Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R7OIw3wGcmhUM1
Ćwiczenie 1
Wskaż, które organy działają niezależnie od siebie w systemie trójpodziału władzy. Możliwe odpowiedzi: 1. legislacyjny, 2. egzekutywy, 3. judykacyjny, 4. federatywny
11
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj polecenie.

1
Alexis de Tocqueville O demokracji w Ameryce

W społeczeństwie ludzi równych istnieją dwie odmienne tendencje: jedna, która pobudza umysł ludzki do myślenia i druga, która prowadzi do całkowitej bezmyślności. W konsekwencji człowiek uznaje za prawdziwe zdanie większości, wobec której czuje się przytłoczony z powodu swojej słabości i niemocy. Przestrzegam zatem, że równość, która jest zasadą społeczeństwa demokratycznego, może doprowadzić do nowego oblicza poddaństwa, jakim jest absolutna władza większości.

c1 Źródło: Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, Warszawa 1976, s. 267–268.
RYKeUS4d6j46D
Wyjaśnij, dlaczego zjawisko, o którym pisze w przytoczonym fragmencie Alexis de Tocqueville, jest zagrożeniem dla demokracji. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 3

Przeczytaj materiał źródłowy i wykonaj polecenie.

1
Ryszard Kapuściński Lapidaria

(...) w miarę jak rozszerza się strefa demokracji i rośnie wolność człowieka – jednostka staje się coraz bardziej bytem podmiotowym, niezależnym, samodzielnym (...). Władza [w państwie niedemokratycznym] głosi teorię, że im państwo silniejsze, tym ty jesteś silniejszy, tymczasem w systemie demokratycznym filozofia jest inna: mniej państwa, a na jego miejsce – więcej społeczeństwa! Kiedy mówi się o demokracji, zbyt rzadko zwraca się uwagę na zależność demokracji – jej siły, autorytetu i sprawności – od poziomu i rodzaju kultury społeczeństwa. A przecież niski poziom kultury osłabia demokrację, ciągnie ją w dół, nie daje jej rozwinąć się i okrzepnąć. Wszelkie dyskutowanie o szansach demokracji jest bezużyteczne, jeżeli nie towarzyszy mu ocena stanu kultury społeczeństwa, jej poziomu, jej żywotności. Przy niskim poziomie kultury społeczeństwa miejsce demokracji zajmuje jej karykatura.

c4 Źródło: Ryszard Kapuściński, Lapidaria, Warszawa 2002, s. 257–307.
R1en8E5Btse58
Uzupełnij brakujące elementy tekstu. Społeczeństwo, o którym mówi Ryszard Kapuściński, to społeczeństwo 1. niepodległości narodu, 2. demokratyczne, 3. wielokulturowe, 4. suwerenności narodu, 5. obywatelskie, 6. masowej, 7. niezależnej, 8. politycznej, 9. jednorodności narodu – społeczeństwo składające się z jednostek aktywnych, zdecydowanych brać swój los we własne ręce. Takie społeczeństwo jest konieczne dla właściwego funkcjonowania demokracji przede wszystkim ze względu na zasadę 1. niepodległości narodu, 2. demokratyczne, 3. wielokulturowe, 4. suwerenności narodu, 5. obywatelskie, 6. masowej, 7. niezależnej, 8. politycznej, 9. jednorodności narodu – jeśli to demos ma sprawować władzę, musi się poczuwać do odpowiedzialności za losy państwa i własne. Sprzyja temu występowanie kultury 1. niepodległości narodu, 2. demokratyczne, 3. wielokulturowe, 4. suwerenności narodu, 5. obywatelskie, 6. masowej, 7. niezależnej, 8. politycznej, 9. jednorodności narodu typu uczestniczącego. O takiej właśnie kulturze pisze Kapuściński.

Materiał źródłowy do ćwiczeń 4–7.

1
Andrew Heywood Politologia

Często uważa się, że wybory są sercem procesu politycznego. Prawdopodobnie nie ma ważniejszych pytań w polityce nad te, czy wybieramy polityków, którzy nami rządzą oraz według jakich reguł wybory te są przeprowadzane. Wybory uznaje się za demokrację w działaniu. Są one środkiem kontrolowania rządu przez społeczeństwo, w ostateczności za pomocą selekcji negatywnej. Centralne miejsce w tym pojęciu zajmuje zasada reprezentacji. Mówiąc wprost, politycy mają służyć społeczeństwu, co nakłada na nich odpowiedzialność działania na rzecz tych, którzy ich wybrali. Podczas gdy demokrację w jej klasycznym rozumieniu bezpośredniego i nieprzerwanego udziału społeczeństwa we władzy uważa się za zupełnie niepraktyczną, reprezentacja może być najbliższa osiągnięcia celu, jakim jest sprawowanie władzy przez społeczeństwo.

c5 Źródło: Andrew Heywood, Politologia, Warszawa 2006, s. 277.
31
Ćwiczenie 4
RZJeAsl5UcLKm
Wyjaśnij, dlaczego wybory uznaje się za „demokrację w działaniu”. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5
RRTclkozlwxo4
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie, ) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
R1YcHXfidlk5f
Wyjaśnij, dlaczego demokrację bezpośrednią uważa się za niepraktyczną. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
RBTTGjHFOhJPo
Wyjaśnij, w jaki sposób zasada reprezentacji pozwala osiągnąć cel sprawowania władzy przez społeczeństwo. (Uzupełnij).

Materiał źródłowy do ćwiczeń 8–9.

1
(…)

Demokracja monopolu nie znosi. Jeśli jakaś władza ma wszystkie stanowiska w państwie (...), jeżeli do tego ma prezydenta, jeśli do tego ma jeszcze (...) poparcie potężnych mediów, które nie zauważają jej błędów, które w jednych oczach widzą źdźbło, a w innych belki nie widzą (...), to wtedy (...) z naszą demokracją może być naprawdę bardzo niedobrze. I każdy uczciwy profesor prawa konstytucyjnego czy teoretyk państwa, a to mój dawny zawód, bo kiedyś wykładałem na uczelni, musiałby to potwierdzić.

c6 Źródło: (…), 26.10.2010 r., dostępny w internecie: wiadomosci.dziennik.pl [dostęp 24.04.2020 r.].
31
Ćwiczenie 8
R1D55mxqq7MyB
Wskaż fundamentalną zasadę demokracji, o której naruszeniu mówi Jarosław Kaczyński. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
R1QdO2GtHEs8l
Wyjaśnij, na czym polega zagrożenie dla demokracji wynikające z monopolu władzy, o którym mówi Jarosław Kaczyński. (Uzupełnij).