Strona główna
Liceum ogólnokształcące i technikum
Matematyka
Co to znaczy, że ciąg jest rozbieżny?
Sprawdź się
Powrót
Wróć do informacji o e-podręczniku
Wydrukuj
Pobierz materiał do PDF
Pobierz materiał do EPUB
Pobierz materiał do MOBI
Zaloguj się, aby dodać do ulubionych
Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał
Zaloguj się, aby udostępnić materiał
Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Oceń projekt
Infografika
Dla nauczyciela
Sprawdź się
1
Pokaż ćwiczenia:
RqilWaG4EsF09
1
Ćwiczenie
1
Wskaż przedział, do którego należą prawie wszystkie wyrazy ciągu
a
n
=
3
n
3
-
2
n
2
. Możliwe odpowiedzi: 1.
(
1
,
10
10
10
)
, 2.
(
10
10
10
,
+
∞
)
, 3.
(
-
10
10
10
,
10
10
10
)
, 4.
(
-
∞
,
10
10
10
)
R1VRnk0olmq2F
1
Ćwiczenie
2
Wiadomo, że granicą ciągu
a
n
jest
+
∞
. Do jakiego przedziału należą prawie wszystkie wyrazy ciągu
a
n
? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1.
100
π
,
+
∞
, 2.
-
∞
,
+
∞
, 3.
10
10
10
,
10
10
1010
, 4.
-
∞
,
2
2
2
2
2
2
, 5.
-
∞
,
99999999999999
, 6.
1
,
99999999999999
, 7.
10
10
10
10
,
+
∞
R17h1hhERJPXT
2
Ćwiczenie
3
Uzupełnij definicję granicy ciągu rozbieżnego do minus nieskończoności. Uzupełnij luki podanymi wartościami.
lim
n
→
+
∞
x
n
=
1.
∀
M
∈
ℝ
, 2.
∃
M
∈
ℝ
, 3.
-
∞
, 4.
x
n
<
M
, 5.
∃
N
∈
ℕ
, 6.
+
∞
, 7.
∀
N
∈
ℕ
, 8.
∃
n
>
N
wtedy i tylko wtedy, gdy 1.
∀
M
∈
ℝ
, 2.
∃
M
∈
ℝ
, 3.
-
∞
, 4.
x
n
<
M
, 5.
∃
N
∈
ℕ
, 6.
+
∞
, 7.
∀
N
∈
ℕ
, 8.
∃
n
>
N
1.
∀
M
∈
ℝ
, 2.
∃
M
∈
ℝ
, 3.
-
∞
, 4.
x
n
<
M
, 5.
∃
N
∈
ℕ
, 6.
+
∞
, 7.
∀
N
∈
ℕ
, 8.
∃
n
>
N
∀
n
>
N
1.
∀
M
∈
ℝ
, 2.
∃
M
∈
ℝ
, 3.
-
∞
, 4.
x
n
<
M
, 5.
∃
N
∈
ℕ
, 6.
+
∞
, 7.
∀
N
∈
ℕ
, 8.
∃
n
>
N
Uzupełnij definicję granicy ciągu rozbieżnego do minus nieskończoności. Uzupełnij luki podanymi wartościami.
lim
n
→
+
∞
x
n
=
1.
∀
M
∈
ℝ
, 2.
∃
M
∈
ℝ
, 3.
-
∞
, 4.
x
n
<
M
, 5.
∃
N
∈
ℕ
, 6.
+
∞
, 7.
∀
N
∈
ℕ
, 8.
∃
n
>
N
wtedy i tylko wtedy, gdy 1.
∀
M
∈
ℝ
, 2.
∃
M
∈
ℝ
, 3.
-
∞
, 4.
x
n
<
M
, 5.
∃
N
∈
ℕ
, 6.
+
∞
, 7.
∀
N
∈
ℕ
, 8.
∃
n
>
N
1.
∀
M
∈
ℝ
, 2.
∃
M
∈
ℝ
, 3.
-
∞
, 4.
x
n
<
M
, 5.
∃
N
∈
ℕ
, 6.
+
∞
, 7.
∀
N
∈
ℕ
, 8.
∃
n
>
N
∀
n
>
N
1.
∀
M
∈
ℝ
, 2.
∃
M
∈
ℝ
, 3.
-
∞
, 4.
x
n
<
M
, 5.
∃
N
∈
ℕ
, 6.
+
∞
, 7.
∀
N
∈
ℕ
, 8.
∃
n
>
N
RSwz25bSWqBHx
2
Ćwiczenie
4
Dany jest ciąg
a
n
=
9
n
-
n
2
. Wyznacz taką liczbę naturalną
N
, że dla każdej liczby naturalnej
n
>
N
:
a
n
<
14
. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1.
1
, 2.
3
, 3.
5
, 4.
7
, 5.
9
RcfIz9rL8fqTv
2
Ćwiczenie
5
Dany jest ciąg
a
n
=
n
2
-
14
n
. Wyznacz taką liczbę naturalną
N
, że dla każdej liczby naturalnej
n
>
N
:
a
n
>
-
45
. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1.
1
, 2.
2
, 3.
3
, 4.
4
, 5.
8
, 6.
9
, 7.
10
, 8.
14
, 9.
