Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Opisy przyrody w balladach są bardzo plastyczne. Wypisz z tekstu Świtezianki przykłady trzech różnych środków stylistycznych wykorzystanych do opisu jeziora. Jakie cechy Świtezi podkreśla autor?

R1AYVydTfhiqx
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Karola Kleina Przyroda u romantyków, a następnie wykonaj polecenia. 
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Karola Kleina Przyroda u romantyków, a następnie wykonaj polecenia. 
R1UJE8QSBvcyQ1
Caspar David Friedrich, Mężczyzna i kobieta kontemplujący księżyc, ok. 1824
Źródło: domena publiczna.
Karol Klein Przyroda u romantyków. Zagadnienia podstawowe

Obok krajobrazu zmierzchowego za scenerię służył bardzo często pejzaż księżycowy. [...] Malarskie walory zawdzięcza noc księżycowa „światłu irracjonalnemu”, które zaciera ostrość konturów i nie uwypukla plastyki przedmiotów, oddzielając się od ich formy i przesuwając dowolnie psychiczny akcent całości jak gdyby według wskazówek baśniowo‑fantastycznej, nieobliczalnej reżyserii. Podobnie jak płynny, zmieniający się pejzaż księżycowy [...] [działał] krajobraz pochmurny, zamglony, dżdżysty, przesiąknięty oparami, które rozluźniają i roztapiają w sobie wszelkie formy, wytwarzając uczucie niepewności, psychicznego błądzenia. Przedmioty, których plastykę ujawnia w całej pełni słońce, stają się we mgle czymś nowym, [...] przybierają urok tajemniczości, podniecającej loty fantazji, pod którą nabrzmiewa niespokojna, prężna dynamika uczuć.

3 Źródło: Karol Klein, Przyroda u romantyków. Zagadnienia podstawowe, „Pamiętnik Literacki” 1928, nr 1/4, s. 559.
RmVCjKXzCLUys
1. Podaj typy krajobrazu szczególnie cenione przez romantyków. (Uzupełnij) 2. Nazwij swoimi słowami dwa efekty artystyczne, które można uzyskać dzięki wykorzystaniu wskazanych typów krajobrazu. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z trzema pierwszymi strofami ballady Świtezianka, a następnie z podanych elementów budujących sytuację liryczną wybierz te, które nawiązują do konwencji sielankowej. Przyporządkuj je do trzech kategorii: bohaterowie, krajobraz, rekwizyty. 
Zapoznaj się z trzema pierwszymi strofami ballady Świtezianka, a następnie z podanych elementów budujących sytuację liryczną wybierz te, które nawiązują do konwencji sielankowej. Przyporządkuj je do trzech kategorii: bohaterowie, krajobraz, rekwizyty. 
R1G3vBxl2pK1Q
bohaterowie: Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo pod którym spotykają się zakochani, 2. maliny, 3. wianek, 4. bór, 5. koszyk, 6. para kochanków, 7. brzeg jeziora, 8. pogodna noc krajobraz: Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo pod którym spotykają się zakochani, 2. maliny, 3. wianek, 4. bór, 5. koszyk, 6. para kochanków, 7. brzeg jeziora, 8. pogodna noc rekwizyty: Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo pod którym spotykają się zakochani, 2. maliny, 3. wianek, 4. bór, 5. koszyk, 6. para kochanków, 7. brzeg jeziora, 8. pogodna noc
RURXjm5JtEiSh1
Ćwiczenie 4
O sentymentalnym charakterze trzech pierwszych strof Świtezianki świadczą: Możliwe odpowiedzi: 1. konwencjonalne rekwizyty: kwiaty, maliny, blask księżyca, 2. świat natury, który współtworzy atmosferę szczęścia i spokoju, 3. obraz miłości kochanków na tle sprzyjającej im przyrody, 4. przywołanie geograficznych realiów: nazwy jeziora Świteź, 5. tajemnica związana z pochodzeniem dziewczyny
21
Ćwiczenie 5

Sformułuj co najmniej jeden argument potwierdzający, że podana strofa Świtezianki wykorzystuje obrazowanie arkadyjskie.

