Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
Przeanalizuj opis fotografii i wykonaj ćwiczenie.
Przeanalizuj opis fotografii i wykonaj ćwiczenie.
R1BWwPyXhCJv3
Parada wojskowa w Pjongjangu
Źródło: domena publiczna.
RK3kKKO5vxHVh
Podaj, które cechy społeczeństwa totalitarnego są widoczne na zdjęciu. (Uzupełnij).
R1Tkvq5eZPpBM
Kliknij przycisk Porównaj swoją odpowiedź i zaznacz odpowiedzi najbliższe swoim. Możliwe odpowiedzi: 1. masowe poparcie dla działań partii komunistycznej, 2. indoktrynacja społeczeństwa, 3. jedyna obowiązująca ideologia, 4. militaryzacja społeczeństwa, przygotowanie do obrony przed wrogiem zewnętrznym
2
Ćwiczenie 2
 Przeanalizuj opis fotografii i wykonaj polecenie.
 Przeanalizuj opis fotografii i wykonaj polecenie.
R1DdQy4QTrRVM
Źródło: Archiwum dziennikpolski24.pl, tylko do użytku edukacyjnego.
R1aoiM5fPhvw5
Łączenie par. Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.. W społeczeństwie totalitarnym indoktrynacja rozpoczyna się już w szkole.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W państwach totalitarnych nigdy nie ma silnych przywódców.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Państwo totalitarne nie ingeruje w sposób spędzania wolnego czasu swoich obywateli.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ważnym elementem wychowania młodzieży jest wiara w sprawczość przywódców państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RlzFO3PasLvCl1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj elementy, które charakteryzują osobowość autorytarną, i te, które do niej nie pasują, do odpowiednich kategorii. cechy osobowości autorytarnej Możliwe odpowiedzi: 1. potrzeba hierarchii, 2. niechęć do brania odpowiedzialności za swoje życie, 3. odpowiedzialność za współobywateli, 4. podkreślanie nierówności wśród ludzi, 5. przekonania liberalne, 6. narzucanie swojej wizji świata, 7. lęk przed wolnością, 8. niechęć do rasizmu, 9. tolerancja pozostałe cechy Możliwe odpowiedzi: 1. potrzeba hierarchii, 2. niechęć do brania odpowiedzialności za swoje życie, 3. odpowiedzialność za współobywateli, 4. podkreślanie nierówności wśród ludzi, 5. przekonania liberalne, 6. narzucanie swojej wizji świata, 7. lęk przed wolnością, 8. niechęć do rasizmu, 9. tolerancja
11
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
(…) koszmar. Raport ONZ o Korei Północnej

Oczywiście towarzyszy im przy tym wszechobecna propaganda – głośniki na ulicach i w pociągach non stop opowiadają o karach dla zdrajców i przestępców czy dokonaniach zakładów przemysłowych. Spikerzy przechodzą specjalne kursy, by odpowiednią intonacją wzbudzać nienawiść do wrogów. W środkach komunikacji publicznej są też tajni agenci, którzy obserwują, czy pasażerowie wystarczająco entuzjastycznie przyjmują wieści, a także czy obsługa pociągu odpowiednio się zachowuje. Jeśli bowiem zabraknie prądu, muszą szybko wyciągnąć kasetę z odtwarzacza, by nie zostało zniekształcone imię koreańskiego przywódcy.

1 Źródło: (…) koszmar. Raport ONZ o Korei Północnej, dostępny w internecie: dziennik.pl [dostęp 16.09.2019 r.].
R13Iz0hvRGcDR
Nazwij reżim polityczny, jaki charakteryzuje zacytowany fragment. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do tekstu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
(…) koszmar. Raport ONZ o Korei Północnej

Atmosfery grozy i pełnej inwigilacji dopełnia Inminban – straż sąsiedzka. Ma ona nie tylko mobilizować ludzi do czynów społecznych, ale też śledzić wszystko i wszystkich. Każde złamanie prawa musi być natychmiast zgłoszone, a funkcjonariusze tej straży mogą w każdej chwili wejść do dowolnego domu i sprawdzić, co się dzieje. Kto nie doniesie, jest surowo karany.

1 Źródło: (…) koszmar. Raport ONZ o Korei Północnej, dostępny w internecie: dziennik.pl [dostęp 16.09.2019 r.].
Rq6buRJvljr4l
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z opisem fotografii i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem fotografii i wykonaj polecenie.
RDVkQciEqqpFP
Jedna z kart ilustrowanego wydania książki F.A. Hayeka Droga do zniewolenia.
Oprac. na podst. oryginału w języku angielskim: Jan Lewiński.
Źródło: Instytut Misesa, tylko do użytku edukacyjnego.
R144WjGHFh3vC
Opisz, w jaki sposób państwo usprawiedliwia ograniczenia praw obywatelskich. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Wojciech Bonowicz Matei Brunul

Moja pierwsza myśl była taka, że to zbyt oczywiste – pisząc powieść o czasach totalitarnych, uczynić jej bohaterami marionetkę i marionetkarza.

Trudno byłoby znaleźć bardziej czytelną metaforę człowieka żyjącego w totalitarnym systemie niż metafora lalki, której każdy ruch jest przez kogoś zaplanowany i kontrolowany. Zapytałem autora, co o tym sądzi. Czy był świadom niebezpieczeństw (literackich), jakie wiążą się z użyciem tak oczywistej metafory?

matei Źródło: Wojciech Bonowicz, Matei Brunul, 15.03.2015 r., dostępny w internecie: tygodnikpowszechny.pl [dostęp 4.12.2020 r.].
RrQxf6ZM8bbWg
Podaj, do jakich cech totalitaryzmu odnosi się symbolika marionetki. (Uzupełnij).
R4C2Vv4EZm27g
Kliknij przycisk Porównaj swoją odpowiedź i zaznacz odpowiedzi najbliższe swojej. Możliwe odpowiedzi: 1. brak wolności słowa, 2. brak wolności osobistej, 3. współdziałanie ze służbami państwa, 4. kontrola państwa nad obywatelami
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Miłowit Kuniński Totalitaryzm w ujęciu Hannah Arendt

Ruchy totalitarne wyprzedzają powstanie rządów totalitarnych i nietotalitarnych dyktatur. Ruchy totalitarne są zdolne do mobilizowania mas, czyli ludzi, którzy w warunkach demokracji są bierni i neutralni politycznie (nie uczestniczą w wyborach), choć w rzeczywistości, gdy ruchy totalitarne atakują podstawowe instytucje demokracji, uaktywniają się i obdarzają przywódców totalitarnych zaufaniem i poparciem. Warunkiem ustanowienia rządów totalitarnych jest istnienie w danym kraju dostatecznego potencjału ludzkiego, ogromnych mas ludzi zbędnych lub warunków, w których »można się pozbywać ludzi, nie powodując katastrofalnego wyludnienia«. W krajach nieposiadających takiego potencjału (»we wszystkich mniejszych krajach Europy«, czyli głównie w Europie Wschodniej) dochodzi do powstania dyktatur klasowych lub partyjnych, lecz nie ustroju totalitarnego.

3 Źródło: Miłowit Kuniński, Totalitaryzm w ujęciu Hannah Arendt, dostępny w internecie: omp.org.pl [dostęp 16.09.2019 r.].
ReFeq35H477No
Oceń znaczenie ruchów totalitarnych dla budowania państwa totalitarnego. (Uzupełnij).