Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zgromadź synonimy i antonimy wyrazu młodość, a następnie zredaguj własną definicję młodości.

R8vyhm1bfoQ5j
Obraz przedstawia młodego, nagiego mężczyznę. Mężczyzna ma atletyczną budowę. Stoi z rozpostartymi ramionami.
Ilustracja: William Blake, Albion Rose, 1793
Źródło: domena publiczna.
R1NnS55YMlHV8
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Wypisz z tekstu Ody do młodości fragmenty i określenia charakteryzujące młodych i starych. Sformułuj wnioski na temat sposobu postrzegania młodości przez Adama Mickiewicza.

R1JW0kUQLATzD
młodzi (Uzupełnij). starzy (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Wskaż w podanym fragmencie Ody do młodości paradoks i wyjaśnij, jak go rozumiesz.

Adam Mickiewicz Oda do młodości (fragment)

Młodości! tobie nektar żywota
Natenczas słodki, gdy z innymi dzielę:
Serca niebieskie poi wesele,
Kiedy je razem nić powiąże złota.
Razem, młodzi przyjaciele!...
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;
Jednością silni, rozumni szałem,
Razem, młodzi przyjaciele!...

cw5 Źródło: Adam Mickiewicz, Oda do młodości (fragment), [w:] Wybór poezji.
R5hYtllLFw10v
paradoks: (Uzupełnij) oznacza, że: (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Na podstawie podanej strofy Ody do młodości scharakteryzuj postać mówiącą w utworze. W tym celu wykonaj podane polecenia.

Adam Mickiewicz Oda do młodości (fragment)

Młodości! tobie nektar żywota
Natenczas słodki, gdy z innymi dzielę:
Serca niebieskie poi wesele,
Kiedy je razem nić powiąże złota.
Razem, młodzi przyjaciele!...
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;
Jednością silni, rozumni szałem,
Razem, młodzi przyjaciele!...
I ten szczęśliwy, kto padł wśród zawodu,
Jeżeli poległym ciałem
Dał innym szczebel do sławy grodu.
Razem, młodzi przyjaciele!...
Choć droga stroma i śliska,
Gwałt i słabość bronią wchodu:
Gwałt niech się gwałtem odciska,
A ze słabością łamać uczmy się za młodu!

cw5 Źródło: Adam Mickiewicz, Oda do młodości (fragment), [w:] Wybór poezji.
R1WX0oNn5jHEt
1. Wypisz z podanej strofy fragmenty pozwalające zidentyfikować postać mówiącą. (Uzupełnij).
ROeKiaCCtyt9L
2. Wyjaśnij, jakie znaczenie dla wymowy utworu ma użycie dwóch form gramatycznych. (Uzupełnij).
R16Lz9O2V5UA0
3. Z podanych określeń wybierz jedno, które twoim zdaniem najpełniej charakteryzuje postać mówiącą w Odzie do młodości. Uzasadnij wybór, formułując dwa argumenty. Postać mówiąca to: marzyciel, przywódca, indywidualista, buntownik, aktywista czy reformator? (Uzupełnij) , ponieważ (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wypisz z Ody do młodości przykłady wskazanych środków stylistycznych i określ ich funkcje.

