Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RmXXl2ysvKJ3w1

Sprawdź wiedzę z okresu przedklasycznego i klasycznego

Ważne daty

1732–1809 – lata życia Józefa Haydna

1738 – wydanie Essercizi per gravicembalo Domenico Scarlattiego

1756–1791 – lata życia Wolfganga Amadeusza Mozarta

1762 – prapremiera Orfeusza i Eurydyki Christopha Willibalda Glucka w Wiedniu

1770–1827 – lata życia Ludwiga van Beethovena

ok. 1770 – początek symfonii z nurtu burzy i naporu u Haydna

1774 – konflikt gluckistów z puccinistami

1787 – premiera opery Don Giovanni Mozarta

1788 – powstają 3 ostatnie Symfonie (Es‑dur, g‑moll i C‑dur) Mozarta

1791 – prapremiera Czarodziejskiego fletu Mozarta

1800 – prapremiera I Symfonii C‑dur oraz I Koncertu fortepianowego C‑dur Beethovena

1805 – opera Fidelio Beethovena

1808 – prapremiera m. in. V i VI Symfonii Beethovena

1811 – powstaje VII i VIII Symfonia Beethovena

1822 – Beethoven komponuje swoją ostatnią sonatę (Sonata c‑moll op. 111)

1824 – premiera IX Symfonii d‑moll op. 125 Beethovena

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

RVjdy7ALpj1Ju
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

 6. Klasycyzm. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki:

a) okres przedklasyczny i jego reprezentantów (klawesyniści francuscy, Christoph Willibald Gluck),

b) szkoła mannheimska i jej wpływ na powstanie klasycyzmu,

c) opisuje styl galant,

g) twórczość i działalność klasyków wiedeńskich;

2) omawia cechy wybranych form muzycznych:

a) części cyklu sonatowego (w tym allegro sonatowe),

b) formy oparte na cyklu sonatowym: sonata klasyczna, symfonia, koncert solowy, muzyka kameralna;

4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów (Joseph Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven);

6) zna pojęcia: styl galant, homofonia, klasycy wiedeńscy, elementy allegra sonatowego (dualizm tematyczny, ekspozycja, przetworzenie, repryza), kadencja wirtuozowska.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1) zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2) nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji uzasadniając swoją wypowiedź;

3) zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.

Nauczysz się

wymieniać kompozytorów klasycystycznych;

stosować właściwą terminologię muzyczną;

opisywać barokowe i klasycystyczne formy muzyczne;

definiować pojęcia: fugatoFugatofugato, hybryda formalnaHybryda formalnahybryda formalna.

Sprawdzian wiedzy

Polecenie 1

Zapoznaj się z krótkimi notami biograficznymi klasyków wiedeńskich, a następnie odpowiedz na pytania.

