Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RJguMmML7hvTi1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, która konstytucja była pierwsza na świecie. Możliwe odpowiedzi: 1. Konstytucja 3 maja, 2. Konstytucja Królestwa Francji z 1791 roku, 3. Konstytucja konsularna, 4. Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
21
Ćwiczenie 2
R7aNvj8y13MO1
Oceń rolę ustrojową konstytucjonalizmu. (Uzupełnij).
R1H2lwRSiFwlR2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij luki w tekście. Konstytucje dzielimy na 1. rozproszone, 2. dużymi, 3. czasowe, 4. niematerialne, 5. sztywne, 6. nieformalne, 7. małymi, 8. stałe, 9. uchwalone, 10. oktrojowane, 11. materialne, 12. formalne, 13. elastyczne, czyli spisane w postaci jednego dokumentu i 1. rozproszone, 2. dużymi, 3. czasowe, 4. niematerialne, 5. sztywne, 6. nieformalne, 7. małymi, 8. stałe, 9. uchwalone, 10. oktrojowane, 11. materialne, 12. formalne, 13. elastyczne w postaci wielu luźnych dokumentów i aktów prawnych. Ze względu na treść wyróżniamy konstytucje pełne i niepełne, zwane 1. rozproszone, 2. dużymi, 3. czasowe, 4. niematerialne, 5. sztywne, 6. nieformalne, 7. małymi, 8. stałe, 9. uchwalone, 10. oktrojowane, 11. materialne, 12. formalne, 13. elastyczne konstytucjami, które regulują na pewien czas ustrój naczelnych organów państwa. Ze względu na procedurę powstawania konstytucje dzielimy na 1. rozproszone, 2. dużymi, 3. czasowe, 4. niematerialne, 5. sztywne, 6. nieformalne, 7. małymi, 8. stałe, 9. uchwalone, 10. oktrojowane, 11. materialne, 12. formalne, 13. elastyczne przez kompetentny organ przedstawicielski oraz 1. rozproszone, 2. dużymi, 3. czasowe, 4. niematerialne, 5. sztywne, 6. nieformalne, 7. małymi, 8. stałe, 9. uchwalone, 10. oktrojowane, 11. materialne, 12. formalne, 13. elastyczne, czyli nadane przez panującego z pominięciem procedury ustawodawczej.
21
Ćwiczenie 4

Dokonaj analizy źródła i wykonaj ćwiczenie.

R14XRK6HfFF0P
Źródło: Jarosław Dyrda, domena publiczna.
R1FTZKB3TK50Q
Podaj, do czego nawiązuje symbolika tego znaczka pocztowego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki

Artykuł I

§ 1. Wszelka niniejszym przyznana władza ustawodawcza przysługuje Kongresowi Stanów Zjednoczonych, który składa się z Senatu i z Izby Reprezentantów. (...)

Artykuł II

§ 1. Władzę wykonawczą sprawuje prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki. Urząd swój pełni przez okres lat czterech, a wybierany jest wraz z obieranym na ten sam okres wiceprezydentem w następujący sposób. (...)

Artykuł III

§ 1. Władzę sądową Stanów Zjednoczonych sprawuje jeden Sąd Najwyższy oraz takie sądy niższe, jakie z biegiem czasu Kongres ustanowi i utworzy. Sędziowie zarówno Sądu Najwyższego, jak i niższych sądów pozostają na swym urzędzie, dopóki sprawują go nienagannie. Za swoją służbę otrzymują w określonych terminach uposażenie, które nie może być obniżone, dopóki pełnią swój urząd (...).

1 Źródło: Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, tłum. Andrzej Pułło, Warszawa 2002.
R1eA72LBVtZK2
Przedstaw, jaka zasada konstytucyjna została przedstawiona w tekście źródłowym. Uzasadnij swoją odpowiedź, podając dwa argumenty. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Emanuel Sieyes Co to jest stan trzeci?

Konstytucja z 3 września 1791 roku

O władzach publicznych

2. Naród, będąc jedynym źródłem władzy, może ją sprawować tylko przez swoich przedstawicieli (...). Przedstawicielami są: ciało prawodawcze i król.

3. Władza prawodawcza należy do Zgromadzenia Narodowego złożonego z przedstawicieli wybieranych swobodnie przez lud (...).

4. Ustanawia się monarchię (konstytucyjną), w której władza wykonawcza należy do króla, który sprawuje ją przez ministrów i innych odpowiedzialnych za nią urzędników (...).

2 Źródło: Emanuel Sieyes, Co to jest stan trzeci?, dostępny w internecie: loustrzyki.edu.pl [dostęp 10.09.2019 r.].
R1NY0oVuz2J2Q
Wyjaśnij, kto jest źródłem władzy w państwie i jak ta władza ma być sprawowana. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Konstytucja ZSRR

Artykuł 1. Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich jest socjalistycznym państwem robotników i chłopów.

Artykuł 2. Podstawą polityczną ZSRR są rady deputowanych robotniczych, które rosły i stawały się silniejsze w wyniku obalenia władzy właścicieli ziemskich i kapitalistów oraz podboju dyktatury proletariatu.

Artykuł 3. Cała władza w ZSRR należy do ludu pracującego w mieście i wsi (...).

Artykuł 4. Podstawą ekonomiczną ZSRR jest socjalistyczny system gospodarki i socjalistyczna własność narzędzi i środków produkcji, ustanowiona w wyniku likwidacji kapitalistycznego systemu gospodarczego, zniesienia prywatnej własności narzędzi i środków produkcji oraz zniszczenia ludzkiej eksploatacji przez człowieka.

Artykuł 12. Praca w ZSRR jest obowiązkiem i kwestią honoru dla każdego sprawnego obywatela na zasadzie: „kto nie pracuje, nie je”. W ZSRR realizowana jest zasada socjalizmu: „od każdego według jego umiejętności, do każdego według jego pracy”.

Artykuł 131. Każdy obywatel ZSRR jest obowiązany chronić i umacniać publiczną, socjalistyczną własność, jako świętą i nienaruszalną podstawę systemu sowieckiego, jako źródło bogactwa i władzy ojczyzny, jako źródło dostatniego i kulturalnego życia dla wszystkich ludzi pracy. Osoby naruszające własność publiczną i socjalistyczną są wrogami ludu.

3 Źródło: Konstytucja ZSRR, dostępny w internecie: constitution.garant.ru [dostęp 10.09.2019 r.].
R1AE1XT2zXdry
Opisz, jakie elementy niedemokratyczne wprowadzała Konstytucja Związku Sowieckiego. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Konstytucja Nihil novi

Ponieważ prawa ogólne i ustawy publiczne dotyczą nie pojedynczego człowieka, ale ogółu narodu, przeto na tym walnym sejmie radomskim wraz ze wszystkiemi królestwa naszego prałatami, radami i posłami ziemskimi za słuszne i sprawiedliwe uznaliśmy, jakoż postanowiliśmy, iż odtąd na potomne czasy nic nowego (nihil novi) stanowionem być nie ma przez nas i naszych następców, bez wspólnego zezwolenia senatorów i posłów ziemskich, co by było z ujmą i ku uciążeniu Rzeczypospolitej oraz ze szkodą i krzywdą czyjąśkolwiek, tudzież zmierzało ku zmianie prawa ogólnego i wolności publicznej.

5 Źródło: Konstytucja Nihil novi, dostępny w internecie: polishfreedom.pl [dostęp 3.06.2020 r.].
RNXkAejZFClXQ
Wyjaśnij, dlaczego ten tekst źródłowy nazywamy konstytucją Nihil novi. (Uzupełnij).