Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1K6Q9A9v3Wqy1
Ćwiczenie 1
Co to jest energia aktywacji? Wybierz poprawną definicję. Możliwe odpowiedzi: 1. najmniejsza energia potrzebna do utworzenia kompleksu aktywnego przez substraty., 2. największa energia potrzebna do utworzenia kompleksu aktywnego przez substraty., 3. najmniejsza energia potrzebna do utworzenia kompleksu aktywnego przez produkty., 4. najmniejsza energia potrzebna do rozerwania kompleksu aktywnego przez substraty.
11
Ćwiczenie 2

Naszkicuj wykres zależności zmiany energii wewnętrznej od czasu dla podanej reakcji. Uwzględnij wszystkie ważne opisy charakteryzujące ten wykres. Zaznacz na wykresie energię aktywacji, wiedząc, że ΔH<0.

R8OlM8yTFIL6j
Wyjaśnij, czym jest katalizator i jaki ma wpływ na energię aktywacji.
1
Ćwiczenie 2
R1J73JPOGd737
(Uzupełnij).
R1QRotv2ZJbEh1
Ćwiczenie 3
Możliwe odpowiedzi: 1. dodatek katalizatora reakcji, 2. mniejsze rozdrobnienie, 3. zwiększenie ciśnienia dla reakcji przebiegających w roztworze, 4. zwiększenie temperatury, 5. mieszanie, 6. rozpuszczalnik dobrze rozpuszczający substraty, 7. dodatek inhibitora reakcji, 8. zmniejszenie temperatury, 9. większe rozdrobnienie, 10. zwiększenie stężenia substratów, 11. wstrząśnięcie i pozostawienie reakcji na odpowiedni czas, 12. zmniejszenie stężenia substratów, 13. zwiększenie ciśnienia dla reakcji przebiegających w fazie gazowej, 14. rozpuszczalnik, który dobrze rozpuszcza produkty
21
Ćwiczenie 4

Narysuj wykresy zależności energii wewnętrznej od czasu dla reakcji endoenergetycznej i egzoenergetycznej. Na podstawie wykresów wyjaśnij, jaka jest zmiana energii wewnętrznej dla tych procesów.

R1OR2im0fbH21
Wyjaśnij, jaka jest rola inhibitora.
REc1X4FIAgWkF
Podaj, co opisuje równanie Arrheniusa.
RVYCWodBXQk0v
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
2
Ćwiczenie 4
RAhNfDrrTVNIf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeprowadzono doświadczenie: do dwóch probówek dodano takie same ilości kwasu solnego (o takim samym stężeniu) oraz metalicznego cynku. Do jednej z nich dodatkowo dodano wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II) o stężeniu 1 moldm3. Z obydwu probówek zbierano wydzielający się gaz. Zauważono, że w probówce zawierającej dodatkowo siarczan(VI) miedzi(II), gaz wydziela się szybciej.

  1. Dlaczego tak się dzieje?

  2. Czy w czasie trwania reakcji siarczan(VI)miedzi(II) cały zostanie zużyty?

  3. Jaką rolę w tej reakcji mają sole miedzi(II)?

R1890IZRx6AsI
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R11A6pgF6xc7Q
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

I zlewka: do zlewki nalano 50 cm3 wody i zmierzono jej temperaturę. Następnie powoli wkroplono 10 cm3 stężony kwas siarkowy(VI), a całość zamieszano bagietką, po czym zmierzono temperaturę. Entalpia procesu ΔH°>0.

II zlewka: do zlewki nalano 50 cm3 wody i zmierzono jej temperaturę. Następnie wsypano 15 g azotanu(V) amonu i całość zamieszano bagietką, po czym zmierzono temperaturę. Entalpia procesu ΔH°<0.

Odpowiedz na pytania:

  1. Dlaczego w trakcie dwóch procesów następuje zmiana temperatury?

  2. W której zlewce nastąpił wzrost, a w której spadek temperatury?

  3. Na podstawie doświadczenia opisz, na czym polega proces egzoenergetyczny, a na czym endoenergetyczny?

RueVGqFVo9gAg
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R119ibdIVzFdj
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Energia aktywacji dla pewnej reakcji AB wynosi 435 kJ, a dla reakcji odwrotnej BA wynosi 333 kJ.

Narysuj wykres zależności energii wewnętrznej od czasu. Zaznacz na wykresie efekt energetyczny oraz energię aktywacji.

Określ, jaki jest efekt energetyczny dla reakcji AB.

R1QVwJSAJ4VYb
Wyjaśnij, czym zajmuje się kinetyka chemiczna.
RHXtaOedE5qQB
Wyjaśnij, jak powstaje kompleks aktywny.
RiTiWGydy2OTh
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
3
Ćwiczenie 7
R1Gy63hLKzffY
Energia aktywacji dla pewnej reakcji AB wynosi 435 kJ, a dla reakcji odwrotnej BA wynosi 333 kJ. Zastanów się i określ, jaki jest efekt energetyczny dla reakcji AB: Możliwe odpowiedzi: 1. energia wewnętrzna najpierw rośnie, potem maleje., 2. energia wewnętrzna najpierw maleje, potem rośnie., 3. energia wewnętrzna nie ulega zmianie.
31
Ćwiczenie 8

Przeprowadzono doświadczenie otrzymywania siarczku żelaza(II). Rozdrobnioną siarkę połączono z opiłkami żelaza, a całość utarto w moździerzu. Następnie mieszaninę przeniesiono do probówki i ogrzano (przez ok 20 sekund). Po tym czasie zaobserwowano, że mieszanina uległa rozżarzeniu w całej swej objętości i mocno rozgrzała probówkę. Po jej ostudzeniu zaobserwowano wydzielenie nowej jednorodnej substancji (FeS w ilości 176 g) o czarnej barwie, która nie wykazywała przyciągania do zbliżonego magnesu.

Oblicz, ile gramów siarki wzięło udział w reakcji chemicznej, jeśli wiadomo, że do reakcji użyto 112 gramów żelaza.

Odpowiedz na poniższe pytania.

  1. Jaki proces przebiega w naczyniu reakcyjnym?

  2. Czy jest to reakcja endoenergetyczna czy egzoenergetyczna?

  3. Napisz odpowiednie równanie reakcji chemicznej.

R1V1mYajpyLdg
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RDrmPyS3ZS2pF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Dla pewnej reakcji A+BC+D, przebiegającej w warunkach izobarycznych i standardowych, energia aktywacji ma wartość 44 kJ, a dla reakcji odwrotnej energia aktywacji wynosi 64 kJ.

1) Czy reakcja A+BC+D jest egzotermiczna czy endotermiczna?

2) Naszkicuj diagram energetyczny przebiegu tych reakcji z zaznaczeniem obu energii aktywacji oraz przyrostu entalpii standardowej ΔH° reakcji A+BC+D.

RHmpLn6DaYWiT
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
3
Ćwiczenie 9
RGgZTUAs5nUhL
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.