R6mSIptutObQw1
Caspar David Friedrich, Strzelec w lesie, 1814
Źródło: domena publiczna.
Adam Mickiewicz Świtezianka

[fragment]

Chateczka moja stąd niedaleka
Pośrodku gęstej leszczyny;
Jest tam dostatkiem owoców, mleka,
Jest tam dostatkiem źwierzyny

2 Źródło: Adam Mickiewicz, Świtezianka, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. Cz. Zgorzelski, Kraków 1974, s. 115–121.
RQZlYb11RdGEX
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wypisz z tekstu ballady dwa porównania dziewczyny do zjawisk natury. Wyjaśnij, jak zastosowane porównania opisują bohaterkę, i określ ich funkcję.

REH2gFOLot2Nc
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7
RtXVaAET0ZQnZ
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.. W Świteziance wprowadzono wzorce sielanki, które w drugiej części ballady zostały zburzone i zanegowane. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ballada obala mit harmonii między człowiekiem a naturą i topos arkadyjski. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Świtezianka to przykład mitologizacji przyrody poprzez wprowadzenie elementów irracjonalnych i interpretacji antropomorficznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 8

Adam Mickiewicz opatrzył tytuł ballady przypisem: Jest wieść, że na brzegach Świtezi pokazują się Ondiny, czyli nimfy wodne, które gmin nazywa Świteziankami. Na podstawie treści przypisu oraz opisów i informacji podanych w utworze Świtezianka zredaguj hasło „świtezianka”, które mogłoby się znaleźć w Słowniku istot fantastycznych w wierzeniach ludowych.

RlZqT5Ka9tN25
Kazimierz Alchimowicz, Nimfa wodna, ok. 1900
Rm2KPpktjSEJL
(Uzupełnij).
efemeryczne
311
Ćwiczenie 9

Zapisz w formie mapy myśli konkluzje dotyczące obrazu przyrody w balladzie Świtezianka. W notatce uwzględnij cytaty z utworu, własne wnioski interpretacyjne oraz obserwacje zawarte w podanym fragmencie tekstu Andrzeja Gurbiela.

R4AL8XX96PlCO1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: przyroda w balladzie „Świtezianka”
    • Elementy należące do kategorii przyroda w balladzie „Świtezianka”
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii przyroda w balladzie „Świtezianka”
R1pikNzh4UI0b
(Uzupełnij).
Andrzej Gurbiel Świtezianka Mickiewicza wobec dziedzictwa sentymentalizmu

Tok akcji ballady w pełni ujawnia założenia romantycznego światopoglądu. [...] Natura w Świteziance nie może, czy też nie chce, spełniać funkcji terapeutycznych, jest obojętna wobec problemów człowieka. Obcowanie z nią nie przynosi ukojenia, stwarza natomiast stan permanentnego zagrożenia. Doświadczył tego strzelec [...] bezpośrednio po akcie przysięgi, kiedy niespodziewanie znalazł się w samym centrum nieznanego sobie świata, nieznanego tym bardziej, że nawet nie przeczuwał jego istnienia. [...]

Strzelec, z racji swej profesji i samego faktu przebywania w borze narusza „stan posiadania” natury, czym nieświadomie prowokuje agresję z jej strony. Stąd też to wszystko, co spotyka bohatera ballady, określić można mianem „polowania na upatrzonego”, odczytać jako zamierzoną zemstę przyrody na człowieku, który sądzi, że może ją sobie podporządkować, uczynić powolnym narzędziem realizacji swych egoistycznych interesów. Zarysowany tu wieczny konflikt dwóch sprzecznych sił nie pozostawia miejsca na idyllę. W tej walce [...] przewagę ma oczywiście natura dzięki bogactwu i zmienności form, w jakich się przejawia. Natura w Świteziance — jak zresztą w wielu innych balladach cyklu — obdarzona jest mocą kreatorską, może dowolnie stwarzać efemeryczneefemeryczneefemeryczne byty i swobodnie je przekształcać, może objawiać się raz jako wcielenie łagodności i spokoju, innym razem znowu ukazywać w całym majestacie grozy. Taka wizja powstać mogła jedynie przy założeniu, że natura posiada zarazem materialny i duchowy charakter.

4 Źródło: Andrzej Gurbiel, Świtezianka Mickiewicza wobec dziedzictwa sentymentalizmu, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP Kraków” 1978, nr z. 68, s. 55.