Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RkHiMPgYjmeJu1

Sprawdzian wiedzy z zakresu muzyki Romantyzmu

Źródło: online skills, cc0.

Ważne daty

1770‑1827 – lata życia Ludwiga van Beethovena

1810‑1849 – lata życia Fryderyka Chopina

1813‑1883 – lata życia Ryszarda Wagnera

1819‑1872 – lata życia Stanisława Moniuszki

1833‑1887 – lata życia Aleksandra Borodina

1841‑1904 – lata życia Antonína Dvořáka

1843‑1907 – lata życia Edvarda Griega

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RludEKSSb3Jhj
Scenariusz zajęć do pobrania.

7. Romantyzm. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:

c) wymienia charakterystyczne cechy romantyzmu (uczuciowość, elementy narodowe i ludowe, wirtuozeria (wirtuozi, np. Niccolo Paganini, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt, Henryk Wieniawski i in.),

f) opisuje orkiestrę symfoniczną w romantyzmie (powiększenie składu, szczególnie u Hectora Berlioza i Gustava Mahlera, rola dyrygenta);

3) wymienia i klasyfikuje instrumenty muzyczne charakterystyczne dla epoki romantyzmu: fortepian, pianino, gitara, harfa; instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), instrumenty dęte: róg (waltornia), obój, flet, klarnet, saksofon; wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Giacomo Puccini i późny romantyzm: Johann Brahms, Piotr Czajkowski, Gustav Mahler;

5) charakteryzuje polską muzykę romantyczną i jej reprezentantów (Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski, Władysław Żeleński, Zygmunt Noskowski).

Nauczysz się

opisywać sylwetki kompozytorów romantycznych;

przyporządkowywać dzieło do autora;

stosować właściwą terminologię muzyczną.

Polecenie 1

Wysłuchaj utworu i opisz formę muzyczną.Forma muzycznaformę muzyczną.

R1H1qmg0MmUve
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz z portretem Fryderyka Chopina. Mężczyzna z wyrazistym wzrokiem, ma dłuższe, brązowe włosy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór do polecenia, autorstwa Fryderyka Chopina Wykonawca: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym, żwawym charakterem.
Eugène Delacroix, „Portret Fryderyka Chopina” (fragment), 1838, Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Fryderyk Chopin, utwór do polecenia nr 1, AMFN, CC BY 3.0
RcdVl57V58q6h
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 2

Wysłuchaj poniższego przykładu muzycznego, a następnie wskaż:

Autora dzieła (imię i nazwisko);

Tytuł dzieła;

Tytuł prezentowanego utworu;

Rodzaj dzieła:

Imię i nazwisko głównego bohatera tej sztuki.

RGBiUYQFGJ4ya
Utwór do polecenia 2. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
RpuAvfopzoSIL
Polecenie: Wysłuchaj poniższego przykładu muzycznego, a następnie wskaż autora dzieła (imię i nazwisko); tytuł dzieła; tytuł prezentowanego utworu; rodzaj dzieła: imię i nazwisko głównego bohatera tej sztuki. Pod utworem znajduje się pole do wpisania odpowiedzi. W lewym, dolnym rogu polecenia umieszczony jest klawisz „Zapisz” służący do zapisania wpisanej odpowiedzi.
Polecenie 3

Wyjaśnij na czym miała polegać Sztuka dla sztuki, czyli jedno z naczelnych haseł romantyzmu.

RDnLGEu2JQl7t
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 4

Wyjaśnij pojęcie Sztuki totalnej.

R1FVFCGmNY3nq
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 5

Wyjaśnij czym było libretto a następnie wymień dwóch polskich librecistów.

RUYe57HxRyqDr
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Rza9UzXXUKsYu
Ćwiczenie 1
Polecenie: Wskaż daty, które są uznawane za symboliczny początek romantyzmu. Poniżej umieszczone do wyboru są odpowiedzi. Należy wybrać prawidłowe odpowiedź. W lewym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Ćwiczenie 2

Wysłuchaj poniższego przykładu muzycznego, a następnie uzupełnij wybrane informacje o utworze.

