Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:

Tekst do ćwiczeń

Wisława Szymborska Schyłek wieku

Miał być lepszy od zeszłych nasz XX wiek.
Już tego dowieść nie zdąży,
lata ma policzone,
krok chwiejny,
oddech krótki.

Już zbyt wiele się stało,
co się stać nie miało,
a to, co miało nadejść,
nie nadeszło.

Miało się mieć ku wiośnie
i szczęściu, między innymi.

Strach miał opuścić góry i doliny.
Prawda szybciej od kłamstwa
miała dobiegać do celu.

Miało się kilka nieszczęść
nie przydarzać już,
na przykład wojna
i głód, i tak dalej.

W poważaniu być miała
bezbronność bezbronnych,
ufność i tym podobne.

Kto chciał cieszyć się światem,
ten staje przed zadaniem
nie do wykonania.

Głupota nie jest śmieszna.
Mądrość nie jest wesoła.

Nadzieja
to już nie jest ta młoda dziewczyna
et cetera, niestety.

Bóg miał nareszcie uwierzyć w człowieka
dobrego i silnego,
ale dobry i silny
to ciągle jeszcze dwóch ludzi.

Jak żyć - spytał mnie w liście ktoś,
kogo ja zamierzałam spytać
o to samo.

Znowu i tak jak zawsze,
co widać powyżej,
nie ma pytań pilniejszych
od pytań naiwnych.

cytat 7 Źródło: Wisława Szymborska, Schyłek wieku, [w:] tejże, Wybór poezji, oprac. W. Ligęza, s. 290–291.
R314hMu3Fqqwy1
Ćwiczenie 1
Jaki środek stylistyczny został wykorzystany przy kreacji bohatera lirycznego?
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. epitet, 2. anafora, 3. personifikacja, 4. powtórzenie
R1XGVUFr2FoS611
Ćwiczenie 2
Określ, które zdania dotyczące podmiotu lirycznego w wierszu Schyłek wieku są prawdziwe, a które fałszywe.. Podmiot liryczny nie ujawnia się. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podmiot liryczny jest kobietą poszukującą odpowiedzi na najważniejsze egzystencjalne pytania. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podmiot liryczny wypowiada się z radością i wdzięcznością. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Utwór reprezentuje lirykę bezpośrednią osobistą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podmiot liryczny można utożsamić z Szymborską. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, jaki wpływ na kształtowanie nastroju w utworze Wisławy Szymborskiej ma jego budowa.

R11WxMu0n8cdd
Wyjaśnij, jaki wpływ na kształtowanie nastroju w utworze Wisławy Szymborskiej ma jego budowa formalna. (Uzupełnij).
strofoida
11
Ćwiczenie 4

Scharakteryzuj język w utworze Schyłek wieku.

R11l7MlhHADE5
Napisz, jakie zabiegi zastosowane przez Wisławę Szymborską wpływają na konwencjonalizację tekstu. Wyjaśnij, czemu mają służyć. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, na czym polega ironia w wierszu Wisławy Szymborskiej Schyłek wieku. Posłuż się co najmniej jednym cytatem.

RrEuzQbnEJQ50
Wyjaśnij, na czym polega ironia w wierszu Wisławy Szymborskiej Schyłek wieku. Posłuż się co najmniej jednym funkcjonalnie dobranym cytatem. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Napisz, w jaki sposób można interpretować Schyłek wieku z perspektywy aksjologicznej.

RMD7uLacUKF3z
Napisz, o jakiej negacji pisze literaturoznawca. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego nie ma pytań pilniejszych od pytań naiwnych. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 5 zdań.

R1GRL4HMzgiir
Wyjaśnij, dlaczego nie ma “pytań pilniejszych od pytań naiwnych”. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 5 zdań. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Sformułuj hipotezę interpretacyjną wiersza Schyłek wieku Wisławy Szymborskiej.

R1Ih578uuTUyl
Opisz nastrój czytelny w wierszu Wisławy Szymborskiej Schyłek wieku. (Uzupełnij).
Praca domowa

Wyjaśnij, jak w kontekście utworu Schyłek wieku Wisławy Szymborskiej rozumiesz cytat zawarty w temacie lekcji. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 5 zdań.