Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RfwNabfze5b1V

Sprawdzian wiedzy z zakresu muzyki renesansu

Ważne daty

Ok. 1490 – ok 1543 – lata życia Sebastiana z Felsztyna

1525 – 1594 – lata życia Giovanniego Pierluigiego da Palestriny

Ok. 1532 – 1594 – lata życia Orlanda di Lassa

Ok. 1535 – 1591 – lata życia Mikołaja Gomółki

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RQmvbyIOKxoCe
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

4. Renesans. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę renesansową, jej odniesienia do starożytnych ideałów i wartości;

2) wymienia formy muzyki wokalnej i instrumentalnej;

3) omawia cechy wybranych form muzycznych (madrygał, pieśń, kanon);

4) klasyfikuje renesansowe instrumenty muzyczne (lutnia, flety, szpinet, klawikord, viola) oraz wymienia słynnych lutników (rody lutnicze);

5) zna kompozytorów renesansowych (Guillaume Dufay, Orlando di Lasso, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomółka, Marcin Leopolita, Mikołaj Zieleński, i in.) i podaje przykłady ich twórczości;

6) charakteryzuje „Złoty wiek muzyki polskiej”;

7) zna pojęcia: tabulatura, polifonia wokalna, a cappella, polichóralność, imitacja, kapela.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1) zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3) zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4) dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;

5) rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną;

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1) wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata itp.) i/lub pisemnej (np. esej, referat itp.) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

3) interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;

4) formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

opisywać sylwetki kompozytorów renesansowych;

charakteryzować renesansowe instrumenty muzyczne;

przyporządkowywać dzieło do autora;

stosować właściwą terminologię muzyczną.

Sprawdzian wiedzy

Polecenie 1

Wysłuchaj brzmienia instrumentów ukazanych na ilustracjach. Dokonaj ich klasyfikacji.

ReybrSKwAx9W0
Ilustracja interaktywna przedstawia lutnię zalicza się ją do rodziny instrumentów strunowych szarpanych. Lutnia charakteryzuje się gruszkowatym kształtem pudła rezonansowego, dość szeroką i krótką szyjką, oraz główką umieszczoną pod kątem prostym w stosunku do szyjki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Antoni Pilch. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Instrument nr 1
R15jhgk79AOIv
Ilustracja interaktywna przedstawia szpinet (spinet, oktawka) – instrument muzyczny strunowo-klawiszowy, popularny w XVII wieku, odmiana klawesynu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Metzner. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Instrument nr 2
RBt8EuZGQskGG
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz ukazujący mężczyznę, grającego na instrumencie muzycznym. Mężczyzna ubrany jest w czapkę oraz w białą koszulę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Clan Stewart Pipe Band. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym, wesołym charakterem.
Instrument nr 3
R10kODf97sSa2
Polecenie 2

Wyjaśnij, czym jest polichóralnośćPolichóralnośćpolichóralność oraz scharakteryzuj muzykę, w której była wykorzystywana.

R1ExALxX7toak
Polecenie 3

Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Opisz polską kulturę muzyczną renesansu.

