Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Cyprian Kamil Norwid Moja piosnka [II]

Do kraju tego, gdzie kruszynę chleba
Podnoszą z ziemi przez uszanowanie
Dla darów nieba,
Tęskno mi, Panie.

Do kraju tego, gdzie winą jest dużą
PopsowaćPopsowaćPopsować gniazdo na gruszy bocianie,
Bo wszystkim służą,
Tęskno mi, Panie.

Do kraju tego, gdzie pierwsze ukłony
Są jak odwieczne Chrystusa wyznanie:
„Bądź pochwalony!”
Tęskno mi, Panie.

Tęskno mi jeszcze i do rzeczy innej,
Której, już nie wiem, gdzie leży mieszkanie,
Równie niewinnej…
Tęskno mi, Panie.

Do bez‑tęsknoty i do bez‑myślenia,
Do tych, co mają tak za tak, nie za nie
Bez światłocienia,
Tęskno mi, Panie.

Tęskno mi ówdzie, gdzie któż o mnie stoiktóż o mnie stoiktóż o mnie stoi?
I tak być musi, choć się tak nie stanie
Przyjaźni mojej!
Tęskno mi, Panie.

moja Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Moja piosnka [II].
Popsować
któż o mnie stoi
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1
Zgromadź jak najwięcej synonimów słów „ojczyzna” i „emigracja”, a następnie zapisz je w formie wypunktowanej listy.
Zgromadź jak najwięcej synonimów słów „ojczyzna” i „emigracja”, a następnie zapisz je w formie wypunktowanej listy.
RK9wnGbyJOjQe
OJCZYZNA (Uzupełnij). EMIGRACJA (Uzupełnij).
RGn1mM9LnqhJC
Ojczyzna
RgfL7Nwm4i4Gt
Emigracja
11
Ćwiczenie 2
Określ sytuację liryczną w wierszu Norwida Moja piosnka [II]. W tym celu uzupełnij informacje: kto mówi?, do kogo mówi?, o czym mówi?, w jaki sposób mówi?
Określ sytuację liryczną w wierszu Norwida Moja piosnka [II]. W tym celu uzupełnij informacje: kto mówi?, do kogo mówi?, o czym mówi?, w jaki sposób mówi?
R17xltt7UVAqy
Kto mówi?. (Uzupełnij). Do kogo mówi?. (Uzupełnij). O czym mówi?. (Uzupełnij). W jaki sposób mówi?. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Nazwij co najmniej cztery środki stylistyczne zastosowane w wierszu Norwida. Wypisz ich przykłady oraz określ ich funkcję.

RpEA3CaJEreyY
Środek stylistyczny 1. Nazwa. Funkcja w wierszu. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Środek stylistyczny 2. Nazwa. Funkcja w wierszu. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Środek stylistyczny 3. Nazwa. Funkcja w wierszu. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Środek stylistyczny 4. Nazwa. Funkcja w wierszu. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Środek stylistyczny 5. Nazwa. Funkcja w wierszu. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, jaki jest ten kraj, za którym tęskni podmiot liryczny wiersza Moja piosnka [II]. Wyciągnij wnioski na temat ojczyzny Norwida na podstawie analizy każdej ze strof.

R1Z3SHkqBPvGw
Strofa I. Strofa II. Strofa III. Strofa IV. Strofa V. Strofa VI. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij związek V strofy wiersza Moja piosnka [II] Norwida z fragmentem Ewangelii wg św. Mateusza: Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie. A co nadto jest, od Złego pochodzi (Mt 5, 37).

RsUMOLLEzVzsj
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z opisami galerii obrazów przedstawiających polską wieś. Wybierz obraz, który twoim zdaniem koresponduje z utworem Norwida Moja piosnka [II]. Uzasadnij swój wybór, przytaczając odpowiednie cytaty z wiersza.
Zapoznaj się z opisami galerii obrazów przedstawiających polską wieś. Wybierz obraz, który twoim zdaniem koresponduje z utworem Norwida Moja piosnka [II]. Uzasadnij swój wybór, przytaczając odpowiednie cytaty z wiersza.
RfqklGTESZvEr
(Uzupełnij).
R1IheTzJTawPF
1. Józef Chełmoński, Orka, 1896. Obraz przedstawia mężczyznę orzącego pole. Pług ciągnie para masywnych wołów. Zachodzi słońce. 2. Teodor Axentowicz, Gęsi z pasterką, 1883. Obraz przedstawia łąkę porośniętą trawą i kwiatami. Po łące chodzi z dziewczynka z kijkiem. Jest ubrana w sukienkę, głowę i ramiona ma owinięte chustą. Dziewczynka pasie liczne stado gęsi. Na drugim planie widać stado krów i targane wiatrem drzewa. 3. Władysław Małecki, Sejm bociani, 1874. Obraz przedstawia trawiastą łąkę pośród drzew. Po łące chodzą liczne bociany. W oddali widać zza chmur słońce. 4. Władysław Podkowiński, Mokra Wieś, 1892. Obraz przedstawia staw położony w pobliżu zabudowań wiejskich. Po wodzie, przy brzegu chodzi mały chłopiec. W oddali, na drugim brzegu widać kaczki i gęsi. Na drugim planie widoczne są wiejskie chałupy. 5. Witold Pruszkowski, Kiedy ranne wstają zorze, 1876. Obraz przedstawia czterech małych chłopców. To pastuszkowie w wiejskim ubraniu. Wstaje świt. Chłopcy rozmawiają ze sobą. 6. Wincenty Wodzinowski, Odpoczynek żniwiarzy, 1890. Obraz przedstawia grupę chłopów i chłopek odpoczywających na trawie. Część z nich siedzi, spożywa posiłek, rozmawia. Przed grupą stoi mężczyzna z kosą – żniwiarz.
Źródło: domena publiczna.
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, w jaki sposób Cyprian Norwid przekształca motyw romantycznej nostalgii. W tym celu porównaj wiersza Moja piosnka [II] z fragmentami Hymnu [Smutno mi, Boże…] Juliusza Słowackiego.

