Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się ilustracji i wskaż właściwe dokończenie zdania.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i wskaż właściwe dokończenie zdania.

R1bC11yy2NMut
Fasada budynku w Barcelonie powstałego na przełomie XIX i XX w.
Źródło: Rapomon, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R6ATXXRjlvL6e
Sformułuj zagadkę odnoszącą się do wybranego terminu słownikowego.
R14ZNAFI5J0Bt1
Ćwiczenie 2
Połącz w pary odkrycia naukowe z przełomu XIX i XX wieku i nazwiska ich twórców. teoria ewolucji, układ okresowy pierwiastków, szczepionka przeciw wściekliźnie, odkrycie polonu i radu, odkrycie promieni X.  Możliwe odpowiedzi: 1. Dymitr Mendelejew, 2. Maria Skłodowska-Curie, 3. Wilhelm Roentgen, 4. Karol Darwin, 5. Ludwik Pasteur
1
Ćwiczenie 3

Podaj określenie zwolenniczek ruchu, którego główny postulat zamieszczono na rysunku.

Podaj określenie zwolenniczek ruchu, którego główny postulat odczytasz z opisu rysunku.

R1Q29i7cOVDkK
Karykatura z początku XX w.
Źródło: news.bbc.co.uk, tylko do użytku edukacyjnego.
R1aYx7rCyb1oX
Zwolenniczki tego ruchu to Tu uzupełnij.
RHCpZdZu0MdC421
Ćwiczenie 4
Dopasuj opisy do pojęć: guwernantka, emancypantka, sufrażystka, pensjonarka, feministka. Możliwe odpowiedzi: Nauczycielka domowa i wychowawczyni dzieci, Zwolenniczka uniezależnienia się; równouprawnienia kobiet, Działaczka domagająca się praw wyborczych dla kobiet, Uczennica prywatnej szkoły przeznaczonej dla dziewcząt (pensji).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z ilustracją, a następnie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z opisem ilustracji, a następnie wykonaj polecenia.

RIyYtRjTYqqhs
Litografia Ósmy cud świata – kabel atlantycki, Kimmel & Forster, 1866 r.
Źródło: Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych, tylko do użytku niekomercyjnego.
R1WzesqDX0b2b
Wymień, jakie dwa państwa połączył kabel atlantycki. (Uzupełnij). Pod postacią jakich symboli zostały te państwa przedstawione? (Uzupełnij). Wyjaśnij, dlaczego położenie kabla telegraficznego przez Atlantyk zostało określone jako „ósmy cud świata”. (Uzupełnij).
1
R7JaYYaNgMJJR21
Ćwiczenie 6
Podaj daty powstania wynalazków: Lampa naftowa – Ignacy Łukasiewicz. Telefon – Aleksander Graham Bell. Żarówka – Thomas Alva Edison. Radio – Gugliemo Marconi. Lot samolotem - bracia Wright
2
Ćwiczenie 6
RiZNhwujsc8Hf
Uzupełnij luki w tekście. 1. 1876, 2. 1903, 3. 1853, 4. 1895, 5. 1879 Lampa naftowa – Ignacy Łukasiewicz
1. 1876, 2. 1903, 3. 1853, 4. 1895, 5. 1879 Telefon – Alexander Graham Bell
1. 1876, 2. 1903, 3. 1853, 4. 1895, 5. 1879 Żarówka – Thomas Alva Edison
1. 1876, 2. 1903, 3. 1853, 4. 1895, 5. 1879 Radio – Guglielmo Marconi
1. 1876, 2. 1903, 3. 1853, 4. 1895, 5. 1879 Lot samolotem – bracia Wright
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z ilustracją i odpowiedz na pytania.

Odpowiedz na pytania poniżej.

RqrH1nNYnWIEr
Plakat rumuński z końca XIX w.
Źródło: Marcellin Auzolle, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RtZkr9uXQYhA4
Podaj nazwę wynalazku prezentowanego na ilustracji. (Uzupełnij) Oceń, czy wynalazek ten był dostępny dla wszystkich. W odpowiedzi uwzględnij treść rysunku. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z poniższym opracowaniem historycznym i na jego podstawie wykonaj polecenia.

Zarys historii Europy (...)

Pod koniec wieku niemal każde wielkie miasto europejskie miało operę, filharmonię i przynajmniej jedno muzeum.

Tego typu gmachy użyteczności publicznej były przynajmniej w teorii dostępne dla wszystkich, otwarte w określonych godzinach i zwykle utrzymywane z pieniędzy publicznych. Filharmonie i muzea, nawet gdy zachowywały związki z dworem, miały służyć całemu społeczeństwu i podobnie jak galerie i teatry narodowe zaświadczać o wykształconym w narodzie nawyku uczestnictwa w kulturze i przyswajaniu niesionych przez nią wartości. […]

Stopniowo znoszono ograniczenia prawne w dostępie do książek, muzeów, sal koncertowych. Wolność prasy, choć w niektórych krajach ciągle tłamszona, pozostawała ideałem, do którego dążyli ludzie światli. Rozwój szkolnictwa publicznego – jakiekolwiek były jego ułomności w praktyce – stał się celem wszystkich rządów.

c1 Źródło: Zarys historii Europy (...) , red. T.C.W. Blanninga, Warszawa 2004, s. 155–156.
Rkj8KYZgHeGix
Udowodnij, podając dwa argumenty, że tekst odnosi się do wieku XIX. (Uzupełnij). Wyjaśnij, dlaczego dostępność gmachów użyteczności publicznej była tylko teoretyczna. (Uzupełnij).