Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Ry0mArXovbQQ91
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst. Prezydent RP jest najwyższym 1. dyplomatycznych, 2. przedstawicielem, 3. pracujących, 4. uwierzytelniające, 5. akredytowanych, 6. uznanych, 7. ministrem, 8. wewnętrznych, 9. zewnętrznych, 10. organizacji, 11. ratyfikuje, 12. międzynarodowych, 13. handlowych, 14. pełnomocnych Rzeczypospolitej Polskiej. Jako reprezentant państwa w stosunkach 1. dyplomatycznych, 2. przedstawicielem, 3. pracujących, 4. uwierzytelniające, 5. akredytowanych, 6. uznanych, 7. ministrem, 8. wewnętrznych, 9. zewnętrznych, 10. organizacji, 11. ratyfikuje, 12. międzynarodowych, 13. handlowych, 14. pełnomocnych 1. dyplomatycznych, 2. przedstawicielem, 3. pracujących, 4. uwierzytelniające, 5. akredytowanych, 6. uznanych, 7. ministrem, 8. wewnętrznych, 9. zewnętrznych, 10. organizacji, 11. ratyfikuje, 12. międzynarodowych, 13. handlowych, 14. pełnomocnych i wypowiada umowy międzynarodowe, mianuje i odwołuje 1. dyplomatycznych, 2. przedstawicielem, 3. pracujących, 4. uwierzytelniające, 5. akredytowanych, 6. uznanych, 7. ministrem, 8. wewnętrznych, 9. zewnętrznych, 10. organizacji, 11. ratyfikuje, 12. międzynarodowych, 13. handlowych, 14. pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w innych państwach i przy organizacjach 1. dyplomatycznych, 2. przedstawicielem, 3. pracujących, 4. uwierzytelniające, 5. akredytowanych, 6. uznanych, 7. ministrem, 8. wewnętrznych, 9. zewnętrznych, 10. organizacji, 11. ratyfikuje, 12. międzynarodowych, 13. handlowych, 14. pełnomocnych oraz przyjmuje listy 1. dyplomatycznych, 2. przedstawicielem, 3. pracujących, 4. uwierzytelniające, 5. akredytowanych, 6. uznanych, 7. ministrem, 8. wewnętrznych, 9. zewnętrznych, 10. organizacji, 11. ratyfikuje, 12. międzynarodowych, 13. handlowych, 14. pełnomocnych i odwołujące 1. dyplomatycznych, 2. przedstawicielem, 3. pracujących, 4. uwierzytelniające, 5. akredytowanych, 6. uznanych, 7. ministrem, 8. wewnętrznych, 9. zewnętrznych, 10. organizacji, 11. ratyfikuje, 12. międzynarodowych, 13. handlowych, 14. pełnomocnych przy nim przedstawicieli 1. dyplomatycznych, 2. przedstawicielem, 3. pracujących, 4. uwierzytelniające, 5. akredytowanych, 6. uznanych, 7. ministrem, 8. wewnętrznych, 9. zewnętrznych, 10. organizacji, 11. ratyfikuje, 12. międzynarodowych, 13. handlowych, 14. pełnomocnych innych państw i 1. dyplomatycznych, 2. przedstawicielem, 3. pracujących, 4. uwierzytelniające, 5. akredytowanych, 6. uznanych, 7. ministrem, 8. wewnętrznych, 9. zewnętrznych, 10. organizacji, 11. ratyfikuje, 12. międzynarodowych, 13. handlowych, 14. pełnomocnych międzynarodowych. Prezydent Rzeczypospolitej w zakresie polityki zagranicznej współdziała z Prezesem Rady Ministrów i właściwym 1. dyplomatycznych, 2. przedstawicielem, 3. pracujących, 4. uwierzytelniające, 5. akredytowanych, 6. uznanych, 7. ministrem, 8. wewnętrznych, 9. zewnętrznych, 10. organizacji, 11. ratyfikuje, 12. międzynarodowych, 13. handlowych, 14. pełnomocnych.

Tekst źródłowy do ćwiczeń 2 i 3.

Konstytucja Republiki Litewskiej

1
Konstytucja Republiki Litewskiej przyjęta przez obywateli Republiki Litewskiej w referendum przeprowadzonym w dniu 25 października 1992 r.

Artykuł 84
Prezydent Republiki:
1) rozstrzyga ważniejsze problemy polityki zagranicznej i wraz z Rządem ją prowadzi;
2) podpisuje umowy międzynarodowe Republiki Litewskiej i przedkłada je Sejmowi do ratyfikacji;
3) na wniosek Rządu mianuje i odwołuje przedstawicieli dyplomatycznych Republiki Litewskiej w innych państwach i przy organizacjach międzynarodowych; przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące akredytowanych przy nim przedstawicieli dyplomatycznych innych państw, nadaje najwyższe stopnie dyplomatyczne i tytuły specjalne.

