Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RAGZKxntJWhJ61
Ilustracja przedstawia fragment zapisu nutowego leżącego na drewnianym stole. Tytuł lekcji: Sprawdzian z zakresu wiedzy o muzyce XX i XXI w.

Sprawdzian z zakresu wiedzy o muzyce XX i XXI w.

Źródło: online-skills.

Ważne daty

ok. 1880 – początki impresjonizmu w muzyce

ok. 1910 – początki ekspresjonizmu w muzyce

1912Manifest futurystyczny Balilla Pratelli

1913Sztuka hałasu (L’arte dei rumori) traktat Luigiego Russolo

1914–1918 – I wojna światowa

1920 – początki neoklasycyzmu, fascynacja muzyką rozrywkową, gebrauchmusik

1939–1945 – II wojna światowa

ok. 1950 – serializm, aleatoryzm i muzyka elektroniczna

ok. 1960 – awangarda lat 60., sonoryzm, minimalizm, mikropolifonia

ok. 1970 – postmodernizm

1

Scenariusz dla nauczyciela

R1UaUK5j6PLxI1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:

8) rozpoznaje i opisuje cechy stylu muzycznego:

b) głównych nurtów stylistycznych: ekspresjonizmu, impresjonizmu, folkloryzmu, witalizmu, neoklasycyzmu, postmodernizmu);

9) porządkuje chronologicznie:

a) epoki i okresy stylów i kierunków w muzyce XX w.

2. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń:

1) opisuje dzieje muzyki na podstawie znajomości:

a) dzieł muzycznych twórców i charakterystycznych cech utworów o szczególnym znaczeniu w historii muzyki XX w.).

Nauczysz się

charakteryzować pojęcie szeroko rozumianej kultury muzycznej XX i XXI wieku;

definiować terminy dotyczące muzyki XX i XXI wieku;

rozpoznawać (podać nazwisko i imię kompozytora oraz tytuł dzieła) utwory z kanonu literatury muzycznej XX i XXI wieku;

umieszczać określone utwory do prądów stylistycznych;

wykazywać w wybranych utworach techniki kompozytorskie charakterystyczne dla muzyki XX i XXI wieku.

Sprawdzian

Ćwiczenie 1
RrZuKORrsQM87
Który z prądów stylistycznych, technik kompozytorskich i nurtów powstał najpóźniej? Możliwe odpowiedzi: 1. futuryzm 2. neoklasycyzm 3. dodekafonia 4. symbolizm 5. postmodernizm
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcia: sonoryzm, dodekafonia, impresjonizm.

RJQM5sciz8d65
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj tytuły utworów muzycznych do właściwego nurtu stylistycznego. Możliwe odpowiedzi: 1. Allegro Barbaro 2. Ludus tonalis 3. Pierrot Lunaire 4. Preludium Zatopiona katedra Możliwe odpowiedzi: 1. barbaryzm, 2. neoklasycyzm, 3. ekspresjonizm, 4. impresjonizm
R3W4UaOEGGTuy
Ćwiczenie 3
Serializm to jeden z wiodących nurtów w muzyce lat powojennych. Polegał na maksymalnym zdeterminowaniu parametrów dzieła muzycznego, co miało wpływać na organiczność kompozycji. W Europie takie spojrzenie na muzykę zapoczątkował Olivier Messiaen w jednej ze swoich etiud rytmicznych: Mode de valeurs et d’intensites. Utwory serialne komponowali także Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen czy Luigi Nono. Jakie parametry podlegały serialnej organizacji w dziele muzycznym. Możliwe odpowiedzi: 1. wysokość dźwięków, 2. czas trwania dźwięków, 3. dynamika, 4. artykulacja
Polecenie 1

Posłuchaj utworu Johna Cage’a – Sonata I na fortepian i odpowiedz na poniższe pytania:

Z czego wynika specyficzne brzmienie tej sonaty?

Jak myślisz, do jakiego znaczenia słowa sonata odwołuje się kompozytor?

RR8Gp5IxcrmTm
Utwór muzyczny: John Cage – Sonata I na fortepian. Kompozycja wykonywana jest na fortepianie preparowanym. Cechuje ją eksperymentalny charakter, brak linii melodycznej, metaliczna barwa dźwięku.
R1HhdstjcQp6O
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Polecenie 1

Z czego wynika specyficzne brzmienie utworu Johna Cage’a – Sonata I na fortepian?