RZ7E2ryVVxWH1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Stanisława Moniuszki. Mężczyzna siedzi na fotelu, trzyma w ręce książkę, ma poważny wyraz twarzy. Moniuszko nosi okulary, ubrany w koszulę i ciemny garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór do ćwiczenia nr 2 Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
Jan Mleczkowski, portret kompozytora ..., 1865, polona.pl, domena publiczna (ilustracja); Utwór do ćwiczenia nr 2, AMFN, CC BY 3.0
R1NXB6Mop2Uah
Polecenie: Wysłuchaj poniższego przykładu muzycznego, a następnie uzupełnij wybrane informacje o utworze. W szare pola należy wpisać prawidłowe odpowiedzi. W prawym, dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1UfcZy5rzsfH
Ćwiczenie 3
Wskaż instrument, który zyskał największe znaczenie w kompozycjach XIX w. Możliwe odpowiedzi: 1. fortepian, 2. skrzypce, 3. wiolonczela, 4. klawesyn, 5. fagot
RQqp2PqNO2rAu
Ćwiczenie 4
Beethoven zapoczątkował różne nurty w twórczości symfonicznej. Przyporządkuj kompozytorów do symfoniki programowej lub symfoniki absolutnej. Symfonika absolutna Możliwe odpowiedzi: 1. Franz Liszt, 2. Robert Schumann, 3. Johannes Brahms, 4. Hector Berlioz, 5. Richard Strauss, 6. Franz Schubert Symfonika programowa Możliwe odpowiedzi: 1. Franz Liszt, 2. Robert Schumann, 3. Johannes Brahms, 4. Hector Berlioz, 5. Richard Strauss, 6. Franz Schubert
R1YUifXJaYRXT
Ćwiczenie 5
Field, Hummel, Kalkbrenner, Chopin, to kompozytorzy, w których twórczości odnaleźć można oddziaływanie... Możliwe odpowiedzi: 1. Stylu galant, 2. Stylu brillant, 3. wzmożona uczuciowość
RH7eMud41HeZ7
Ćwiczenie 6
Ułóż imiona i nazwiska kompozytorów zgodnie z chronologią. Elementy do uszeregowania: 1. Antonín Dvořák, 2. Ludwig van Beethoven, 3. Aleksandr Borodin, 4. Edvard Grieg, 5. Fryderyk Chopin
R1X0hPAegRMIj1
Ćwiczenie 7
Przeczytaj poniższe stwierdzenia dotyczące Potężnej Gromadki. Następnie zdecyduj, które są prawdziwe, a które fałszywe. PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Celem grupy było tworzenie nowej muzyki czerpiącej z rosyjskiej tradycji., 2. Najważniejsza w twórczości Potężnej Gromadki stała się opera., 3. Aleksandr Borodin, Modest Musorgski i Mikołaj Rimski-Korsakow należeli do tej grupy., 4. W twórczości fortepianowej preferowali muzykę absolutną., 5. W późniejszym czasie do Potężnej Gromadki dołączył także Piotr Czajkowski. FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Celem grupy było tworzenie nowej muzyki czerpiącej z rosyjskiej tradycji., 2. Najważniejsza w twórczości Potężnej Gromadki stała się opera., 3. Aleksandr Borodin, Modest Musorgski i Mikołaj Rimski-Korsakow należeli do tej grupy., 4. W twórczości fortepianowej preferowali muzykę absolutną., 5. W późniejszym czasie do Potężnej Gromadki dołączył także Piotr Czajkowski.
RCaTozzp6fidf
Ćwiczenie 8
Z poniżej podanych form i gatunków muzycznych wybierz te, które wykształciły się w romantyzmie. Możliwe odpowiedzi: 1. nokturn, 2. fuga, 3. bagatela, 4. divertimento, 5. poemat symfoniczny, 6. fantazja
Ćwiczenie 9

Wysłuchaj poniższego utworu Chopina z Karnawału op. 9, autorstwa Roberta Schumanna, a następnie uzupełnij tekst.

Re3yt0dgysAqW
Ilustracja interaktywna przedstawia strój Estrelli do Karnawału Schumanna projektu Ludmiły Schollar. Suknia złożona warstwowo w kolorze białym z niebieskimi i czerwonymi zdobieniami. Na ramionach ma ciemno niebieskie okrycie, a na oczach ma czarną opaskę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór: „Chopin” z cyklu „Karnawał”, autorstwa Roberta Schumanna Wykonawca: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żwawym, wesołym charakterem.
Léon Bakst, „Strój Estrelli do Karnawału Schumanna projektu Ludmiły Schollar”, 1910, wikimedia.org, domena publiczna (Ilustracja), Robert Schumann, „Chopin” z cyklu „Karnawał”, AMFN, CC BY 3.0
R1VtI2SCnlb8c
Wysłuchaj poniższego utworu, a następnie uzupełnij tekst.
Ćwiczenie 10

Wysłuchaj poniższego utworu, który znajduje się pod grafiką i wskaż jego formę muzyczną.

R1VvkSPRk6QUb
Ilustracja interaktywna przedstawia mroczny zachód słońca. Artysta przedstawił dzieło w ciemnych barwach. na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór do ćwiczenia 10. Wykonanie: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Artur Grottger, 1864, Obraz zaginiony - do 1992 r. we Lwowskiej Galerii Obrazów, Lwów, pinakoteka.zascianek.pl, CC BY 3.0 (ilustracja); Fryderyk Chopin, utwór do ćwiczenia nr 10, AMFN, CC BY 3.0
R1bXZr8bnti4j
Wysłuchaj poniższego utworu, który znajduje się pod grafiką i wskaż jego formę muzyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. Nokturn, 2. Mazurek, 3. Fantazja, 4. Etiuda
Ćwiczenie 11

Wysłuchaj poniższego utworu Franza Schuberta, który znajduje się pod grafiką i wskaż jego tytuł.