1 Źródło: Konstytucja Republiki Litewskiej przyjęta przez obywateli Republiki Litewskiej w referendum przeprowadzonym w dniu 25 października 1992 r., tłum. Henryk Wisner, dostępny w internecie: biblioteka.sejm.gov.pl [dostęp 10.01.2021 r.].
11
Ćwiczenie 2
R6OsuYDqczSmM
Podaj, na podstawie tekstu źródłowego, dwa podobieństwa dotyczące kompetencji głowy państwa w polityce zagranicznej na Litwie i w Polsce. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3
R12nMGKhObG5f
Podaj, na podstawie animacji i tekstu źródłowego, dwie różnice dotyczące kompetencji głowy państwa w polityce zagranicznej na Litwie i w Polsce. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z relacją z udziału polskiej delegacji w szczycie Unii Europejskiej w Lizbonie i wykonaj zadanie.

1
Tusk i Sikorski podpisali Traktat reformujący UE

– Czuję wzruszenie, to bardzo ważny dzień dla Polski – powiedział premier Donald Tusk po podpisaniu w Lizbonie Traktatu reformującego UE. Dokument podpisał też minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski. Prezydent Lech Kaczyński, który przewodniczył polskiej delegacji, pogratulował Tuskowi i Sikorskiemu. Traktat UE, który będzie odtąd nazywany Traktatem lizbońskim, podpisali w stolicy Portugalii przedstawiciele 27 państw Unii Europejskiej. Uroczystość podpisywania Traktatu w lizbońskim klasztorze hieronimitów trwała kilkadziesiąt minut. Przedstawiciele krajów podpisywali dokument w kolejności alfabetycznej ich nazw. W przypadku kilku państw Traktat podpisali również prezydenci (np. Francja, Litwa); w kilku przypadkach podpisały go trzy osoby. Tusk zaznaczył, że 13 grudnia to symboliczna data dla jego pokolenia. – Dla mojego pokolenia to ważne zamknięcie – podkreślił premier, nawiązując do przypadającej tego dnia 26. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Według Sikorskiego UE po przyjęciu Traktatu lizbońskiego będzie bardziej demokratyczna i bardziej spójna. W jego ocenie dzień 13 grudnia 2007 r. można porównać z przystąpieniem Polski do NATO. – Duży sukces dla Europy i dla Polski – dodał minister.

2 Źródło: Tusk i Sikorski podpisali Traktat reformujący UE, 13.12.2007 r., dostępny w internecie: wprost.pl [dostęp 20.07.2019 r.].
R4STCAoceMqMZ
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem artykułu opisującym okoliczności, które doprowadziły do powstania sporu kompetencyjnego między Prezesem Rady Ministrów a Prezydentem RP odnośnie do ich roli w polityce zagranicznej oraz wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego dotyczącym tej kwestii. Następnie wykonaj zadanie.

1
Agnieszka Zagner Spór premiera i prezydenta o szczyt UE

Dwudniowy szczyt UE, czyli spotkanie Rady Europejskiej w Brukseli zaplanowane na 15–16 października, poświęcono głównie sprawom ekonomicznym, w szczególności światowemu kryzysowi na rynkach finansowych, ale także pakietowi klimatyczno‑energetycznemu oraz sprawom imigracyjnym. W porządku obrad znalazło się także wystąpienie premiera Irlandii omawiającego propozycję porozumienia w sprawie Traktatu lizbońskiego. Radę Europejską tworzą głowy państw lub szefowie rządów Unii Europejskiej. Najczęściej są to premierzy, ale w przypadku Francji i Cypru w szczytach uczestniczą prezydenci (często towarzyszą im także pierwsi ministrowie). W przeszłości zdarzało się, iż także Austrię i Finlandię reprezentowali zarówno prezydent, jak i premier. – O składzie tych delegacji decydują państwa członkowskie, w naszym przypadku premier – mówi Marek Ostrowski, szef działu zagranicznego „Polityki”. Spór o skład polskiej delegacji toczy się od prawie tygodnia, od kiedy prezydent zgłosił chęć wzięcia udziału w brukselskim szczycie. Rząd zamówił nawet w tej sprawie ekspertyzy prawne, które potwierdziły, że prezydent nie może wejść w skład delegacji wbrew woli premiera. Żeby sprawę przypieczętować, 9 października Rada Ministrów przyjęła uchwałę potwierdzającą, że skład delegacji na posiedzenie Rady Europejskiej wyznacza premier. Szef Kancelarii Prezydenta, Piotr Kownacki jeszcze tego samego dnia stwierdził, że rząd nie może wyznaczać zadań prezydentowi, i że ten do Brukseli pojedzie, bo „podjął już taką decyzję”. Następnego dnia Kownacki oświadczył, że uchwała rządu „może być niezgoda z prawem”. (…) Premier zaproponował jednak, jak chce w przyszłości rozstrzygać podobne konflikty: „Przygotowujemy w trybie pilnym wniosek do Trybunału Konstytucyjnego. Mamy do czynienia z klasycznym sporem kompetencyjnym. Werdykt Trybunału będzie tu czymś bezcennym, i od razu deklaruję, że podporządkuję się mu, niezależnie od tego, jak będzie brzmiał”.