R68JCsG4Oqvyu
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Portret Jóżefa Haydna”, autorstwa Thomasa Hardy.Obraz ukazuje mężczyznę o siwych włosach, trzymającego książkę. Mężczyzna ubrany jest w czarną marynarkę, z której wystaje biały żabot. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Józef Haydn (1732-1809), klasyk wiedeński, autor ponad stu symfonii. W latach 1760-1770 tworzył w stylu Sturm und Drang. 2. Jednym z ważniejszych wydarzeń w życiu Haydna, było otrzymanie posady nadwornego kompozytora i wicekapelmistrza na dworze węgierskiej rodziny arystokratycznej - Esterházych. W 1772 roku powstała 45 Symfonia fis‑moll Pożegnalna, która, obok 44 Symfonii e‑moll i 49 Symfonii f‑moll La passione, należy do najpopularniejszych symfonii Haydna z nurtu Sturm und Drang. Legenda głosi, że Pożegnalna powstała jako próba wywarcia przez kompozytora subtelnego wpływu na księciu Esterhazym, który nie chciał udzielić urlopu muzykom grającym w nadwornej orkiestrze. To tłumaczy niezwykły zabieg zastosowany przez Haydna w ostatniej części symfonii, polegający na stopniowej redukcji instrumentów uczestniczących w przebiegu muzycznym. Ostatecznie prowadzi to do zamknięcia utworu przez jedynie dwóch skrzypków grających interwał seksty.
Thomas Hardy, „Portret Jóżefa Haydna”, 1791, Królewskie Muzeum Muzyki i Instrumentów, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
RTlchgoVWtOgd
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz ,,Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta", autorstwa Barbary Kraft. Obraz ukazuje mężczyznę w czerwonym płaszczu, z którego wystaje ozdobny żabot. Kompozytor ma twarz odwróconą do obserwatora. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791), klasyk wiedeński. Autor około pięćdziesięciu symfonii. 2. Jednym z najważniejszych dzieł Mozarta jest 41 Symfonia C-dur KV551 Jowiszowa, która powstała w 1788 roku. Nazwa Jowiszowa została użyta przez skrzypka Johanna Petera Salomona. Warto nadmienić, że opery Mozarta nadal cieszą się ogromną popularnością. Mozart współpracował ze znanymi libercistami, między innymi z Lorenzo da Ponte, który napisał libretta do Wesela Figara, Don Giovanniego.
Barbara Krafft, „portret Wolfganga Amadeusza Mozarta”, 1819, wikimedia.org, domena publiczna
RlIARLCutjdrp
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz ,,Portret Ludwiga van Beethovena", autorstwa Christiana Hornemana. Obraz ukazuje mężczyznę, którego twarz jest odwrócona do obserwatora. Kompozytor ubrany jest w granatowy płaszcz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ludwig van Beethoven (1770-1827), niemiecki kompozytor, zaliczany do klasyków wiedeńskich. Twórca najmniejszej ilości symfonii (dziewięciu), każda bardzo ważna dla historii muzyki. Uważany za prekursora muzyki absolutnej i programowej. 2. Beethoven napisał III Symfonię Es-dur Eroica op.55, która pierwotnie miała być dedykowana Napoleonowi, jednak po jego koronacji porzucił ten pomysł. Beethoven napisał także jedną operę Fidelio (1805), jednak nie została ciepło przyjęta przez publiczność. Beethoven znany był z tego, że lubił nadawać niespotykane tytuły swoim dziełom, i tak oto w ten sposób mamy: Elegie auf den Tod eines Pudels (Elegia na śmierć pudla lub Rondo G‑dur op. 129 Die Wut über den verlorenen Groschen. Złość z powodu zgubionego grosza).
Christian Horneman, „Portret Ludwiga van Beethovena”, 1803, Dom Beethovena, Bonn, wikimedia.org, domena publiczna

1. Który z kompozytorów może się poszczycić największą ilością symfonii. Podaj nazwisko kompozytora, oraz liczbę symfonii.

RgEtAMA4Wb2eE
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

2. Kto napisał III Symfonię Es- dur? Komu miała zostać zadedykowana?

R7FwsfsTf1Vw2
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

3. Który z kompozytorów współpracował ze znanymi libercistami, między innymi z Lorenzo da Ponte? Wymień dwa libretta przy których pracował ten artysta.

RZzLIY1WzZGmY
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
RswPfhxOEvUlC1
Ćwiczenie 1
Wymień kompozytorów zaliczanych do klasyków wiedeńskich.
Polecenie 2

Wyjaśnij, jaką rolę odegrał Christoph Willibald Gluck w reformie opery.

R77yqRpmnpNEM
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
RLfWO7DN37N8O
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj do faktury polifonicznej i homofonicznej pasujące elementy. Faktura polifoniczna Możliwe odpowiedzi: 1. Praca tematyczna, 2. Ewolucjonizm, 3. Akordyka, 4. Przejrzystość formalna, 5. Melodia z akompaniamentem, 6. Snucie motywiczne, 7. Kilka niezależnych głosów, 8. Skomplikowanie formalne, 9. Okresowość. Faktura homofoniczna Możliwe odpowiedzi: 1. Praca tematyczna, 2. Ewolucjonizm, 3. Akordyka, 4. Przejrzystość formalna, 5. Melodia z akompaniamentem, 6. Snucie motywiczne, 7. Kilka niezależnych głosów, 8. Skomplikowanie formalne, 9. Okresowość
RRztSLQBwlNQi
Ćwiczenie 3
Wskaż zdania, które mówią prawdę o Domenico Scarlattim. Możliwe odpowiedzi: 1. Jego utwory klawesynowe stanowią prototyp sonaty klasycznej. 2. Należy do grupy klawesynistów francuskich. 3. W swoich Essercizi odchodzi od polifonii na rzecz homofonii.
Ćwiczenie 4

Posłuchaj fragmentu utworu Eine kleine Nachtmusik Mozarta.

Wskaż czym jest to dzieło.