RXnDWapbobk8Q
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Franza Schuberta. Mężczyzna siedzi na fotelu, o którego bok opiera łokieć. Schubert ubrany jest we frak, nosi okulary. W brodzie ma delikatny dołek. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór do ćwiczenia nr 11 autorstwa Franza Schuberta Wykonawca: Mischa Maisky (skrzypce), Draia Horova (fortepian) Źródło: Schubert: Songs Without Words. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się skocznym, żwawym, wesołym charakterem.
Josef Kriehuber, „portret Franza Schuberta”, 1846, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Franz Schubert, utwór do ćwiczenia nr 11, online-skills, CC BY 3.0
RzM5lm9WxV5Ux
Wysłuchaj poniższego utworu Franza Schuberta, który znajduje się pod grafiką i wskaż jego tytuł. Możliwe odpowiedzi: 1. Małgorzata przy kołowrotku, D 118, 2. Król olch, D 328, 3. Pstrąg, D 550, 4. Karzeł, D 771.

Słownik pojęć

Forma muzyczna
Forma muzyczna

jeden z głównych terminów w teorii muzyki i w praktyce muzycznej. Jest to ogólna budowa utworu muzycznego.

Słownik pojęć opracowano na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

RUWPDN6Q5yNXH
Utwór: „Pieśń Solvejg” z dramatu „Peer Gynt”, autorstwa: Edvard Grieg, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R3gKqqW8bzmeX
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz z portretem Fryderyka Chopina. Mężczyzna z wyrazistym wzrokiem, ma dłuższe, brązowe włosy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór: „Mazurek” op.33, autorstwa Fryderyka Chopina Wykonawca: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym, żwawym charakterem.
Eugène Delacroix, „Portret Fryderyka Chopina” (fragment), 1838, Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Fryderyk Chopin, „Mazurek” op.33 , AMFN, CC BY 3.0
R15Ofu0OgfXAi
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Stanisława Moniuszki. Mężczyzna siedzi na fotelu, trzyma w ręce książkę, ma poważny wyraz twarzy. Moniuszko nosi okulary, ubrany w koszulę i ciemny garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór: „Aria Jontka” z opery „Halka”, autorstwa: Stanisław Moniuszko, Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
Jan Mleczkowski, portret kompozytora Stanisława Moniuszki (fragment), 1865, polona.pl, domena publiczna (ilustracja); Stanisław Moniuszko, „Aria Jontka” z opery „Halka”, AMFN, CC BY 3.0
Re3yt0dgysAqW
Ilustracja interaktywna przedstawia strój Estrelli do Karnawału Schumanna projektu Ludmiły Schollar. Suknia złożona warstwowo w kolorze białym z niebieskimi i czerwonymi zdobieniami. Na ramionach ma ciemno niebieskie okrycie, a na oczach ma czarną opaskę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór: „Chopin” z cyklu „Karnawał”, autorstwa Roberta Schumanna Wykonawca: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żwawym, wesołym charakterem.
Léon Bakst, „Strój Estrelli do Karnawału Schumanna projektu Ludmiły Schollar”, 1910, wikimedia.org, domena publiczna (Ilustracja), Robert Schumann, „Chopin” z cyklu „Karnawał”, AMFN, CC BY 3.0
RMARHtBioAWEh
Ilustracja interaktywna przedstawia mroczny zachód słońca. Artysta przedstawił dzieło w ciemnych barwach. na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór: „Nokturn cis-moll”, autorstwa: Fryderyka Chopina, wykonanie: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Artur Grottger, „Nocturn”, 1864, Obraz zaginiony - do 1992 r. we Lwowskiej Galerii Obrazów, Lwów, pinakoteka.zascianek.pl, CC BY 3.0 (ilustracja); Fryderyk Chopin, „Nokturn cis-moll”, AMFN, CC BY 3.0
RaNp4Lw0FVvR6
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Franza Schuberta. Mężczyzna siedzi na fotelu, o którego bok opiera łokieć. Schubert ubrany jest we frak, nosi okulary. W brodzie ma delikatny dołek. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór: „Pstrąg”, autorstwa: Franza Schuberta, wykonawca: Mischa Maisky (skrzypce), Draia Horova (fortepian) Źródło: Schubert: Songs Without Words. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się skocznym, żwawym, wesołym charakterem.
Josef Kriehuber, „portret Franza Schuberta”, 1846, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Franz Schubert, „Pstrąg”, D 550, online-skills, CC BY 3.0

Bibliografia

Alfred Einstein, Muzyka w epoce Romantyzmu, PWM, Kraków 1983.

Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki, PWM Warszawa 1989.