Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RsOWpH9bOnhe21
Ćwiczenie 1
Wskaż elementy charakterystyczne dla poezji symbolistycznej. Możliwe odpowiedzi: 1. niejednoznaczność, 2. ekspresyjne środki wyrazu, 3. synestezja, 4. koncentracja na wrażeniach zmysłowych, 5. pejzaż wewnętrzny, 6. tematyka duchowa, 7. tematyka historyczna
RC86JB0pyf8h411
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P – jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe. 1. Zamiarem symbolistów było wyjaśnienie funkcjonowania świata duchowego. Możliwe odpowiedzi: P, F. 2. Symboliści dążyli do stworzenia zmysłowych odpowiedników pojęć, uczuć i nastrojów niemających adekwatnego określenia w języku. Możliwe odpowiedzi: P, F. 3. Personifikacja to jeden z typowych symbolistycznych środków poetyckich. Możliwe odpowiedzi: P, F. 4. Poetyki symbolizmu i impresjonizmu całkowicie się wykluczały. Możliwe odpowiedzi: P, F.
1
Ćwiczenie 3

Wskaż, jakim pojęciem można określić poniższy fragment wiersza Przerwy‑Tetmajera Potok symboliczny.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Potok symboliczny

W skrzesanych turni rozpadlinie, 
w zawrotnej wysokości skalnej, 
szumiący, bystry potok płynie 
niedosłyszany, niewidzialny.

Ze źródeł pod szczytami ścieka, 
gdzie tęcza wiesza świetny nimb, 
a szumu jego tam z daleka 
samotnych słucha garstka limb.

Jak poświst wiatru w chmur pomroczy, 
tam, z dołu, z ziemi, nie słyszany: 
on szumi – i wód fale toczy 
między skrzesane, ciemne ściany.

Wkoło jest pustka tak ponura, 
takiego chłodu wieje prąd: 
że nawet orły strzępią 
pióra i odlatują szybko stąd.

I tylko potok sam, samotny, 
potok potężny, srebrnopiany, 
szumi w wyżynie tej zawrotnej 
pomiędzy ciemne płynąc ściany.

q3 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Potok symboliczny, [w:] Poezje, Warszawa 1980, s. 348.
RepYDYLBBDLEm
Jakim pojęciem można określić poniższy fragment wiersza Tetmajera Potok symboliczny? Możliwe odpowiedzi: 1. pejzaż synestezyjny, 2. pejzaż wewnętrzny, 3. pejzaż wewnętrzny, 4. personifikacja
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z obrazem Arnolda Böcklina Milczenie w lesie. Zwróć uwagę, że jest on dziełem niejednoznacznym, a pojawiająca się na nim istota podobna do konia ma swoje utrwalone miejsce w kulturze. Odpowiedz, jak jest nazywana oraz wypisz jej alegoryczne znaczenia.
Zapoznaj się z obrazem Arnolda Böcklina Milczenie w lesie. Zwróć uwagę, że jest on dziełem niejednoznacznym, a pojawiająca się na nim istota podobna do konia ma swoje utrwalone miejsce w kulturze. Odpowiedz, jak jest nazywana oraz wypisz jej alegoryczne znaczenia.
Rrt44TvyqM0pR
Arnold Böcklin, Milczenie w lesie (1885).
Źródło: domena publiczna.
uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 5
Wskaż cechy poetyki symbolizmu, które zauważysz w poniższym fragmencie wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Na Anioł Pański.
Wskaż cechy poetyki symbolizmu, które zauważysz w poniższym fragmencie wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Na Anioł Pański.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer Na Anioł Pański

Na Anioł Pański biją dzwony, 
niech będzie Maria pozdrowiona, 
niech będzie Chrystus pozdrowiony… 
Na Anioł Pański biją dzwony, 
w niebiosach kędyś głos ich kona... 

