Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1G9qIRDI5YE91
Ćwiczenie 1
Wersja alternatywna ćwiczenia: Wybierz zestaw składników powietrza, które mają największe znaczenie dla życia na Ziemi. Możliwe odpowiedzi: 1. tlen, azot, dwutlenek węgla i para wodna, 2. azot, argon, hel, krypton, 3. tlen, wodór, hel, neon.
R8tJps9MifgI11
Ćwiczenie 2
Wersja alternatywna ćwiczenia: Zdecyduj czy dany składnik jest stałym, czy zmiennym składnikiem powietrza atmosferycznego:1. tlen, 2. ozon, 3. wodór, 4. hel, 5. para wodna, 6. azot, 7. dwutlenek węgla, 8. neon, 9. argon, 10. krypton.
RFbuVjIGuDNIP1
Ćwiczenie 3
Wersja alternatywna ćwiczenia: Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe. 1. W powietrzu występują trzy rodzaje składników: składniki stałe, składniki zmienne, aerozole atmosferyczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Zanieczyszczenia powietrza to składniki, których stężenie w powietrzu przekracza jego wartość notowaną w czystym powietrzu lub tez substancję niespotykaną w atmosferze. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Do aerozoli nie zaliczamy pyłów zawieszonych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
1
Ćwiczenie 4
Ri5iZzH4ivdTP
Podaj przykłady naturalnych źródeł zanieczyszczeń powietrza.
Źródło: Grafiki – Pixabay License, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, [online], dostępny w internecie: https://pixabay.com.
RyQWcCvqoo60I
Możliwe odpowiedzi: 1. wybuch wulkanu, 2. stosowanie nawozów na polach, 3. dym z kominów fabryk
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij zależność między wysokością nad poziomem morza a masą powietrza atmosferycznego.

RYmhCQCkzPO7h
.
RYEayVhmdUwfW2
Ćwiczenie 6
Wersja alternatywa ćwiczenia: Wybierz właściwy opis dla danego składnika powietrza. Tlen: Możliwe odpowiedzi: 1. jest warunkiem występowania życia na naszej planecie, 2. składnik odżywczy dla roślin, 3. bierze udział w powstawaniu chmur i mgły, 4. chroni przed szkodliwym promieniowaniem. Para wodna: Możliwe odpowiedzi: 1. jest warunkiem występowania życia na naszej planecie, 2. składnik odżywczy dla roślin, 3. bierze udział w powstawaniu chmur i mgły, 4. chroni przed szkodliwym promieniowaniem. Ozon: Możliwe odpowiedzi: 1. jest warunkiem występowania życia na naszej planecie, 2. składnik odżywczy dla roślin, 3. bierze udział w powstawaniu chmur i mgły, 4. chroni przed szkodliwym promieniowaniem. Azot: Możliwe odpowiedzi: 1. jest warunkiem występowania życia na naszej planecie, 2. składnik odżywczy dla roślin, 3. bierze udział w powstawaniu chmur i mgły, 4. chroni przed szkodliwym promieniowaniem.
211
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jaki wpływ na zdrowie człowieka mają pyły zawieszone.

RhrLxPeMJox3K
.
R6SNuUujlQCc221
Ćwiczenie 8
Na wykresie przedstawiono obecność dwutlenku węgla w atmosferze zmierzony w Mauna Loa na Hawajach w latach 1960-2010. Od lat 60. dwudziestego wieku stężenie wyraźnie wzrosło. W latach 60. wynosiło około 315 ppmv, W roku 2010 wzrosło do 385. W cyklu rocznym największy wzrost zanotowano w maju/czerwcu.
Źródło: By © Sémhur / Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0 (zmodyfikowane), https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, [online], dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3929275, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3929275.
311
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, jaką funkcję w atmosferze pełnią następujące jej składniki: para wodna, dwutlenek węgla, ozon.

RxULaRdLDQxts
Para wodna (Uzupełnij) Dwutlenek węgla (Uzupełnij) Ozon (Uzupełnij).