RY7iFPjuLdmwd
Utwór: Sonata I na fortepian Wykonawca: John Cage. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RqcY139u4NVJQ1
Utwór: „Tango z Historią żołnierza”, autorstwa: Igor Strawiński, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się dramatycznym charakterem.
R1UP0dQdbjFdG1
Utwór: „Allegro Barbaro”, autorstwa: Bela Bartok, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym, żwawym charakterem.
R16xW15W5phbz1
Utwór: „Golliwog's Cakewalk”, autorstwa: Claude Debussy, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Ri021cSf5WiEL1
Utwór: „Trzy liryki japońskie nr 1 Akahito (wiosna)”, autorstwa: Igor Strawiński, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się sentymentalnym charakterem.
R9I7NxGncH2mZ
Ćwiczenie 4
Połącz tytuł utworu z imieniem i nazwiskiem kompozytora, który go stworzył. Wskaż wszystkie zdania prawdziwe. Wskaż wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Historia żołnierza, Tango, 2. Allegro Barbaro, 3. Kącik dziecięcy, Golliwogg’s Cakewalk, 4. Trzy liryki japońskie, No 1 Akahito (Wiosna) Możliwe odpowiedzi: 1. Igor Strawiński 2. Bela Bartok 3. Claude Debussy 4. Igor Strawiński,

Ilustracja interaktywna - Fale Martenota

RWjXJhwdavOT4
Ilustracja interaktywna przedstawia instrument fale Martenota jest to instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, skonstruowany przez francuskiego wiolonczelistę Maurice'a Martenota. Fale Martenota mają bardzo ciekawe brzmienie i pozwalają wydobyć efekty podobne do tych, które są cechą charakterystyczną instrumentów smyczkowych i ludzkiego głosu – śpiewne melodie i glissanda. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Instrument ten był wyposażony w różne typy głośników służących do uzyskiwania określonych efektów: duży głośnik, często wzbogacony o możliwość przekształcania dźwięku źródłowego za pomocą efektu mechanicznego pogłosu, głośnik wykorzystujący mały gong i membranę do wytwarzania dźwięków o dużej zawartości składowych harmonicznych oraz głośnik w kształcie liry służący do produkcji drgań rezonansowych za pomocą przyczepionych do niego strun. 2. Fale Martenota są instrumentem jednogłosowym – monodycznym. Dźwięki o określonej wysokości wydobywa się jedynie prawą ręką. Pierwotnie służyła do tego tylko linka, na której znajdował się pierścień dopasowany do palca grającego. Za pomocą przeciągania linki można było uzyskać pożądaną wysokość oraz dużą elastyczność dźwięku: efekty glissanda i wibrato. W kolejnych modelach do instrumentu dodana została klawiatura, najpierw będąca jedynie atrapą, która ułatwiała muzykowi orientację w położeniu dźwięku. 3. Lewa ręka służy do obsługi kontrolerów znajdujących się w szufladce. Za ich pomocą można ustalać parametry dźwięku w ponad stu kombinacjach, jak również określać m.in. głośność dźwięku, transpozycje (w tym także ćwierćtonowe), ustawienia głośników, wrażliwość instrumentu. Instrument dopełniały dwa pedały odpowiadające za tłumienie dźwięków i ich wzmacnianie. 4. Fale Martenota (Ondes Martenot) były jednym z pierwszych instrumentów elektronicznych, który został wykorzystany przez wielu twórców w XX w. i zdobył uznanie jako instrument orkiestrowy. Został zaprojektowany i wykonany przez francuskiego wiolonczelistę Maurice’a Martenota. Pierwszy model tego instrumentu zaprezentował on publiczności ok. 1928 r., ale potem jeszcze przez wiele lat udoskonalał go wprowadzając nowe elementy. 5. Na instrument ten powstało ponad 1500 kompozycji. Do najbardziej znanych należą utwory: Pierre’a Bouleza, André Joliveta, Oliviera Messiaena, a także Tristana Muraila, Dariusa Milhauda, Maurice’a Ravela.
Przedstawienie instrumentu Fal Martenota, online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 2

Zapoznaj się z prezentacją i odpowiedz na następujące pytania.

a) Jakie są konsekwencje wprowadzenia do muzyki XX w. instrumentów elektronicznych?
b) Jaka jest lub może być rola wykonawcy muzyki elektronicznej?
c) Wymień znane CI przykłady XX‑wiecznej muzyki elektronicznej?