3 Źródło: Agnieszka Zagner, Spór premiera i prezydenta o szczyt UE, 13.10.2008 r., dostępny w internecie: polityka.pl [dostęp 20.07.2019 r.].
1
Spór kompetencyjny dotyczący określenia centralnego konstytucyjnego organu państwa, który uprawniony jest do reprezentowania Rzeczypospolitej Polskiej w posiedzeniach Rady Europejskiej

Postanowienie

Warszawa, dnia 20 maja 2009 r.
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
(…)

po rozpoznaniu, z udziałem wnioskodawcy, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prokuratora Generalnego, na rozprawie w dniach 27 marca i 20 maja 2009 r., wniosku Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 października 2008 r. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego między Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej a Prezesem Rady Ministrów, dotyczącego określenia centralnego konstytucyjnego organu państwa, który uprawniony jest do reprezentowania Rzeczypospolitej Polskiej w posiedzeniach Rady Europejskiej w celu prezentowania stanowiska państwa,

p o s t a n a w i a:

  1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Rada Ministrów i Prezes Rady Ministrów w wykonywaniu swych konstytucyjnych zadań oraz kompetencji kierują się zasadą współdziałania władz, wyrażoną w Preambule oraz w art. 133 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

  2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, jako najwyższy przedstawiciel Rzeczypospolitej, może, na podstawie art. 126 ust. 1 Konstytucji, podjąć decyzję o swym udziale w konkretnym posiedzeniu Rady Europejskiej, o ile uzna to za celowe dla realizacji zadań Prezydenta Rzeczypospolitej określonych w art. 126 ust. 2 Konstytucji.

  3. Rada Ministrów, na podstawie art. 146 ust. 1, 2 i 4 pkt 9 Konstytucji, ustala stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej na posiedzenie Rady Europejskiej. Prezes Rady Ministrów reprezentuje Rzeczpospolitą Polską na posiedzeniu Rady Europejskiej i przedstawia ustalone stanowisko.

  4. Udział Prezydenta Rzeczypospolitej w konkretnym posiedzeniu Rady Europejskiej wymaga współdziałania Prezydenta Rzeczypospolitej z Prezesem Rady Ministrów i właściwym ministrem na zasadach określonych w art. 133 ust. 3 Konstytucji. Celem współdziałania jest zapewnienie jednolitości działań podejmowanych w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej w stosunkach z Unią Europejską i jej instytucjami.

  5. Współdziałanie Prezydenta Rzeczypospolitej z Prezesem Rady Ministrów i właściwym ministrem umożliwia odniesienie się Prezydenta Rzeczypospolitej – w sprawach związanych z realizacją jego zadań określonych w art. 126 ust. 2 Konstytucji - do stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej ustalanego przez Radę Ministrów. Umożliwia też sprecyzowanie zakresu i form zamierzonego udziału Prezydenta Rzeczypospolitej w konkretnym posiedzeniu Rady Europejskiej.

4 Źródło: Spór kompetencyjny dotyczący określenia centralnego konstytucyjnego organu państwa, który uprawniony jest do reprezentowania Rzeczypospolitej Polskiej w posiedzeniach Rady Europejskiej, dostępny w internecie: trybunal.gov.pl [dostęp 10.01.2021 r.].
RuBq8BvkVqMvr
Rozstrzygnij, czy zamieszczone niżej stwierdzenia są zgodne z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego. Prezes Rady Ministrów nie może zabronić Prezydentowi RP udziału w spotkaniu Rady Europejskiej. prawda / fałsz

Jeśli Prezydent RP zdecyduje się wziąć udział w spotkaniu Rady Europejskiej, to on, jako najwyższy przedstawiciel RP, przewodniczy polskiej delegacji. prawda / fałsz

Stanowisko Polski na szczycie Unii Europejskiej przygotowuje Rada Ministrów, a prezentuje je premier. prawda / fałsz

Orzeczenie potwierdza, iż to Rada Ministrów i premier odpowiadają za wytyczanie kierunków polskiej polityki zagranicznej. prawda / fałsz
311
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z danymi z wykresu i wykonaj zadanie.

