Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1UMVvCpCtaVg1
Ćwiczenie 1
Nazywając ogień arché (zasadą świata), Heraklit miał na myśli, że... Możliwe odpowiedzi: 1. wszystko, co żyje, jest ciepłe, a gdy umiera, stygnie., 2. świat zmienia się nieustannie, jak migoczący płomień., 3. życie bez ognia nie jest możliwe., 4. świat ulegnie całkowitemu spaleniu, gdy dobiegnie swego końca.
11
Ćwiczenie 2

Własnymi słowami wyjaśnij filozoficzne znaczenie pojęcia byt.

REEgW80Ds7dj5
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Własnymi słowami wyjaśnij, czym dla pierwszych filozofów było arché.

RlRZaAnhD6EUj
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Przypominając sobie antyczny podział na Grecję (Helladę), Wielką Grecję (Wielką Helladę) i Jonię, wskaż, który z tych rejonów przedstawia ilustracja.

R5btzzStXdbVR
Źródło: domena publiczna.
R1eOqp17LWF6i
Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Grecja (Wielka Hellada), 2. Grecja (Hellada), 3. Jonia
RF4XE9ZxG0qn621
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj odpowiednie cechy koncepcjom Heraklita i Parmenidesa. Heraklit Możliwe odpowiedzi: 1. wiara w zmienność, 2. tylko rzeczywistość jest bytem, 3. wiara w stałość, 4. brak idei arché, 5. mistyczny rys typowy dla koncepcji tworzonych w Wielkiej Grecji, 6. kontynuacja jońskiej filozofii przyrody, 7. poszukiwanie arché, 8. byt i rzeczywistość to dwa różne pojęcia Parmenides Możliwe odpowiedzi: 1. wiara w zmienność, 2. tylko rzeczywistość jest bytem, 3. wiara w stałość, 4. brak idei arché, 5. mistyczny rys typowy dla koncepcji tworzonych w Wielkiej Grecji, 6. kontynuacja jońskiej filozofii przyrody, 7. poszukiwanie arché, 8. byt i rzeczywistość to dwa różne pojęcia
RrxXf2VNCHuRD2
Ćwiczenie 6
Poniżej znajdują się twierdzenia dotyczące Parmenidesa. Zaznacz prawdziwe. Pochodził z terenów dzisiejszych Włoch. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zainicjował powstanie szkoły filozoficznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Twierdził, że prawdę odkrywa rozum, a nie zmysły. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Był równie mistyczny, co pitagorejczycy, gdyż był ich uczniem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jego poglądów bronił Zenon z Elei. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
Rjik2U1E1RS8i3
Ćwiczenie 7
Pamiętając z lekcji, że określenie byt może mieć trzy aspekty znaczeniowe, połącz je w pary z konkretnymi przykładami. pojedyncze byty Możliwe odpowiedzi: 1. ty, inny człowiek, stół, herbata w filiżance, 2. rzeczywistość, wszechświat, kosmos, 3. wszystkie tulipany świata, naród, cała woda na kuli ziemskiej byty ogólne Możliwe odpowiedzi: 1. ty, inny człowiek, stół, herbata w filiżance, 2. rzeczywistość, wszechświat, kosmos, 3. wszystkie tulipany świata, naród, cała woda na kuli ziemskiej byt w najszerszym tego słowa znaczeniu Możliwe odpowiedzi: 1. ty, inny człowiek, stół, herbata w filiżance, 2. rzeczywistość, wszechświat, kosmos, 3. wszystkie tulipany świata, naród, cała woda na kuli ziemskiej
1
R1LRlcl1YmPfM31
Ćwiczenie 8
Wskaż, na czym polegał: paradoks stadionu, paradoks Achillesa, paradoks dychotomii, paradoks strzały.
3
Ćwiczenie 8
R1KFh6DEhNMxy
(Uzupełnij).

Dla zainteresowanych

31
Ćwiczenie 9

Przeanalizuj paradoksy Zenona. Zastanów się, czy można logicznie uzasadnić ich treść. Postaraj się także wykazać ich niesłuszność. Rozważ, czy znasz inne nurty filozoficzne, które zajmowały się tworzeniem paradoksów na zasadzie reductio ad absurdum.

RSw3CIxXgYzk7
1. Tzw. „Dychotomia”. Jeśli mamy przebyć jakąś odległość, to najpierw musimy pokonać połowę tej odległości, a potem ćwierć tego dystansu (połowę połowy), a później jedną ósmą (połowę połowy tej połowy) i tak w nieskończoność. Tak naprawdę nigdy nie dojdziemy więc do celu. (Uzupełnij). 2. Tzw. „Achilles”. Najszybszy biegacz nigdy nie dogoni najwolniejszego. Achilles nie dogoni żółwia, jeśli ten wystartuje pierwszy, bo najpierw będzie musiał dobiec do miejsca, w którym jest żółw, a ten w tym czasie znowu się nieco oddali. I tak w nieskończoność. (Uzupełnij). 3. Tzw. „Strzała”. Wystrzelona z łuku strzała tak naprawdę nie leci do celu. W chwili, którą nazwiemy teraźniejszością, znajduje się w konkretnym miejscu w powietrzu. Czas składa się z takich chwil. A zatem o każdym czasie strzała nie zmierza do przodu, lecz spoczywa nieruchomo. (Uzupełnij). 4. Tzw. „Stadion”. Jeśli na stadionie ścigają się trzy rydwany, to prędkość środkowego jest mniejsza względem tego na przedzie, a większa względem tego na końcu. Jest zatem równocześnie i mniejsza, i większa. A to jest sprzeczność – ruch nie mógłby być równocześnie jakiś (szybszy) i wręcz przeciwny (wolniejszy). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10
RYV8WzXNfOwl2
Wskaż po jednym pojęciu, które kojarzy ci się ze wskazanym filozofem i jego przemyśleniami: Permenides, Heraklit, Zenon.
RT4raQbEFxR0I
(Uzupełnij).