W wieczornym mroku, we mgle szarej, 
idzie przez łąki i moczary, 
po trzęsawiskach i rozłogach, 
po zapomnianych dawno drogach, 
zaduma polna, Osmętnica…
Idzie po polach, smutek sieje, 
jako szron biały od księżyca… 
Na wód topiele i rozchwieje, 
na omroczone, śpiące gaje, 
cień, zasępienie od niej wieje, 
włóczą się za nią żal, tęsknica… 
Hen, na cmentarzu ciemnym staje, 
na grób dziewczyny młodej siada, 
w świat się od grobu patrzy blada…

q5 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Na Anioł Pański, [w:] Poezje, Warszawa 1980, s. 414.
uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 6
Wskaż podobieństwa i różnice między limbą z cyklu sonetów Jana Kasprowicza Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach a limbą z wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera:
Wskaż podobieństwa i różnice między limbą z cyklu sonetów Jana Kasprowicza Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach a limbą z wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera:
Kazimierz Przerwa-Tetmajer Limba

Samotna limba szumi 
na zboczu stromem, 
u stóp jej czarna przepaść 
zasłana złomem. 

Wkoło się piętrzy 
granit zimny, ponury, 
ponad nią wicher ciemne 
przegania chmury. 

W krąg otoczona taką 
pustką okrutną, samotna limba szumi 
bezdennie smutno…

q6 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Limba, [w:] Poezje, Warszawa 1980, s. 234.
R9p3qjREVH3Kv
Podobieństwa (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Różnice (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z obrazem Arnolda Böcklina Święty Antoni, a następnie przeczytaj jego interpretację zawartą w powieści Xiądz Faust młodopolskiego pisarza Tadeusza Micińskiego. Napisz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie: Czy obraz Böcklina można nazwać obrazem symbolistycznym?
Zapoznaj się z obrazem Arnolda Böcklina Święty Antoni, a następnie przeczytaj jego interpretację zawartą w powieści Xiądz Faust młodopolskiego pisarza Tadeusza Micińskiego. Napisz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie: Czy obraz Böcklina można nazwać obrazem symbolistycznym?
R1E2fTpyvV8MZ
Arnold Böcklin, Święty Antoni (1892).
Źródło: domena publiczna.
Tadeusz Miciński Xiądz Faust

- Ksiądz uznał, że mówić tylko kazania do ludzi takich, jakimi są obecnie – sprowadza się niemal do obrazu Böcklina, gdzie młody franciszkanin poucza rekiny – te słuchają go z miną nabożnisiów. Ale pod obrazem widać w morzu szeroko rozwarte paszcze, gonią za mniejszymi rybami, z których niektóre mają już przecięty brzuch. 
Religia od lat tysięcy poucza, że trzeba się przeobrazić. Zmienić należy sam kierunek przeobrażeń. Więc nie pobożny fanatyzm, nie ślepota wiary, nie ascetyczne zabijanie ciała dla duszyczki uformowanej w rodzaj pęcherzyka z ciepłym słodkim mlekiem zamiast serca! 
Ludzkości łożysko należy zmienić. W tajniach natury tkwią tajnie twórczości duchowej.

q7 Źródło: Tadeusz Miciński, Xiądz Faust, oprac. Wojciech Kazimierz Gutowski, Kraków 2008, s. 157–158.
uzupełnij treść
311
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z opinią Artura Hutnikiewicza, a następnie napisz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie: Czy twoim zdaniem Kazimierz Przerwa‑Tetmajer był symbolistą?
Zapoznaj się z opinią Artura Hutnikiewicza, a następnie napisz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie: Czy twoim zdaniem Kazimierz Przerwa‑Tetmajer był symbolistą?
Artur Hutnikiewicz Młoda Polska

Warsztat poetycki Tetmajera mimo rozgłosu, jaki mu poezja przyniosła trudno by nazwać nowatorskim. Choć uchodził za symbolistę, co wynikało z dość nieprecyzyjnego rozumienia ówcześnie tego pojęcia, symbolistą w ścisłym znaczeniu na ogół nie był. Jego rzekome symbole miały raczej charakter poetyckich metafor, przejrzystych alegorii i czytelnych porównań [...]. Jego wersyfikacja była w zasadzie tradycyjna, opierająca się głównie na sylabotonicznym ustroju wiersza, ale z tego regularnego, monotonnego w istocie metru potrafił wydobywać melodyjną muzyczność, która w tym właśnie zakresie może najbardziej go zbliżała do założeń i do ambicji symbolistów.

q8 Źródło: Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 1994, s. 100–101.
uzupełnij treść
Praca domowa

Wybierz jeden z symbolistycznych wierszy Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i zaproponuj własną interpretację symbolu, który się w nim znajduje.