Sprawdź się
Dopasuj definicje do pojęć.
to miękki metal o barwie różowej, wykazujący dobrą kowalność i ciągliwość. Należy do bardzo dobrych przewodników ciepła i elektryczności. Występuje w przyrodzie w postaci minerałów, np. kuprytu., to srebrzystobiały, miękki metal podatny na korozję. W przyrodzie występuje w stanie wolnym oraz w postaci związków chemicznych, np. pirytu., to miękki, kowalny metal o charakterystycznym połysku. Zaliczany jest do najlepszych przewodników ciepła i elektryczności. Używany do wyrobu biżuterii.
Srebro | |
Miedź | |
Żelazo |
Związek, otrzymany w wyniku spalenia 0,7 g żelaza w chlorze, rozpuszczono w wodzie, a potem dodano wodorotlenku sodu. Powstał brunatny osad, który został odsączony i wysuszony, a następnie wyprażony. Otrzymano w ten sposób 0,7 g brunatnego związku tlenu i żelaza.
A. Napisz równania reakcji opisanych w zadaniu.
B. Oblicz wydajność całego procesu otrzymywania produktu końcowego.
Uczeń postanowił otrzymać wodorotlenek żelaza(II). W tym celu do roztworu wodnego siarczanu(VI) żelaza(II) dodał wodorotlenku sodu. Otrzymał zielonkawy osad, który po pewnym czasie zmienił barwę na czerwonobrunatną.
A. Jaki związek otrzymał ostatecznie uczeń? Napisz jego nazwę.
B. Odpowiedź uzasadnij, pisząc odpowiednie równania reakcji.
Sole żelaza(III) wykorzystywane są w chemii organicznej do wykrywania fenolu. Poszukaj w internecie oraz innych dostępnych źródłach informacji na ten temat, a następnie zaproponuj wzór związku organicznego, który da pozytywny wynik w tej próbie, oraz podaj towarzyszące jej obserwacje.
Zaprojektuj doświadczenie, w którym otrzymasz wodorotlenek żelaza(II) metodą strąceniową. Podaj schematyczny rysunek, zapisz obserwacje, wnioski i równanie reakcji.
Za pomocą równań reakcji chemicznych zapisz przemiany przedstawione na poniższym schemacie, zaznaczając warunki konieczne do ich przebiegu.