Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R15Tv6HO0VaPJ1
Ćwiczenie 1
Ułóż w kolejności chronologicznej wydarzenia, w których pojawia się kamizelka. Elementy do uszeregowania: 1. Chory urzędnik czuje, że kamizelka stała się bardzo luźna., 2. Kamizelka zostaje sprzedana handlarzowi., 3. Małżeństwo skraca sprzączki kamizelki., 4. Narrator kupuje od handlarza kamizelkę.
R4pdrHkPydOxp11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli zdanie jest fałszywe. Wydarzenia noweli są opowiadane w porządku chronologicznym. Możliwe odpowiedzi: P, F. Fabuła Kamizelki jest przedstawiona w całości z punktu widzenia trzecioosobowego narratora. Możliwe odpowiedzi: P, F. W Kamizelce pojawia się rama kompozycyjna. Możliwe odpowiedzi: P, F
R128xAXjQ8V6O1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Kamizelka Bolesława Prusa to 1. napięcia fabularnego, 2. istotną, 3. przewidywalności, 4. drugorzędną, 5. nie wpływa, 6. wpływa, 7. nietypowy, 8. typowy, 9. niezapowiedziane, 10. zapowiedziane przykład noweli z sokołem. Tytułowy przedmiot odgrywa 1. napięcia fabularnego, 2. istotną, 3. przewidywalności, 4. drugorzędną, 5. nie wpływa, 6. wpływa, 7. nietypowy, 8. typowy, 9. niezapowiedziane, 10. zapowiedziane rolę w opisywanych wydarzeniach i 1. napięcia fabularnego, 2. istotną, 3. przewidywalności, 4. drugorzędną, 5. nie wpływa, 6. wpływa, 7. nietypowy, 8. typowy, 9. niezapowiedziane, 10. zapowiedziane na decyzje podejmowane przez bohaterów. Chociaż w Kamizelce zakończenie jest wcześniej 1. napięcia fabularnego, 2. istotną, 3. przewidywalności, 4. drugorzędną, 5. nie wpływa, 6. wpływa, 7. nietypowy, 8. typowy, 9. niezapowiedziane, 10. zapowiedziane, obecność sokoła umożliwiła wprowadzenie do noweli 1. napięcia fabularnego, 2. istotną, 3. przewidywalności, 4. drugorzędną, 5. nie wpływa, 6. wpływa, 7. nietypowy, 8. typowy, 9. niezapowiedziane, 10. zapowiedziane.
R18E61UwsrrEO1
Ćwiczenie 4
Spośród wymienionych elementów zaznacz te, które mogłyby zostać użyte jako sokół noweli. Możliwe odpowiedzi: 1. pies, 2. idea utylitaryzmu w sztuce, 3. przysłowie Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe, 4. polska kultura, 5. krawat, 6. działalność filantropijna
21
Ćwiczenie 5

Kim jest narrator noweli? Wyszukaj odpowiednie cytaty i na ich podstawie dokonaj krótkiej charakterystyki.

R16PGoTmxuq9T
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przypomnij sobie inne nowele i zastanów się, czy można w nich wyróżnić sokoła. Przy każdej z nich dopisz motyw przewodni lub zaznacz jego brak.

REw1ih4do58Xo
1. Maria Konopnicka, „Mendel Gdański” (Uzupełnij) 2. Maria Konopnicka, „Nasza szkapa” (Uzupełnij) 3. Henryk Sienkiewicz, „Janko Muzykant” (Uzupełnij) 4. Bolesław Prus, „Z legend dawnego Egiptu” (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij symbolikę kamizelki w noweli Prusa i opisz jej funkcję w utworze. Sformułuj wypowiedź pisemną na 200 słów.

RytcqC2QozA6y
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zastanów się, dlaczego małżonkowie nawzajem się oszukiwali. Sformułuj pisemną wypowiedź na 100 słów.

RNzMD9HSUl9ly
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wskaż inną dowolną nowelę z sokołem i opisz rolę, jaką motyw przewodni pełni w opowiadanej historii: jak jest wprowadzany do fabuły, w jaki sposób wpływa na losy bohaterów oraz czy pojawia się w momencie kulminacyjnym.