przedstawił jego poddanych.
R17BoCELNRkuE
Napisz charakterystykę Piotra I i jego dokonań w formie polemiki rosyjskiego bojara z relacją Francuza. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie e‑materiału stwórz biogram Piotra I, który mógłby trafić do vademecum maturalnego lub tablic historycznych.

RN1vE16vlR2WH
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Przeciągnij podpisy w odpowiednie miejsca na ilustracji.

RZrVA95rsUQId
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Pomnik Piotra I w Petersburgu wykonany przez Étienne’a Maurice’a Falconeta, widok współczesny. Monument został zamówiony przez pochodzącą z niemieckiego rodu Anhalt-Zerbst Katarzynę II, która do władzy doszła po śmierci męża, cara Piotra III (już ówcześni podejrzewali ją o zabójstwo władcy). Zgodnie z założeniami absolutyzmu oświeconego caryca budowała wizerunek władcy dobrego i mądrego – „filozofa na tronie”.
Źródło: Godot13, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rm1yKF374ORDC
Wstaw podane sformułowania we właściwe miejsca w takeście. Postument Cara 1. Wąż, 2. placu Senackim, 3. Piotra Wielkiego, 4. Kamieniem Grzmotu, 5. wrogów, 6. rosyjskim znajduje się przed Gmachem Senatu Rządzącego na 1. Wąż, 2. placu Senackim, 3. Piotra Wielkiego, 4. Kamieniem Grzmotu, 5. wrogów, 6. rosyjskim w Petersburgu. Zaprojektowany został z założeniem, by rzeźba skierowana była w stronę rzeki Newy. Inskrypcja na postumencie jest w języku 1. Wąż, 2. placu Senackim, 3. Piotra Wielkiego, 4. Kamieniem Grzmotu, 5. wrogów, 6. rosyjskim i oznacza: „Piotrowi I Katarzyna II, 1782”.

Na podstawie postumentu, duży przy kopytach konia widoczny jest 1. Wąż, 2. placu Senackim, 3. Piotra Wielkiego, 4. Kamieniem Grzmotu, 5. wrogów, 6. rosyjskim symbolizujący zło, zdradę najprawdopodobniej 1. Wąż, 2. placu Senackim, 3. Piotra Wielkiego, 4. Kamieniem Grzmotu, 5. wrogów, 6. rosyjskim Piotra I i jego reform.

Postument wykonany z granitowego głazu narzutowego, nazywanego 1. Wąż, 2. placu Senackim, 3. Piotra Wielkiego, 4. Kamieniem Grzmotu, 5. wrogów, 6. rosyjskim. Nazwę zawdzięcza legendzie, według której grzmot spowodował jego pęknięcie. Znaleziono go ok. 6 km od Petersburga i Katarzyna II nakazała przeciągnąć głaz do miasta, zanim zostanie poddany obróbce. Robotnicy, głównie chłopi pańszczyźniani, ciągnęli głaz zimą na specjalnych metalowych saniach.
RqiRKWIPy01zB
Wyjaśnij, jakimi motywami mogła kierować się Katarzyna II, zlecając budowę pomnika Piotra I? (Uzupełnij).