Rs59nxIVBfzKR
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
RPosi506gRxuT
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj tytuł utworu do nazwiska kompozytora. Krzysztof Penderecki Możliwe odpowiedzi: 1. Pasja wg św. Marka, 2. Quatuor pour la fin du temps, 3. Fratres, 4. Trois poèmes d’Henri Michaux, 5. Tren – Ofiarom Hiroszimy, 6. Licht Witold Lutosławski Możliwe odpowiedzi: 1. Pasja wg św. Marka, 2. Quatuor pour la fin du temps, 3. Fratres, 4. Trois poèmes d’Henri Michaux, 5. Tren – Ofiarom Hiroszimy, 6. Licht Paweł Mykietyn Możliwe odpowiedzi: 1. Pasja wg św. Marka, 2. Quatuor pour la fin du temps, 3. Fratres, 4. Trois poèmes d’Henri Michaux, 5. Tren – Ofiarom Hiroszimy, 6. Licht Karlheinz Stockhausen Możliwe odpowiedzi: 1. Pasja wg św. Marka, 2. Quatuor pour la fin du temps, 3. Fratres, 4. Trois poèmes d’Henri Michaux, 5. Tren – Ofiarom Hiroszimy, 6. Licht Olivier Messiaen Możliwe odpowiedzi: 1. Pasja wg św. Marka, 2. Quatuor pour la fin du temps, 3. Fratres, 4. Trois poèmes d’Henri Michaux, 5. Tren – Ofiarom Hiroszimy, 6. Licht Arvo Pärt Możliwe odpowiedzi: 1. Pasja wg św. Marka, 2. Quatuor pour la fin du temps, 3. Fratres, 4. Trois poèmes d’Henri Michaux, 5. Tren – Ofiarom Hiroszimy, 6. Licht
Polecenie 3

Posłuchaj poniższego fragmentu muzycznego. Stanowi on I część „Kwartetu na koniec czasów” Oliviera Messiaena. Odpowiedz na poniższe pytania:

a) Co zdeterminowało specyficzny skład tego utworu?
b) Jakie elementy charakterystyczne dla stylu muzycznego Messiaena można zaobserwować w tym fragmencie?

R1I1V5Jrctwiz
Fragment utworu: Kwartet na koniec czasów Wykonawca: Olivier Messiaen. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RJm231P4l25Ov
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Jaki jest aparat wykonawczy w „Kwartecie na koniec czasów” Oliviera Messiaena?

R1AB41uR0R8uP
Fragment utworu: Kwartet na koniec czasów Wykonawca: Olivier Messiaen. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1RfcfuoXi7LI1
Ćwiczenie 6
Wymień co najmniej pięciu poznanych kompozytorów.
Polecenie 4

Dla 2 połowy XX w. charakterystyczne stały się nowe poszukiwania brzmieniowe związane z nowatorskim wykorzystaniem instrumentów tradycyjnych, jak również nowe poszukiwania w zakresie rozszerzonych technik wokalnych. Począwszy od końca lat 50., włoski kompozytor Luciano Berio komponował miniatury na pojedyncze instrumenty zwane sequenzami. „Sequenza III” przeznaczona jest na głos. Posłuchajcie tego przykładu i odpowiedzcie na poniższe pytania.

a) Jakie „efekty brzmieniowe” rozpoznajesz?
b) Jaki jest cel wprowadzania rozszerzonych technik wokalnych do kompozycji?

R7pgNKMHWHvR71
Utwór: „Sequenza III”, autorstwa: Berio, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1RQu9k8W2yx8
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Polecenie 4

Dla 2 połowy XX w. charakterystyczne stały się nowe poszukiwania brzmieniowe związane z nowatorskim wykorzystaniem instrumentów tradycyjnych, jak również nowe poszukiwania w zakresie rozszerzonych technik wokalnych. Począwszy od końca lat 50., włoski kompozytor Luciano Berio komponował miniatury na pojedyncze instrumenty zwane sequenzami. „Sequenza III” przeznaczona jest na głos. Odpowiedz na pytanie:

Jaki jest cel wprowadzania rozszerzonych technik wokalnych do kompozycji?

Polecenie 5

Wysłuchajcie kolejnego przykładu. Jest to kompozycja węgierskiego twórcy Györgiego Ligetiego, trzeci z jego Nonsensownych madrygałów (Nonsense Madrigals) zatytułowany jest Alphabet (Alfabet). Utwory te napisane zostały dla wybitnego sekstetu wokalnego The King’s Singers. Ligeti już od lat dziecięcych uwielbiał wymyślać sobie rządzące się absurdalnymi prawami kraje i ich języki, a jego ulubioną książką, która wywarła olbrzymi wpływ na wyobraźnię była: Alicja w krainie czarów Lewisa Carrolla. Dzięki właśnie tej wyobraźni stworzył takie utwory, jak: Aventures (Przygody) czy Nouvelles Aventures (Nowe przygody), w których śpiewacy wykonują nieistniejące słowa, czy też operę Le Grand Macabre, rozgrywającą się w wymyślonej krainie Breughellandii.

