Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1owNXrZAtAra
Nagranie dźwiękowe Wisława Szymborska Sto pociech.
Wisława Szymborska Sto pociech

Zachciało mu się szczęścia,
zachciało mu się prawdy,
zachciało mu się wieczności,
patrzcie go!

Ledwie rozróżnił sen od jawy,
ledwie domyślił się, że on to on,
ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem
krzesiwo i rakietę,
łatwy do utopienia w łyżce oceanu,
za mało nawet śmieszny, żeby pustkę śmieszyć,
oczami tylko widzi,
uszami tylko słyszy,
rekordem jego mowy jest tryb warunkowy,
rozumem gani rozum,
słowem: prawie nikt,
ale wolność mu w głowie, wszechwiedza i byt
poza niemądrym mięsem,
patrzcie go!

Bo przecież chyba jest,
naprawdę się wydarzył
pod jedną z gwiazd prowincjonalnych.
Na swój sposób żywotny i wcale ruchliwy.
Jak na marnego wyrodka kryształu –
dość poważnie zdziwiony.
Jak na trudne dzieciństwo w koniecznościach stada –
nieźle już poszczególny.
Patrzcie go!

Tylko tak dalej, dalej choć przez chwilę,
bodaj przez mgnienie galaktyki małej!
Niechby się wreszcie z grubsza okazało,
czym będzie, skoro jest.
A jest – zawzięty.
Zawzięty, trzeba przyznać, bardzo.
Z tym kółkiem w nosie, w tej todze, w tym swetrze.
Sto pociech, bądź co bądź.
Niebożę.
Istny człowiek.

2 Źródło: Wisława Szymborska, Sto pociech, [w:] tejże, Wybór poezji, oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 178–179.
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij znaczenie związku frazeologicznego sto pociech, który występuje w tytule wiersza Wisławy Szymborskiej.

RrUWN55JDxe25
(Uzupełnij).
RK8NOOnwbYyBH1
Ćwiczenie 2
Zaznacz przysłowie lub związek frazeologiczny, który w wierszu Sto pociech Wisławy Szymborskiej ulega paradoksalnemu przekształceniu. Na czym polega to przekształcenie? Możliwe odpowiedzi: 1. Cicha woda brzegi rwie., 2. Co ma wisieć, nie utonie., 3. Dziesiąta woda po kisielu., 4. Ryba w wodzie nie utonie., 5. Utopić kogoś w łyżce wody., 6. Tonący brzytwy się chwyta.
R15oLx1WxnGXH1
Ćwiczenie 3
W podanej strofie wiersza Sto pociech podaj wyrazy, w których występują paradoksy. Zastanów się, na czym one polegają. Ledwie rozróżnił sen od jawy, ledwie domyślił się, że on to on, ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem krzesiwo i rakietę, łatwy do utopienia w łyżce oceanu, za mało nawet śmieszny, żeby pustkę śmieszyć, oczami tylko widzi, uszami tylko słyszy, rekordem jego mowy jest tryb warunkowy, rozumem gani rozum, słowem: prawie nikt, ale wolność mu w głowie, wszechwiedza i byt poza niemądrym mięsem, patrzcie go!
Źródło wiersza: Wisława Szymborska, Sto pociech, [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 178.
1
Ćwiczenie 3
RNVGXTN0yoBjz
Ledwie rozróżnił sen od jawy, ledwie domyślił się, że on to on, ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem krzesiwo i rakietę, łatwy do utopienia w łyżce oceanu, za mało nawet śmieszny, żeby pustkę śmieszyć, oczami tylko widzi, uszami tylko słyszy, rekordem jego mowy jest tryb warunkowy, rozumem gani rozum, słowem: prawie nikt, ale wolność mu w głowie, wszechwiedza i byt poza niemądrym mięsem, patrzcie go!. (Uzupełnij).
RT0h2pifYV6JK1
Ćwiczenie 4
Zaznacz typ liryki, jaki występuje w wierszu Wisławy Szymborskiej Sto pociech: Możliwe odpowiedzi: 1. liryka roli, 2. liryka pośrednia, 3. liryka inwokacyjna, 4. liryka bezpośrednia, 5. liryka podmiotu zbiorowego
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie analizy czterech strof wiersza nazwij stosunek podmiotu lirycznego do człowieka oraz jego ewolucyjnych osiągnięć.