Muzycy polscy przybywali na dwór królewski z różnych stron kraju, kształcili się tu od dzieciństwa lub byli angażowani jako dojrzali artyści. (…) Muzycy obcy bądź byli przyjmowani na stałe, bądź też występowali gościnnie łub okazjonalnie. Ważną funkcję przy dworze sprawował kompozytor (tzw. compositor cantus), który był nie tylko twórcą muzyki, lecz także często nauczycielem, kopistą nut, kierownikiem chóru, a być może spełniał jeszcze inne obowiązki. (…) Funkcje dydaktyczne, które stawiały muzyka na pozycji uprzywilejowanej w stosunku do innych, pełnili doświadczeni muzycy, przy czym w każdej grupie muzyków, czy to śpiewaków czy instrumentalistów (…) kształcono grupę chłopców. Funkcje muzyki na dworze królewskim były zatem wielorakie, przede wszystkim użytkowe (reprezentacyjne, liturgiczne, wojenne, myśliwskie, taneczne, biesiadne) i – rzadziej – artystyczne. W okresie panowania ostatnich Jagiellonów liczba muzyków dworskich stopniowo wzrastała; pojawiło się (…) ważne stanowisko kompozytora dworskiego. Repertuar muzyczny dworu Jagiellonów, obszerny i urozmaicony, zawierał utwory kompozytorów polskich i obcych; obejmował kompozycje różnych gatunków stwarzając szerokie możliwości wykonawcze: wokalne a cappella, wokalno‑instrumentalne, instrumentalne, solowe i zespołowe. Przyjmuje się, że z początkiem XVI w., za czasów królów: Jana Olbrachta i Aleksandra Jagiellończyka, uprawiano na dworze przede wszystkim muzykę wojskową i komnatową, jednakże obecność Heinricha Fincka, który przebywał w Polsce przez wiele lat i służył na dworze Jana Olbrachta oraz Aleksandra i jego żony Heleny, świadczy, że na tych dworach nie stroniono od muzyki bardziej kunsztownej. (…). Zygmunt Stary zatrudniał na swym dworze, prócz zespołu wojskowego – w tym kapeli janczarskiej – i wokalnego o charakterze kościelnym, pojedynczych muzyków: flecistów, lutnistów, harfistów, bandurzystów, a także organistów i klawicymbalistów. Własnymi dworzanami‑muzykami dysponowała królowa Bona; rekrutowali się oni nie tylko z przybyłych z królową Włochów, lecz także z miejscowych muzyków Polaków. Król Zygmunt August sam zajmował się organizacją muzyki dworskiej i decydował o doborze muzyków według własnych upodobań. Te zaś były bardzo różnorodne, gdyż obok wybitnych wirtuozów i kompozytorów, zapraszał na swój dwór także wędrownych muzykantów, niedźwiedników i wesołków. (…) (…) W latach 1507‑1572 za Zygmunta Starego i Zygmunta Augusta przewinęło się przez dwór królewski z pewnością kilkuset muzyków; w aktach dworu zanotowano ich przeszło dwustu, wśród nich właściwie wszyscy liczący się w owym czasie muzycy i kompozytorzy. Po wygaśnięciu dynastii Jagiellonów organizacja życia muzycznego na dworze królewskim nie uległa prawdopodobnie większym zmianom. Za czasów Stefana Batorego na dworze pracowało około 40 muzyków (…). Zasadnicze zmiany w charakterze i organizacji muzyki dworskiej zaszły za panowania Zygmunta III Wazy. Przejął on muzyków dworu Stefana Batorego i w miarę potrzeby zespół uzupełniał. W 1592 r., po śmierci marszałka koronnego Andrzeja Opalińskiego, który opiekował się muzyką dworską, wydano nową instrukcję, z której dowiadujemy się m. in. o składzie muzyki dworskiej. Jej gruntowna reorganizacja nastąpiła w 1595 r. i związana była zapewne z przekształceniami w zakresie praktyki wykonawczej, mianowicie ze stworzeniem stałego zespołu wokalno‑instrumentalnego oraz ze zmianami repertuaru, m. in. z rozpowszechnieniem się muzyki scenicznej. Począwszy od lat dziewięćdziesiątych XVI w. do świeckiego repertuaru dworskiego włączono widowiska baletowe. Zygmunt III dbał o oprawę muzyczną swego dworu a jego zespół uzyskał sławę europejską. (…)

Źródło: Katarzyna Morawska, Renesans 1500–1600, Historia muzyki polskiej, pod red. Stefana Sutkowskiego, Tom 2, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014

RP5hyt2ONeV7z
Polecenie 4

Opisz działalność renesansowej Szkoły Włoskiej oraz Cameraty florenckiej.

RsR62DsfsD5S5
Polecenie 5

Na podstawie nagrania Viri Galilei Giovanii Pierluigi da Palestriny opisz formę muzyczną.

