Sprawdź się
W poniższych pytaniach wskaż partykuły pytajne.
Kto zabił Janosika?
Gdzie mieszka ciocia?
Dokąd płynie Dunajec?
Jaki polski naukowiec karmił ryby?
O której kobiecie mówi ta wspaniała piosenka?
Od kiedy i jaki dziennikarz może tak szkalować prawdziwego męża stanu?
ProcesKtoś musiał zrobić doniesienie na Józefa K., bo mimo że nic złego nie popełnił, został pewnego ranka po prostu aresztowany. Kucharka pani Grubach, jego gospodyni, przynosząca mu śniadanie codziennie około ósmej godziny rano, tym razem nie przyszła. To się dotychczas nigdy nie zdarzyło. K. czekał jeszcze chwilę, widział ze swego łóżka starą kobietę z przeciwka, która obserwowała go z niezwykłą ciekawością, potem jednak głodny i zdziwiony zadzwonił. Natychmiast ktoś zapukał i wszedł mężczyzna, którego jeszcze nigdy w tym mieszkaniu nie widział. Był wysmukły, a jednak silnie zbudowany, miał na sobie czarne obcisłe ubranie podobne do stroju podróżnego, zaopatrzone w różne kieszenie, fałdy, guziki i sprzączki oraz pasek, tak że wyglądało nadzwyczaj praktycznie, mimo iż nie było jasne, do czego by mogło służyć.
Do poniższych fragmentów wierszy zadaj pytania, na które stanowią one odpowiedzi.
Sformułuj trzy pytania o charakterze mocno perswazyjnym, które dotyczą kwestii finansowych, ale zarazem mają na celu:
Filozoficzne i edukacyjne implikacje logicznej teorii pytań Tadeusza KubińskiegoMożna zaryzykować tezę, że pytanie stanowi epicentrum działań edukacyjnych. Do najczęściej stawianych przez nauczycieli pytań należą przede wszystkim zamknięte pytania nieproblemowe. Stanowią nieodzowny element edukacji, kształtując istotne momenty procesu nauczania: skupiają uwagę, ćwiczą pamięć, utrwalają przerobiony materiał, ukazują związek nowego tematu z wiedzą już przez ucznia posiadaną, umożliwiają połączenie materiału szkolnego z doświadczeniem pozaszkolnym, wzbudzają zainteresowanie wprowadzaną problematyką, uczą kojarzenia i porządkowania faktów i włączania ich do większych całości (rozumienia) itd. Z kolei zamknięte pytania problemowe prowokują do pewnego typu namysłu, wnioskowania, kojarzenia, zgadywania rozwiązań. W przypadku obu rodzajów pytań poprawna odpowiedź na nie już istnieje i dzieci mają ją tylko odtworzyć. (…). Dzięki czemu uczniowie zdobywają wiadomości i pewne umiejętności. Przy pytaniach zamkniętych szczególnie istotne jest, ażeby podążanie za nauczycielem nie sprowadziło się do konieczności odkrywania przez ucznia meandrów myśli i przeżyć nauczyciela. Innymi słowy: nauczyciel stawiający pytania zamknięte występuje w roli funkcjonariusza zobiektywizowanej wiedzy. Im większe błędy popełnia w stawianych pytaniach, tym bardziej paraliżuje procesy poznawcze ucznia (wzmacniając być może umiejętność odgadywania cudzych stanów ducha). W przypadku pytań źle postawionych prawdopodobieństwo niepojawienia się oczekiwanej, „poprawnej”, odpowiedzi wzrasta. Podobnie ma się sytuacja z pytaniami wieloznacznymi (posiadających wiele schematów pytajnych). Udzielenie odpowiedzi na pytanie wieloznaczne staje się możliwe dopiero po przyjęciu jego określonej interpretacji. Dysonans pomiędzy „niepewnością” sensu pytania a „jednoznacznością” gratyfikowanej odpowiedzi może być dla ucznia istotną przeszkodą w motywowaniu się do pracy, na pewno nie wzmacnia poczucia pewności i kontroli nad własnymi procesami poznawczymi, nierzadko implikując obraz poznawanych dziedzin naukowych jako enigmatycznych, nie podlegających przejrzystym procedurom. Tym samym od umiejętności precyzyjnego i trafnego formułowania pytań przez nauczyciela, może zależeć nie tylko skuteczność zdobywania wiedzy przez ucznia, ale także w ogóle nawyk jej poszukiwania. Wykluczenie poznawcze może, i nierzadko prowadzi, do wykluczenia społecznego, gdy mechanizmy stratyfikacji społecznej w sporej mierze zależą od wyników szeregu egzaminów zewnętrznych, którym w toku obowiązkowej edukacji jest poddawany uczeń.