R149WnO1wOPQM
APOSTROFA. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij).
R1GCgs6RTcrFH
WYKRZYKNIENIE. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij).
Rp7zjG6KmmejW
POWTÓRZENIE. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij).
R14slv2yiMfy9
ONOMATOPEJA. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij).
R1EooGRayvScL
PORÓWNANIE. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij).
R1SfPX9dNQtHH
HIPERBOLA. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij).
RovZub0z6dSaY
PERYFRAZA. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij).
R3vLr1p3kbCxt
ANTYNOMIA. cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij).
RnnPk0zjDiAo121
Ćwiczenie 6
Oda do młodości łączy idee oświeceniowe z romantycznymi. Połącz w pary fragmenty utworu i odpowiadające im hasła oraz postulaty. postulat współpracy dla osiągnięcia wspólnego celu Możliwe odpowiedzi: 1. Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2. rozumni szałem, 3. W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4. łam czego rozum nie złamie, 5. Gwałt niech się gwałtem odciska, 6. Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7. Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8. Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga idea postępu Możliwe odpowiedzi: 1. Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2. rozumni szałem, 3. W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4. łam czego rozum nie złamie, 5. Gwałt niech się gwałtem odciska, 6. Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7. Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8. Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga odrzucenie racjonalizmu Możliwe odpowiedzi: 1. Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2. rozumni szałem, 3. W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4. łam czego rozum nie złamie, 5. Gwałt niech się gwałtem odciska, 6. Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7. Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8. Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga prymat świata ducha Możliwe odpowiedzi: 1. Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2. rozumni szałem, 3. W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4. łam czego rozum nie złamie, 5. Gwałt niech się gwałtem odciska, 6. Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7. Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8. Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga odrzucenie empiryzmu Możliwe odpowiedzi: 1. Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2. rozumni szałem, 3. W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4. łam czego rozum nie złamie, 5. Gwałt niech się gwałtem odciska, 6. Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7. Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8. Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga irracjonalizm, wprowadzenie jako perspektywy poznawczej kategorii uczucia i intuicji Możliwe odpowiedzi: 1. Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2. rozumni szałem, 3. W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4. łam czego rozum nie złamie, 5. Gwałt niech się gwałtem odciska, 6. Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7. Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8. Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga kult młodości Możliwe odpowiedzi: 1. Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2. rozumni szałem, 3. W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4. łam czego rozum nie złamie, 5. Gwałt niech się gwałtem odciska, 6. Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7. Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8. Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga idea buntu i walki Możliwe odpowiedzi: 1. Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2. rozumni szałem, 3. W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4. łam czego rozum nie złamie, 5. Gwałt niech się gwałtem odciska, 6. Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7. Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8. Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga
RNLx8K0VT6dpk3
Ćwiczenie 7
Oda do młodości ma charakter wypowiedzi silnie nacechowanej emocjonalnie. Wskaż te elementy, które służą podkreśleniu emocjonalnego tonu utworu Mickiewicza. Możliwe odpowiedzi: 1. nieregularna budowa, 2. liczne wykrzyknienia, 3. nagromadzenie apostrof, 4. nagromadzenie epitetów, 5. zestawienie różnorodnych układów rymów
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z podanym fragmentem pracy Marii Janion, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z podanym fragmentem pracy Marii Janion, a następnie wykonaj polecenia.
Maria Janion Gorączka romantyczna

Pierwsza generacja romantyczna zawiązała spisek i spowodowała wybuch powstania. Jego scenariusz zawierała w sobie Oda do młodości. Nie mieli co do tego wątpliwości sami podchorążowie, którzy w pierwszym numerze czasopisma „Podchorąży”, wydanym 8 XII 1830, zamieścili na wstępie Odę do młodości, dowodząc, że jej „nigdy dosyć powtarzać nie można”, ani też Kajetan Koźmian, który przypisywał Odzie do młodości [...] decydujące znaczenie w podżeganiu do buntu.

cw7 Źródło: Maria Janion, Gorączka romantyczna, Warszawa 1975, s. 122–123.
RFH1m2r5pmfP6
1. Sformułuj własnymi słowami tezę tekstu Marii Janion. (Uzupełnij) 2. Wypisz z tekstu Ody do młodości trzy cytaty potwierdzające, że ma ona charakter apelatywny. (Uzupełnij) 3. Odnosząc się do treści Ody do młodości, sformułuj dwa argumenty potwierdzające, że utwór zachęca do buntu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
Zapoznaj się z tekstem Marii Konopnickiej Nasi wodze. Opisz, jak rozumiesz aluzję literacką, którą posłużyła się autorka.
Zapoznaj się z tekstem Marii Konopnickiej Nasi wodze. Opisz, jak rozumiesz aluzję literacką, którą posłużyła się autorka.
Maria Konopnicka Nasi wodze (fragmenty)

Spojrzyj, spojrzyj, mój narodzie,
Kto przoduje w twym pochodzie!
[...]
Patrz! ten duch wieczyście młody,
Co otwarte ma ramiona,
To młodości pieśń natchniona,
Nieśmiertelnej wiosna Ody...

To pochodnia, która świeci
Pokoleniom nowym ziemi
I w słoneczne blaski leci
Przed zastępy młodzieńczemi!
[...]

Przed nią blask się złoty ściele,
Za nią zorza wszechprzyszłości...
— „Razem, młodzi przyjaciele!”
Ku zasłudze!... Ku wolności!...
[...]

Za nim, za nim, bracia moi!
Oto wódz wasz w tej godzinie...
Niech samotnie ten nie stoi,
Kto za wolność kraju ginie!

Niech samotnie ten nie stoi,
Kto ma wiarę i nadzieję...
Za nim, za nim, bracia moi,
Gdzie swobody brzask jaśnieje!

[1904]

cw8 Źródło: Maria Konopnicka, Nasi wodze (fragmenty), [w:] Poezye, t. VIII, oprac. J. Czubek, Warszawa - Lublin - Kraków, s. 156–159.
RanyohFGwLe0s
(Uzupełnij).