Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z obrazem Françoisa Bouchera. Jak przedstawiona tu sytuacja ma się do wiersza Franciszka Karpińskiego Laura i Filon ? Podaj motywy literatury sentymentalnej wykorzystane przez obu twórców.
Zapoznaj się z obrazem Françoisa Bouchera. Jak przedstawiona tu sytuacja ma się do wiersza Franciszka Karpińskiego Laura i Filon ? Podaj motywy literatury sentymentalnej wykorzystane przez obu twórców.
RmLUQlnaT3Crd
François Boucher, Scena pastoralna, 1761
Źródło: domena publiczna.
R14csA4zBUj8j
Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie wsi jako miejsca wolnego od zgubnego wpływu cywilizacji, 2. przekształcenie wzorców znanych z dworskiej poezji barokowej, 3. ukazanie naturalności uczuć łączących zakochanych ludzi, 4. podkreślenie piękna rodzimego krajobrazu, 5. konwencjonalność relacji łączących ludzi, 6. zachwyt nad kulturą dworską, 7. konwencjonalne rekwizyty, 8. kostium pasterski
RDjvAWskN8GJA1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które elementy w wierszu Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej są bezpośrednim nawiązaniem do oświeceniowej sielanki pt. Laura i Filon? Możliwe odpowiedzi: 1. suknia, 2. jawor, 3. pasikonik, 4. tytuł wiersza, 5. kamea z Amorem, 6. koszyk z malinami, 7. modra przepaska, 8. bohaterowie liryczni o konwencjonalnych imionach
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, jaki nastrój panuje w wierszu Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. W uzasadnieniu rozważ, czy jest on charakterystyczny dla oświeceniowej sielanki.

R1VBe17dv87qo
(Uzupełnij).
RfWst0JJ5VqB41
Ćwiczenie 4
Wymień epitety w wierszu. A jawor był szumiący, ponury i siny, miał dużo, dużo liści, jak drzewo na sztychu. Koszyk miły pleciony był z cienkiej wikliny, maliny w nim różowe śmiały się po cichu. Filon w zielonym fraczku był jak pasikonik, Laura miała łzy w oczach i przepaskę modrą, wśród księżycowej, pożółkłej i francuskiej woni leżała, chudą rękę oparłszy o biodro. Przyszli w proch się rozsypać (płascy jak kwiat w książce) pod umówionym, sinym, szumiącym jaworem: smutny, zielony Filon, Laura w modrej wstążce, w bladej sukni i w wielkiej kamei z amorem.
1
Ćwiczenie 4
R1GxQtjoGnz0m
A jawor był szumiący, ponury i siny, miał dużo, dużo liści, jak drzewo na sztychu. Koszyk miły pleciony był z cienkiej wikliny, maliny w nim różowe śmiały się po cichu. Filon w zielonym fraczku był jak pasikonik, Laura miała łzy w oczach i przepaskę modrą, wśród księżycowej, pożółkłej i francuskiej woni leżała, chudą rękę oparłszy o biodro. Przyszli w proch się rozsypać (płascy jak kwiat w książce) pod umówionym, sinym, szumiącym jaworem: smutny, zielony Filon, Laura w modrej wstążce, w bladej sukni i w wielkiej kamei z amorem. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Policz w wierszu strofy, wersy i epitety. Jaka jest proporcja między tymi elementami wiersza? Zwróć uwagę na to, co określają epitety, i na tej podstawie sformułuj wniosek. Zapisz swoje spostrzeżenia.

A jawor był szumiący, ponury i siny,\ miał dużo, dużo liści, jak drzewo na sztychu.\ Koszyk miły pleciony był z cienkiej wikliny,\ maliny w nim różowe śmiały się po cichu...\\ Filon w zielonym fraczku był jak pasikonik,\ Laura miała łzy w oczach i przepaskę modrą,\ wśród księżycowej, pożółkłej i francuskiej woni\ leżała, chudą rękę oparłszy o biodro.\ Przyszli w proch się rozsypać (płascy jak kwiat w książce)\ pod umówionym, sinym, szumiącym jaworem:\ smutny, zielony Filon, Laura w modrej wstążce,\ w bladej sukni i w wielkiej kamei z amorem.\\

RMxxxYzrYcH7p
(Uzupełnij).
RZPbcLqeQrdLg21
Ćwiczenie 6
Scharakteryzuj bohaterów lirycznych wiersza. Laura Możliwe odpowiedzi: 1. zielony, 2. wielka kamea z Amorem, 3. zielony fraczek, 4. chuda ręka, 5. smutny, 6. przepaska modra, 7. blada suknia, 8. jak pasikonik, 9. łzy w oczach Filon Możliwe odpowiedzi: 1. zielony, 2. wielka kamea z Amorem, 3. zielony fraczek, 4. chuda ręka, 5. smutny, 6. przepaska modra, 7. blada suknia, 8. jak pasikonik, 9. łzy w oczach
31
Ćwiczenie 7

Sformułuj wniosek dotyczący sposobu kreowania bohaterów wiersza.

R1Y4cSXDDsekd
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Określ po dwie funkcje, jakie w sielance Franciszka Karpińskiego i wierszu Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej pełni przyroda.

RrAxeidWEAhxA
Funkcje przyrody w sielance „Laura i Filon” (Uzupełnij). Funkcje przyrody w wierszu Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Odpowiedz na pytanie, co świadczy o ambiwalentnym stosunku poetki do tradycji sentymentalnej. Sformułuj trzy argumenty, a przynajmniej w jednym z nich użyj terminu „reinterpretacja”.

RWsAgDjNsLuLv
(Uzupełnij).