R1Od8jmv1ApLB
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Josepha Lange - podobizna Wolfganga Amadeusza Mozarta. Kompozytor został przedstawiony w ciemnych barwach, włosy ma długie, proste. Ubrany w białą koszulę z żabotem oraz ciemną marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Eine Kleine Nachtmusik, autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (AMFN). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym, żwawym, miłosnym, wesołym charakterem.
Joseph Lange, podobizna Wolfganga Amadeusza Mozarta, 1782, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Wolfgang Amadeusz Mozart, „Eine Kleine Nachtmusik”, AMFN, CC BY 3.0
R10xq8WR8dlsN
Posłuchaj fragmentu utworu Eine kleine Nachtmusik Mozarta. Wskaż czym jest to dzieło. Możliwe odpowiedzi: 1. symfonią, 2. serenadą, 3. sonatą, 4. wariacjami
RNrIMsDd3HeTH
Ćwiczenie 5
Podaj co najmniej jedną kompozycję Ludwiga van Beethovena.
R1UDDxrqNoPFN
Ćwiczenie 6
Kto skomponował Sonatę c-moll Patetyczną?
RkuO9ZmmYCAZo
Ćwiczenie 7
Wskaż, które z poniższych twierdzeń dotyczące szkoły Mannheimskiej są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Szkoła mannheimska uznawana jest za kolebkę nowożytnej instrumentacji., 2. Podstawą orkiestry mannheimskiej były instrumenty dęte, które były dobarwiane przez instrumenty smyczkowe., 3. Zamiast crescenda oraz diminuenda stosowali dynamikę tarasową., 4. Szkoła mannheimska w znacznym stopniu przyczyniła się do powstania symfonii klasycznej., 5. Mannheimczycy zaczęli szczegółowo zaznaczać artykulację w partyturze.
R1WdzwO3qux3w
Ćwiczenie 8
Z poniżej wymienionych wybierz te cechy, które pasują do reformy operowej Christopha Willibalda Glucka. Możliwe odpowiedzi: 1. Uwertura zarysowywała nastrój oraz treść opery. 2. Opera nie nawiązuje do teatru antycznego. 3. Ograniczenie ornamentacji w wokalnych fragmentach solowych. 4. Stosował recytatyw secco zamiast accompagnato. 5. Muzyka miała podkreślać treść akcji. 6. Dominuje popisowość w ariach.
Ćwiczenie 9

Posłuchaj fragmentu utworu Ludwiga van Beethovena. Następnie wybierz formę, jaką reprezentuje przykład.

R1R06CmiXOUFv
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Ludwiga van Beethovena. Obraz ukazuje kompozytora, który patrzy w prawą stronę. Portret jest czarno-biały. Beethoven ma dłuższe, lekko kręcone włosy. Ubrany jest w białą koszulę z zawiniętą pod szyją apaszką oraz ciemny, gruby płaszcz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór do zadania. Wykonanie: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (AMFN). Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się dynamicznym, żywiołowym charakterem.
Autor nieznany, „portret Ludwiga van Beethovena”, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Utwór do ćwiczenia, AMFN, CC BY 3.0
RGARIC8luSBlr
Posłuchaj fragmentu utworu Ludwiga van Beethovena. Następnie wybierz formę, jaką reprezentuje przykład. Możliwe odpowiedzi: 1. rondo sonatowe, 2. allegro sonatowe, 3. ABA, 4. wariacje
Rd5c4qDFCfY7C
Ćwiczenie 10
O Das Wohltemperierte Klavier Jana Sebastiana Bacha mówi się, że stanowi dla pianistów Stary Testament. O czyich sonatach mówi się, że są pianistycznym Nowym Testamentem? Możliwe odpowiedzi: 1. Józefa Haydna, 2. Wolfganga Amadeusza Mozarta, 3. Ludwiga van Beethovena, 4. Domenica Scarlattiego
Polecenie 3

Przyjrzyj się poniższej ilustracji interaktywnej, która przedstawia postać Ptasznika z opery Czarodziejski flet.

