Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenie

R17ZQZt7m8fTj
Źródło: Ali Zifan, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1eXfpXlVtiSu
Na podstawie informacji zdobytych w lekcji opowiedz kto był następcą Dariusza I Wielkiego.
R9ykSKNTWEkm4
Wymień główne podboje militarne Dariusza I Wielkiego. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie.

RQQHa2dn0gHK2
Źródło: Roland Unger, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R61ccq4bW7HrF
Jakie znaczenie w życiu Persów mieli bogowie, którym składali ofiary(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3
RKmyHQGzVVLpA
Imperium perskie nazywa się często pierwszym imperium uniwersalnym na świecie. Spośród podanych poniżej cech charakteryzujących królestwo Achemenidów wybierz te, które potwierdzają ten pogląd. Możliwe odpowiedzi: 1. duża autonomia dla poszczególnych regionów, 2. tolerancja wobec obyczajów podbitych ludów, 3. uzależnienie wysokości danin od zamożności danego regionu, 4. wędrowny dwór perski, 5. przyznanie obywatelstwa wszystkim mieszkańcom imperium, 6. wprowadzenie jednego języka dla całego kraju, 7. funkcjonowanie ogólnego zgromadzenia przedstawicieli wszystkich prowincji królestwa perskiego
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenie.

Ajschylos Tragedie

Aischyl [Ajschylos] syn Euforiona, Ateńczyk, leży w tym grobie,

w Geli, co słynie ze zbóż, kędy zastała go śmierć.

Męstwo i siłę ów gaj opowiedzieć by mógł maratoński

i długogrzywy Med [Pers] – ten bowiem dobrze je zna.

B Źródło: Ajschylos, Tragedie, tłum. Srebrny S., Warszawa 1954, s. 79.
Słownik kultury antycznej

Maraton (gr. Marathon), mała miejscowość we wsch. Attyce, w odległości ok. 42 km od Aten. Ateńczycy pod wodzą Miltiadesa odnieśli tu w 490 r. p.n.e. zwycięstwo nad wojskami perskimi.

C Źródło: Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012, s. 316.
R8SZD1cmLVVG4
Powyżej znajduje się tekst wyryty (A) na nagrobku wybitnego tragika ateńskiego Ajschylosa, skomponowany przez samego zainteresowanego. Zinterpretuj jego przekaz, odwołując się do swojej wiedzy na temat relacji grecko-perskich. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenia.

R3U5kQriQqY8b
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RZeEdj2MmTfnz
Na podstawie informacji zdobytych w lekcji omów, jak wyglądał system podatkowy w królestwie perskim. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenie.

Źródło A. Fragment perskiej inskrypcji z Behistun wyrytej na polecenie króla Dariusza ok. 520 r. p.n.e.

Oxford. Wielka Historia Świata. Cywilizacje Bliskiego Wschodu: Anatolia – Persja

Syn Cyrusa, Kambyzes, był królem i miał brata o imieniu Bardija, urodzonego z tego samego ojca i tej samej matki. Potem Kambyzes zabił Bardiję. O tym nie wiedział lud. Następnie Kambyzes wyruszył do Egiptu, po czym zbuntował się lud. Potem kłamstwo rozprzestrzeniło się w Persji, w Medii i w innych krajach. Następnie był mag [tu: kapłan] o imieniu Gaumata; zbuntował się się w Paiszijauwadzie, blisko góry Arkardii, 14. dnia miesiąca wijaksna, skąd wystąpił. Skłamał ludowi, mówiąc: „Ja jestem Bardija, syn Cyrusa, brat Kambyzesa”. Wtedy cały lud sprzysiągł się przeciw Kambyzesowi i przyłączył do Gaumaty – Persja, Media i inne kraje. Dziewiątego dnia miesiąca garmapada Gaumata zawładnął królestwem. Później Kambyzes zmarł śmiercią naturalną […]. Nie było nikogo ni w Persji, ni w Medii, ni kogoś z naszej linii, kto mógłby odebrać tron Gaumacie, magowi. Lud się go bał; mag zabił wielu, którzy wcześniej znali Bardiję. Oto dlaczego zabijał ludzi: „Niech nie wiedzą, że nie jestem Bardiją, synem Cyrusa”. Nikt nie śmiał nic powiedzieć przeciw magowi Gaumacie, aż do mego przybycia.

D Źródło: Oxford. Wielka Historia Świata. Cywilizacje Bliskiego Wschodu: Anatolia – Persja, t. 2, Warszawa 2005, s. 277–278.

Źródło B. Fragment Dziejów greckiego historyka Herodota z ok. 440 r. p.n.e.

