Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RvOfV0AF3iHYy1
Ćwiczenie 1
Wybierz właściwą odpowiedź. Lodowiec skandynawski w ciągu ostatnich 100 000 lat nasuwał się na obszar Polski i cofał: Możliwe odpowiedzi: 1. kilkakrotnie, 2. tylko raz, 3. ani razu, 4. nie wiadomo
R1UVuW90dC7Oj1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst właściwymi wyrazami. Odpowiedzią gatunków na zmieniający się podczas zlodowaceń klimat było powiększenie zmniejszenie zasięgu ich występowania do dużych niewielkich obszarów. Znajdowały się one na południu północy Europy.
Rj6bwTkjYv85g1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń zamieszczonych w tabeli.. Zanieczyszczenia antropogeniczne miały duży wpływ na występowanie zlodowaceń.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fragmentacja siedlisk spowodowana przez lądolód mogła doprowadzić do powstania nowych gatunków.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gatunki, które przetrwały w refugiach, zawsze wracały na poprzednio zajmowane siedliska.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4
R1G0QCCHvZICi
Czy rozmieszczenie refugiów w Europie pokrywa się z lokalizacją współczesnych ognisk bioróżnorodności? Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

W trzeciorzędzie limba porastała cały obszar kontynentu eurazjatyckiego. Od okresu zlodowaceń zaczęło się zmniejszanie jej zasięgu, a po tym okresie zmiana klimatu i pojawienie się świerka spowodowały zepchnięcie limby do obszarów wysokogórskich.

Indeks górny Źródło: Sosna limba, blog „po6przyroda”. Indeks górny koniec

R1c9tSJpCFVBs
Na podstawie tekstu określ dwie przyczyny zmniejszenia się zasięgu limby. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zając bielak ma zasięg rozerwany: żyje głównie na północy Europy, w Alpach, a w Polsce tylko na krańcach północno‑wschodnich.

RqNrp2smnze0U
Kolor granatowy oznacza zasięg występowania zająca bielaka.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RbH4zcokI6eVA
Zając bielak (Lepus timidus).
Źródło: Bouke ten Cate, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1ZrlNprBiHgG
Na podstawie ilustracji określ dwie cechy przystosowujące bielaka do środowiska życia. (Uzupełnij) Na podstawie informacji o ostatnim zlodowaceniu wyjaśnij rozmieszczenie zająca bielaka. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Haplotyp to grupa genów odziedziczona po jednym z rodziców. Poniższa mapa przedstawia wyniki badań haplotypów motyla modraszka korydona w różnych regionach Europy. Numery na mapie oznaczają badane populacje, kolory – cztery różne grupy haplotypów; numery 14 i 16 to lokalizacje zawierające dwa haplotypy.

RtVvxOPUVshz4
Miejsca badania haplotypów modraszka korydona.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o. na podstawie nature.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
RUxbeG9bAEqqr
Modraszek korydon (Polyommatus coridon).
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyjaśnij pojęcie haplotypu. Poszukaj informacji w e‑materiale na temat badań haplotypów motyla modraszka korydona w różnych regionach Europy.

Na podstawie analizy informacji zawartych w e‑materiale wyjaśnij, w jaki sposób mogło dojść do tak szerokiego rozmieszczenia haplotypów modraszka w Europie.
Na podstawie analizy informacji zawartych w e‑materiale wyjaśnij, w jaki sposób mogło dojść do tak szerokiego rozmieszczenia haplotypów modraszka w Europie.
R1KDkkR1jQlE0
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Podczas ostatniego zlodowacenia także ludzie zamieszkiwali refugia. Ilustracja przedstawia wyniki analizy dostępności miejsc zamieszkania dla populacji ludzi w trakcie ostatniego zlodowacenia.

RUb0QbpUvI12T
A: zamieszkała powierzchnia (w %).  
B: czas zamieszkiwania w danym regionie (w latach).
C: gęstość zaludnienia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o. na podstawie: Tallavaara, Miikka & Luoto, Miska & Korhonen, Natalia & Järvinen, Heikki. (2015). Human population dynamics in Europe over the Last Glacial Maximum. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ryc. A przedstawia procent zamieszkałego terenu (na tysiąc lat).

Ryc. B przedstawia procent czasu, przez jaki dostępne siedliska były potencjalnie zamieszkiwane od 30 do 13 tys. lat temu.

Ryc. C przedstawia średnią gęstość populacji (osoby/100 kmIndeks górny 2) między 30 a 13 tys. lat temu.

R1DHQVwFPHfTA
Odczytaj z mapy (ryc. B), w jakich regionach ludzie zamieszkiwali najdłużej. (Uzupełnij) Wyjaśnij przyczynę spadku, a następnie wzrostu powierzchni terenów nadających się do zamieszkania w badanym okresie (ryc. A). (Uzupełnij) Czy istnieje związek między gęstością zaludnienia a obszarami refugiów (ryc. C)? Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).