Sprawdź się
Wyjaśnij, jaki nastrój panuje w wierszu Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. W uzasadnieniu rozważ, czy jest on charakterystyczny dla oświeceniowej sielanki.
Policz w wierszu strofy, wersy i epitety. Jaka jest proporcja między tymi elementami wiersza? Zwróć uwagę na to, co określają epitety, i na tej podstawie sformułuj wniosek. Zapisz swoje spostrzeżenia.
A jawor był szumiący, ponury i siny,\ miał dużo, dużo liści, jak drzewo na sztychu.\ Koszyk miły pleciony był z cienkiej wikliny,\ maliny w nim różowe śmiały się po cichu...\\ Filon w zielonym fraczku był jak pasikonik,\ Laura miała łzy w oczach i przepaskę modrą,\ wśród księżycowej, pożółkłej i francuskiej woni\ leżała, chudą rękę oparłszy o biodro.\ Przyszli w proch się rozsypać (płascy jak kwiat w książce)\ pod umówionym, sinym, szumiącym jaworem:\ smutny, zielony Filon, Laura w modrej wstążce,\ w bladej sukni i w wielkiej kamei z amorem.\\
Sformułuj wniosek dotyczący sposobu kreowania bohaterów wiersza.
Określ po dwie funkcje, jakie w sielance Franciszka Karpińskiego i wierszu Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej pełni przyroda.
Odpowiedz na pytanie, co świadczy o ambiwalentnym stosunku poetki do tradycji sentymentalnej. Sformułuj trzy argumenty, a przynajmniej w jednym z nich użyj terminu „reinterpretacja”.