R1C3XeArB9lFV
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz "Zesłanie ducha świętego", autorstwa Ducio di Buoninsegna. W centrum obrazu artysta namalował Matkę Bożą. Po Jej lewej ręce siedzi sześciu Apostołów, a po prawej zaledwie pięciu. Nad głowami Apostołów umieszczone są języki jakby z ognia. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Viri Galilei, autorstwa Giovanii Pierluigi da Palestriny Wykonawca: La Chapelle Royale, dyr. Philipe Herreweghe. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się religijnym charakterem.
Duccio di Buoninsegna, „Zesłanie Ducha Świętego”, ok. 1308-1311, Museo dell'Opera Metropolitana del Duomo, Siena, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Giovanni Pierdluigi da Palestrina, „Motet Viri Galilei”, XVI w., online-skills, CC BY 3.0
R1QJn9qywipkN
R15GpWIwKDeLV
Ćwiczenie 1
Określ prawdziwość zdań. PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Lutnia to instrument pochodzenia arabskiego., 2. Muzyka renesansu czerpała wartości antyczne., 3. Camerata florencka dała początek operze. FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Lutnia to instrument pochodzenia arabskiego., 2. Muzyka renesansu czerpała wartości antyczne., 3. Camerata florencka dała początek operze.
Ćwiczenie 2

Wysłuchaj nagrania. Zaznacz kompozytora dzieła.

R1GA3LAIr1kNf
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Giovanni Pierluigi da Palestrina, który siedzi przy pulpicie w dłoni trzyma pióro. Ma on krótkie siwe włosy oraz krótki zarost. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór do ćwiczenia. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się modlitewnym, smutnym charakterem.
Utwór do ćwiczenia, online-skills, CC BY 3.0
R1CgLFRUH33We
R1NAIeCzgprJY
Ćwiczenie 3
Ułóż imiona i nazwiska kompozytorów zgodnie z chronologią. Elementy do uszeregowania: 1. William Byrd, 2. Guillaume Dufay, 3. Josquin dés Prés, 4. Giovanni Pierluigi da Palestrina
RK3noJ9jlx3zD
Ćwiczenie 4
Do terminów dobierz właściwe definicje. Chorał protestancki Możliwe odpowiedzi: 1. Śpiew bez akompaniamentu instrumentów, rodzaj muzyki przeznaczonej do wykonania wyłącznie chórowego., 2. Oficjalne pieśni i hymny niemieckiego Kościoła protestanckiego (ewangelickiego); od XVI w. wykonywane przez wiernych w czasie nabożeństw w językach narodowych., 3. Rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, w przeciwieństwie do homofonii. Polifonia Możliwe odpowiedzi: 1. Śpiew bez akompaniamentu instrumentów, rodzaj muzyki przeznaczonej do wykonania wyłącznie chórowego., 2. Oficjalne pieśni i hymny niemieckiego Kościoła protestanckiego (ewangelickiego); od XVI w. wykonywane przez wiernych w czasie nabożeństw w językach narodowych., 3. Rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, w przeciwieństwie do homofonii. A capella Możliwe odpowiedzi: 1. Śpiew bez akompaniamentu instrumentów, rodzaj muzyki przeznaczonej do wykonania wyłącznie chórowego., 2. Oficjalne pieśni i hymny niemieckiego Kościoła protestanckiego (ewangelickiego); od XVI w. wykonywane przez wiernych w czasie nabożeństw w językach narodowych., 3. Rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, w przeciwieństwie do homofonii.
RyB3jOfoxXvQd
Ćwiczenie 5
R1Pcme6XuHMk6
Ćwiczenie 6
Rw83ENL7EozSo
Ćwiczenie 7
Wysłuchaj nagrania. Zaznacz imię i nazwisko twórcy dzieła. Możliwe odpowiedzi: 1. Mikołaj Gomółka, 2. Sebastian z Felsztyna, 3. Orlando di Lasso, 4. Giovanni PIerluigi da Palestrina

Słownik pojęć

Camerata florencka
Camerata florencka

grupa poetów, kompozytorów i teoretyków muzyki działająca we Florencji pod koniec XVI w., głosząca potrzebę odejścia od polifonii wokalnej na rzecz nowego stylu deklamacyjnego.

