Sprawdź się
Zgromadź synonimy i antonimy wyrazu młodość, a następnie zredaguj własną definicję młodości.
Wypisz z tekstu Ody do młodości fragmenty i określenia charakteryzujące młodych i starych. Sformułuj wnioski na temat sposobu postrzegania młodości przez Adama Mickiewicza.
Wskaż w podanym fragmencie Ody do młodości paradoks i wyjaśnij, jak go rozumiesz.
Oda do młodości (fragment)Młodości! tobie nektar żywota
Natenczas słodki, gdy z innymi dzielę:
Serca niebieskie poi wesele,
Kiedy je razem nić powiąże złota.
Razem, młodzi przyjaciele!...
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;
Jednością silni, rozumni szałem,
Razem, młodzi przyjaciele!...
Na podstawie podanej strofy Ody do młodości scharakteryzuj postać mówiącą w utworze. W tym celu wykonaj podane polecenia.
Oda do młodości (fragment)Młodości! tobie nektar żywota
Natenczas słodki, gdy z innymi dzielę:
Serca niebieskie poi wesele,
Kiedy je razem nić powiąże złota.
Razem, młodzi przyjaciele!...
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;
Jednością silni, rozumni szałem,
Razem, młodzi przyjaciele!...
I ten szczęśliwy, kto padł wśród zawodu,
Jeżeli poległym ciałem
Dał innym szczebel do sławy grodu.
Razem, młodzi przyjaciele!...
Choć droga stroma i śliska,
Gwałt i słabość bronią wchodu:
Gwałt niech się gwałtem odciska,
A ze słabością łamać uczmy się za młodu!
Wypisz z Ody do młodości przykłady wskazanych środków stylistycznych i określ ich funkcje.
Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2.
rozumni szałem, 3.
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4.
łam czego rozum nie złamie, 5.
Gwałt niech się gwałtem odciska, 6.
Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7.
Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8.
Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięgaidea postępu Możliwe odpowiedzi: 1.
Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2.
rozumni szałem, 3.
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4.
łam czego rozum nie złamie, 5.
Gwałt niech się gwałtem odciska, 6.
Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7.
Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8.
Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięgaodrzucenie racjonalizmu Możliwe odpowiedzi: 1.
Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2.
rozumni szałem, 3.
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4.
łam czego rozum nie złamie, 5.
Gwałt niech się gwałtem odciska, 6.
Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7.
Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8.
Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięgaprymat świata ducha Możliwe odpowiedzi: 1.
Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2.
rozumni szałem, 3.
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4.
łam czego rozum nie złamie, 5.
Gwałt niech się gwałtem odciska, 6.
Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7.
Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8.
Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięgaodrzucenie empiryzmu Możliwe odpowiedzi: 1.
Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2.
rozumni szałem, 3.
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4.
łam czego rozum nie złamie, 5.
Gwałt niech się gwałtem odciska, 6.
Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7.
Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8.
Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięgairracjonalizm, wprowadzenie jako perspektywy poznawczej kategorii uczucia i intuicji Możliwe odpowiedzi: 1.
Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2.
rozumni szałem, 3.
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4.
łam czego rozum nie złamie, 5.
Gwałt niech się gwałtem odciska, 6.
Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7.
Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8.
Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięgakult młodości Możliwe odpowiedzi: 1.
Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2.
rozumni szałem, 3.
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4.
łam czego rozum nie złamie, 5.
Gwałt niech się gwałtem odciska, 6.
Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7.
Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8.
Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięgaidea buntu i walki Możliwe odpowiedzi: 1.
Młodości! dodaj mi skrzydła!, 2.
rozumni szałem, 3.
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...), 4.
łam czego rozum nie złamie, 5.
Gwałt niech się gwałtem odciska, 6.
Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</, 7.
Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie, 8.
Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga
Oda do młodości łączy idee oświeceniowe z romantycznymi. Połącz w pary fragmenty utworu i odpowiadające im hasła oraz postulaty.
<q>Dalej, bryło, z posad świata!/Nowymi cię pchniemy tory</q>, <q>Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga</q>, <q>rozumni szałem</q>, <q>W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;/Jednością silni, (...)</q>, <q>łam czego rozum nie złamie</q>, <q>Młodości! dodaj mi skrzydła!</q>, <q>Gwałt niech się gwałtem odciska</q>, <q>Wyjdzie z zamętu świat ducha!/Młodość go pocznie na swoim łonie</q>
postulat współpracy dla osiągnięcia wspólnego celu | |
idea postępu | |
odrzucenie racjonalizmu | |
prymat świata ducha | |
odrzucenie empiryzmu | |
irracjonalizm, wprowadzenie jako perspektywy poznawczej kategorii uczucia i intuicji | |
kult młodości | |
idea buntu i walki |
Gorączka romantycznaPierwsza generacja romantyczna zawiązała spisek i spowodowała wybuch powstania. Jego scenariusz zawierała w sobie Oda do młodości. Nie mieli co do tego wątpliwości sami podchorążowie, którzy w pierwszym numerze czasopisma „Podchorąży”, wydanym 8 XII 1830, zamieścili na wstępie Odę do młodości, dowodząc, że jej „nigdy dosyć powtarzać nie można”, ani też Kajetan Koźmian, który przypisywał Odzie do młodości [...] decydujące znaczenie w podżeganiu do buntu.
Nasi wodze (fragmenty)Spojrzyj, spojrzyj, mój narodzie,
Kto przoduje w twym pochodzie!
[...]
Patrz! ten duch wieczyście młody,
Co otwarte ma ramiona,
To młodości pieśń natchniona,
Nieśmiertelnej wiosna Ody...To pochodnia, która świeci
Pokoleniom nowym ziemi
I w słoneczne blaski leci
Przed zastępy młodzieńczemi!
[...]Przed nią blask się złoty ściele,
Za nią zorza wszechprzyszłości...
— „Razem, młodzi przyjaciele!”
Ku zasłudze!... Ku wolności!...
[...]Za nim, za nim, bracia moi!
Oto wódz wasz w tej godzinie...
Niech samotnie ten nie stoi,
Kto za wolność kraju ginie!Niech samotnie ten nie stoi,
Kto ma wiarę i nadzieję...
Za nim, za nim, bracia moi,
Gdzie swobody brzask jaśnieje![1904]