Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj mapę myśli i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z treścią mapy myśli i wykonaj polecenie.

RhDTD21DSX63m
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: ja
    • Elementy należące do kategorii ja
    • Nazwa kategorii: miłość
    • Nazwa kategorii: szczęście
    • Nazwa kategorii: Bóg
    • Nazwa kategorii: pieniądze
    • Nazwa kategorii: czas
    • Nazwa kategorii: sukces
    • Nazwa kategorii: zdrowie
    • Koniec elementów należących do kategorii ja
Zasada „ja”.
Źródło: R. Holden, Inteligencja sukcesu, 2005, s. 89.
RgTv0YJwovt4P
Wskaż, jaka idea została przedstawiona za pomocą haseł umieszczonych na mapie myśli. (Uzupełnij).
R7mDcernU5xPv
Napisz, jaka idea została przedstawiona za pomocą haseł umieszczonych na mapie myśli. (Uzupełnij).
Rr58o7XhWKTGT
Zaznacz odpowiedź najbliższą swojej. Możliwe odpowiedzi: 1. hedonizm, 2. personalizm, 3. epikureizm, 4. egoizm
wide1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj polecenie.

Źródło I

R1EUD22ztA9ee
Źródło: Takver, licencja: CC BY-SA 2.0.

Źródło II

1
Jan Paweł II Sollicitudo rei socialis (Społeczna troska)

Jeszcze raz staje się oczywiste, że rozwój, jego planowanie, użycie zasobów i sposób ich wykorzystania nie mogą być odrywane od poszanowania wymogów moralnych. Jedne z nich niewątpliwie wyznacza ograniczenia użycia widzialnej natury. Panowanie, przekazane przez Stwórcę człowiekowi, nie oznacza władzy absolutnej, nie może też być mowy o wolności „używania” lub dobrowolnego dysponowania rzeczami. Ograniczenie nałożone od początku na człowieka przez samego Stwórcę i wyrażone w sposób symboliczny w zakazie „spożywania owocu drzewa” (por. Rdz 2, 16‑17) jasno ukazuje, że w odniesieniu do widzialnej natury jesteśmy poddani prawom nie tylko biologicznym, ale także moralnym, których nie można bezkarnie przekraczać.

srs Źródło: Jan Paweł II, Sollicitudo rei socialis (Społeczna troska), 1987.
R1NVLEznvUlS1
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Ilustracja odzwierciedla pozycję człowieka w hierarchii zwierząt zgodnie z nauką społeczną Kościoła. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na ilustracji człowiek jest pokazywany jako element przyrody odpowiedzialny za jej funkcjonowanie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jan Paweł II wskazuje, że panowanie człowieka nad widzialną naturą jest nieograniczone. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według Jana Pawła II zakaz „spożywania owocu drzewa” jasno ukazuje, że w stosunku do przyrody ludzie podlegają nie tylko prawom biologicznym, ale też moralnym, których nie można bezkarnie przekraczać. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Leon XIII Diuturnum illud (O pochodzeniu władzy cywilnej)

Jeden jest tylko powód uwalniający ludzi od posłuszeństwa [władzy politycznej], mianowicie gdyby żądano od nich czegoś przeciwnego prawu naturalnemu albo Bożemu, tam bowiem, gdzie zachodzi pogwałcenie prawa natury lub woli Bożej, zarówno sam rozkaz, jak wykonanie go, byłoby niegodziwe. Gdyby więc kto znalazł się w tym położeniu, iż miałby do wyboru nie usłuchać rozkazów Boga albo panujących, powinien postąpić według słów Jezusa Chrystusa, nakazującego oddać „Cezarowi to, co należy do Cezara, a Bogu to, co należy do Boga” (Mt 22, 21), a idąc za przykładem Apostołów, śmiało odpowiedzieć: „Bardziej trzeba słuchać Boga niż ludzi” (Dz 5, 29).

1 Źródło: Leon XIII, Diuturnum illud (O pochodzeniu władzy cywilnej), 1881.
RLn9F49df0rV9
Wskaż przynajmniej dwa wnioski, jakie płyną z powyższego fragmentu encykliki. (Uzupełnij).
RfMXUumfotk1S
Wymień przynajmniej dwa wnioski, jakie płyną z powyższego fragmentu encykliki. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Leon XIII Libertas praestantissimum (O wolności człowieka)

Głośno także zachwalają i ową [wolność], którą nazywają wolnością sumienia: którą, jeśli ją tak można rozumieć, iż każdemu wolno według swego zdania czcić Boga lub Go i nie czcić, (…). Można ją jednakże i w tej myśli pojmować, że człowiekowi z poczucia obowiązku wolno w państwie bez jakiejkolwiek przeszkody pójść za wolą Boga i spełniać Jego rozkazy. Taka wolność to prawdziwa wolność i godna synów Bożych, która najszlachetniej strzeże godności osoby ludzkiej i jest wyższa od wszelkiej przemocy i niesprawiedliwości: Kościołowi też była zawsze pożądana i szczególnie droga. Tego rodzaju wolności domagali się dla siebie wytrwale Apostołowie.

