Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj poniższą tabelę. Wskaż kraj, w którym najbardziej spadła wartość pieniądza. Sporządź listę możliwych przyczyn tego stanu rzeczy.

kraj

inflacja przed stabilizacją

najwyższy nominał banknotu

data stabilizacji

Niemcy

W. M. Gdańska

Polska

Austria

Węgry

ok. 30 mld %

ok. 800 mln %

ok. 36000%

ok. 7200 %

ok. 2000 %

100 bln

10 mld

10 mln

5 mln

1 mln

1923

1924

1924

1923

1925

Indeks górny Źródło: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN Warszawa 1998, s. 96. Indeks górny koniec

RjY7npBjMiCib
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj podane poniżej fragmenty dotyczące konsekwencji ekonomicznych I wojny światowej dla wybranych państw europejskich, a następnie wstaw w luki nazwę właściwego państwa. Wybierz spośród podanych poniżej. Uzasadnij swój wybór.

RjMfpqh3oMFRc
Tekst 1
“Z chwilą odzyskania niepodległości sytuacja ekonomiczna 1. Republika Weimarska/ Niemcy, 2. Anglia, 3. Republiki Weimarskiej/ Niemcy, 4. Anglii, 5. Polska, 6. Polski [...] była bardzo zła. Historyczne zacofanie, zniszczenia wojenne i zerwanie dotychczasowych więzów gospodarczych z państwami zaborczymi spowodowały, że poziom startu [...] gospodarki był niezwykle niski. Ocenia się, że poziom produkcji przemysłowej z 1919 r. wyniósł [...] około 30% stanu z 1913 w tych samych granicach [...] W bardzo trudnych warunkach rodziła się skarbowość [...]. Konieczność stworzenia aparatu poboru podatków praktycznie od nowa przy niskim poziomie dochodów powodowała, że od początku dochody budżetu państwa były znacznie niższe od wydatków. Różnicę pokrywał tylko druk banknotów [...]”.

Tekst 2
“Po zakończeniu I wojny światowej 1. Republika Weimarska/ Niemcy, 2. Anglia, 3. Republiki Weimarskiej/ Niemcy, 4. Anglii, 5. Polska, 6. Polski przeżywała kryzys ekonomiczny. Był on słabszy niż w innych krajach, tym bardziej, że znaczną część kosztów przerzuciła [ona] na swoje posiadło kolonialne. [...] Mimo to [...] w dotkliwy sposób odczuwała gospodarcze skutki wojny, które przyczyniły się do wzrostu produkcji tylko w gałęziach przemysłu pracującego na potrzeby armii, a spadku innych działów produkcji. Ogólny wskaźnik produkcji przemysłowej w 1920 r. nie przekroczył poziomu z 1913 r. [...]
I wojna pozbawiła [to państwo] jej dawnej pozycji ekonomicznej, osłabiła jej dawne kontakty handlowe, doprowadzając do spadku eksportu. Z bankiera i wierzyciela świata stała się [...] dłużnikiem, przede wszystkim Stanów Zjednoczonych. [...] nie mogła zwycięsko konkurować w nowych, szybko rozwijających się gałęziach przemysłu (elektryczny, chemiczny, samochodowy) nie tylko z USA, ale nawet z Niemcami [...].”

