Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RxrGObDZPUshv1
Ćwiczenie 1
Dopasuj nazwę do odpowiedniego opisu. Różnica między największą a najmniejszą wartością cechy w szeregu statystycznym Możliwe odpowiedzi: 1. Średnia arytmetyczna, 2. Odchylenie od średniej, 3. Rozstęp, 4. Odchylenie standardowe, 5. Wariancja Średnia arytmetyczna kwadratów odchyleń zestawu danych od ich średniej arytmetycznej Możliwe odpowiedzi: 1. Średnia arytmetyczna, 2. Odchylenie od średniej, 3. Rozstęp, 4. Odchylenie standardowe, 5. Wariancja Liczba równa pierwiastkowi kwadratowemu z wariancji Możliwe odpowiedzi: 1. Średnia arytmetyczna, 2. Odchylenie od średniej, 3. Rozstęp, 4. Odchylenie standardowe, 5. Wariancja Iloraz sumy wartości danych przez ich liczbę Możliwe odpowiedzi: 1. Średnia arytmetyczna, 2. Odchylenie od średniej, 3. Rozstęp, 4. Odchylenie standardowe, 5. Wariancja Wartość bezwzględna różnicy między wartością cechy a średnią arytmetyczną Możliwe odpowiedzi: 1. Średnia arytmetyczna, 2. Odchylenie od średniej, 3. Rozstęp, 4. Odchylenie standardowe, 5. Wariancja
RZ1UqzKfSi7qh1
Ćwiczenie 2
Wskaż wszystkie zestawy danych, dla których odchylenie standardowe jest większe od 2. Możliwe odpowiedzi: a) 1, 4, 2, 8, 5, b) 3, 2, 0, 9, 1, c) 5, 5, 2, 5, 3, d) 4, 2, 8, 5, 1
R1VAgXqkcCbSN2
Ćwiczenie 3
Dane są liczby: 6, 2, 10. Podaj ich średnią arytmetyczną, rozstęp oraz odchylenie standardowe z dokładnością do jednej dziesiątej.
R7z5xdeNvKlwf2
Ćwiczenie 4
Dostępne opcje do wyboru: 54, 8, δ, 52, 44, 42, 48, 5, x¯. Polecenie: . Zapisanie danych w porządku rosnącym:
38, luka do uzupełnienia , 46, luka do uzupełnienia , 60.

Obliczenie średniej:
luka do uzupełnienia =38 + 42 + 46 + 54 + 605= luka do uzupełnienia

Obliczenie odchylenia standardowego:
luka do uzupełnienia =3205 ·  luka do uzupełnienia
R13uZHyYkd9Te2
Ćwiczenie 5
Zbadano liczbę cukierków znajdujących się w takich samych pudełkach, uzyskano następujące dane: 10, 10, 8, 10.
Korzystając z tych danych, określ wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Dominanta tego zestawu danych jest równa medianie., 2. Odchylenie przeciętne tego zestawu danych jest mniejsze od 2., 3. Odchylenie standardowe wyraża się liczbą całkowitą., 4. Średnia arytmetyczna tego zestawu danych jest równa medianie., 5. Wariancja jest równa 2.
2
Ćwiczenie 6

Przeanalizowano liczbę uczniów nieobecnych w dwóch klasach w marcu.
Wyniki przedstawiono w tabelce.

Liczba dni nieobecności

1

2

4

5

Liczba uczniów
klasa III A

8

5

3

4

Liczba uczniów
Klasa III B

2

3

9

6

RlRMSIsvfY5bg
Wynika z tego, że odchylenie standardowe liczby uczniów (zaznacz poprawne odpowiedzi) Możliwe odpowiedzi: a) w klasie III A nie jest równe 3, b) w klasie III B jest mniejsze od 2, c) w klasie III B jest większe niż w klasie III A
3
Ćwiczenie 7

Oblicz odchylenie standardowe danych zapisanych w tabelce. Wynik zaokrąglij do całości.

Wartość xi cechy

1

2

4

9

Liczebność ni

6

1

1

2

3
Ćwiczenie 8

Anka otrzymała za rozwiązania trzech zadań po 4 punkty, za rozwiązanie dwóch zadań po 5 punktów, za rozwiązania czterech zadań po 3 punkty i za jedno zadanie 6 punktów. Oblicz wariancję i odchylenie standardowe dla tych danych.