Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R1V7pFQZahIBL1
Ćwiczenie 1
Który z poniższych wzorów przedstawia zasadę zachowania momentu pędu bryły sztywnej? (L - moment pędu, I - moment bezwładności, ω - prędkość kątowa, mr - masa ramienia, l - długość ramienia) Możliwe odpowiedzi: 1. L=Iω=const, 2. I1ω1=I2ω2, 3. L=mr(13l2+R2+Rl)ω1, 4. Żadne z powyższych
RLFEWHo1nkHHV1
Ćwiczenie 2
Co się stanie z prędkością kątową łyżwiarza wykonującego piruet trzymając ręce nad głową, jeśli rozłoży ręce na bok? Prędkość kątowa: Możliwe odpowiedzi: 1. zmniejszy się, 2. zwiększy się, 3. nie zmieni się, 4. to zależy od tego jak szybko wykona ten ruch.
2
Ćwiczenie 3
Rq8bs21czXyFr
Dostępne opcje do wyboru: 1I1, 1I2, -, I2, I1, /, +, ·. Polecenie: . ω2=ω1 luka do uzupełnienia ( luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia )
2
Ćwiczenie 4
RLqOqnpMBXhax
RAwQn5S24MHUl
Ustaw obrazki A, B, C, D w taki sposób, aby moment bezwładności przestawionej postaci względem zaznaczonej osi zmniejszał się od lewej do prawej. Wpisz poprawną kolejność. Odpowiedź: Tu uzupełnij - Tu uzupełnij - Tu uzupełnij - Tu uzupełnij
2
Ćwiczenie 5

Na poniższym rysunku schematycznego modelu człowieka zaznaczono różne osie obrotu. Przyporządkuj nazwy figur akrobatycznych do tego, wokół której osi się one odbywają:

RTC4SdInj0H5r
RxzWgDajrthBB
X Możliwe odpowiedzi: 1. obrót, piruet, 2. gwiazda, 3. przewrót, przerzut, salto Y Możliwe odpowiedzi: 1. obrót, piruet, 2. gwiazda, 3. przewrót, przerzut, salto Z Możliwe odpowiedzi: 1. obrót, piruet, 2. gwiazda, 3. przewrót, przerzut, salto
3
Ćwiczenie 6

Wyprowadź wzór na zmianę prędkości obrotowej człowieka, który najpierw obracał się z rozłożonymi ramionami, a następie trzymał je wzdłuż ciała, przyjmując oznaczenia jak na rysunku poniżej oraz: masa tułowia - mIndeks dolny t, masa ręki - mIndeks dolny r).

R1AGUruzSN3VT
uzupełnij treść
3
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się rysunkowi.

R1AGUruzSN3VT
RIOBvyZGoHwj7
Przyjmij, że długość ramienia l to 50 cm, a promień tułowia to R równe 15 cm, zgodnie z oznaczeniami na poniższym rysunku. Ramię ustawione poziomo ma większy moment bezwładności Ipoziomniż ramię zwisająco pionowo wzdłuż ciała, Ipion. Jak duża jest to różnica? Oblicz wartość stosunku momentów bezwładności IpoziomIpion. Odpowiedź wpisz w okienko poniżej, zaokrąglając ją do liczb całkowitych. IpoziomIpion Tu uzupełnij
R=15cm
l=50cm
RTTDnqq6IOLrq3
Ćwiczenie 8
Jeśli moment bezwładności ciała zwiększył się dwukrotnie, to jak zmieniła się jego prędkość kątowa? Możliwe odpowiedzi: 1. Wzrosła dwukrotnie, 2. Zmniejszyła się dwukrotnie, 3. Wzrosła czterokrotnie, 4. Zmniejszyła się czterokrotnie