Tekst 3
“Rychło po rewolucji 1. Republika Weimarska/ Niemcy, 2. Anglia, 3. Republiki Weimarskiej/ Niemcy, 4. Anglii, 5. Polska, 6. Polski znalazła się w stanie kryzysu, tak że aż pod znakiem zapytania stanęło jej istnienie. [...] Koniec wojny i rewolucjoniści odsłonili stan gospodarczy kraju. Zadłużenie w listopadzie 1918 r. wynosiło 144 mld mk (w 1913 r. roczny dochód narodowy liczono na 40 mld, a majątek na 300 mld), marka straciła 40% wartości, po rewolucji 50%. Finanse państwa ratowano najczęściej drukowaniem pieniędzy. [...] Spadała wartość płac realnych, co wywołało niepokoje. W styczniu 1920 wobec grożącego strajku kolejarzy trzeba było wprowadzić stan wyjątkowy w większości krajów”.[...]
Źródło: W. Roszkowski, Historia [...], PWN, Warszawa 1992, s. 33.
H. Zins, Historia [...] Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków 1971, s. 417.
W. Czapliński, A. Galos, W. Korta, Historia [...], Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków 1981, s. 689.
RquzUF5lBZoRl
Uzasadnienia (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj poniższy tekst dotyczący kryzysu demokracji parlamentarnej w Europie okresu międzywojennego i narodzin systemów antyparlamentarnych. Następnie wskaż przyczyny polityczne, społeczne, ekonomiczne i kulturowe (po dwie do każdej kategorii) tej sytuacji. Która grupa przyczyn miała Twoim zdaniem znaczenie decydujące?

1
A. Radziwiłł, W. Roszkowski Historia 1871-1939

Doświadczenia wojny, powojenny kryzys gospodarczy, gala gwałtownych ruchów rewolucyjnych, która przeszła przez Rosję i wiele innych państw europejskich, powstanie nowych państw i liczne, związane z tym procesem konflikty narodowościowe, rozbudzone nacjonalizmy i spory terytorialne wywołały poczucie destabilizacji. Młodzi ludzie, kombatanci wojenni, którzy przez 4 lata cierpieli w okopach, którzy sami narażali się na śmierć i widzieli śmierć swoich kolegów [...] wracali po demobilizacji do domów i nie znajdowali dla siebie miejsca, często nie mogli dostać nawet pracy. Drobni posiadacze, zrujnowani przez wojnę i inflację powojenną, nie wytrzymujący konkurencji z monopolistycznymi zjednoczeniami, także nie widzieli dla siebie perspektywy. [...] Demokracja parlamentarna nie spełniała ich oczekiwań. Rządy parlamentarne mogły wydawać się chwiejne i mało sprawne. Coraz bardziej skomplikowane życie społeczne i gospodarcze wymagało rozbudowy roli państwa [...].Państwa Europy Środkowej i Wschodniej nie miały tradycji demokratycznych, ich struktury parlamentarne działały bardzo nieudolnie. Parlamentarne “partyjniactwo” po prostu sprawdziło się. [Teorie dotyczące przyczyn kryzysu demokracji] analizują [też] chorobę moralną cywilizacji europejskiej na przełomie wieku, kryzys wartości, który tak dobitnie wyrażał Nietzsche, wołając “Bóg umarł”. [...] Laicyzacja kultury, odrzucenie wartości religijnych prowadziło do poszukiwania namiastek wizji religijnych, do “sprowadzenia nieba na ziemię”. Raj komunistyczny, czy królestwo czystej rasy aryjskiej, opanowujące całą ziemię “mieczem i pługiem”, niosły w sobie ładunek emocji i nadziei niezbędnych człowiekowi.

Historia Źródło: A. Radziwiłł, W. Roszkowski, Historia 1871-1939, Warszawa 1998, s. 219–221.
RPP71JHEAlIKm
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższe zdjęcia, a następnie określ, jakie aspekty sytuacji powojennego świata one ukazują.

RZMe8YT1syC14
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj mapę interaktywną oraz poniższą tabelę, a następnie rozstrzygnij, czy wszystkie informacje zawarte w tabeli są prawdziwe. Swoją odpowiedź uzasadnij.

Tabela przedstawiająca upadek systemów demokratycznych w wybranych państwach europejskich.

rok

państwo

okoliczności

1917

Rosja Radziecka

rewolucja październikowa i przejęcie władzy przez bolszewików na czele z Włodzimierzem Leninem

1920

Węgry

przewrót admirała Miklosa Horthego (rządy do 1944 r.)

