Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RQk0Dl0ro45NZ3
Ćwiczenie 1
Gdyby Faraday interesował się wydarzeniami ważnymi dla Polski, które z poniższych mógłby komentować jako dorosły człowiek? Możliwe odpowiedzi: 1. powstanie chłopskie pod wodzą Chmielnickiego, 2. Powstanie Kościuszkowskie, 3. powstanie Królestwa Kongresowego, 4. Powstanie Listopadowe, 5. Powstanie Styczniowe, 6. powstanie Legionów Piłsudskiego, 7. Powstanie Wielkopolskie, 8. Powstanie Warszawskie
R1F5PiLRa2ygH1
Ćwiczenie 2
Odsłuchaj ponownie fragment audiobooka, w którym jest mowa, że "Faraday (…) zastanawiał się, czy istnieje zjawisko odwrotne, to znaczy czy prąd elektryczny może być wytwarzany przez magnetyzm.", Przeanalizuj obwód elektryczny przedstawiony na schemacie. Składa się on z magnesu sztabkowego połączonego przewodami z galwanometrem. Wskaż najbardziej trafny opis przeznaczenia oraz spodziewanego działania takiego obwodu.

Wspólna treść do wszystkich ćwiczeń od 3. do 9.

Farady badał zjawisko elektrolizy, czyli fizyko‑chemiczne skutki przepływu prądu w elektrolicie. Sformułował dwa prawa elektrolizy. Najprostszy obwód elektryczny do badania tego zjawiska przedstawia schematycznie Rys. 1.a. Zawiera regulowany zasilacz napięcia stałego, amperomierz i szeregowo połączone dwie elektrody. Elektrody te mocujemy na przeciwległych ścianach prostopadłościennego naczynia szklanego lub plastikowego o pojemności około 300 ml. Amperomierz nastawiamy na pomiar natężenia prądu stałego.

RbVJNlGRQlyiA
Rys. 1. Schemat obwodu do badania zjawiska elektrolizy. Na niebiesko zaznaczono katodę, czyli elektrodę połączoną z ujemnym biegunem źródła napięcia. Na czerwono zaznaczono anodę, połączoną z biegunem dodatnim źródła.
1
Ćwiczenie 3

Przeprowadzamy trzykrotnie obserwację, polegającą na włączeniu zasilacza, nastawieniu maksymalnego napięcia i odczytaniu wskazań amperomierza. W przypadku 1a) amperomierz wskazywał zero, nawet na najbardziej czułym zakresie. Za drugim razem (rys. 1b.) wlaliśmy do naczynia około 200 ml wody destylowanej - wtedy amperomierz wskazywał przepływ prądu o natężeniu rzędu 10 muA. Za trzecim razem (rys. 1c.) dosypaliśmy do wody łyżkę siarczanu (VI) miedzi (II) CuSOIndeks dolny 4 (tzw. siarczanu miedziowego) - wtedy amperomierz wskazał natężenie prądu rzędu 200 mA.

Objaśnij wyniki kolejnych obserwacji wskazań amperomierza. Wpisz swoją wypowiedź w ramkę. Porównaj ją następnie z odpowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść

Wspólna treść do zadań 4, 5 i 6.

Pozostawiamy na kilka minut włączony przepływ prądu w sytuacji 1.c), opisanej w zad. 3. Po wyłączeniu napięcia stwierdziliśmy trzy ciekawe efekty:

a) Temperatura naczynia, badana ręką, nieco wzrosła.

b) W okolicach anody (elektrody połączonej z dodatnim biegunem źródła napięcia) pojawiły się pęcherzyki jakiegoś gazu.

c) Katoda pokryła się miejscami bardzo cienką warstwą połyskliwego, czerwonawego nalotu.

3
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij przyczyny obserwacji a) czyli wzrostu temperatury naczynia z roztworem. Umieść swoją wypowiedź w przygotowanym do tego polu. Porównaj ją następnie z odpowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
3
Ćwiczenie 5

Postaw hipotezę, jaki gaz może się wydzielać w opisanych warunkach. (spostrzeżenie b). Umieść swoją wypowiedź w przygotowanym do tego polu. Porównaj ją następnie z odpowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
3
Ćwiczenie 6

Postaw hipotezę, dotyczącą natury zaobserwowanego nalotu w spostrzeżeniu c). Wymień czynniki, od których może zależeć ilość pojawiającego się nalotu. Umieść swoje wypowiedzi w przygotowanym do tego polu. Porównaj je następnie z odpowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
3
Ćwiczenie 7

Zaproponuj eksperyment, w którym będzie można zmierzyć, jak zależy ilość pojawiającego się na katodzie nalotu od czasu trwania elektrolizy. Umieść swoją wypowiedź w przygotowanym do tego polu. Porównaj ją następnie z odpowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 8
RdXA6bIX6802T
Drugim istotnym czynnikiem, od którego zależy ilość pojawiającego się na katodzie nalotu, jest natężenie prądu elektrycznego pomiędzy elektrodami. Można wykazać, wykonując doświadczenie analogiczne do powyższego, że masa osadzonej miedzi mn jest proporcjonalna do natężenia I tego prądu.
Wskaż wykres, który najlepiej oddaje oczekiwany wynik tego doświadczenia.
3
Ćwiczenie 9

W ćwiczeniu 7. pokazano, że zależność masy osadzonej miedzi od czasu ma postać

(1)mn(t)=k1t

zaś w ćwiczeniu 8 pokazano, że zależność masy osadzonej miedzi od natężenia prądu ma postać

(2)mn(I)=k1I

Podaj argument przemawiający za faktem, że zależność masy osadzonej miedzi od obu tych zmiennych ma postać

iloczynu:

(3)mn(I;t)=kIt,wktórymkjestwielkościąstałą

a nie

sumy:

(4)mn(I;t)=k1t+k2I,wktórejwystępujądwiestałek1ik2

Wpisz swoje uzasadnienie w przygotowane pole a następnie porównaj je z odpowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 10

Michaelowi Faradayowi przypisuje się następującą myśl:

„Reagujemy przyjaźnie na teorie zgodne z naszymi, natomiast jesteśmy niechętni tym, które nam się sprzeciwiają, podczas gdy zdrowy rozsądek podpowiada nam, aby działać w sposób całkiem przeciwny.”

Zapisz, w kilku zdaniach, swój pogląd na ten temat. Podaj, w zwartej formie, swoje argumenty za lub przeciw temu poglądowi. Zainteresuj tą myślą oraz swoją opinią nauczyciela j. polskiego, filozofii, etyki, innego przedmiotu i spróbuj go namówić na przeprowadzenie debaty na ten temat.

uzupełnij treść