Zastanówcie się:
a) Czy zauważyłeś jaki jest tekst tego madrygału?
b) Jakie znaczenie ma groteskaGroteskagroteskapastiszPastiszpastisz w utworach XX i XXI w.?
c) Co charakteryzuje takie utwory?
d) Czy potrafisz wskazać inne przykłady takich kompozycji?

R1Hk4hR91vxMI
Utwór muzyczny: György Ligeti Alfabet. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R12jYS3sVNxUA
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Polecenie 5

Kompozycja węgierskiego twórcy Györgiego Ligetiego, trzeci z jego Nonsensownych madrygałów (Nonsense Madrigals) zatytułowany jest Alphabet (Alfabet). Utwory te napisane zostały dla wybitnego sekstetu wokalnego The King’s Singers. Ligeti już od lat dziecięcych uwielbiał wymyślać sobie rządzące się absurdalnymi prawami kraje i ich języki, a jego ulubioną książką, która wywarła olbrzymi wpływ na wyobraźnię była: Alicja w krainie czarów Lewisa Carrolla. Dzięki właśnie tej wyobraźni stworzył takie utwory, jak: Aventures (Przygody) czy Nouvelles Aventures (Nowe przygody), w których śpiewacy wykonują nieistniejące słowa, czy też operę Le Grand Macabre, rozgrywającą się w wymyślonej krainie Breughellandii.

Zastanówcie się:

a) Jakie znaczenie ma groteska i pastisz w utworach XX i XXI w.?

b) Co charakteryzuje takie utwory?

c) Czy potrafisz wskazać inne przykłady takich kompozycji?

R1PhlwaHaxyxS
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 7 Święto wiosny Igora Strawińskiego to jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów XX w. Został napisany na zamówienie słynnych Baletów Rosyjskich Diagilewa, a jego tematyką były starodawne obrzędy wiosenne. W momencie swojej premiery w 1913 roku wywołał olbrzymi skandal, ale wkrótce został doceniony na całym świecie. Utwór rozpoczyna Introdukcja z charakterystycznym solo fagotu w wysokim rejestrze. Skąd zaczerpnął Strawiński materiał dźwiękowy do tematu Introdukcji? Możliwe odpowiedzi: 1. z własnej inwencji,, 2. cytat z litewskiej melodii ludowej, 3. seria dodekafoniczna, 4. fragment improwizowany przez fagot, element aleatorycznej koncepcji utworu.
Polecenie 6

Posłuchaj fragmentu kompozycji Pierrot Lunaire Arnolda Schoenberga.

a) Jakim terminem określić można technikę wokalną zastosowaną w tym utworze?
b) Na czym ona polega?
c) Czy znasz inne utwory, w których została zastosowana?

R1ZZaDHaESHAJ1
Utwór: „Pierrot Lunaire op.21.8”, autorstwa: Arnodl Schoenberg, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się spokojnym, żywiołowym charakterem.
Rl58LrJnUNEPO
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
RXCLK8EGPtcHj
Ćwiczenie 8
Niektórzy kompozytorzy w XX w. posiadali oprócz muzyki jeszcze inne wielkie pasje. Połącz nazwiska twórców z ich zainteresowaniami. Krzysztof Penderecki Możliwe odpowiedzi: 1. ornitologia, 2. architektura, 3. mykologia, 4. dendrologia John Cage Możliwe odpowiedzi: 1. ornitologia, 2. architektura, 3. mykologia, 4. dendrologia Olivier Messiaen Możliwe odpowiedzi: 1. ornitologia, 2. architektura, 3. mykologia, 4. dendrologia Ianis Xenakis Możliwe odpowiedzi: 1. ornitologia, 2. architektura, 3. mykologia, 4. dendrologia
Polecenie 7

Powstały w 1956 roku festiwal Warszawska Jesień jest jednym z najstarszych festiwali muzyki współczesnej na świecie. Pełnił on bardzo ważną funkcję w kształtowaniu i rozwoju kolejnych generacji kompozytorów. Zastanów się:

a) Jakie znaczenie miał ten festiwal dla polskich kompozytorów?
b) Jakie miał znaczenie dla kompozytorów zagranicznych?
c) Czy potrafisz wymienić kompozytorów, którzy zadebiutowali na Warszawskiej Jesieni?
d) Czy znasz inne festiwale muzyki współczesnej w Polsce?

R73egSSxtBuKv
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słownik pojęć

Groteska
Groteska

określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest ostentacyjne odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego, niezgodnego z wizją zdroworozsądkową, obrazu rzeczywistości

Pastisz
Pastisz

utwór literacki lub dzieło sztuki powstałe w wyniku celowego naśladowania jakiegoś twórcy, szkoły lub epoki, bez intencji fałszerstwa (jednak bliskie cechom falsyfikatu

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna