Sprawdź się
1‑2 - niekonsekwencja „do przodu” vs „do tyłu”.
tu bywają równoważności.
Masz do dyspozycji długi sznurek oraz mały ciężarek o dużej masie, które możesz umieścić w samochodzie. Zaproponuj doświadczenie, w którym zbadasz, czy układ związany z samochodem jest układem inercjalnym czy nieinercjalnym, bez pomocy prędkościomierza samochodu.
Swoje propozycje, opisy i oczekiwania wpisz w przygotowane miejsce i następnie porównaj z przykładową odpowiedzią.
a) Zapisz/narysuj, w jaki sposób umieścisz przedmioty w samochodzie i jak połączysz je ze sobą (jeśli zamierzasz to robić).
b) Opisz, jak wyznaczyć kierunek przyspieszenia (w układzie nieinercjalnym). Opisz spodziewany wynik doświadczenia dla danego kierunku przyspieszenia.
c) Wykonaj doświadczenie i porównaj swoje przypuszczenia z rzeczywistym wynikiem eksperymentalnym.
d) Podaj dodatkowo, czy istnieje sposób porównania różnych przyspieszeń samochodu (w przypadku układu nieinercjalnego).