Herodot Dzieje

[Kambizes] naprzód zgładził swego brata Smerdisa [greckie tłumaczenie imienia Bardija], który pochodził z tego samego ojca i matki. Tego wyprawił z Egiptu do Persji […] [następnie] wysyła do Persji Preksaspesa, […] by zgładził Smerdisa. […] Podczas gdy Kambizes, syn Cyrusa, mitrężył czas w Egipcie i szalał, powstało przeciw niemu dwóch magów, braci, z których jednego Kambizes zostawił był jako zarządcę swego domu. Ten więc zbuntował się przeciw niemu, zauważywszy, że śmierć Smerdisa utrzymuje się w tajemnicy i niewielu jest Persów, którzy o tym coś wiedzą, ogół natomiast wierzy, że on jeszcze żyje. Miał on brata, który, jak powiedziałem, razem z nim wszczął rokosz. Ów zaś z wyglądu zupełnie był podobny do Smerdisa, syna Cyrusa, którego zgładził Kambizes, mimo że był jego bratem; prócz podobnych kształtów miał nawet to samo imię: Smerdis. […] [Zapowiedziano] wojsku, że na przyszłość należy słuchać Smerdisa, syna Cyrusa, a nie Kambizesa. [Kambyzes, gdy o tym usłyszał,] konia dosiadł, odpadła mu skuwka od pochwy z mieczem, a obnażony miecz ugodził go w biodro. […] Następnie kość chorego spróchniała, gangrena szybko objęła biodro i choroba porwała z żywych Kambyzesa, syna Cyrusa. [Potem] zjawił się w Suzach Dariusz, syn Hystapesa, przybywając z Persji; bo jego ojciec był namiestnikiem tego kraju […] [na naradzie przeciwników uzurpatora] Dariusz […] przemówił: – Myślałem, że sam jeden tylko wiem o tym, iż mag jest królem, a Smerdis, syn Cyrusa, nie żyje; i właśnie dlatego tak spiesznie przybyłem, aby do spółki z innymi magowi śmierć zgotować. Skoro jednak przypadek zrządził, że i wy o tym wiecie, a nie tylko ja sam, należy, moim zdaniem, zaraz działać i nie odkładać sprawy: bo to nie byłoby dobre.

E Źródło: Herodot, Dzieje, ks. III, 30, 61, 64, 70–71.
Rm2OG2uDRLblK
Dojście do władzy Dariusza I Wielkiego (521–485 r. p.n.e.), przedstawiciela perskiej arystokracji, miało miejsce w wyjątkowo niejasnych okolicznościach. Zapoznaj się z dwoma przedstawionymi wyżej tekstami źródłowymi opisującymi te wydarzenia, a następnie wskaż na podobieństwa i różnice między nimi oraz zadecyduj, czy skoro zasadą w historii jest, że za fakt historyczny uznaje się wydarzenie potwierdzone w dwóch niezależnych źródłach, to możemy któreś z wymienionych wydarzeń uznać za fakt historyczny. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7
Na podstawie informacji z lekcji opowiedz, w jaki sposób żołnierze perscy traktowali jeńców.
Na podstawie informacji z lekcji opowiedz, w jaki sposób żołnierze perscy traktowali jeńców.
311
Ćwiczenie 8
Na podstawie informacji z lekcji wyjaśnij, jakie były przyczyny bitwy po Issos.
Na podstawie informacji z lekcji wyjaśnij, jakie były przyczyny bitwy po Issos.
RgdC05kxSyy4P
Rzymska mozaika przedstawiająca bitwę pod Issos z 333 r. p.n.e., w której wojska macedońskie rozgromiły siły Persów. Po lewej stronie widać postać Aleksandra Wielkiego nacierającego na wycofujące się oddziały perskie (po prawej).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Adam Ziółkowski Historia powszechna. Starożytność

Wielki król był widzialnym uosobieniem Dobra i Prawdy w starciu ze Złem i Kłamstwem. Podczas bitwy musiał górować nad własną armią ze swego wyniosłego wozu w środku szyku, znakomicie widoczny dla swoich i wrogów, otoczony tymi, którzy towarzyszyli mu zawsze i wszędzie, najbliższymi z krwi i godności oraz perską gwardią przyboczną. Ideologia ta i system zachowań – przeniesione z cieplarnianych warunków pałacowych do środowiska wojennego – nie przewidywały przegranej.

F Źródło: Adam Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2011, s. 480.
R1ddGPs5dqzfG
Kto dowodził wojskami perskimi w bitwie pod Issos. (Uzupełnij).
R1OrbDkHFrkdd
Jakie znaczenie miała bitwa Issos dla Persów i dla Macedończyków. (Uzupełnij).