Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

W jakim stylu został namalowany poniższy obraz?
Zaznacz poprawną odpowiedź.

RFegpVxZtbl0s
Claude Monet, Vétheuil
Źródło: domena publiczna.
RLZjxfmSHJCVi
Możliwe odpowiedzi: 1. ekspresjonistycznym, 2. secesyjnym, 3. impresjonistycznym, 4. realistycznym
1
Ćwiczenie 1
RGOKvfU1BiUVM
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2
R1cLQXUXWtnqC
Wskaż elementy związane z malarstwem ekspresjonistycznym. Możliwe odpowiedzi: 1. rozbudowane zdobienia, 2. kontrastujące barwy, 3. deformacja kształtów, 4. próba uchwycenia chwilowych wrażeń, 5. tematyka fantastyczna, 6. stosowanie silnych środków wyrazu, 7. skupienie uwagi na świetle
11
Ćwiczenie 3
R12E2y7skPkwy
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
1
Ćwiczenie 3
RdYPmUxXoDdYc
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
R1PRu1zfwdUnL
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli P – jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.. Impresjonizm narodził się jako kierunek malarski, dopiero później przeniknął do innych sztuk. Możliwe odpowiedzi: P, F. Symboliści poszukiwali inspiracji we wrażeniach czerpanych z życia codziennego, unikając motywów pochodzących z mitologii. Możliwe odpowiedzi: P, F. Twórcy secesyjni byli niechętni sztuce użytkowej. Możliwe odpowiedzi: P, F. Sztuka ekspresjonistyczna często podejmowała tematykę egzystencjalną. Możliwe odpowiedzi: P, F
211
Ćwiczenie 5
R1KenKxtd7yuD
Impresjonizm. Polscy reprezentanci (Uzupełnij). Symbolizm. Polscy reprezentanci (Uzupełnij). Secesja. Polscy reprezentanci (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Wypisz, które cechy sztuki secesyjnej dostrzegasz na zamieszczonej poniżej grafice.

RROmGnOooh2vq
Alfons Mucha, Taniec (1898).
Źródło: domena publiczna.
R4sw8WXcTzsfS
Wymień cechy sztuki secesyjnej.
2
Ćwiczenie 6
R12kr12hMyJu5
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 7

Poszukaj w wierszu Leopolda Staffa wskazanych elementów poetyki symbolizmu. Uzasadnij w tabeli, dlaczego twoim zdaniem cecha jest obecna w utworze. Jeśli cecha nie występuje – pozostaw miejsce puste.

RNkVAt9ifBuvc
Wysłuchaj nagrań słówek w słowniczku i naucz się ich prawidłowej wymowy.
RXBacPc1Rkrpk
(Uzupełnij).
Leopold Staff Kowal

Całą bezkształtną masę kruszców drogocennych,
Które zaległy piersi mej głąb nieodgadłą,
Jak wulkan z swych otchłani wyrzucam bezdennych
I ciskam ją na twarde, stalowe kowadło.

Grzmotem młota w nią walę w radosnej otusze,
Bo wykonać mi trzeba dzieło wielkie, pilne,
Bo z tych kruszców dla siebie serce wykuć muszę,
Serce hartowne, mężne, serce dumne, silne.

Lecz gdy ulegniesz, serce, pod młota żelazem,
Gdy pękniesz, przeciw ciosom stali nieodporne:
W pył cię rozbiją pięści mej gromy potworne!

Bo lepiej giń, zmiażdżone cyklopowym razem,
Niżbyś żyć miało własną słabością przeklęte,
Rysą chorej niemocy skażone, pęknięte.

LS_3k Źródło: Leopold Staff, Kowal, [w:] tegoż, Wybór poezji, wybór M. Jastrun, Wrocław 1963, s. 3.
311
Ćwiczenie 8

Napisz rozprawkę na 200 słów, w której porównasz wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W lesie z obrazem Claude’a Moneta Bordighera. Zwróć szczególną uwagę na elementy impresjonizmu występujące w obu dziełach.

Stwórz rozprawkę na 200 słów, w której porównasz wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W lesie z obrazem Claude’a Moneta Bordighera. Zwróć szczególną uwagę na elementy impresjonizmu występujące w obu dziełach.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer W lesie

Wolno i senne chodzą
po jasnym tle błękitu
złocistobiałe chmurki
z połyskiem aksamitu.

Niekiedy się zasrebrzy
pod słońca blask z ukosa
jaskółka śmigła, czarna,
sunąca przez niebiosa.

Po łące cichej, jasnej,
w srebrne objętej ramy
przez opalony strumień,
złote się kładą plamy.

Szmaragdem słońce błyska
na ciemnej drzew zieleni
lub przez konary rzuca
ognistych pęk promieni.

Po niebie i po lesie,
po łąk zielonych łanie
przejrzyste, zwiewne idzie
błękitne zadumanie.

KPT226 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, W lesie, [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 226.
R14gJyNRaGrvy
Claude Monet, Bordighera (1884).
Źródło: domena publiczna.
RZA540vo6AceO
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Krzyk Edvarda Muncha to nie jedyny wizerunek postaci uchwyconej w podobny sposób, który znalazł swoje miejsce w popkulturze. Przypomnij sobie dzieło ekspresjonistycznego malarza i porównaj je z okładką płyty In the Court of the Crimson King progresywno‑rockowego zespołu King Crimson, zaprojektowaną przez Barry’ego Godbera w 1969 roku. Swoje spostrzeżenia zanotuj w tabeli.

ROCzjqmXrkUjl
Edvard Munch, Krzyk (1893).
Źródło: Multiple Authors, Wikimedia Commons, licencja: CC 0 1.0.
RUi1dfFMzfHCV
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 9
R14wMPZ9PagkH
(Uzupełnij).
Praca domowa

Spośród obrazów namalowanych u schyłku XIX wieku wybierz ten, który uważasz za najbardziej rozpoznawalne dzieło malarskie pochodzące z tego okresu. Napisz rozprawkę, w której uzasadnisz swój wybór i wskażesz możliwe powody popularności obrazu.

Rc8ktubjrtf56
Wymień kilka głównych obrazów schyłku XIX wieku.