Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
ReApT5O1CWWOx1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Legislatywa to… Możliwe odpowiedzi: 1. władza wykonawcza., 2. władza sądownicza., 3. władza prezydencka., 4. władza ustawodawcza.
R1GGbcsj7kkaq2
Ćwiczenie 2
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Władzę ustawodawczą w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują sejm i senat.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Senat decyduje w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej o stanie wojny i o zawarciu pokoju. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów w zakresie określonym przepisami konstytucji i ustaw. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Członkowie Rady Ministrów ponoszą przed sejmem solidarną odpowiedzialność za działalność Rady Ministrów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najwyższa Izba Kontroli podlega senatowi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
RElbbsqkH1aZd1
Ćwiczenie 3
Wskaż, co zalicza się do funkcji kreacyjnej realizowanej przez Sejm RP za zgodą Senatu RP. Możliwe odpowiedzi: 1. wybór sędziów Trybunału Konstytucyjnego, 2. powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, 3. wybór członków Krajowej Rady Sądownictwa (4 sejm, 2 senat), 4. wybór Rzecznika Praw Dziecka, 5. wybór Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
21
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj ćwiczenie.
RA2EU1GdGtUb3
Misja tworzenia nowego rządu.
Źródło: Jurek Wasiukiewicz, dostępny w internecie: migielicz.pl [dostęp 14.08.2020 r.], tylko do użytku edukacyjnego.
RZS8am3ywDyT2
Wyjaśnij, kto udziela wotum zaufania tak wyłonionemu rządowi. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
RhZkfxs3DlvhK3
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku

Art. 118
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje 1. 50 000, 2. 100 000, 3. posłom, 4. Prezydent, 5. trzech, 6. samorządom, 7. 1 000 000, 8. Marszałek, 9. Wnioskodawca, 10. czterech, 11. dwóch, 12. związkom zawodowym, Senatowi, Prezydentowi Rzeczypospolitej i Radzie Ministrów.
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje również grupie co najmniej 1. 50 000, 2. 100 000, 3. posłom, 4. Prezydent, 5. trzech, 6. samorządom, 7. 1 000 000, 8. Marszałek, 9. Wnioskodawca, 10. czterech, 11. dwóch, 12. związkom zawodowym obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. Tryb postępowania w tej sprawie określa ustawa.
Wnioskodawcy, przedkładając Sejmowi projekt ustawy, przedstawiają skutki finansowe jej wykonania.
Art. 119
Sejm rozpatruje projekt ustawy w 1. 50 000, 2. 100 000, 3. posłom, 4. Prezydent, 5. trzech, 6. samorządom, 7. 1 000 000, 8. Marszałek, 9. Wnioskodawca, 10. czterech, 11. dwóch, 12. związkom zawodowym czytaniach.
Prawo wnoszenia poprawek do projektu ustawy w czasie rozpatrywania go przez Sejm przysługuje wnioskodawcy projektu, posłom i Radzie Ministrów.
Marszałek Sejmu może odmówić poddania pod głosowanie poprawki, która uprzednio nie była przedłożona komisji.
1. 50 000, 2. 100 000, 3. posłom, 4. Prezydent, 5. trzech, 6. samorządom, 7. 1 000 000, 8. Marszałek, 9. Wnioskodawca, 10. czterech, 11. dwóch, 12. związkom zawodowym może wycofać projekt ustawy w toku postępowania ustawodawczego w Sejmie do czasu zakończenia drugiego czytania projektu.

Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku, sejm.gov.pl.
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenia.

1
Natalia Sobiech W jaki sposób powstają nowe ustawy. Poznaj etapy trybu ustawodawczego

Procedury rozpatrywania ustaw przez Senat określają Konstytucja RP oraz Regulamin Senatu.

Marszałek Senatu, po otrzymaniu ustawy uchwalonej przez Sejm, kieruje ją do właściwych komisji senackich (jednej bądź kilku), których zadaniem jest przeanalizowanie dokumentu oraz opracowanie projektu stanowiska Senatu w jego kwestii. Ma na to nie więcej niż 14 dni. Następnie, podczas posiedzenia Senatu mają miejsce debata i głosowanie, w rezultacie których Senat podejmuje uchwałę. Może ona zawierać wniosek o przyjęcie ustawy bez zmian (wtedy jest przekazywana Prezydentowi do podpisu), wniosek o jej odrzucenie w całości lub wprowadzenie poprawek (wówczas jest ponownie kierowana do Sejmu). Senat dysponuje ściśle określonym czasem na podjęcie decyzji w sprawie ustawy, a wynosi on w przypadku: ustaw zwykłych – 30 dni od jej przekazania, ustawy budżetowej – 20 dni, a ustaw pilnych – 14 dni. Jeśli w tym terminie Senat nie wprowadzi żadnych poprawek ani nie zadecyduje o odrzuceniu ustawy, zostaje ona przyjęta w brzmieniu ustalonym przez Sejm.

