Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RNeNnkdcbU3v31
Ćwiczenie 1
Wskaż zagrożenie antropogeniczne dla żeglugi morskiej i rybołówstwa. Możliwe odpowiedzi: 1. Pływający w oceanach plastik, 2. Zlodzenie mórz, 3. Budowa portów morskich, 4. Zmiana cyrkulacji prądów morskich
RNpQCXe8dFnOz11
Ćwiczenie 2
Korzystając z treści lekcji oraz z dostępnych Ci źródeł wiedzy podaj, na których zbiornikach wodnych i w jakich państwach dominują piraci danych narodowości. Do wyboru są następujące państwa oraz zbiorniki wodne: 1. Zatoka Gwinejska, 2. Kamerun, 3. Wenezuela, 4. Morze Karaibskie, 5. Somalia, 6. Zatoka Adeńska, 7. Cieśnina Malakka, 8. Indonezja.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R17IrkVLBxTlM
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1X2WdI6rVfK01
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Piraci grasujący na wodach Morza Karaibskiego zagrażają statkom przepływającym przez Kanał Sueski. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cieśnina Malakka jest główną drogą statków płynących z Indii do Japonii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Piraci wywodzący się z Gambii i Ghany dokonują napadów głównie na statki w Zatoce Adeńskiej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wody Peru, Bangladeszu oraz Wietnamu są bardzo niebezpieczną drogą morską ze względu na zdarzenia związane z piratami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RVbjagQ2uUIS11
Ćwiczenie 4
Spośród poniżej podanych wybierz główną przyczynę występowania piractwa we współczesnych czasach. Możliwe odpowiedzi: 1. Odkrycie złóż ropy naftowej, 2. Zbyt szybki rozwój gospodarczy, 3. Bezrobocie wśród młodzieży, 4. Wprowadzanie nowinek technicznych w nawigacji morskiej
R1dVJ6WyxmEPE21
Ćwiczenie 5
Wymień trzy niebezpieczne akweny wodne: dwa u wybrzeży Afryki i jeden w pobliżu Indonezji.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10Dun5RVTWVj
Ćwiczenie 5
Zaznacz niebezpieczne akweny wodne. Możliwe odpowiedzi: 1. Południowe wybrzeże Nigerii do granicy z Kamerunem, 2. Okolice Cieśniny Malakka i Singapuru, 3. Okolice Cieśniny Bab al-Mandab i Zatoki Adeńskiej, 4. Okolice Przylądka Dobrej Nadziei, 5. Rejon kanału La Manche
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie analizy tekstu przedstaw różne aspekty zagrożeń związanych z działalnością piratów.

1

Katarzyna Wardin

Współczesne piractwo morskie zagrożeniem dla międzynarodowego transportu morskiego

Wydarzenia, które miały miejsce pod koniec 2008 roku u wybrzeży Somalii, były dla opinii publicznej szokujące, a jednocześnie wykazały słabość społeczności międzynarodowej oraz w pewnym sensie luki w prawie międzynarodowym dotyczącym zwalczania piractwa i napadów rabunkowych. Coraz śmielsze ataki piratów somalijskich doprowadziły do znacznych utrudnień w transporcie morskim na wodach opływających Somalię na przestrzeni całego 2008 roku. Jednak prawdziwym zaskoczeniem było uprowadzenie saudyjskiego superzbiornikowca VLCC „Sirius Star”, które miało miejsce 15 listopada 2008 roku na południowo‑wschodnich wodach od wybrzeża Kenii. Na pokładzie znajdowała się 25‑osobowa załoga, w tym dwóch Polaków. Zbiornikowiec o długości 330m, oddany do użytku w marcu 2008 roku, jest wart 150 milionów dolarów, a 300 tys. ton ropy przewożonej w jego zbiornikach przedstawia wartość ponad 100 milionów dolarów. Jak dotychczas jest on największym porwanym przez piratów statkiem. Według rzecznika amerykańskiej 5. Floty porucznika Nathana Christensena do przejęcia kontroli nad tankowcem doszło 450 mil na południowy‑wschód od kenijskiego portu Mombasa13. Tak odległe miejsce ataku (morze pełne) wskazuje, iż umiejętności piratów jak również sprzęt, którym dysponują, są dalece bardziej zaawansowane niż można by się tego spodziewać. Piraci zażądali okupu w wysokości 25 milionów dolarów za uwolnienie zbiornikowca wraz z załogą. Ponadto nie można było wykluczyć sytuacji, w której intencjonalnie lub przypadkowo spowodują katastrofę ekologiczną na skalę trudną do przewidzenia.

Źródło: http://www.amw1.iq.pl/library/File/ZeszytyNaukowe/2009/Wardin_K.pdf

RfrsjV8gIpNo4
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Korzystając z różnych źródeł informacji, uzasadnij konkretnymi przykładami stwierdzenie, że polscy marynarze także są narażeni na działania piratów w różnych rejonach świata.

R1Dd4wz8c9d7u
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wykorzystując podany tekst, podaj sposoby zapobiegania dalszemu rozwojowi współczesnego piractwa.

1

Katarzyna Wardin

Współczesne piractwo morskie zagrożeniem dla międzynarodowego transportu morskiego

Piraci korzystają z satelitarnych telefonów, cele ich ataków nie są przypadkowe, lecz uprzednio namierzone za pomocą radarów i zdjęć satelitarnych, a w trakcie samych ataków używają nowoczesnej broni. Atak piracki przebiega zwykle w następujący sposób: piraci namierzają przepływające statki dzięki najnowszym zdobyczom techniki. Wybierają swój cel i na pokładzie dużych jednostek, dostatecznie szybkich, żeby uciec w razie niepowodzenia ataku, płyną mu na spotkanie. Kiedy są u celu, część z nich przesiada się na motorówki i podpływa do statku, grożąc, że jeśli załoga ich nie wpuści, zostanie ostrzelana. Jeżeli zaatakowani marynarze się zgodzą, spędzą kilka miesięcy w pirackiej bazie, czekając na wykupienie, jeżeli nie — piraci spełniają swoje groźby. Zyski, jakie piraci uzyskują z opisanego procederu, są wręcz horrendalne, dlatego porzucenie tej działalności w państwie bez perspektyw jest tylko pobożnym życzeniem.” „Przykłady zysków: dla pirata za morderstwo na pokładzie — 500 dol., dla robotnika portowego za informację o cennym ładunku — 1 tys. dol., dla kapitana statku za współpracę z piratami — 10 tys. dol., dla pirata za napad, którego rezultatem jest zdobycie cargo — 20 tys. dol., dla zleceniodawcy i organizatora, który sprzedaje zrabowany ładunek — setki tysięcy dolarów, dla zleceniodawcy, który wynajmuje innym uprowadzony statek — miliony dolarów. Źródło: http://www.amw1.iq.pl/library/File/ZeszytyNaukowe/2009/Wardin_K.pdf

R1IFWYYK4SBk6
(Uzupełnij).