1922

Włochy

mianowanie premierem Benito Mussoliniego (rządy do 1945 r.)

1926

Polska

zamach majowy Józefa Piłsudskiego (rządy do 1935 r.)

1933

Niemcy

wybory parlamentarne i mianowanie kanclerzem Adolfa Hitlera

1935

Czechosłowacja

przejęcie władzy dyktatorskiej w wyniku wygranych wyborów parlamentarnych

1936

Grecja

zamach stanu gen. Joanisa Metaksasa (rządy do 1941 r.)

1936

Hiszpania

w wyniku wojny domowej przejęcie władzy przez gen. Francisco Franco (rządy do 1975 r.)

1938/1940

Rumunia

przejęcie dyktatorskiej władzy przez króla Karola II Hohenzollern‑Sigmaringen

Indeks górny Źródło: opracowanie własne, Contentplus.sp.z o.o. Indeks górny koniec

RGtdoOC95DKuQ
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
311
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj źródła i rozstrzygnij, czy oba dotyczą tego samego zjawiska związanego z życiem gospodarczo‑społecznym Europy po zakończeniu I wojny światowej. Uzasadnij odpowiedź.

Źródło A

RVGKlFo0LXU7U
Kurs "złotej" marki do niemieckiej marki papierowej, 1918–1924 (1 "złota" marka = papierowe marki niemieckie).
Wartość 1 „złotej” marki w gramach czystego złota (1913) = 0,35842 g
Papierowa marka = kurs nie zestawiany z wartością złota w latach 1918-1924
Na podstawie wykresu Wolfganga Chr. Fischera (Wikimedia Commons), bazującego na Law about the Revaluation of Mortgages and other Claims (Revaluation Act 1925), wydanego 16.07.1925 (Aufwertungsgesetz, Reichsgesetzblatt, Cz. I, 1925, s. 133-135) i własnych wyliczeń autora
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.

Źródło B - Ernest Hemingway o inflacji w Niemczech w 1922 r.

R1NOAr2xv3J3l
Nagranie dźwiękowe.
R79tQNcfWRFVB
Ernest Hemingway Przekroczywszy błotnisty Ren jesteście już w Niemczech, a niemieckiego końca mostu pilnują dwaj najpotulniejsi, najbardziej osowiali żołnierze niemieccy, jakich w życiu widzieliśmy. [...] W Strasburgu nie można było dostać marek, bo rosnący kurs wymiany już wiele dni temu ogołocił bankierów, więc wymieniliśmy trochę francuskich pieniędzy na dworcu kolejowym w Kehl. [...] Pierwszego zakupu dokonaliśmy na straganie z owocami przy głównej ulicy Kehl, gdzie jakaś stara kobieta sprzedawała jabłka, brzoskwinie i śliwki. Wybraliśmy pięć bardzo ładnych jabłek i daliśmy starej banknot pięćdziesięciomarkowy. Oddała nam trzydzieści osiem marek reszty. Bardzo przyjemnie wyglądający siwobrody stary pan widział, jak kupowaliśmy jabłka i uchylił kapelusza.

- Przepraszam pana - powiedział dość nieśmiało po niemiecku - Ile kosztowały te jabłka?
Przeliczyłem resztę i powiedziałem mu, że dwanaście marek. Uśmiechnął się i potrząsnął głową.

- Nie mogę tyle zapłacić. To za dużo.

Odszedł ulicą stąpając dokładnie tak, jak białobrodzi starzy panowie starego reżimu stąpając we wszystkich krajach, ale popatrzył na jabłka bardzo tęsknie. [...] Stary pan, którego oszczędności całego życia były prawdopodobnie zainwestowane w niemieckie obligacje przedwojenne i wojenne, podobnie jak większość klasy nie spekulującej, nie mógł sobie pozwolić na wydanie dwunastu marek. Jest typem człowieka, którego dochody nie rosną wraz z malejącą siłą nabywczą marki i korony. [...]
RnyHQ7lEEGYRT
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 6

Na podstawie informacji zdobytych w lekcji omów sytuację gospodarczą Europy po I wojnie światowej.