natalia Źródło: Natalia Sobiech, W jaki sposób powstają nowe ustawy. Poznaj etapy trybu ustawodawczego, 20.08.2017 r., dostępny w internecie: gazetaprawna.pl [dostęp 1.11.2019 r.].
REYJoWXLUkxFT
Wyjaśnij, dlaczego Senat RP jest nazywany izbą rozwagi. (Uzupełnij).
R16pu5IBrOpaW
Wyjaśnij, jakie będą konsekwencje, jeśli senat nie zajmie się ustawą w konstytucyjnym terminie od daty jej przekazania przez sejm. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Krzysztof Szczucki Władza wykonawcza wyręcza ustawodawczą

W podręcznikach można przeczytać, że do funkcji parlamentu, czyli w Polsce Sejmu i Senatu, należy przede wszystkim stanowienie prawa oraz kontrolowanie władzy wykonawczej. Do tego dodaje się jeszcze funkcję kreacyjną, która polega na wybieraniu osób mających sprawować ważne urzędy w państwie, np. urząd rzecznika praw obywatelskich czy sędziego Trybunału Konstytucyjnego. Wydawać by się zatem mogło, że to parlament jest sercem państwa, że tu rozstrzygane są najważniejsze problemy i do ostatniej chwili ucierają się stanowiska, które następnie zostaną przyjęte w formie różnych ustaw, uchwał lub decyzji personalnych. Przyjrzenie się praktyce funkcjonowania obu izb pokazuje, że tak wcale nie jest. Przyczyną tego stanu rzeczy wcale nie wydaje się decyzja tej czy innej partii politycznej ani marszałka Sejmu lub marszałka Senatu. Problem ma raczej swoje źródło w rozwiązaniach systemowych.

Tajemnica poliszynela

Jakkolwiek teza ta może wydawać się kontrowersyjna, to w rzeczywistości funkcja ustawodawcza, teoretycznie zarezerwowana dla Sejmu i Senatu, w rzeczywistości sprawowana jest przez rząd, a właściwie przez poszczególne ministerstwa. I nie chodzi wcale o rozporządzenia, które są aktami wykonawczymi do ustaw, wydawanymi z reguły właśnie przez ministrów. Władza wykonawcza sprawuje funkcję ustawodawczą dlatego, że to właśnie rząd i poszczególne ministerstwa przygotowują znakomitą większość ustaw, a te następnie uchwalane są przez parlament. Tajemnicą poliszynela jest, że także większość projektów ustaw wnoszonych przez posłów partii rządzącej opracowuje się w ministerstwach. Tryb poselski wybierany bywa dlatego, że jest mniej wymagający i pozwala szybciej doprowadzić do uchwalenia ustawy.

krzysztof Źródło: Krzysztof Szczucki, Władza wykonawcza wyręcza ustawodawczą, 3.03.2018 r., dostępny w internecie: rp.pl [dostęp 1.11.2019 r.].
RzTdbHyMoj4pb
Wskaż, jaka jest opinia autora o realizowaniu funkcji ustawodawczej przez parlament. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Szef MSZ: Istotna rola parlamentu w polityce zagranicznej

Parlament odgrywa istotną, przede wszystkim kontrolną rolę w polityce zagranicznej – mówił szef MSZ Jacek Czaputowicz podczas spotkania polskich ambasadorów z marszałek sejmu Elżbietą Witek. W spotkaniu wzięli udział ambasadorzy, którzy przebywają w Warszawie na dorocznej naradzie.

Jacek Czaputowicz zwracał uwagę, że polityka zagraniczna jest prowadzona przez różne organy władzy, przede wszystkim przez rząd, przez prezydenta, „ale także w sposób równoprawny, równorzędny władze ustawodawcze”. Wskazywał, że parlament ma „osobne kompetencje pewnego nadzoru oraz odpowiedzialność za kontakty z Polonią”.

Szef MSZ podkreślił, że resort spraw zagranicznych utrzymuje stały kontakt z parlamentem, jeżeli chodzi o realizację polityki zagranicznej.

„Z naszej perspektywy władza ustawodawcza: przede wszystkim Sejm pełni ważną rolę w ratyfikacji wszystkich umów międzynarodowych, które są negocjowane przez służbę dyplomatyczną; jest to ta funkcja kontrolna” – powiedział minister spraw zagranicznych. Szef polskiej dyplomacji zwrócił uwagę, że każdy z ambasadorów przed objęciem swej funkcji staje przed komisją spraw zagranicznych, która opiniuje jego kandydaturę. Podkreślił, że bardzo ważną rolę odgrywają też działające w parlamencie grupy przyjaźni między Polską a poszczególnymi krajami. (…)

msz Źródło: Szef MSZ: Istotna rola parlamentu w polityce zagranicznej, 6.09.2019 r., dostępny w internecie: radiomaryja.pl [dostęp 1.11.2019 r.].
R9TaUlDB7q3YO
Wyjaśnij, na czym polega funkcja kontrolna polskiego sejmu. (Uzupełnij).