Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:

Zadanie 4: Test

W przedstawionym algorytmie n jest nieujemną liczbą całkowitą, mod to operator reszty z dzielenia, div to operator dzielenia całkowitego.

Linia 1. w ← 0. Linia 2. dopóki n ≠ 0 wykonuj. Linia 3. w ← w plus otwórz nawias okrągły n mod 10 zamknij nawias okrągły. Linia 4. n ← n div 10.
R1OMzBBLayCAn1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawdziwe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Po wykonaniu algorytmu dla n=45778 zmienna w przyjmuje wartość 30., 2. Po wykonaniu algorytmu dla liczby n wartością zmiennej w jest suma cyfr liczby n w zapisie dziesiętnym., 3. Podczas wykonywania algorytmu dla n=1234 w kolejnych iteracjach pętli dopóki, zmienna w przyjmuje wartości 1, 3, 6, 10., 4. Po wykonaniu algorytmu dla n=11111 zmienna w przyjmuje wartość 5.

Schemat przyznawania punktów:

– za poprawną odpowiedź.

– za odpowiedź niepełną lub niepoprawną albo za brak odpowiedzi.

Zadanie zostało opracowane przez CKE i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w czerwcu roku (poziom rozszerzony, część ). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

1
Ćwiczenie 2
ROqQieUshVZij
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Praca domowa
R12SM6EXzh9qF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Zadanie 5: Analiza algorytmu

Rozważamy następujący algorytm:

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • n – liczba całkowita dodatnia

Wynik:

  • p – liczba całkowita dodatnia

Linia 1. p ← 1. Linia 2. q ← n. Linia 3. dopóki p otwórz nawias ostrokątny q wykonuj. Linia 4. s ← otwórz nawias okrągły p plus q zamknij nawias okrągły div 2. Linia 5. otwórz nawias okrągły asterysk zamknij nawias okrągły jeżeli s asterysk s asterysk s otwórz nawias ostrokątny n wykonaj. Linia 6. p ← s plus 1. Linia 7. w przeciwnym wypadku. Linia 8. q ← s.

Uwaga: zapis div oznacza dzielenie całkowite.

2
Ćwiczenie 3

Podaj wynik działania algorytmu dla wskazanych w tabeli wartości n:

R1KO9dogXnJPj
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Schemat przyznawania punktów:

– za prawidłową odpowiedź w trzech wierszach.

– za prawidłową odpowiedź w dwóch wierszach.

– za prawidłową odpowiedź w jednym wierszu.

– za podanie odpowiedzi błędnej albo brak odpowiedzi.

2
Ćwiczenie 4
Rs2nW88y7qZ8v
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Schemat przyznawania punktów:

– za dwie poprawne odpowiedzi.

– za jedną poprawną odpowiedź.

– za podanie odpowiedzi błędnej albo brak odpowiedzi.

R1VtNzqTQMqF72
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1DuVRGDBHvmo3
Ćwiczenie 6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Schemat przyznawania punktów:

– za poprawną odpowiedź.

– za podanie odpowiedzi błędnej albo brak odpowiedzi.

Zadanie zostało opracowane przez CKE i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w maju roku (poziom rozszerzony, część ). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Zadanie 6: Sitko

Rozważmy następującą procedurę, której parametrem jest dodatnia liczba całkowita n.

Linia 1. Procedura Sitko otwórz nawias okrągły n zamknij nawias okrągły. Linia 2. Czyjest otwórz nawias kwadratowy 1 kropka kropka n zamknij nawias kwadratowy. Linia 3. dla i znak równości 1 przecinek 2 przecinek kropka kropka kropka przecinek n wykonuj. Linia 4. Czyjest otwórz nawias kwadratowy i zamknij nawias kwadratowy ← fałsz. Linia 5. j ← 1. Linia 6. dopóki n zamknij nawias ostrokątny j asterysk j wykonuj. Linia 7. j ← j plus 1. Linia 8. dla i znak równości 2 przecinek 3 przecinek kropka kropka kropka przecinek j wykonuj. Linia 9. kw ← i asterysk i. Linia 10. poz ← kw. Linia 11. dopóki poz ≤ n wykonuj. Linia 12. otwórz nawias okrągły asterysk zamknij nawias okrągły Czyjest otwórz nawias kwadratowy poz zamknij nawias kwadratowy ← prawda. Linia 13. poz ← poz plus kw.
RFUMyVebIQqxq3
Ćwiczenie 7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Uwaga, w kolumnie Czyjest[k] należy wpisać prawda lub fałsz. Inne zapisy odpowiedzi zostaną uznane za błędne.

Schemat przyznawania punktów:

– za poprawnie wypełnioną tabelę.

– za podanie odpowiedzi błędnej albo brak odpowiedzi.

3
Ćwiczenie 8
RWO2RpmSRdfh6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1ZLnOaCmNRaq3
Ćwiczenie 9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Schemat przyznawania punktów:

– za poprawnie wskazane wartości.

– za podanie odpowiedzi błędnej albo brak odpowiedzi.

Zadanie zostało opracowane przez CKE i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w czerwcu roku (poziom rozszerzony, część ).