RyMV9r7VKMkTq
(Uzupełnij).
Juliusz Słowacki Hymn [Smutno mi, Boże…]

Smutno mi, Boże! Dla mnie na zachodzie
Rozlałeś tęczę blasków promienistą,
Przede mną gasisz w lazurowej wodzie
Gwiazdę ognistą,
Choć mi tak niebo Ty złocisz i morze,
Smutno mi, Boże!

[…]

Dzisiaj na wielkim morzu obłąkany,
Sto mil od brzegu i sto mil przed brzegiem,
Widziałem lotne w powietrzu bociany
Długim szeregiem.
Żem je znał kiedyś na polskim ugorze,
Smutno mi, Boże!

Żem często dumał nad mogiłą ludzi,
Żem prawie nie znał rodzinnego domu,
Żem był jak pielgrzym, co się w drodze trudzi
Przy blaskach gromu,
Że nie wiem, gdzie się w mogiłę położę,
Smutno mi, Boże!

Ty będziesz widział moje białe kości
W straż nieoddane kolumnowym czołom:
Alem jest jako człowiek co zazdrości
Mogił, popiołom...
Więc że mieć będę niespokojne łoże,
Smutno mi, Boże!

Kazano w kraju niewinnej dziecinie
Modlić się za mnie co dzień... a ja przecie
Wiem, że mój okręt nie do kraju płynie,
Płynąc po świecie...
Więc że modlitwa dziecka nic nie może,
Smutno mi, Boże!

Na tęczę blasków, którą tak ogromnie
Anieli Twoi w niebie rozpostarli,
Nowi gdzieś ludzie w sto lat będą po mnie
Patrzący — marli.
Nim się przed moją nicością ukorzę,
Smutno mi, Boże!

smutno Źródło: Juliusz Słowacki, Hymn [Smutno mi, Boże…] , [w:] Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 119–122.
obowiązek
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj wypowiedź Marii Janion na temat paradygmatu romantycznego, a następnie odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z opinią Cypriana Norwida, który uważał, że Ojczyzna jest to wielki – zbiorowy – obowiązekobowiązekobowiązek.

RZ2sfRXNJ3PEu
(Uzupełnij).
Maria Janion Zmierzch paradygmatu

By ująć rzecz najogólniej – w ciągu prawie dwustu lat od epoki porozbiorowej poczynając, a na stanie wojennym i okresie po nim kończąc, w Polsce przeważał dość jednolity styl kultury, który nazywam symboliczno‑romantycznym. Romantyzm właśnie – jako pewien wszechogarniający styl – koncepcja i praktyka kultury – budował przede wszystkim poczucie tożsamości narodowej i bronił symboli tej tożsamości. Dlatego nabrał charakteru charyzmatu narodowego. Stawiał drogowskazy i zaciągał warty na ich straży. Kanon romantyczny przechodził z pokolenia na pokolenie. Dość jednolita – mimo wszelkich odstępstw, znaczonych nieraz wielkimi nazwiskami twórców – kultura ta organizowała się wokół wartości duchowych zbiorowości, takich jak ojczyzna, niepodległość, wolność narodu, solidarność narodowa. Interpretacja tych wartości posługiwała się kategoriami bądź tyrtejskimi, bądź martyrologiczno‑mesjanistycznymi; współżyły one, czasem antynomicznie, czasem harmonijnie, w modelu kultury romantycznej. Dominującą rolę odgrywała tutaj literatura, tzw. sztuka słowa i wszystko właściwie służyło przekazowi jej uświęconych treści, jej patriotycznego posłannictwa. […] Wiek XIX w Polsce był domeną kultury romantycznej – mimo epizodu pozytywistycznego, którego twórcy też w końcu pozostawali pod silnym wpływem romantyzmu, a zwłaszcza jego rozumienia misji literatury jako służby narodowej. Ale romantyzm w Polsce bynajmniej nie skończył się, jak w większości krajów europejskich, wraz z wiekiem XIX.

janion Źródło: Maria Janion, Zmierzch paradygmatu, [w:] tejże, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?, Gdańsk 2000, s. 5–6.