Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RQnYKPLVHC3kU1
Ćwiczenie 1
Wyobraź sobie, że jesteś obserwatorem, poruszającym się rowerem po prostej drodze ze stałą prędkością. Po przeciwnym pasie zbliża się do Ciebie samochód. Uzupełnij odpowiednio zdania wybierając poprawną odpowiedź z nawiasu:

Z początku samochód poruszał się ze stałą prędkością, układ z nim związany był układem (inercjalnym / nieinercjalnym). Gdy kierowca samochodu zauważył nadjeżdżający rower, zaczął hamować. W swoim układzie odniesienia zaobserwujesz, że kierowca (przemieścił się do przodu / przemieścił się do tyłu) względem samochodu, dzięki czemu jesteś w stanie stwierdzić, że samochód zaczął poruszać się (ze stałą prędkością / z przyspieszeniem). Wynika z tego, że układ odniesienia związany z kierowcą (pozostał inercjalny / zmienił się na nieinercjalny).

1‑2 - niekonsekwencja „do przodu” vs „do tyłu”.

RLRJibHxGfWZ61
Ćwiczenie 2
Wyobraź sobie, że jesteś obserwatorem, poruszającym się rowerem po prostej drodze ze stałą prędkością. Po przeciwnym pasie zbliża się do Ciebie samochód, który hamuje. Uzupełnij odpowiednio zdania wybierając poprawną odpowiedź z nawiasu:

Gdy hamujący kierowca jadący z naprzeciwka zorientował się, że może bezpiecznie Cię minąć, przestał hamować i dalej porusza się w Twoją stronę ze stałą, mniejszą prędkością. Układ odniesienia związany z kierowcą stał się w tym momencie (inercjalny / nieinercjalny), gdyż kierowca (już nie przemieszcza się / nadal przemieszcza się) do przodu względem samochodu.
R1Nlp4Pzpe6FI1
Ćwiczenie 3
Wyobraź sobie, że jesteś obserwatorem, poruszającym się rowerem po prostej drodze ze stałą prędkością. Po przeciwnym pasie zbliża się do Ciebie samochód. Tuż przed minięciem się - jednocześnie - wjeżdżacie w zakręt. Widzisz, że: Możliwe odpowiedzi: 1. Kierowca znajduje się w układzie nieinercjalnym i pod wpływem siły bezwładności zaczyna przemieszczać się (względem samochodu) do środka zakrętu., 2. Ty znajdujesz się w układzie inercjalnym, w związku z tym nie pojawia się żadna dodatkowa siła., 3. Obaj z kierowcą znajdujecie się w układach nieinercjalnych i pojawiające się siły wypychają Was na zewnątrz toru ruchu (względem Waszych pojazdów)., 4. Ty znajdujesz się w układzie nieinercjalnym, a kierowca w inercjalnym, w związku z czym w Twoim układzie pojawia się siła spychająca Cię na zewnątrz zakrętu, a w układzie kierowcy nie dzieje się nic.
R1Ey7kVcDADtl1
Ćwiczenie 4
Na krzesełku kręcącej się karuzeli siedzi dziewczynka, trzymająca w ręce przekąskę, którą próbuje złapać biegnący obok pies. Pies również porusza się po okręgu. Uzupełnij zdania. Pies w swoim układzie odniesienia pozostaje w ruchu/w spoczynku. Aby biec, musi odpychać się łapami od ziemi. Oprócz siły oddziaływania z nawierzchnią i siły grawitacji na psa (w jego układzie odniesienia) działają/nie działają siły bezwładności. Jest to spowodowane tym, że układ związany z psem jest układem inercjalnym/nieinercjalnym. Wypadkowa siła działająca na psa, w jego układzie odniesienia, jest równa zero/różna od zera.
R1N7PSiwTlkZ92
Ćwiczenie 5
Z obrzeży Układu Słonecznego w okolice Słońca przylatuje kometa. W pobliżu Słońca siła grawitacji jest bardzo duża, co powoduje, że tor ruchu komety wyraźnie się zakrzywia. Po przebyciu fragmentu łuku kometa zaczyna ponownie oddalać się od Słońca. W dużej odległości od siła grawitacji Słońca, będąca - w przybliżeniu - jedyną siłą działającą na kometę, staje się zaniedbywalna i ruch z dobrą dokładnością możemy opisać jako jednostajny prostoliniowy. Uzupełnij odpowiednio zdania. Z dala od Słońca układ związany z kometą jest inercjalny/nieinercjalny. Gdy zbliża się ona do Słońca i zaczyna poruszać się po łuku, układ z nią związany staje się układem inercjalnym/nieinercjalnym, w którym występują/nie występują dodatkowe oddziaływania. Zewnętrzny obserwator (np. astronom, który obserwuje tę sytuację przez teleskop) widzi efekty/nie widzi efektów działania sił bezwładności.
R1TmQFCflCDme2
Ćwiczenie 6
Wskaż prawidłową parę przyczyna-skutek: Możliwe odpowiedzi: 1. układ inercjalny brak dodatkowych sił, 2. ruch ze stałą prędkością obecność dodatkowych sił, 3. ruch ze zmienną prędkością brak dodatkowych sił, 4. układ inercjalny obecność dodatkowych sił

tu bywają równoważności.

R1CZLlTpr7rUr2
Ćwiczenie 7
Wskaż wszystkie prawidłowe ciągi przyczynowo-skutkowe.

Możliwe odpowiedzi:
1. układ inercjalny ruch ze stałą prędkością brak dodatkowych sił
2. ruch ze stałą prędkością układ inercjalny obecność dodatkowych sił
3. układ nieinercjalny ruch ze zmienną prędkością obecność dodatkowych sił
4. ruch ze zmienną prędkością układ nieinercjalny obecność dodatkowych sił
31
Ćwiczenie 8

Masz do dyspozycji długi sznurek oraz mały ciężarek o dużej masie, które możesz umieścić w samochodzie. Zaproponuj doświadczenie, w którym zbadasz, czy układ związany z samochodem jest układem inercjalnym czy nieinercjalnym, bez pomocy prędkościomierza samochodu.
Swoje propozycje, opisy i oczekiwania wpisz w przygotowane miejsce i następnie porównaj z przykładową odpowiedzią.

a) Zapisz/narysuj, w jaki sposób umieścisz przedmioty w samochodzie i jak połączysz je ze sobą (jeśli zamierzasz to robić).

b) Opisz, jak wyznaczyć kierunek przyspieszenia (w układzie nieinercjalnym). Opisz spodziewany wynik doświadczenia dla danego kierunku przyspieszenia.

c) Wykonaj doświadczenie i porównaj swoje przypuszczenia z rzeczywistym wynikiem eksperymentalnym.

d) Podaj dodatkowo, czy istnieje sposób porównania różnych przyspieszeń samochodu (w przypadku układu nieinercjalnego).

uzupełnij treść