2 Źródło: Leon XIII, Libertas praestantissimum (O wolności człowieka), 1888.
RL1wP7COrQWNW
Wskaż, co według papieża Leona XIII daje człowiekowi największe poczucie wolności. Możliwe odpowiedzi: 1. wolność wyznania, 2. wolność od przymusu, 3. wolność do pełnienia woli Bożej, 4. wolność od własności
R1OUwYJ60FdQk
Co według papieża Leona XIII daje człowiekowi największe poczucie wolności? Wybierz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. wolność wyznania, 2. wolność od przymusu, 3. wolność do pełnienia woli Bożej, 4. wolność od własności
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Leon XIII Rerum novarum (O kwestii robotniczej)

Sprawa na tym polega, że każdy, kto ze szczodrobliwości Bożej otrzymał więcej dóbr, czy to zewnętrznych i materialnych, czy też duchowych, otrzymał je po to, by posługiwać się nimi dla własnego doskonalenia się, a równocześnie, by jako szafarz Bożej Opatrzności, obracać je na pożytek innych. Kto więc ma talent niech się wystrzega zupełnego milczenia; kto ma nadmiar dóbr, niech czuwa, by nie był ospały w pełnieniu miłosierdzia; kto zaś ma zdolności organizacyjne, niech się stara usilnie, by ich używanie i korzyści z nich płynące dzielił z bliźnimi.

3 Źródło: Leon XIII, Rerum novarum (O kwestii robotniczej), 1891.
RzKj4nJQWgPds
Wskaż fałszywe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Zdaniem Leona XIII osoby bogate powinny dobrowolnie wyrzec się swoich dóbr na rzecz robotników., 2. Według Leona XIII własność prywatna powinna być wykorzystana dla zdobywania cnót i samodoskonalenia., 3. Własność społeczna, według Leona XIII, jest równorzędną formą własności z własnością prywatną., 4. Leon XIII nakłada na przedsiębiorców obowiązek godziwego wynagradzania robotników i w ten sposób zapobiegania zamieszkom oraz rewolucji.
Rsw7WcQUJVyWY
Zaznacz fałszywe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Zdaniem Leona XIII osoby bogate powinny dobrowolnie wyrzec się swoich dóbr na rzecz robotników., 2. Według Leona XIII własność prywatna powinna być wykorzystana dla zdobywania cnót i samodoskonalenia., 3. Własność społeczna, według Leona XIII, jest równorzędną formą własności z własnością prywatną., 4. Leon XIII nakłada na przedsiębiorców obowiązek godziwego wynagradzania robotników i w ten sposób zapobiegania zamieszkom oraz rewolucji.
31
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj teksty źródłowe i wykonaj polecenie.

Źródło I

1
Jacques Maritain Trzej reformatorzy

Do wszystkich pożądliwości i skaz, jakie każdy człowiek posiada ze swojej natury, dzisiejsze społeczeństwo dorzuca ciągłe podniety zmysłowe, olbrzymi napór wszelkiego rodzaju błyskotliwych i złośliwych błędów, którym pozwala swobodnie krążyć po przestworzach inteligencji, i mówi do każdego spośród biednych synów ludzkich, pogrążonych w tym wirze: „Jesteś wolną jednostką, broń się, zbaw się sam”. Jest to cywilizacja zabójcza.

4 Źródło: Jacques Maritain, Trzej reformatorzy, tłum. ks. Konstanty Michalski, Warszawa 2005, s. 53.

Źródło II

1
Benedykt XV Ad bestissimi Apostolorum (O przyczynach obecnej wojny)

(…) A życzymy sobie, ażeby katolicy nie tylko stronili od błędów, lecz także od sposobu myślenia, czyli od tak zwanego ducha modernistów. Kto bowiem tym duchem jest przejęty, ten odrzuca ze wstrętem wszystko co trąci starością, a wszędzie we wszystkim chciwie czegoś nowego szuka: w sposobie mówienia o rzeczach Bożych, w wykonywaniu kultu świętego, w urządzeniach katolickich, a nawet w samych praktykach prywatnej pobożności.

5 Źródło: Benedykt XV, Ad bestissimi Apostolorum (O przyczynach obecnej wojny), 1914.
R1LksBN4r6jnA
Wskaż, jaki aspekt związany z jednostką rozważają obaj autorzy. Rozstrzygnij, czy mają do niego taki sam stosunek i uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Reig1irmlWFc3
Podaj aspekt związany z jednostką, jaki rozważają obaj autorzy. Rozstrzygnij, czy mają do niego taki sam stosunek i uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj tekst źródłowy i wykonaj polecenie.

1
Pius XI Quadragesimo anno (O odnowieniu ustroju społecznego na czterdziestą rocznicę encykliki Rerum novarum)

Wolne dochody, to znaczy te, które nie są konieczne do przyzwoitego i godziwego życia, nie podlegają bynajmniej wolnej dyspozycji człowieka. Przeciwnie, majętni ludzie są zobowiązani poważnym nakazem do jałmużny, dobroczynności i szczodrobliwości. Mówi o tym bezustannie Pismo Święte i ojcowie Kościoła słowami bardzo wyraźnymi.

6 Źródło: Pius XI, Quadragesimo anno (O odnowieniu ustroju społecznego na czterdziestą rocznicę encykliki Rerum novarum), 1931.
Rq25FEHbhIX4o
Określ stosunek nauk Piusa XI do tych głoszonych przez Leona XIII. (Uzupełnij).