R1Et0GdsgeLIV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeczytaj poniższe teksty, a następnie określ, czy podane poniżej stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.

E. Fromm Ucieczka od wolności

Miliony ludzi w Niemczech z tym samym zapałem wyrzekły się wolności, z jakim ich ojcowie o nią walczyli; zamiast chcieć wolności, szukano ucieczki od niej; miliony innych odnosiły się do niej obojętnie, uważając, że w obronie wolności nie warto walczyć ani zginąć. Zrozumieliśmy także, że kryzys demokracji nie jest wyłącznie włoskim ani niemieckim problemem, lecz sprawą przed którą staje każde państwo nowoczesne. I nie jest ważne, jakimi symbolami posługują się wrogowie ludzkiej wolności:wolność bywa zagrożona w nie mniejszym stopniu, kiedy się ją atakuje w imieniu antyfaszyzmu, jak bezpośrednio przez faszyzm.

Ucieczka Źródło: E. Fromm, Ucieczka od wolności, 2014, s. 93.
W. Roszkowski Do horyzontu i z powrotem. Eseje o historii i współczesności

Korzenie międzywojennego totalitaryzmu tkwią głęboko w historii XIX i początku XX wieku. [...] Historycy na ogół zgadzają się, że u źródeł współczesnego totalitaryzmu znajduje się nacjonalizm integralny końca poprzedniego stulecia., połączony z rozwojem wiary w nieograniczone możliwości nauki. Naukowa pewność XIX wieku była jednak czymś jakościowo różnym od dawnej pewności religijnej. W ostatnich dwóch stuleciach religijne rozumienie transcendencji coraz wyraźniej hamowało zapędy tych, którzy byliby skłonni realizować ostateczną prawdę o świecie. Natomiast coraz pewniejsi stawali się “uczeni” twierdzący, iż to nauka prowadzi do “ostatecznego wyjaśnienia zagadek tego świata”. Myślę, że krytyka samej tylko wiary jako źródła totalitaryzmu jest chybiona, gdyż to nie sama wiara zwodziła konstruktorów totalitaryzmu, ale postawa “wierzę, że wiem”, bardziej typowa dla scjentyzmu dominującego w myśli europejskiej od połowy XIX wieku niż dla współczesnej religii.

Do horyzontu Źródło: W. Roszkowski, Do horyzontu i z powrotem. Eseje o historii i współczesności, Kraków 2000, s. 25.
RX8uTGd6mEbS5
Autor tekstu I dostrzega główną przyczynę narodzin systemów totalitarnych w niechęci ludzi do wzięcia odpowiedzialności za swój los. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autor tekstu II uważa, że do powstania idei totalitarnych w XX wieku przyczynił się światopogląd religijny, opierający się na zasadach prawdy absolutnej i przekonaniu “wierzę, że wiem”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obaj autorzy dostrzegają, że totalitaryzm jest zjawiskiem bardziej uniwersalnym, nie ograniczającym się do konkretnego państwa ani okresu dziejowego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
311
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj mapę interaktywną Europy w okresie międzywojennym i wykonaj następnie polecenia.

R1U4ZAYbU3VME
a. Wskaż, w jaki sposób ustanawiano reżimy totalitarne i autorytarne oraz rozstrzygnij, który ze sposobów przeważał w Europie międzywojennej i jaka tego mogła być Twoim zdaniem przyczyna. (Uzupełnij) b. Wskaż państwa, gdzie najwcześniej został wprowadzony ustrój niedemokratyczny oraz państwa, w których najdłużej on istniał. (Uzupełnij) c. Rozstrzygnij, w jakiej części Europy większość państw w okresie międzywojennym przyjęła niedemokratyczne systemy rządów i określ przyczynę, dlaczego do tego doszło. (Uzupełnij).