Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Jaka jest różnica między danymi jakościowymi i ilościowymi? Podaj przykłady danych jakościowych i ilościowych.

ROPZlAVt6dCta
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Interpolacja polowa bazuje na założeniu liniowej zmiany zjawiska. Określ warunki wykonywania pomiarów terenowych, które pozwalają na zastosowanie takiej metody interpolacji w praktyce.

RDxH8bFM5S6b3
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Załączony rysunek przedstawia fragment trójkątnej siatki interpolacyjnej. Wyrysuj w jej zasięgu przebieg izarytmy o wartości 15. Zilustruj sposób postępowania, podając wyliczenia i ilustrując postępowanie.

Rn15SPEDrPakQ
Fragment trójkątnej siatki interpolacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
RQWdfaCiq3KKU
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
R1ApMuHBOMWTD
Uzupełnij tekst. Siatka interpolacyjna to w interpolacji polowej siatka niepokrywających się Tu uzupełnij wyrysowana w oparciu o Tu uzupełnij, które są wierzchołkami poszczególnych Tu uzupełnij; metoda wykonywania pomiarów polowych określa regularność siatki.
21
Ćwiczenie 4

Kolejne izohipsy mają wartości: 5, 10, 15, 20 i 25 m. Mierzona prostopadle dzieląca je odległość wynosi odpowiednio: 150, 170, 190, 210 i 230 m.

Podaj, czy na odcinku między izohipsami 5 i 25 m n.p.m. następuje wzrost, czy spadek notowanego nachylenia terenu.

Określ, czy spadek terenu w strefie między izohipsami 5 i 10 m n.p.m. jest większy niż w strefie między izohipsami 20 i 25 m n.p.m.

R19s78mWA8xFM
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Ilustracja prezentuje pomiary batymetryczne jeziora. Narysuj profil głębokości do dna wzdłuż linii jak na rysunku. Zastosuj skalę poziomą zgodną z zastosowaną na rysunku, a skalę pionową 1:5, czyli jeden centymetr będzie odpowiadał 5 metrom.

Rh6Ok44lHhBIf
Ilustracja pomiarów batymetrycznych jeziora
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
RF0dnh4XlT1yC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
RrlOwhT3HA5B9
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 6

Korzystając z załączonej mapy topograficznej, zaznacz w jej zasięgu trzy profile wskazujące odpowiednio na miejsca o jednolitym – stałym, malejącym i rosnącym spadku wraz z odległością.

R1AtXpvKFt8mZ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Mapa topograficzna
Źródło: Public Domain, [online], dostępny w internecie:https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=641544, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=641544.
Ćwiczenie 6
R1EeTKA23Zk2f
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi: przy ustalaniu punktów pomiarowych głębokości jeziora konieczne jest: Możliwe odpowiedzi: 1. ustalenie wysokości położenia tafli wody w momencie pomiarów, 2. przyjęcie założenia, iż linia brzegowa znajduje się na wysokości 5 m n.p.m., 3. zlokalizowanie punktów w taki sposób, by na odcinku między nimi dno wykazywało prostoliniowy charakter zmian
RizfMUSf71mnD3
Ćwiczenie 7
Zaznacz stwierdzenia prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Interpolacja jest synonimem słowa generalizacja., 2. Interpolacja polega na uzupełnieniu brakujących danych na podstawie sąsiadujących wartości., 3. Izolinie bazują na danych jakościowych., 4. Izohiety są podstawą do generowania map topograficznych.
RQejagpdfibyc3
Ćwiczenie 8
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. 1. Interpolacja jest synonimem słowa generalizacja.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Interpolacja polega na uzupełnieniu brakujących danych na podstawie sąsiadujących wartości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Izolinie bazują na danych jakościowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 4. Izohiety są podstawą do generowania map topograficznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
3
Ćwiczenie 9
R1WwzAxcwSBfp
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 9
R1do2KHibHZte
(Uzupełnij).