Chorał protestancki
Chorał protestancki

Określany też jako chorał ewangelicki lub chorał luterański. Oficjalne pieśni i hymny niemieckiego Kościoła protestanckiego (ewangelickiego), od XVI wieku wykonywane przez wiernych podczas nabożeństw. Początkowo były jednogłosowe, później opracowywane w prostym układzie czterogłosowym z melodią w głosie najwyższym.

Polichóralność
Polichóralność

Technika kompozytorska polegająca na operowaniu w kompozycji kilkoma grupami chóralnymi (zwykle dwoma lub trzema 4‑głosowymi chórami) rozmieszczonymi przestrzennie, oddalonymi od siebie i śpiewającymi naprzemiennie lub razem, a cappella lub z zespołem instrumentalnym. Naczelna zasada kontrastu, realizowana dzięki efektom zróżnicowania barwy, dynamiki i rejestru poszczególnych fragmentów w wykonaniu grup wokalnych, instrumentalnych lub wokalno‑instrumentalnych, wskazywała na początek epoki baroku. Technikę tę kultywowali na przełomie XVI i XVII wieku przedstawiciele szkoły weneckiej.

Biblioteka muzyczna

RUb4110TS6MaW
Ilustracja interaktywna przedstawia lutnię zalicza się ją do rodziny instrumentów strunowych szarpanych. Lutnia charakteryzuje się gruszkowatym kształtem pudła rezonansowego, dość szeroką i krótką szyjką, oraz główką umieszczoną pod kątem prostym w stosunku do szyjki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Antoni Pilch. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Ching (fot.), Lutnia renesansowa, wikimedia.org, CC BY 2.0 (ilustracja); Dźwięk lutni, online-skills, CC BY 3.0
R1f1hvnfU9H0T
Ilustracja interaktywna przedstawia szpinet (spinet, oktawka) – instrument muzyczny strunowo-klawiszowy, popularny w XVII wieku, odmiana klawesynu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Metzner. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Mike Peel (fot.), Szpinet datowany na 1577 rok, wikimedia.org, CC BY 2.0 (ilustracja); Domenico Scarlatti, „Sonata f-moll”, wikimedia.org, CC BY 3.0
R3r9UbwKBvw8W
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz ukazujący mężczyznę, grającego na instrumencie muzycznym. Mężczyzna ubrany jest w czapkę oraz w białą koszulę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Clan Stewart Pipe Band. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym, wesołym charakterem.
Hendrick ter Brugghen, „Muzyk z dudami”, 1624, Narodowa Galeria Sztuki, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Clan Stewart Pipe Band, The Skye Boat Song, wikimedia.org, CC BY 2.0
R1ZUAF01hXJzG
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz "Zesłanie ducha świętego", autorstwa Ducio di Buoninsegna. W centrum obrazu artysta namalował Matkę Bożą. Po Jej lewej ręce siedzi sześciu Apostołów, a po prawej zaledwie pięciu. Nad głowami Apostołów umieszczone są języki jakby z ognia. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Viri Galilei, autorstwa Giovanii Pierluigi da Palestriny Wykonawca: La Chapelle Royale, dyr. Philipe Herreweghe. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się religijnym charakterem.
Duccio di Buoninsegna, „Zesłanie Ducha Świętego”, ok. 1308-1311, Museo dell'Opera Metropolitana del Duomo, Siena, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Giovanni Pierdluigi da Palestrina, „Motet Viri Galilei”, XVI w., online-skills, CC BY 3.0
RkBRBbj1FXFDW
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Giovanni Pierluigi da Palestrina, który siedzi przy pulpicie w dłoni trzyma pióro. Ma on krótkie siwe włosy oraz krótki zarost. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór do ćwiczenia. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się modlitewnym, smutnym charakterem.
Autor nieznany, „Portret Giovanniego Pierlugi da Palestriny, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Giovanni Pierlugi da Palestrina, „Kyrie” z mszy „Missa Papae Marcelli”, online-skills, CC BY 3.0

Bibliografia

Katarzyna Morawska, Renesans 1500–1600, Historia muzyki polskiej, pod red. Stefana Sutkowskiego, Tom 2, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.

Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki, PWM Warszawa 1989.

http://www.gutenberg.czyz.org/word,60842