R1E5A3wyRJFON
Zachciało mu się szczęścia, zachciało mu się prawdy, zachciało mu się wieczności, patrzcie go!. (Uzupełnij). Ledwie rozróżnił sen od jawy, ledwie domyślił się, że on to on, ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem krzesiwo i rakietę, łatwy do utopienia w łyżce oceanu, za mało nawet śmieszny, żeby pustkę śmieszyć, oczami tylko widzi, uszami tylko słyszy, rekordem jego mowy jest tryb warunkowy, rozumem gani rozum, słowem: prawie nikt, ale wolność mu w głowie, wszechwiedza i byt poza niemądrym mięsem, patrzcie go!. (Uzupełnij). Bo przecież chyba jest, naprawdę się wydarzył pod jedną z gwiazd prowincjonalnych. Na swój sposób żywotny i wcale ruchliwy. Jak na marnego wyrodka kryształu – dość poważnie zdziwiony. Jak na trudne dzieciństwo w koniecznościach stada –nieźle już poszczególny. Patrzcie go!. (Uzupełnij). Tylko tak dalej, dalej choć przez chwilę, bodaj przez mgnienie galaktyki małej! Niechby się wreszcie z grubsza okazało, czym będzie, skoro jest. A jest – zawzięty. Zawzięty, trzeba przyznać, bardzo. Z tym kółkiem w nosie, w tej todze, w tym swetrze. Sto pociech, bądź co bądź. Niebożę. Istny człowiek. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij znaczenie metafor i epitetów użytych przez Wisławę Szymborską w wierszu Sto pociech.

R14z4LWpAdgnG
gwiazda prowincjonalna (Uzupełnij) marny wyrodek kryształu (Uzupełnij) trudne dzieciństwo w koniecznościach stada (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Podaj przykłady środków stylistycznych zastosowanych w wierszu Sto pociech oraz określ, jakie pełnią funkcje.

R1SkBA2gxFDAN
Środek stylistyczny: 1. Ironia. Przykład. (Uzupełnij). Funkcja. (Uzupełnij). 2. Peryfraza. Przykład. (Uzupełnij). Funkcja. (Uzupełnij). 3. Hiperbola. Przykład. (Uzupełnij). Funkcja. (Uzupełnij). 4. Wyliczenie. Przykład. (Uzupełnij). Funkcja. (Uzupełnij).
1
31
Ćwiczenie 8

Przedstaw swoją hipotezę interpretacyjną dotyczącą wymowy wiersza Sto pociech Wisławy Szymborskiej. Stwórz mapę myśli, która pomoże ci uzasadnić twoje zdanie.

R17Q6R0zkfvTH
Mapa myśli, której głównym hasłem jest hipoteza interpretacyjna.
3
Ćwiczenie 8
RIxGSZ6e87XlV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
Czy zgadzasz się w poglądami Wisławy Szymborskiej na temat paradoksów człowieczeństwa? Zapoznaj się z fragmentem tekstu Wojciecha Ligęzy i sformułuj odpowiedź, w której odwołasz się do wiersza Sto pociech i uzasadnisz swoje stanowisko.
Czy zgadzasz się w poglądami Wisławy Szymborskiej na temat paradoksów człowieczeństwa? Zapoznaj się z fragmentem tekstu Wojciecha Ligęzy i sformułuj odpowiedź, w której odwołasz się do wiersza Sto pociech i uzasadnisz swoje stanowisko.
Wojciech Ligęza Wstęp

Rozważania o ewolucji kulturowej nakładającej się na ewolucję biologiczną w wierszu Sto pociech przesycone zostają ironią, która stanowi rodzaj odwetu za to, że zostaliśmy obdarzeni naturą zwierzęco‑duchową. W tle pojawia się niepokój o to, jakie złe instynkty odezwą się w nowym mieszkańcu Ziemi. Tak jak w wierszu Sto pociech tylko na razie człowiek pozostaje czystą potencjalnością. Semantykę domysłu tworzy przeskok czasowy między tym, co niewiadome, a tym, co aż nadto dobrze znane. A swoją drogą pocieszny jest „prawie nikt” mający boskie aspiracje

ost Źródło: Wojciech Ligęza, Wstęp, [w:] Wisława Szymborska, Wybór poezj, Wrocław 2016.
RSZAkE9Gy0DAo
(Uzupełnij).
Praca domowa

Stwórz linię chronologiczną, na której umieścisz wszystkie ewolucyjne i cywilizacyjne osiągnięcia człowieka, które zostały wymienione w wierszu Sto pociech.