Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R1esvEhFFkcap1
Ćwiczenie 1
Czy pole magnetyczne zawsze działa siłą na poruszającą się cząstkę? Odpowiedź zaznacz. Tak \ Nie
1
Ćwiczenie 2
RhHrk7bOtQyOT
R1M8VFGrcOXcr
Rysunek przedstawia ujemnie naładowaną cząstkę poruszającą się w jednorodnym polu magnetycznym. Jak skierowana jest siła Lorentza działająca na cząstkę? Wybierz prawidłową odpowiedź z podanych poniżej. Możliwe odpowiedzi: 1. w prawo, 2. w lewo, 3. w górę (w płaszczyźnie rysunku), 4. w dół (w płaszczyźnie rysunku), 5. w płaszczyźnie prostopadłej do rysunku, w głąb rysunku, 6. w płaszczyźnie prostopadłej do rysunku, do nas
R3oIi5kpSzMnq1
Ćwiczenie 3
Czego dotyczy pojęcie "uogólniona siła Lorentza"? Wybierz odpowiedź z podanych poniżej możliwości. Możliwe odpowiedzi: 1. działania na naładowaną cząstkę tylko pola elektrycznego, 2. działania na naładowaną cząstkę tylko pola magnetycznego, 3. działania na naładowaną cząstkę zarówno pola elektrycznego jak i magnetycznego
REm3QnqarhvYg2
Ćwiczenie 4
Chcemy, aby elektrony wypadające z pewnego źródła (zobacz rysunek) i wpadające do obszaru pola magnetycznego zakręciły do góry. Na rysunku pokazano tor elektronów przerywaną linią. Jaki powinien być kierunek i zwrot wektora indukcji B? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
2
Ćwiczenie 5
RDwn7Tt1S65hR
R1Tob3ltmvsvx
Na rysunku przedstawiono symbolicznie ślad pewnej cząstki w detektorze. Wiemy, że podczas ruchu w ośrodku umożliwiającym obserwowanie śladu cząstki traci ona energię w wyniku zderzeń. Jej prędkość jest coraz mniejsza, coraz mniejszy jest też promień krzywizny toru cząstki. Cząstka zatem porusza się po spirali w kierunku jej środka. Symbole ( tu wstawić obrazek) obrazują wektory indukcji magnetycznej B, skierowane od rysunku do nas.






















2
Ćwiczenie 6
R1LOwy1iFeVOW
RaPGXVx1tUW6y
Naładowana cząstka (proton albo elektron) wpada w obszar jednorodnego pola magnetycznego, zakreśla półokrąg a następnie opuszcza ten obszar (zobacz rysunek). Rozstrzygnij, jaka to cząstka. Cząstka to Tu uzupełnij
2
Ćwiczenie 7
R1VQ2MtwTSIi9
Proton poruszający się z prędkością v = 105 m/s wpada w obszar pola magnetycznego jednorodnego pod kątem 60° do linii tego pola. Wartość indukcji pola magnetycznego B = 0,1 T.

a)Oblicz siłę Lorentza działającą na proton. Wynik podaj z dokładnością do 10-16 N.

b) Oblicz promień krzywizny toru, po jakim porusza się proton. Przyjmij, że masa protonu wynosi 1,67 · 10-27 kg. a) FL = Tu uzupełnij · 10-15 N
b) r = Tu uzupełnij cm
3
Ćwiczenie 8
R1Xts9Ql5Hppz
RzsW25nrM4TbI
Na rysunku przedstawiono tor ruchu protonu, który porusza się w zaznaczonych innym kolorem obszarach magnetycznego pola jednorodnego o wartości indukcji B1B2. Oceń, które pole magnetyczne jest silniejsze. Silniejsze jest pole o indukcji B1 \ B2.
RF9GTQliWVfy6
Określ kierunek i zwrot obydwu wektorów indukcji magnetycznej: B1B2. Zaznacz prawidłowe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Obydwa wektory są prostopadłe do płaszczyzny rysunku.
Wektor B1 ma zwrot przed ekran, a B2 za ekran., 2. text=Obydwa wektory są prostopadłe do płaszczyzny rysunku.
Wektor B1 ma zwrot za ekran, a B2 przed ekran., 3. Obydwa wektory leżą w płaszczyźnie rysunku.
Wektor B1 ma zwrot przed ekran, a B2 za ekran., 4. Prawidłowa odpowiedź D