Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst źródłowy do ćwiczeń

Franciszek Karpiński Pieśń o Narodzeniu Pańskim

Bóg się rodzi, moc truchlejetruchlećtruchleje;
Pan niebiosów obnażony,
Ogień krzepnie, blask ciemnieje,
Ma granice nieskończonyMa granice nieskończonyMa granice nieskończony;
Wzgardzony, okryty chwałą,
śmiertelny, Król nad wiekami;
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między namiA Słowo Ciałem się stało I mieszkało między namiI mieszkało między nami.

Cóż masz, niebo, nad ziemianyziemianyziemiany?
Bóg porzucił szczęście twoje,
Wszedł między lud ukochany,
Dzieląc z nim trudy i znojeznójznoje;
Niemało cierpiał, niemało
żeśmy byli winni sami,
A słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami.

W nędznej szopie urodzony,
Żłób Mu za kolebkę dano;
Cóż jest, czym był otoczony?
Bydło, pasterze i siano,
Ubodzy! was to spotkało,
Witać Go przed bogaczami,
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami.

Potem i królekrólekróle widziani
Cisną się między prostotąprostotaprostotą,
Niosąc dary Panu w danidańdani;
MirrąmirrąMirrą, kadzidło i złoto;
Bóstwo to razem zmieszało
Z wieśniaczymi ofiarami,
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami.

Podnieś rękę, Boże Dziecię!
Błogosław krainękrainękrainę miłą,
W dobrych radach, w dobrym bycie,
Wspieraj Jej siłę Swą siłą,
Dom nasz i majętność całą, 
TwojeTwojeTwoje wioski z miastami!
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami.

4 Źródło: Franciszek Karpiński, Pieśń o Narodzeniu Pańskim, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/piesn-o-narodzeniu-panskim.html.
truchleć
Ma granice nieskończony
A Słowo Ciałem się stało I mieszkało między nami
ziemiany
znój
króle
prostota
dań
mirrą
krainę
Twoje
1
Pokaż ćwiczenia:
RA4KdaxgqqL3r1
Ćwiczenie 1
Wskaż cechy gatunkowe kolędy, które występują w Pieśni o Narodzeniu Pańskim. Możliwe odpowiedzi: 1. kontarfakturowanie, 2. modlitewny charakter, 3. prosta forma wierszowa, 4. odwołania do kultury ludowej, 5. bogactwo środków artystycznego wyrazu, 6. łączenie elementów metafizycznych z namacalnymi
11
Ćwiczenie 2

Uzasadnij, że pieśń Franciszka Karpińskiego jest przykładem liryki podmiotu zbiorowego.

RRYXRxtZ8Qjyp
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij budowę gramatyczną frazy „żeśmy byli winni sami”. W tym celu przeanalizuj schemat.

R2e099LIVujlR
RbHwQcK4YN4mO
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 4

Podaj przykłady środków stylistycznych zastosowanych w pieśni Franciszka Karpińskiego oraz określ, jakie pełnią funkcje.