45
Rw9E8genSsDHB
2
Ćwiczenie
6
Dany jest ciąg
a
n
=
n
2
+
1
n
2
+
19
. Czy istnieje taka liczba naturalna
N
, że dla każdej liczby naturalnej
n
>
N
:
a
n
>
99999
? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. TAK, 2. NIE
Rkzmv260nPumx
3
Ćwiczenie
7
Każdemu ciągowi przyporządkuj przedział, do którego należą prawie wszystkie wyrazy tego ciągu. Przeciągnij każdy element do odpowiedniej grupy.
100
,
+
∞
Możliwe odpowiedzi: 1.
a
n
=
n
2
-
3
n
+
3
, 2.
a
n
=
-
n
+
17
, 3.
a
n
=
1
n
10
, 4.
a
n
=
n
4
-
2
n
2
+
1
, 5.
a
n
=
n
2
+
100
n
2
+
10
, 6.
a
n
=
1
-
n
2
n
+
7
, 7.
a
n
=
n
2
-
2
n
4
+
1
, 8.
a
n
=
n
+
7
-
∞
,
-
1000
Możliwe odpowiedzi: 1.
a
n
=
n
2
-
3
n
+
3
, 2.
a
n
=
-
n
+
17
, 3.
a
n
=
1
n
10
, 4.
a
n
=
n
4
-
2
n
2
+
1
, 5.
a
n
=
n
2
+
100
n
2
+
10
, 6.
a
n
=
1
-
n
2
n
+
7
, 7.
a
n
=
n
2
-
2
n
4
+
1
, 8.
a
n
=
n
+
7
-
1000
,
1000
Możliwe odpowiedzi: 1.
a
n
=
n
2
-
3
n
+
3
, 2.
a
n
=
-
n
+
17
, 3.
a
n
=
1
n
10
, 4.
a
n
=
n
4
-
2
n
2
+
1
, 5.
a
n
=
n
2
+
100
n
2
+
10
, 6.
a
n
=
1
-
n
2
n
+
7
, 7.
a
n
=
n
2
-
2
n
4
+
1
, 8.
a
n
=
n
+
7
Każdemu ciągowi przyporządkuj przedział, do którego należą prawie wszystkie wyrazy tego ciągu. Przeciągnij każdy element do odpowiedniej grupy.
100
,
+
∞
Możliwe odpowiedzi: 1.
a
n
=
n
2
-
3
n
+
3
, 2.
a
n
=
-
n
+
17
, 3.
a
n
=
1
n
10
, 4.
a
n
=
n
4
-
2
n
2
+
1
, 5.
a
n
=
n
2
+
100
n
2
+
10
, 6.
a
n
=
1
-
n
2
n
+
7
, 7.
a
n
=
n
2
-
2
n
4
+
1
, 8.
a
n
=
n
+
7
-
∞
,
-
1000
Możliwe odpowiedzi: 1.
a
n
=
n
2
-
3
n
+
3
, 2.
a
n
=
-
n
+
17
, 3.
a
n
=
1
n
10
, 4.
a
n
=
n
4
-
2
n
2
+
1
, 5.
a
n
=
n
2
+
100
n
2
+
10
, 6.
a
n
=
1
-
n
2
n
+
7
, 7.
a
n
=
n
2
-
2
n
4
+
1
, 8.
a
n
=
n
+
7
-
1000
,
1000
Możliwe odpowiedzi: 1.
a
n
=
n
2
-
3
n
+
3
, 2.
a
n
=
-
n
+
17
, 3.
a
n
=
1
n
10
, 4.
a
n
=
n
4
-
2
n
2
+
1
, 5.
a
n
=
n
2
+
100
n
2
+
10
, 6.
a
n
=
1
-
n
2
n
+
7
, 7.
a
n
=
n
2
-
2
n
4
+
1
, 8.
a
n
=
n
+
7
R1dETLnOJY2iG
3
Ćwiczenie
8
Każdy ciąg przyporządkuj do jego granicy. Przeciągnij każdy element do odpowiedniej grupy.
+
∞
Możliwe odpowiedzi: 1.
a
n
=
n
3
-
3
, 2.
a
n
=
7
n
2
-
n
3
, 3.
a
n
=
-
n
3
+
3
, 4.
a
n
=
n
3
-
1000
n
2
, 5.
a
n
=
n
, 6.
a
n
=
9
-
n
-
∞
Możliwe odpowiedzi: 1.
a
n
=
n
3
-
3
, 2.
a
n
=
7
n
2
-
n
3
, 3.
a
n
=
-
n
3
+
3
, 4.
a
n
=
n
3
-
1000
n
2
, 5.
a
n
=
n
, 6.
a
n
=
9
-
n
Każdy ciąg przyporządkuj do jego granicy. Przeciągnij każdy element do odpowiedniej grupy.
+
∞
Możliwe odpowiedzi: 1.
a
n
=
n
3
-
3
, 2.
a
n
=
7
n
2
-
n
3
, 3.
a
n
=
-
n
3
+
3
, 4.
a
n
=
n
3
-
1000
n
2
, 5.
a
n
=
n
, 6.
a
n
=
9
-
n
-
∞
Możliwe odpowiedzi: 1.
a
n
=
n
3
-
3
, 2.
a
n
=
7
n
2
-
n
3
, 3.
a
n
=
-
n
3
+
3
, 4.
a
n
=
n
3
-
1000
n
2
, 5.
a
n
=
n
, 6.
a
n
=
9
-
n