Średnia arytmetyczna i mediana zestawu danych
Aby obliczyć średnią arytmetyczną zestawu danych, należy je do siebie dodać i otrzymaną sumę podzielić przez ich liczbę.
Jeżeli w zestawie znajduje się nieparzysta liczba wyników, to medianą jest wyraz znajdujący się na środku uporządkowanego rosnąco zestawu.
Jeżeli w zestawie jest parzysta liczba danych, to mediana jest równa średniej arytmetycznej dwóch środkowych wyrazów uporządkowanego rosnąco zestawu.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
W zestawie danych znajduje się wyników. Medianą uporządkowanego rosnąco zestawu jest:
Rozstrzygnij, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Uczniowie klasy otrzymali na koniec roku szkolnego następujące oceny z matematyki:
Oblicz średnią arytmetyczną i medianę ocen uzyskanych przez uczniów tej klasy.
W klasie Krysi jest uczniów. Pięciu z nich uzyskało z egzaminu po punktów, siedmiu po punkty, czterech po punktów, dwóch po punktów i dwóch po punktów. W klasie Zuzi jest uczniów. Trzech uzyskało z tego egzaminu po punktów, ośmiu po punktów, pięciu po punktów, sześciu po punktów, czterech po punktów, dwóch po punktów i dwóch po punkty. Wyznacz średnią arytmetyczną i medianę liczby punktów uzyskanych z egzaminu przez uczniów każdej z klas oraz grupy składającej się ze wszystkich uczniów obu klas.
Medianą zestawu danych jest liczba . Wobec tego:
W tabeli podano liczby książek znajdujących się na półkach w szkolnej bibliotece.
Liczba książek na półce | ||||||||||
Liczba półek |
Oblicz średnią arytmetyczną i medianę liczby książek znajdujących się na półce.
Zapytano uczniów dwóch klas pierwszych, ile książek czytają w ciągu miesiąca. Otrzymane odpowiedzi umieszczono w tabelach:
Klasa
Liczba książek | ||||
Liczba uczniów |
Klasa
Liczba książek | |||||
Liczba uczniów |
Oblicz średnią arytmetyczną i medianę ilości książek czytanych w ciągu miesiąca :
dla każdej z klas
dla grupy złożonej z uczniów obu klas
Wykres przedstawia wyniki biegu, który odbył się w czasie szkolnych zawodów

Jaki był średni czas uzyskany w tym biegu?
Jaka jest mediana uzyskanych czasów?
Połącz w pary zestawy liczb z pojedynczymi liczbami tak, aby średnia arytmetyczna nowego zestawu wyniosła .
<math><mn>9</mn></math>, <math><mn>39</mn></math>, <math><mn>1</mn></math>, <math><mn>2</mn></math>, <math><mn>4</mn></math>
Na wykresie przedstawiono podział pracowników osobowej firmy w zależności od wysokości pensji, jaką otrzymują.

Oblicz średnią arytmetyczną i medianę wynagrodzenia w tej firmie.
Średnia wieku grupy harcerzy liczącej osób wynosi lat. Średnia wieku grupy wraz z opiekunem wynosi lat. Opiekun grupy ma:
- lat
- lat
- lat
- lat
Średnia arytmetyczna zestawu danych: wynosi . Medianą tego zestawu jest więc liczba:
Średnia wzrostu uczniów klasy liczącej osób wynosi , a średnia wzrostu uczniów klasy liczącej osoby wynosi . Jaka jest średnia wzrostu uczniów grupy składającej się ze wszystkich uczniów obu klas?
Ania, Paweł i Jacek przeprowadzali codzienne pomiary temperatury w ciągu trzech miesięcy: marca, kwietnia i maja, odczytując temperaturę o godzinie w południe. Średnia temperatura w marcu wynosiła , w kwietniu , a w maju . Jaka była średnia temperatura w ciągu tych trzech miesięcy?
W pięciu pojemnikach znajduje się średnio po cukru. Połącz w pary zdania z liczbami odpowiadającymi średniej arytmetycznej ilości cukru w pojemnikach.
<math><mn>190</mn><mtext>g</mtext></math>, <math><mn>153</mn><mtext>g</mtext></math>, <math><mn>155</mn><mtext>g</mtext></math>, <math><mn>162</mn><mtext>g</mtext></math>, <math><mn>150</mn><mtext>g</mtext></math>
Do trzech pojemników dosypano po cukru. | |
Do dwóch pojemników dosypano po , a z jednego odsypano cukru. | |
Do zestawu dołączono jeszcze jeden pojemnik, w którym jest cukru. | |
Do każdego pojemnika dosypano po cukru. | |
Z jednego pojemnika przesypano do pozostałych cukru. |
Julka ma na świadectwie trójki, czwórki i piątki. Średnia ocen na świadectwie Julki wynosi . Ile czwórek otrzymała Julka, jeżeli na jej świadectwie jest pięć piątek i dwie trójki?