R9gkMjjbtbPt6
Ilustracja interaktywna przedstawia pomnik „Ptasznika” z opery „Czarodziejski flet”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Prezentowana postać to ptasznik występujący w Czarodziejskim flecie. Jest to bohater komiczny, tchórzliwy, lecz także bardzo ludzki. Jego atrybutem jest fletnia Pana, a w późniejszej części opery także magiczne dzwoneczki.
Gugerell (fot.), Hilde Herer, pomnik „Ptasznika” z opery „Czarodziejski flet”, Kurpark Oberlaa, Wideń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna
R10d1MDFfkRdd
Ćwiczenie 11
Uzupełnij informacje o operze Czarodziejski flet Imię i nazwisko autora: Tu uzupełnij Imię przedstawionego bohatera (ptasznika): Tu uzupełnij Rodzaj opery: Tu uzupełnij
R1AiPCV5o6cXj
Ćwiczenie 12
Wskaż cechy charakterystyczne opery Czarodziejski flet Możliwe odpowiedzi: 1. tematyka mitologiczna, 2. recytatyw jest zastąpiony partiami mówionymi, 3. język niemiecki, 4. tematyka fantastyczna i magiczna
R1Jq1EZcPhaqD
Ćwiczenie 13
Z podanych form i gatunków muzycznych, wybierz te, z których mógł składać się typowy, czteroczęściowy cykl sonatowy. 1. polonez, 2. nokturn, 3. menuet, 4. forma sonatowa, 5. forma ABA, 6. passacaglia, 7. rondo sonatowe, 8. ballada, 9. walc, 10. chaconne
1. polonez, 2. nokturn, 3. menuet, 4. forma sonatowa, 5. forma ABA, 6. passacaglia, 7. rondo sonatowe, 8. ballada, 9. walc, 10. chaconne
1. polonez, 2. nokturn, 3. menuet, 4. forma sonatowa, 5. forma ABA, 6. passacaglia, 7. rondo sonatowe, 8. ballada, 9. walc, 10. chaconne
1. polonez, 2. nokturn, 3. menuet, 4. forma sonatowa, 5. forma ABA, 6. passacaglia, 7. rondo sonatowe, 8. ballada, 9. walc, 10. chaconne
Rj3A4z4WJ5g83
Ćwiczenie 14
Wskaż, gdzie mógł występować cykl sonatowy. Możliwe odpowiedzi: 1. koncert instrumentalny, 2. sonata da camera 3. sonatina, 4. symfonia

Słownik pojęć

Essercizi per gravicembalo
Essercizi per gravicembalo

w tłum. Ćwiczenia na klawesyn; zbiór 555 jednoczęściowych utworów poruszających różne aspekty techniczne gry na instrumencie; stanowią one prototyp sonaty klasycznej z powodu homofonicznego charakteru utworów, wykorzystania kontrastujących motywów (często dwóch) oraz wydzielenia ekspozycji, przetworzenia i repryzy; współcześnie nazywane sonatami.

Fugato
Fugato

używane w utworach homofonicznych; fragment utworu napisany w polifonii imitacyjnej, przypominającej fugę.

Hybryda formalna
Hybryda formalna

połączenie cech przynajmniej dwóch różnych form w jednym utworze, np. formy sonatowej z wariacjami.

Strum und Drang
Strum und Drang

z niem. burza i napór; nazwa nurtu od dramatu Friedriecha Maximiliana Klingera o tym samym tytule; w sztuce głównie dominuje w latach 60. I 70. XVIII w.; emocje stały w centrum zainteresowań twórców; człowiek jest siedliskiem uczuć, a nie harmonii; sztuka miała wzburzać emocje u odbiorcy; muzyka z tego nurtu cechowała się nagłymi: pauzami, akcentami, zmianami dynamicznymi oraz modulacjami.

Źródło: D. Gwizdalanka, Historia muzyki 2, PWM, Kraków 2006, s. 111–112.

m1766b9afd1e2f68d_0000000000406

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

R13IpSPTo3hel
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Josepha Lange - podobizna Wolfganga Amadeusza Mozarta. Kompozytor został przedstawiony w ciemnych barwach, włosy ma długie, proste. Ubrany w białą koszulę z żabotem oraz ciemną marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Eine Kleine Nachtmusik, autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (AMFN). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym, żwawym, miłosnym, wesołym charakterem.
Joseph Lange, podobizna Wolfganga Amadeusza Mozarta, 1782, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Wolfgang Amadeusz Mozart, „Eine Kleine Nachtmusik”, AMFN, CC BY 3.0
RWJdfpt1vtoS1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Ludwiga van Beethovena. Obraz ukazuje kompozytora, który patrzy w prawą stronę. Portret jest czarno-biały. Beethoven ma dłuższe, lekko kręcone włosy. Ubrany jest w białą koszulę z zawiniętą pod szyją apaszką oraz ciemny, gruby płaszcz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wykonanie: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (AMFN). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Autor nieznany, „portret Ludwiga van Beethovena”, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Utwór do ćwiczenia, AMFN, CC BY 3.0
R1H4sdhgfQAi9
Utwór: Kwartet smyczkowy C-dur „Cesarski” cz. III, autorstwa: Józef Haydn, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1WshGZP2WMIN
Utwór: „Aria szampańska” z opery „Don Giovanni”, autorstwa: Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1E1JirxvKLdk
Utwór: „Sonata c-moll „Patetyczna“ op. 13 cz. II”, autorstwa: Ludwiga van Beethovena, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Bibliografia

R. Heisinga Plotki z pięciolinii. Anegdoty o muzykach

J. Ekierta 500 zagadek muzycznych.