RaLGiId8nEaPD
Oprac. na podst. CBOS, Komunikat z badań nr 56/2018
R1b9gTnAlDRsW
Oceń, czy respondenci pozytywnie oceniają wszystkich wskazanych polityków reprezentujących Polskę na arenie międzynarodowej. Odpowiedź uzasadnij, wykorzystując dane liczbowe. (Uzupełnij).

Materiał źródłowy do ćwiczeń 7 i 8.

1
Zgrzyt na linii szef MSZ - prezydent? Waszczykowski chce wyjaśnień

Na biurku pana prezydenta jest wiele nominacji, wielu kandydatów, których można by wysłać. Oczekuję wyjaśnień, o co chodzi, jakie zarzuty, jakie problemy stawia się tym kandydatom, ewentualnie centrali MSZ – podkreślił w rozmowie z RMF FM minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski.

Polityk podkreślił, że oczekuje od prezydenta wyjaśnień ws. opóźniania wręczania nominacji ambasadorskich kandydatom, którzy zostali już pozytywnie zaopiniowali przez parlament. Chodzi m.in. o ambasadorów w Kanadzie, Tajlandii i Korei Południowej.

– To ludzie wykształceni, mający doświadczenie. Staramy się znaleźć ekspertów od danego kraju, przechodzą praktycznie bez zarzutów komisje sejmową i senacką. Oczekuję więc wyjaśnień, o co chodzi – tłumaczył Waszczykowski.

5 Źródło: Zgrzyt na linii szef MSZ - prezydent? Waszczykowski chce wyjaśnień, 19.06.2017 r., dostępny w internecie: dorzeczy.pl [dostęp 20.03.2020 r.].
R19WQkTkIjD6M3
Ćwiczenie 7
Uporządkuj w kolejności działania zmierzające do objęcia przez nowego ambasadora polskiej misji dyplomatycznej. Elementy do uszeregowania: 1. Prezydent RP mianuje ambasadora i wręcza mu listy uwierzytelniające., 2. Minister spraw zagranicznych nominuje kandydata na ambasadora., 3. Sejm i senat opiniują przedstawioną przez ministra spraw zagranicznych kandydaturę., 4. Minister spraw zagranicznych wnioskuje do Prezydenta RP o mianowanie ambasadora.
31
Ćwiczenie 8
RQUqsKsBgVOeP
Wyjaśnij, dlaczego minister Witold Waszczykowski oczekuje od prezydenta Andrzeja Dudy wyjaśnień dotyczących obsady polskich ambasad. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z materiałem źródłowym i wykonaj polecenie.

Czy prezydent Andrzej Duda dobrze, czy też źle reprezentuje Polskę na arenie międzynarodowej? (dane w %)

Potencjalne elektoraty*

Dobrze

Źle

Trudno powiedzieć

PiS (wraz z SP i P)

98

0

2

Kukiz'15**

87

6

7

SLD**

59

35

6

Nowoczesna**

53

40

7

PO

44

48

8

Indeks górny * Określone na podstawie deklaracji poparcia danego ugrupowania w ewentualnych wyborach parlamentarnych.

Indeks górny ** Dane dotyczące tego elektoratu należy traktować z ostrożnością ze względu na niewielką jego liczebność w próbie.

Czy premier Mateusz Morawiecki dobrze, czy też źle reprezentuje Polskę na arenie międzynarodowej? (dane w %)

Potencjalne elektoraty*

Dobrze

Źle

Trudno powiedzieć

PiS (wraz z SP i P)

92

3

5

Kukiz'15**

79

12

9

SLD**

44

56

0

Nowoczesna**

30

57

13

PO

38

53

9

Indeks górny * Określone na podstawie deklaracji poparcia danego ugrupowania w ewentualnych wyborach parlamentarnych.

Indeks górny ** Dane dotyczące tego elektoratu należy traktować z ostrożnością ze względu na niewielką jego liczebność w próbie.

/Źródło: CBOS, Komunikat z badań nr 56/2018./

Rm9ZGXQPCCLCE
Podaj, który z polityków – prezydent Andrzej Duda czy premier Mateusz Morawiecki – lepiej wypada w oczach elektoratu opozycyjnego pod względem oceny sposobu, w jaki reprezentuje Polskę na arenie międzynarodowej. Odpowiedź uzasadnij, przywołując dane z tabel. (Uzupełnij).