Rx02JNm93721h
środek stylistyczny – przykład – funkcja: 1. Antyteza. Przykład (uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). 2. Oksymoron. Przykład (uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). 3. Wykrzyknienie (eksklamacja). Przykład (uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). 4. Pytanie retoryczne. Przykład (uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij).
R175ySIJBLWD921
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się ze sformułowaniami, które dowodzą, że Pieśń o Narodzeniu Pańskim jest poetyckim wykładem na temat tajemnicy narodzin Boga-człowieka, a następnie dopasuj zdania do ilustrujących je cytatów z utworu. Pierwsza strofa utworu zbudowana jest z wyraźnie podkreślonych antytez. Możliwe odpowiedzi: 1. Bóg się rodzi, moc truchleje;
Pan niebiosów obnażony,
Ogień krzepnie, blask ciemnieje,
Ma granice nieskończony;
Wzgardzony, okryty chwałą,
śmiertelny, Król nad wiekami., 2. Podnieś rękę, Boże Dziecię!
Błogosław krainę miłą,
W dobrych radach, w dobrym bycie,
Wspieraj Jej siłę Swą siłą., 3. W nędznej szopie urodzony,
Żłób Mu za kolebkę dano;
Cóż jest, czym był otoczony?
Bydło, pasterze i siano,
Ubodzy! was to spotkało,
Witać Go przed bogaczami.
, 4. Potem i króle widziani
Cisną się między prostotą,
Niosąc dary Panu w dani;
Mirrą, kadzidło i złoto. Pieśń jest odtworzeniem biblijnego przekazu na temat narodzin Jezusa. Możliwe odpowiedzi: 1. Bóg się rodzi, moc truchleje;
Pan niebiosów obnażony,
Ogień krzepnie, blask ciemnieje,
Ma granice nieskończony;
Wzgardzony, okryty chwałą,
śmiertelny, Król nad wiekami., 2. Podnieś rękę, Boże Dziecię!
Błogosław krainę miłą,
W dobrych radach, w dobrym bycie,
Wspieraj Jej siłę Swą siłą., 3. W nędznej szopie urodzony,
Żłób Mu za kolebkę dano;
Cóż jest, czym był otoczony?
Bydło, pasterze i siano,
Ubodzy! was to spotkało,
Witać Go przed bogaczami.
, 4. Potem i króle widziani
Cisną się między prostotą,
Niosąc dary Panu w dani;
Mirrą, kadzidło i złoto. Jezus został ukazany w pieśni zgodnie z franciszkańską ideą ubóstwa. Możliwe odpowiedzi: 1. Bóg się rodzi, moc truchleje;
Pan niebiosów obnażony,
Ogień krzepnie, blask ciemnieje,
Ma granice nieskończony;
Wzgardzony, okryty chwałą,
śmiertelny, Król nad wiekami., 2. Podnieś rękę, Boże Dziecię!
Błogosław krainę miłą,
W dobrych radach, w dobrym bycie,
Wspieraj Jej siłę Swą siłą., 3. W nędznej szopie urodzony,
Żłób Mu za kolebkę dano;
Cóż jest, czym był otoczony?
Bydło, pasterze i siano,
Ubodzy! was to spotkało,
Witać Go przed bogaczami.
, 4. Potem i króle widziani
Cisną się między prostotą,
Niosąc dary Panu w dani;
Mirrą, kadzidło i złoto. W pieśni występują wątki patriotyczne. Możliwe odpowiedzi: 1. Bóg się rodzi, moc truchleje;
Pan niebiosów obnażony,
Ogień krzepnie, blask ciemnieje,
Ma granice nieskończony;
Wzgardzony, okryty chwałą,
śmiertelny, Król nad wiekami., 2. Podnieś rękę, Boże Dziecię!
Błogosław krainę miłą,
W dobrych radach, w dobrym bycie,
Wspieraj Jej siłę Swą siłą., 3. W nędznej szopie urodzony,
Żłób Mu za kolebkę dano;
Cóż jest, czym był otoczony?
Bydło, pasterze i siano,
Ubodzy! was to spotkało,
Witać Go przed bogaczami.
, 4. Potem i króle widziani
Cisną się między prostotą,
Niosąc dary Panu w dani;
Mirrą, kadzidło i złoto.
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jaki obraz Boga wyłania się z pieśni.

R1YNb4ErfK0Fn
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego Franciszek Karpiński wprowadził do pieśni wątek patriotyczny. Sformułuj dwa argumenty, zwracając uwagę na schemat argumentowania.

R17GQgSTcMh5E
RkbpJHzMOamvQ
Argument 1 (Uzupełnij) Argument 2 (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z galerią przedstawiającą pocztówki bożonarodzeniowe. Wybierz ilustrację, która twoim zdaniem koresponduje z wymową Pieśni o Narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego. Uzasadnij swój wybór, przytaczając odpowiednie cytaty z wiersza.
Zapoznaj się z galerią przedstawiającą pocztówki bożonarodzeniowe. Wybierz ilustrację, która twoim zdaniem koresponduje z wymową Pieśni o Narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego. Uzasadnij swój wybór, przytaczając odpowiednie cytaty z wiersza.
R9nVXgccJYFaE
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Jerzego Bartmińskiego, a następnie odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z opinią na temat znaczenia kolęd w budowaniu naiwnej emocjonalności człowieka. Określ swoje stanowisko i sformułuj co najmniej trzy argumenty uzasadniające twoje zdanie.

Jerzy Bartmiński Ludowe kolędy apokryficzne

[...] żyjemy w czasach transformacji bardzo głębokiej, zachwiania systemu wartości i szukamy jakiegoś oparcia [...]. Myślę, że kolęda ma w sobie pewne wartości, bardzo istotne dla nas dzisiaj w sytuacji tego zachwiania świata w posadach. Ona pozwala nam ten świat jakby od nowa zdefiniować i do pewnych wartości wrócić. Sądzę, że taką wartością jest na przykład naiwna emocjonalność. My intelektualiści czy profesorowie, inteligencja czy jakbyśmy się tam nie określali, mamy skłonność do spekulatywności, do analityczności, do abstrakcji itp.  Ale jest pewien pokład, bez którego przestajemy być ludźmi, tzn. pokład naiwnej emocjonalności. Kolęda nam pozwala wejść w tę rolę prostego człowieka. [...] Chcemy tej naiwnej uczuciowości w sobie trochę zachować.

bart Źródło: Jerzy Bartmiński, Ludowe kolędy apokryficzne, [w:] tegoż, Z kolędą przez wieki. Kolędy w Polsce i w krajach słowiańskich, red. J. Okonia, S. Koziary, T. Budrewicza, Tarnów 1996, s. 578–579.
R10Y1YbMmgpWd
Stanowisko: (Uzupełnij) Argument 1: (Uzupełnij) Argument 2: (Uzupełnij) Argument 3: (Uzupełnij).
Praca domowa
Na podstawie Pieśni o Narodzeniu Pańskim przygotuj scenariusz dramy, którą będzie można przedstawić w klasie.
Na podstawie Pieśni o Narodzeniu Pańskim przygotuj scenariusz dramy, którą będzie można przedstawić w klasie.